Carro Armato M13/40

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste allen,

Ik duw een 2e projectje in de FOC, namelijk de 1/72 Carro Armato M13/40 van Italeri, onder andere omdat de 251 niet echt opschiet wegens pas- en motivatieproblemen. Even een stukje een minder ingewikkeld ...

carro-armato-m-13-40-1-72-italeri-panzer-modellbau-7036.jpg

Ik probeer deze afbeelding na te bouwen ...

m11-39-22.jpg

bron : pipam.org

groet Johannes

Re: [Johannes] Carro Armato M13/40

Zo Frank?
begint je werkbank vol te raken? Je projekten worden al een stuk kleiner... 🤣

Een 1/72 Itailaantje, niet wat ik gewend ben van je. 't Is weer eens wat anders, dat wel.
Succes!

Ja Ron ik moest even iets anders gaan doen :!:

Ik heb totaal geen vooronderzoek gedaan en moet zeggen dat ik een beheaurlyck Esci-1832-gevoel krijg bij de mouldings.
In ieder geval ga ik me richten op de geconfisceerde Armato in australische dienst.
De rechter achterklep is al weggevijld en ligt de polystyreen al klaar oor een openstaand luik.

Enkele vraagjes :
* Heeft iemand misschien foto's van de motor van dit vehikel ?
* Heeft iemand een 1/72 brit/australier met zo'n leren hesje met baret en doet er niks mee ?
* Heeft het voertuig op de foto een panzergrijze kleur ? De basis steekt flink af tegen de witte kangeroes ...

groet JOhannes

Re: [Johannes] Carro Armato M13/40 : 3 vragen

Dank Bruce ! ... Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik ga eens zoeken naar een passend kleurtje.

Binnen verscheidene onderdelen van dit model staan hier en daar het nummer 8030 gegoten.
Ik zocht toen op Google op de termen "Esci + 8030" en kwam direct uit op de oude boxart van Esci anno 1832 ...

01.jpg

Re: [Johannes] Carro Armato M13/40 : 3 vragen

Een eerste opzetje is er :!: 🙂

Ik heb een luik weggehaald en er een polystyreen-versie aangezet, hier dryfit met kneedgom.
Het figuurtje ernaast is de bijbehorende commander, maar die doe ik er (natuurlijk) niet bij ; is hier meer voor de vorm op basis van de foto.
Verder heb ik een 'soort van' motor in elkaar geknutseld ...

Wat is dat 1/72 toch klein joh ... 😱 ... deze schaal kan zeer slecht wedijveren met een grotere schaal, los van de aandacht die je eraan geeft !

groet

Een kleine update van het Carro'tje.
Ik kwam er vanavond achter dat ik al niet meer voldoe aan de foto; het luik links staat open en zag ik te laat. 😕

We gaan gewoon stug verder :!:
Groet

Johannes Haspels zei:
Een kleine update van het Carro'tje.
Ik kwam er vanavond achter dat ik al niet meer voldoe aan de foto; het luik links staat open en zag ik te laat. 😕

Tsja Frank, jammer maar dan is diskwalificatie natuurlijk onvermijdelijk 😉 . Ziet er prima uit Frank, je hebt het jezelf ook weer niet makkelijk gemaakt met deze foto. Zal misschien nog niet zo makkelijk zijn om een geschikt figuurtje te vinden in deze schaal. Succes!

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
... maar dan is diskwalificatie natuurlijk onvermijdelijk ...

😢 nee toch ?!
Ik heb wat zitten stoeiknoeien met de Italerie-commander en een infanterist van Airfix met onderstaand resultaat.
Ik heb tevens wat zandzakken toegevoegd om nader tot een andere foto te komen ...

groet

Johannes Haspels zei:
Arjan Wiskerke zei:
... maar dan is diskwalificatie natuurlijk onvermijdelijk ...

😢 nee toch ?!

original.jpg

Ik trof deze originele foto te Ebay, het lijkt toch wel degelijk op een foto gebaseerd te zijn. Wel rottig, die verloren rupsbanden!
Mooie compositie, met fraai schietend figuurtje. Actie!!

Eric

Re: [Johannes] Carro Armato M13/40 [bouw klaar]

Even een kleine update.

de bouw is voor 99,9% klaar; alleen nog de opstapjes eraan zette, maar die kunnen er pas vast op als het voertuig geverfd is en de tracks erop liggen.

Wellicht nog wat details redigeren, maar de airbrush wordt alvast gebruiksklaar gemaakt ... 🙂

Mag ik heel eerlijk zijn?
'k Vind 't helemaal niks, eigenlijk.
Het kitje oogt veel te speelgoedachtig en ondanks jouw inzet en bemoeienissen, blijft 't ver beneden het niveau dat ik van jou gewend ben.
Nice try, maar jouw vaardigheden en creativiteit verdienen een behoorlijk model.

Aloha Ron,

Eerlijkheyt siert de Mensch ... een zeer herkenbare visie hoor !
Als een side-step van 1/35 vind ik dit wel geinig, maar ook niet echt meer dan dat. Ik was even terug bij mijn modelbouwbeleving anno jaren-80 maar het geheel valt me ook vies tegen; de moulding-kwaliteit is helaas vooroorlogs en is vervanging van onderdelen echt een krim. Toch probeer ik middels verf en verwering het submaximale eruit te halen. Oh ja ! ... en nog een foto vinden waar dit op lijkt ... 🤣

Vandaag ook al wat kleurtjes erop gezet ...

@ Ron;
Het valt toch nog redelijk mee, non ? 🙂

Het spijt me te moeten zeggen Johannes, maar je tankje ziet er best goed uit !

Buon divertimento 😀

Ha die Frank,

Ik ga mee met Ron. Toen ik het kale, klare tankje zag vond ik het maar zo zo. Een airbrushje verder ziet de wereld er heel anders uit. Mooi werk, zeker als jij je bedenkt dat dit 1/72 is. Zou wel het figuur schrappen, hoe moeilijk de zoektocht ook is....

groeten, Richard.

Hoi Frank

misschien al bekend,

Maar ik vond deze site, met info en foto's van aussie M13"s .... misschien zit er een fotootje bij ?

http://www.armchairgeneral.com/forums/showthread.php?t=89025

greetz Ronald

Dank u gents.
Ik vind het resultaat tot nu toe ook wel aardig. De tracks daarentegen blijven storend; die dikke lappen rubber.
Ik denk erover na om de tracks zelf te maken op een hele eenvoudige maar wellicht effectieve manier ... dat moet ik nog even uitpuzzelen.

@ Richard
De zoektocht is inderdaad erg lastig en ik overweeg heeeeel misschien om de CA uit de FOC te trekken ...

@ Ronald
Dank voor die link ! Daar zitten ook mooie plaatjes tussen 🙂
Deze ik heb bijgezet in de Handige Links, onder : 5. full-tracks /
M-13/40 - Carro Armato

groet

mooi werk frank,

Je verf laag heeft het model veel goeds gedaan.
Groet Martin

Hey Johannes,

verf doet wonderen voor met zulke zepige kwaliteit van plastic.
Wat betreft de foto FOC, dat ene luie had niet uitgemaakt denk ik.

Groeten MartinD

Dank Martin & Martin. 🙂

De verflaag heeft goed uitgepakt en smaakt naar meer 1/72 !

@MartinD :
Dat ene luik maakt inderdaad weinig meer uit.
Het zou sowieso een flinke ingreep zijn waar ik echt geen trek in had.

groet

Hallo Johannes,
als de braille schaal naar meer smaakt bezoek dan op 7 september eens :
http://smallscaleconvention.jimdo.com/

Hoop jou daar te zien, 😀
groet,
Peter.

Dank voor de link Peter. Dat ziet er interessant uit :!:
Peter Vierhout zei:
... Hoop jou daar te zien, 😀

Dat gaat helaas niet lukken, want deze jongen gaat per 2 september ZEER druk bezig zijn met een nieuwe studie ...

groet

Terug
Bovenaan