bunker andere foto's per 3-8

Afbeelding%20042.jpg

Afbeelding%20043.jpg

Ik heb al een paar "bunkertjes" van je gezien, dit is een kleintje maar niet minder mooi nog ff de versperringen een beetje in de grond laten zakken misschien hier en daar wat prikkeldraad en opletten dat de versperringen het schootsveld niet belemmeren, 😉 et voila. Groetjes, Arno

ik twijfel of ik hem zo zal laten of in camo zal schilderen.
hij is ook nog niet helemaal klaar er moet ook nog van die haaken op de randen en zo wat vinden jullie 😕:
hij is nu oud zeg maar het jaar 2005
of moet hij nieuwe zeg 1940-1945.

hoi maarten,

persoonlijk vind ik zo'n bunker van nu 2005 dan origineler, zeker als je er een figuurtje bijzet, een die bijv foto's maakt.....

gr,
frans.

ik vind de bunker echt heel mooi, hij lijkt inderdaad op een bunker van nu. Ik vind alleen het mos en de versperingen enorm veel afbreuk doen. Dit kan veel mooier, maak zelf een boompje m.b.v. kruiden ofzo. Als je dat doet is het resultaat ZEEEEEER mooi.

Groeten,
Barry.

p.s Is dit een gemaakt van MDF ? en hoe heb je m zo geschilderd ?

Inderdaad, erg mooi

maar WEG met die struiken en gebruik dat spul NOOIT meer !!! 😕 🙂

kijk eens in een zaak waar ze modelbouwtreinen verkopen

daar bestaan veel betere opties voor bv Heki of neem wortels van bv klimop en bestrooi ze met kruiden

cheers
Dominique

ja dat mos vond ik ook niet zo, maar het licht er los op dus dat is zo weg.
ik vind hem zonder dat wat kaal.
als je een 1940-1945 uitvoering maakt kan je hem wat meer aankleden,
prikkeldraad-versperingen- en soldaatjes-camonetten.

gr Maarten.

Mooi zeg!

Mooi zeg,

behalve, zoals al gezegd, idd de spons struiken ziet de bunker er net echt (anno 2005) uit. heel mooi en overtuigend gedaan.

Ik heb denk ik de eerdere postings gemist, zou je eens een kleine uitleg kunnen geven over hoe je hem gemaakt hebt?

Hij lijkt precies op bunkers die ik vroeger altijd in de buurt van st palais sur mere zag (Franse west kust, net boven de monding van de gironde is dat)

Groets Wouter

Hm, ik heb & kleine opmerking betreffende die tankversperringen; ik vind dat ze veel te dicht tegen die bunker staan. Een tank zal nooit zo dicht tegen een bunker gaan aanrijden, want dan is zijn kanon niet meer effectief omdat hij het niet laag genoeg kan richten, en verder heeft hij bij het schieten ook het gevaar in zijn eigen ontploffing te rijden.
Verder nemen ze een deel van het schootsveld van de bunkerbemanning weg
Misschien beter vervangen door prikkeldraadversperringen; die stonden dikwijls zo dicht tegen de bunker.
pascal

H@ Maarten,
Ziet er al leuk uit - en je vraagt om reacties dus...

Ik vind het idee van een bunker anno 2005 heel goed :!: dan zou ik zeggen: nog een paar scheppen zand ertegenaan, wat grafitti, brandplekken bij een uitgang die vervolgens dichtgemetseld is (evenals overige ingangen - misschien voor de leuk een doorbraak erin van een bunkerofiel als ik die het niet kan nalaten in die dingen te kruipen 🙂 ) meer roestplekken en inderdaad: WEG met dat IJslands mos. En dan de zaak lekker overgroeid weergeven en twee mensen in zwembroek erbij. En natuurlijk een hoop bewijzen van menselijke aanwezigheid, een prikkeldraadhek waarvan het prikkeldraad stuk is en een bordje verboden toegang.

Dan WO2: (heb je een bepaald type gebouwd of is dit een SK? Want ik herken 'em in de gauwigheid niet 😳 ). Weg met die tankversperiringen: die zijn inderdaad niet functioneel. Prikkeldraadversperringen zou kunnen, aangezien dit duidelijk een antitankbunker is die in een tankmuur is ondergebracht. Dan moet je je ook voorstellen dat voor die tankmuur het strandbegint - en dus nauwelijks sprake zal zijn van begroeiing. De schoorsteen lijkt wat lang. En wat is die bult op de hoek? Een Tobruk? Ik kan het niet helemaal goed zien, want er zit een struik op. Voor WO is camouflageschilderen inderdaad wel aan te bevelen, alhoewel je moet overwegen dat dit soort bunkers op luchtfoto's sowieso duidelijk zichtbaar zijn, omdat ze onderdeel uitmaken van de tankmuur die een duidelijke hoogte heeft tov de omgeving en dus door schaduwval wel op moet vallen. Toch helpt camo tegen zee- en landaanvallen. Wat vaak gebeurde is dat tijdens het gieten van het beton proppen papier in de rondingen werden gestopt. Die werden er dan na het uitharden van het beton uitgehaald en vervolgens gevuld met grond en lokale begroeiing, zodat ze 'natuurlijke' camouflage hadden. Ook netten en schilderingen kwamen voor. Maar bedenk dat de bovenzijde voldoende gecamoufleerd is door de begroeiing en de voorkant niet gepaat is bij netten ivm de opstelling van het geschut.

Er moet - om kort te gaan - meer leven in, Ik vind'em te clean...

Greetz, Wim.

(die de bouwtekeningen heeft liggen voor een 5cm PaK-bunker maar er maar niet aan toekomt - wat dat betreft heb ik dus geen recht van spreken 😳 )

Leuke bunker.
Lijkt ontzetten veel op de bunker die op de Roomput in zeeland staat.
Afbeelding001.jpg

Ik heb daar wel foto's van maar geen maten, jij wel van jouw bunker?

Een WW-II bunker zal niet achter struiken e.d. verborgen zitten, zo snel groeit dat spul niet.
Dus flink wat cammo erop en gras.

Groet,
Jan

Wat betreft je bunker in 2005 ontkom je er niet aan attributen in te passen die je nu langs de kust zou treffen. Zoals de campingtafel van Rob Plas, Dump wat kartonnen dozen en wat lege flessen........nemrod en MK35 hebben ook leuke burgerfiguren.......

Barry Mikkers zei:
ik vind de bunker echt heel mooi, hij lijkt inderdaad op een bunker van nu. Ik vind alleen het mos en de versperingen enorm veel afbreuk doen. Dit kan veel mooier, maak zelf een boompje m.b.v. kruiden ofzo. Als je dat doet is het resultaat ZEEEEEER mooi.

Groeten,
Barry.

p.s Is dit een gemaakt van MDF ? en hoe heb je m zo geschilderd ?

ja barry dit is gebouwt van mdf,geschilderd,bouwen dan insmeeren met houtlijm zilver zand er over voor het beton effect spuiten met humbrol 28
en dan strepen en vlekken maken met zwart, wit,en groen

Re: Mooi zeg!

Ik heb denk ik de eerdere postings gemist, zou je eens een kleine uitleg kunnen geven over hoe je hem gemaakt hebt?

[/quote]

eerst moet je een goede bunker tekening hebben net wat maten,
als omrekenen naar 1/35.
als is van MDF je kan vrij grof werken bunker zijn toch niet erg net gebouwt.
kieren en zo kan je opvullen met MDF fuller, je schuurt hem in vorm insmeeren houtlijm zilverzand er over voor beton effect spuiten met humbrol 28 en afwerken met wit,zwart,groen voor de vlekken en streppen.

gr,maarten.

Arno Riedel zei:
De nieuwe foto's kunnen me niet zo bekoren door de camo, sorry. Ik vindt het wel leuk dat je wat Tazzzjes 😀 erbij hebt gezet. Groetjes, Arno

ik vond het alle twee wel leuk, en toen herinnerde ik me dat diorama over de ardennen waar ze dit ook deden met een tank.
zo heb je twee in één.

Gr.Maarten.

Bunker schaal plannen

Bedankt voor de extra uitleg, niet gedacht dat het zo "relatief" eenvoudig te doen is, het ziet er toch echt indrukwekkend, als beton uit op je foto's!

Heb je je helemaal het leplazerus zitten schuren op de afgeronde hoeken of heb je daarvoor een bandschuurmachine oid gebruikt? (of misschioen stukken balsa hout (of ander materiaal dat gemakkelijk te bewerken is).

Zijn er boeken/websites etc. waar maatvoeringen van bunkers in staan? Dat boek Fortress Europa wat ik wel eens in een threadje voorbij zag komen?

Groets Wouter.

Re: Bunker schaal plannen

Wouter Siepman zei:
Bedankt voor de extra uitleg, niet gedacht dat het zo "relatief" eenvoudig te doen is, het ziet er toch echt indrukwekkend, als beton uit op je foto's!

Heb je je helemaal het leplazerus zitten schuren op de afgeronde hoeken of heb je daarvoor een bandschuurmachine oid gebruikt? (of misschioen stukken balsa hout (of ander materiaal dat gemakkelijk te bewerken is).

Zijn er boeken/websites etc. waar maatvoeringen van bunkers in staan? Dat boek Fortress Europa wat ik wel eens in een threadje voorbij zag komen?

Groets Wouter.

www.bunkers.be hier kan je veel vinden.
ja, boeken er zijn er veel maar eerst goed kijken of dat er in staat wat je nodig heb, deze bunker komt uit het boek ,LA MURAILLE de NORMANDIE,
van YVES BARDE ISBN 2-911920-20-1 deze boeken zijn meestal behoorlijk duur dit boek kosten in 2003 al 26 EURO 70.
MDF is makkelijk te bewerken gewoon met een schuurmachine (MAUS)
stuift wel erg maar goed te doen.
met MDF fuller kan je ook een hoop doen,
bij deze bunker heb ik een 5x5 houtje op de bunker geplakt 5 mm van de rand en dat opgevult met MDF fuller uit laten harden en rond schuuren klaar.
het ziet er moelijk uit maar het is zeeer simpel te doen.

gr,maarten.

Terug
Bovenaan