Af! "Cats don't like rain", Tiger I sPzAbt 508, Italy 1944

Dit model is af!
Ik een amerikaanse helm. Britse heeft een bredere rand (zonneklep) die hier niet zie zien is.
Inderdaad een erg leuke foto.

De helm over de koplamp is Brits.
Men kijkt er van boven op en de "deuk" die je ziet is de plek waar de bout het binnenwerk met de buitenschaal verbind en vast houd.
De brede rand, kenmerkend voor de Britse en Canadese helmen, zijn moeilijker te zien omdat er een camo-netje overheen getrokken is.

De Amerikanen gebruikte zo wie zo alles wat ze handig vonden en voor handen hadden.
Zie bijvoorbeeld de hoofdbedekking: een leren vliegeniers kapje en zo ver als ik kan zien op de foto lijkt het zelfs een Britse B-type versie.

Hierover verschillen wij dan flink van mening, ik zie voor mijn gevoel een bolle US helm met een deuk, corresponderend met het gat in het net. Daar heeft het ding kennelijk een flinke optater gehad. Met aan de bovenkant net zichtbaar de eerder genoemde claxon.
😉Harley012.webp

Maar we dwalen nu erg ver af van het fantastische diorama van Erik, dus bij deze is dit mijn laatste bijlage over de motor/helm

Laatst bewerkt:
dat de Amerikanen ze bij 1 of 2 onderdelen ze heel even gebruikt hebben in Normandië, maar inderdaad heel snel inruilden voor het meer standaard uniform vanwege het vele "friendly fire" dat ze aantrokken.

Dat blijkt niet het geval geweest :

Op wikipedia las ik dit :

"The uniform was worn by the Marines in other campaigns, notably the Battle of Tarawa. In the European theatre of operations certain US infantry divisions wore the uniform in France like the 41st armored infantry regiment of the 2nd armored, but the uniform was withdrawn from frontline use. Despite contrary belief the uniform was not removed due to friendly fire accidents, it was actually the cheap printing on the uniforms resulting in the HBT’s usually turning white after too much use to blame. For a matter of fact the M43 uniforms introduction caused more friendly fire incidents than the frogskins short service life in Europe. "

Blij dat ik wat heb kunnen bijdragen aan discussie...! 😅😉😂
@Peter van Dijk : Alhoewel Wiki niet mijn favoriete site is voor betrouwbare info, iig bedankt voor dit weetje. Kan nooit genoeg info hebben/krijgen 🙏🏻 ( heb ook je andere draadje gelezen! 👌🏻✌🏻)

Verder.... Nog een paar weekjes en nog een ander projectje te doen (Misschien...)
See you there

E

Terug
Bovenaan