Centurion 2 merken

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Ik ben me aan het voorbereiden om over een tijdje aan een centurion Mk 5.2 van de KL te beginnen. Ik heb de Mk 5.2 van AFV-Club. Prima kit. Gelukkig zitten de voor KL broodnodige rekken er bij terwijl ze volgens de bouwbeschrijving niet gebruikt hoeven te worden (aub dus geen Australische versie meer kopen vanwege de rekken!). Daarnaast heb ik laatst een Centurion Mk 5 gekocht van Amusing Hobby. Op die wijze kan ik een standaard Mk 5.2 bouwen en daarnaast de basis van een bruggenlegger.

Grote vraag voor mij was hoe beide kits zich verhouden tot elkaar. Amusing Hobby is goedkoper. Het verschil valt me niet tegen. Waar de wielen bij AFV-Club wat overtuigender overkomen zijn er ook weer andere details die ik bij AH beter vind. De textuur van de koepel lijkt bij AH beter dan bij AFV-Club. Ik heb de echte echter nog niet goed bekeken en weet dus niet over textuur AH wat over the top is. Ik heb wel idee dat bazooka-schilden bij AH wat aan de dikke kant zijn tov AFV-Club. Maar details aan de koepel bij AH zijn op punten beter. Grootste verschil is detaillering achterdek. Waar AFV-Club met een stapeling voor de afdichting van het mototcompartiment werkt is dat bij AH uit 1 stuk. Bij een bruggenlegger zal dat geen probleem geven trouwens. Conclusie na de doos inspecties is dat AFV-Club een lichte voorsprong op punten heeft maar dat AH een hele overtuigende concurrent is die ook voordeliger is.
67883E36-5E26-4272-B36F-93F3C2FBA393.jpeg

Laatst bewerkt:
wat me bij die van afv vooral tegenstaat is dat heel veel samenstellingen over meerdere sprues zijn verspreid, en de vering, hoewel werkend, heeft echt veel kracht nodig om te bewegen.

wat me bij die van afv vooral tegenstaat is dat heel veel samenstellingen over meerdere sprues zijn verspreid, en de vering, hoewel werkend, heeft echt veel kracht nodig om te bewegen.
Het is dat de vering er beter uitziet dan plastic versies, maar echte functie als vering hebben ze niet inderdaad. Amusing Hobby heeft trouwens dezelfde vering.

Laatst bewerkt:
ook met de metalen veren? zo ja dan ga ik even met de 3d printer aan de slag als ze straks de strv 104 uitbrengen.

ook met de metalen veren? zo ja dan ga ik even met de 3d printer aan de slag als ze straks de strv 104 uitbrengen.
Ja bij die van Amusing Hobby zitten ook metalen veren.

Ik gebruik de Centurion Mk. 3 van AFV als basis voor mijn bruglegger. Release 2019. (met etchings, gedraaide loop,)
Daar zitten twee heel behoorlijke torens (vroeg / laat) bij, waardoor er nog maar weinig nodig zou zijn (zoals een 105 mm loop) om er een Mk 5/2 van te maken. Ik heb geen torens en schilden nodig. De AFV Mk 5/2 is een release uit 2006 dus wellicht heb je wat aan mijn restanten

Schermafbeelding 2021-06-22 155612.jpg

Ik gebruik de Centurion Mk. 3 van AFV als basis voor mijn bruglegger. Release 2019. (met etchings, gedraaide loop,)
Daar zitten twee heel behoorlijke torens (vroeg / laat) bij, waardoor er nog maar weinig nodig zou zijn (zoals een 105 mm loop) om er een Mk 5/2 van te maken. Ik heb geen torens en schilden nodig. De AFV Mk 5/2 is een release uit 2006 dus wellicht heb je wat aan mijn restanten

Bekijk bijlage 10629
Heel erg welkom die restanten! Het kan er alleen maar weer beter van worden! 👍🏻

als ik zo die instructies doorgaat lijkt die aardig op de afv, maar qua samenstellengen iets versimpeld (wat niet per se erg is). Ben erg benieuwd naar je bouwervaring ermee.

als ik zo die instructies doorgaat lijkt die aardig op de afv, maar qua samenstellengen iets versimpeld (wat niet per se erg is). Ben erg benieuwd naar je bouwervaring ermee.
Die versimpeling valt erg mee. Op een paar plekken is dat het geval. Ik schat in dat dit in eindresultaat niet opvalt. Ik heb al geruime tijd PE set van Eduard liggen. Daar zal ik ook wel wat gaan gebruiken.

Terug
Bovenaan