Cambrai-dio in 1/72,update 23 Mei.

Hans Slaager

Lid van de TWENOT
Hallo mede-modelbouwers,hierbij wat foto's van de vorderingen van m'n dio:

houtzagenloopgraven017.jpg

houtzagenloopgraven058.jpg

houtzagenloopgraven019.jpg

commtrench011.jpg

commtrench019.jpg

Op de voorgaande plaatjes stonden de figuren nog "los",had ze alleen voor de foto's even geplaatst.
Dit gaat makkelijk,omdat in al m'n figuurtjes een naald in de voet zit.
Zo kan ik ze makkelijk plaatsen op m'n dio.
De volgende foto's staan ze al vast,ook de tanks staan nu op hun plek.
Ik probeer voor "D-Day",6 Juni , een paar platen af te hebben ( in totaal zullen het er 20 zijn,afmeting 60 bij 60 cm. per stuk).
Op die Zondag zal er in Kampen een "meeting "zijn van 1/72 figuren-enthousiasten.
Zal binnenkort wat meer info posten,als er interesse voor is.

landshipsii016.jpg

landshipsii011.jpg

landshipsii005.jpg

landshipsii009.jpg

Hoor graag wat jullie er van vinden,

groeten,Hans Slaager.

Re: Cambrai-dio in 1/72,update 13 Mei.

Wow Hans!

Dat is indrukwekkend!

20 x 60 bij 60? Dat betekent dat het totaal 12 bij 12 meter is?! 😱

De figuren zien er erg goed uit!

Ik ben benieuws naar meer foto's met de andere platen.

B. Zuiderwijk zei:
...
20 x 60 bij 60? Dat betekent dat het totaal 12 bij 12 meter is?! 😱
...

Denk het niet. 6 bij 1,2 meter komt meer in de richting. (Nog behoorlijk!)

groeten Maarten

...die dit erg mooi vind en erg graag meer over wil zien/lezen.

Komma verkeerd 😱

Vandaar dat ik voor rekenen altijd een onvoldoende had.

Ik vroeg me al af waar je zoiets laat. Maar inderdaad het is nog een behoorlijke afmeting!

Hallo,dankjewel voor de vriendelijke woorden.
Ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn over de afmeting!
Mijn dio zal 3 mtr. breed worden,en 2.40 mtr. diep.
Op die manier kan ik hetzelfde onderstel gebruiken als m'n Waterloo-dio.
http://waterama.web2base.nl/
Voor nog meer foto's ,kijk onder Cambrai 1917.

groeten,Hans.

Ik heb wat nieuwe figuren van W^D-models geschilderd.
Heb ze op m'n dio geplaatst en wat foto's gemaakt.
wdtankers084.jpg

wdtankers080small.jpg

wdtankers072.jpg

wdtankers046.jpg

wdtankers041.jpg

groeten,Hans.

Hallo Hans, wat een imposant werkstuk zeg 😱 😛 (ook naar aanleiding
van de foto's op je site).
En al ben ik niet thuis in 1:72 en heb ik weinig kennis over de Great War,
als je ons op de hoogte blijft houden van je vorderingen,
zal ik dat zéker blijven volgen (zo niet hier, danwel op je site 😉 ).
En ik ben dus zeer nieuwsgierig naar het voltooide werk....

Veel plezier en een vrolijke groet 😀
Peter

Hallo medemodelbouwers,een kleine update van m'n dio.
Ik heb alle 20 platen zover dat ik met het landschap,eigenlijk met gras stofferen,kan gaan beginnen.
De foto's zijn niet echt duidelijk,omdat het een afmeting is van 3 bij 2.40 mtr. is!

maquette1059.jpg

maquette1066.jpg

maquette1072.jpg

maquette1075.jpg

maquette1084.jpg

maquette1093.jpg

wdtankers094.jpg

wdtankers099.jpg

wdtankers092.jpg

groeten,Hans.

Marc : tegen die tijd is m'n dio nog niet klaar,maar in de toekomst ga ik hem zeker ergens laten zien!
Al was het alleen maar om reklame te maken voor onze hobby.

Robin: de figuurtjes waren alleen voor de foto's daar geplaatst,ik heb ze inmiddels al weer verwijderd.
Omdat al mijn figuurtjes een naald in hun been hebben ,kan ik ze makkelijk dadelijk op hun "vaste " plek zetten.
Eerst de scenery helemaal klaar maken,gaatje prikken en met een beetje houtlijm op hun plaats zetten.

groeten,Hans.

Daar kan ik antwoord op geven: de loopgraven waren haaks voor het overzicht de commandant die staat achter zijn mannen en kan zo goed het overzicht houden, links en rechts zitten de andere pelotons en zo zat je met je compagnie lekker op 1 linie.
Elke inham was ter groote van een pel.
in die tijd ging wel de commandant als eerste de startlijn over die tijd is voorbij want tegenwoordig gaan de groepscommandanten voorop 😀 zo zie je maar weer dat de Officieren het onderspit delven en de groepscommandanten zoals gewoonlijk het touw moeten trekken hahahha

Dat laatste is een grapje natuurlijk.

Enkel je prikkeldraadversperringen vind ik wat dunnetjes...heb verslagen gelezen waar in vermeld wordt dat er versperringen waren van 30 tot 50 meter diepte...dat was juist de reden dat de tank gebruikt werd; in cambrai waren speciale tanks, uitgerust met een haak om de versperringen los te trekken.
pascal

In de buurt van cambrai waarschijnlijk wel...deze stellingen behoren tot de hindenburglinie, een lijn die eind 1916 begin 1917 aangelegd werd achter het oorspronkelijke front. In maart 1917 trokken de duitsers dan terug op die speciaal ingerichte linie. Aangezien er daar genoeg tijd was om alles goed af te meten waren die loopgraafsystemen daar redelijk recht; alhoewel er van die rechte lijn wel werd afgeweken om natuurlijke voordelen uit te buiten zoals een heuvel, riviertje enz...er werd in die linie ook veel gebruik gemaakt van bunkers. Een bunkertje of twee bijvoegen aan het dio zou misschien voor wat meer leven in het dio kunnen zorgen.
pascal

Hallo Hans,

Ik vind dit soort massa-slagvelden prachtig ! Geeft echt goede indruk van omgeving, situatie enz.
Perfect zou zijn in grotere schaal, 1:35 of zo, maar ik snap dat dat financiele en ruimte problemen geeft, maar in 1:72 mis je helaas veel details.

Waardering voor je uitgebreide historisch research, en het werk aan de grote hoeveelheid units die goed geplaatst moeten worden.
Ik heb ook je Waterloo dio bekeken, prima in mijn opinie.
Als dit hetzelfde nivo gaat halen: mijn waardering, ik zal er nog vaak naar kijken.

Ik vind dat er veel onderwaardering is voor de veldslagen uit de 1e WO, hoewel die vaak nog verbitterder en zwaarder waren als de 2e WO, maar dat is nu eenmaal meer popi.

Ga door, echt goed.

Groeten, Wim

Of de veldslagen van WOI verbitterder of zwaarder waren dan het oostfront in WOII durf ik te betwijfelen...en zelfs normandie en de ardennen waren soms verbitterd met moorden op gevangenen e.d. zoiets kwam in WOI zelden voor. En inderdaad waren sommige veldslagen in WOI zwaar, maar de tijd dat een soldaat daar vocht lijkt mij korter dan in WOII. De meeste divisies lanngs geallieerde kant in WOI werden snel afgelost, de duitsers iets minder snel. Als je dat vergelijkt met WOII waar divisies soms weken/maanden aan het front bleven in zware veldslagen...
pascal

Wat betreft die loopgraven: in het begin van de loopgravenoorlog waren die één lange rechte lijn. Handig voor de commandant die overzicht heeft over zijn manschappen. Maar... óók heel handig voor de tegenstander als die eenmaal in de loopgraaf was binnengedrongen. Lekker lang schootsveld links en rechts!

Dus al snel was men er achter dat één lange loopgraaf niet verstandig was. Daarom werden met name de meer belangrijke loopgraven met korte intervallen voorzien van haakse bochten. Door dat bochtenwerk werd het verdedigen van een loopgraaf tegen binnengedrongen vijanden wel iets makkelijker en het veroveren ervan een heel stuk moeilijker.

Ik vind dat het diorama dat loopgravenstelsel mooi weergeeft. En inderdaad waren vooral de Duitse loopgraven zo kaarsrecht en symmetrisch opgebouwd; echte Duitse Gründlichkeit.

Groeten,

Rob

Hallo,ik heb weer wat foto's gemaakt van de vorderingen.
Na m'n bezoek aan Cambrai heb ik besloten om een gedeelte van Ribécourt na te bouwen,hierbij de eerste foto's.
Alle modules zijn inmiddels bedekt met een "papje"van gips,verdunde houtlijm,zaagsel en zwarte verf.
Hierna zal ik alles inwassen met verdunde zwarte verf, dan wordt het tijd om met het groen te beginnen.
Ook wat foto's van een oude "loopgraven"-map ,en een satalietfoto van datgene wat ik wil nabootsen,het zuidelijk deel van het dorp Ribécourt.
p1050250.jpg

p1050251w.jpg

p1050253.jpg

p1050264j.jpg

p1050267m.jpg

p1050271.jpg

De holle weg:
p1050287f.jpg

Support-trench:
p1050290t.jpg

Communication-trench:
p1050293n.jpg

Voorbeeld en model:
p1050297o.jpg

p1050299l.jpg

p1050278.jpg

groetjes,Hans.

Het blijft mooi,

vorige week nog in de dodengang gelopen bij Diksmuide, erg indrukwekkend ook al is het nagemaakt.
Voor geen geld had ik een stap gedaan buiten de loopgraven,...

Je vrachtwagen deed me denken aan de Ambulance in Hooge Crater, ook een aanrader.
Succes met het uitwerken van al je detail,

Rico

Terug
Bovenaan