Brummbär (serie 3) (Veel) Eindfoto's

Re: Brummbär (serie 3) Update: 1-8-2011

Hoi Ronald,

Het airbrushen ging prima (niks bijzonders), maar het verwijderen van de maskol leverde problemen op, vooral de kleinste vlekjes. Het was moeilijk ze te verwijderen zonder schade aan de verf te verkrijgen.
Achteraf vind ik het niet zo erg (enkel jammer van de verf) want ik denk dat de andere camo toch beter uitpakt en ik iets andere bruintinten ga gebruiken.
Gisteren in de Tamiya primer gezet (fijn spul) misschien vandaag het eerste deel weer airbrushen.

Groetjes!

Re: Brummbär (serie 3) Update: 1-8-2011

Zoals gezegt vandaag begonnen met opnieuw airbrushen (ben achteraf blij dat dat gebeurt is).
Preshade rond de randen met Tamiya Red brown en daarna de gele basis met diverse mengsels van Buff, Deck tan, Flat white en Clear.
In werkelijkheid zit er iets meer variatie in qua modulatie/ verschillen per paneel.
Morgen waarschijnlijk de camo.

Groetjes! 😀

DSC_0267.jpg

DSC_0268.jpg

DSC_0269.jpg

Re: Brummbär (serie 3) Update: 3-8-2011

Ha die Boris,

Kijk, zo achterhaalt tijd alle vragen.... Ik had namelijk willen weten welk merk Maskol je gebruikte. Zelf heb ik diverse merken in huis (Vallejo, Winsor & Newton, Humbrol en zo nog wel wat), maar ik heb er alleen slechte ervaringen mee en ben inmiddels overgestapt op kinderklei en/of marmiet.

Over de huidige staat van je Brummbär kan ik weinig zeggen, wel dat het vorige patroon in mijn ogen zeker potentie had. Even een bouwtechnisch vraagje daarover:

Ik zie eerst twee kleuren, dáárna de Maskol. Wanneer de derde kleur dát patroon had gekregen dan had ik het een heel mooi patroon gevonden. Echter, waar de Maskol zit komt juist geen verf... Zoals ik de vorige foto's interpreteer zou je al het groene en bruine overspuiten (met geel neem ik aan). Waar dan de Maskol zit zouden dan weer groen/bruine "hard edge" vlekken terugkomen?

Kan je een voorbeeld geven van het patroon dat je voor ogen hebt?

Tenslotte: wat heeft Rocky Balboa met een vallende Duitser te maken 😉 ? Wanneer je een "bokkende" Brummbär hebt, zou in mijn ogen iets als "de Bokkenrijders" meer op zijn plaats zijn.

ik blijf 'm nog steeds met interesse volgen 🙂 .

groeten, Richard.

Hoi Richard,

De maskol is van Talens. Prima spul maar niet voor dit werk.
Klei kan idd ook (had ik ook op de ISU gebruikt) maar is lang niet zo fijn als dit.
Wat je wel kunt doen is aluminiumfolie heel dichtbij houden en vormen naar eigen wensen. Zo kun je hard edge, soft edge en de contouren van het voertuig erg goed vormen en het gaat snel.
Ik had eerst de groene en bruine kleuren aangebracht, maskol erop en daarna idd geel.
Nu werk ik precies andersom (zoals ik eigenlijk altijd 3 tone doe). Denk dat ik dat vanmiddag ga doen.

Wat betreft de titel; ik vond het wel passend bij de iets te fanatiek bestuurde Brummbär op dit type terrein en het refereerd naar de locatie.

Groetjes!

Hoi Boris,

Zou je in plaats van een schaap dan niet een paard, pony of ezel achter het hekje zetten?
Dan heb je nog een verwijzing naar de titel.

Groet, MartinD

Haha ja dat zou best een goede geweest zijn (achteraf).
Daar had ik nog niet aan gedacht. Helaas ben ik bang dat daar de ruimte niet voor is. 🙁
Wel scherp herr Doggert 😉

Groetjes!

Dag mensen,

Hierbij de camo van de BB.
Los uit de hand gespoten en zelf ben ik er erg tevreden over.
Wederom met Tamiya gedaan. Nu eerst laten drogen, plaatselijke vernis, transfers, volledige vernis en dan drybrusehn en de rest.... 😉
DSC_0270.jpg

DSC_0271.jpg

DSC_0272.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0274.jpg

Deze laatste foto glans her en der omdat ik direct na het airbrushen de foto gemaakt heb.

Groetjes!

Re: Brummbär (serie 3) Update: 4-8-2011

Martin,

That's the idea 😉
Veel foto's en tekeningen laten een stoffig en verbleekt schema zien.
De beide camokleuren (groen en bruin) zijn ook aangemengt met de basiskleur waardoor het contrast minder is.
Na afloop heb ik nog een minimale mistlaag van deze basiskleur aangebracht over het gehele model.

Groetjes!

PS: Misschien laat dit jou je StuG weer oppakken? 😉

boris bakker zei:
PS: Misschien laat dit jou je StuG weer oppakken? 😉
Voor de StuG heb ik een geel met groen schema in gedachten ...
Hij gaat sowieso afkomen ... ooit

Nu ben ik bezig met afmaken van de twee M4A1 Shermans. De tweede is bijna spuitklaar.

Groet, MartinD

Een prachtige basis Boris, lekker licht. De grote 'donkere' vlekken zijn zo een perfect canvas voor de stofwashes, die laten de structuur van de Zimmerit mooi uit komen!
Ik kijk uit naar meer, Jan 🙂

Hoi Niels,

Ben nu met de figuren bezig. 1 is er af, 2e bijna.
Daarna het grondwerk nog iets aanpassen met meer diversiteit in vegetatie en meer stofeffecten aanbrengen om de weg en berm meer naar elkaar toe te trekken. Ook het hekje wil ik nog iets meer aanpakken. Daarna komt de Brummbär.

Groetjes

Goedemiddag mensen,

Na 5 maanden is het tijd voor een update dacht ik zo 😳 .
Het mag dan lang geleden zijn dat ik wat heb gepost; toch ben ik al die tijd erg druk aan het werk geweest met dit project.
Inmiddels is het mijn langstlopende project aan één stuk geworden (bijna een jaar) en is het bijna af.
Een ondergrondje, 3 figuren en 2 ganzen zijn af en de Brummbär voor 98%.
Komende week ga ik foto's plaatsen van het voertuig voor opmerkingen/ verbeterpunten van jullie kant alvorens ik er figuren op ga bevestigen en hem vastzet op de ondergrond. Daarna zal er nog enig blendwerk nodig zijn maar dat is (denk ik) minimaal.
Persoonlijk ben ik (zeer) tevreden over het resultaat al heb ik lang zitten piekeren over het verstoffen van de zimmerit delen.

In de loop van de week volgen de foto's en na het doorvoeren van verbeterpuntjes rest de laatste lastige klus; het plaatsen en met elkaar verbinden van de 3 figuren op het voertuig.
Tot snel dus! 😀

Groetjes

Re: Brummbär (serie 3) Almost done! 8-1-2012

Hallo mensen,
Hierbij de foto's. De kleuren komen niet altijd even goed uit; metname de stofeffecten welke erg flets lijken door de flits (ik blijf een kluns in fotograferen omdat de kunst erachter me eigenlijk ook niet zoveel interesserd). Het contrast met de gezimmde opbouw en de rest is dus minder in werkelijkheid.
Verder is de rechter veldfles achterop het compartiment nog niet klaar (glans) en de tarp linksachter op de fender.
Verder geeft het wel een aardige indruk, al merk ik dat ik vaak de neiging heb om te veel close-up's te maken (ughm... fig. 2)... 😕
Opmerkingen en/ of suggesties zijn welkom, ik denk er nog +/- 1-2 weken voor uit te trekken om alles samen te voegen, te blenden met elkaar en eventueel zaken aan te passen. Daarna een nieuw project waar ik enorm naar uitkijk!!! 😀

Groetjes

DSC_0297.jpg

DSC_0295.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0290.jpg

DSC_0289.jpg

DSC_0284.jpg

DSC_0283.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0279.jpg

DSC_0278.jpg

DSC_0277.jpg

DSC_0275.jpg

DSC_0305.jpg

Re: Brummbär (serie 3) Foto's 11-1-2012

Prachtig werk Boris, met een aantal geweldige details zoals het linker spanwiel, de schep en ook de vogels zijn zeer mooi. Je zou nog wel wat aan de ogen kunnen doen van het figuur met het bruine jasje. Verder ben ik toch wel erg benieuwd naar foto's zonder flits genomen, is toch niet al te moeilijk als je voor voldoende licht zorgt en de flits uitzet. Succes met de laatste loodjes.

Groetjes
DIRK

Hallo heren,

Bedankt voor de complimenten.
Echter; hoe langer ik naar de foto's kijk hoe meer ik baal dat ik van de toren blies snel foto's te plaatsen (welke sterk vertekend zijn).
Wanneer het definief af is zal ik nog een poging doen bij fatsoenlijk licht en anders hoop ik dat jullie hem nog eens zien op een beurs en dan een oordeel willen vellen. 🙂

Groetjes!

Gelet op je vorige werk zijn deze foto's echt slecht, belichting verpest het! Kijk er naar uit om het real life te zien, geweldig om je progressie te blijven zien 😀

Brute beer!

Mooi werk Boris,
Zoals Bas al aangeeft heb ik ook mijn twijfels over de foto`s (belichting).
Maar neemt niet weg dat het een zeer fraai stukje werk is. Hoop deze dan ook graag eens in `reallife`te zien.
Zit zelf ook wel eens te `dubben` hoe je zimmerit mooi kunt verweren, en ik denk dat jij hiermee de spieker op z`n kop hebt geslagen.

Grtz Jacco

Bedankt vor jullie reacties heren,

Ik denk dat ik deze foto's volledig verwijder dit weekend en een paar nieuwe maak.
Dit vertekend het geheel (de BB lijkt ook erg spikkelig hier) en vind ik erg jammer.
Misschien dat het morgenmiddag al wel lukt, al moet ik nog ssteds een paar kleine dingen doen.

Groetjes!

Erg mooi stukje modelbouw, Boris. Ik vind het natuurlijk allemaal mooi, maar de ondergrond en de ganzen blinken echt uit. Prachtig gemaakt dat water, met de wegvliegende(springende) ganzen. Chapeau!

Ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

Groetjes,

Maarten

Hallo mensen,
Ff snel wat getest met instellingen e.d.; betere foto's zullen volgen maar ik ben op het goede spoor 😉 .
Let niet op mijn uiterst ordentelijke werkplek 😉
Hier komen de kleuren al wat beter tot hun recht al zijn de foto's niet echt scherp.

groetjes!
DSC_0311.jpg

DSC_0310.jpg

DSC_0309.jpg

DSC_0308.jpg

DSC_0307.jpg

DSC_0312.jpg

Re: Brummbär (serie 3) Foto's 13-1-2012

Hey Boris,

De kleuren zijn nu wel beter, maar wat is er gaande met de zimmeritt, lijkt me zo egaal grijs, is dat ook door de foto of heb je er nog werk aan?
Het ondergrondje is top, de wilde ganzen mogen misschien nog wat wit op hun buik .
Onze%20zwanen%20en%20wilde%20ganzen.jpg

Eddy

Hallo Eddy,

Bedankt voor je reactie.
De zimmeritdelen bestaan uit filters, diverse kleine locale washes en spatten. Allen in diverse stof/ vuil tinten.
In werkelijkheid zit er (van dichtbij) meer variatie in. Het voertuig komt in een zomerse/ licht stoffige omgeving te staan, dus ik kon de grote zimmeritdelen onmogelijk hetzelfde behandelen als de staaldelen qua kleur. Bij een nat voertuig (bijv. in de regen) was het vesrchil veel kleiner geweest.

Groetjes!

Hallo mensen,

Hier nog een paar foto's waarbij de figuren zijn bevestigd.
Her en der is wat onbedoelde schade ontstaan welke ik zal herstellen want het viel niet mee.
"droog passen" is uiteindelijk toch anders dan alles geschilderd en wel samenvoegen.
Ik kreeg het zowat aan m'n hart af en toe 😕 , maar altijd proberen rustig te blijven 😉
Nu even met rust laten en dan de verbindingen versterken en de schade (beperkt) herstellen.

Groetjes!

DSC_0316.jpg

DSC_0315.jpg

DSC_0314.jpg

DSC_0313.jpg

DSC_0317.jpg

Re: Brummbär (serie 3) Foto's 18-1-2012

De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze; vooral als het slecht 5 min werk is maar je de onderlaag eerst moet laten drogen. 😕
Zo staat het er nu dus voor. Het project is vrijwel af op het nalopen van tienden mm details. Echter moet ik wachten met het bijwerken van één pols aangezien de huidskleurlaag eronder moet aandrogen.Ik denk dat ik het heel...heel vorzichtig maar probeer. Heb nu de tijd om hem af te maken dus dan dat laatste maar even behelpen. 😉
Definitieve foto's volgens asap en zullen voor de verandering fatsoenlijk zijn daar ik dit laat uitbesteden 8).

Groetjes

Re: Brummbär (serie 3) a wrist too far (from finishing...)😉

Gedult is een schone zaak Niels; ik heb hier ook veel uren in zitten en heb ook momenten gehad dat ik liever met iets anders bezig was.
Echter loont het uiteindelijk wel als het (bijna) af is want ik ben nu erg voldaan en kijk uit naar het volgende project 😀 .
Ben benieuwd hoe je het met de Panther gaat, je weet dat je het talent hebt, nu gewoon rustig doorgaan en het resultaat zal er dan absoluut naar zijn!

Groetjes

Ha Niels,

Die Sherman kan ik nog niet de motivatie voor vinden om mee verder te gaan.
Wil zowiezo eerst bouwen de Sherman staat al in elkaar.
Heb twee interessante opties voor een sdkfz 251 (C): De gene zoals in de Nieuwgroep staat in de topic van Eric (6e SS) of één in de Ardennen met een .50 van 116e pz div (staat in één van de Concordboeken over de Ardennen).

Groetjes!

Aussergewohnliche Erstklassige Sache :!:
Heel graag heel veel meer feauteaux bitte !

Komt goed 😉
Echter laat ik dit uitbesteden aan mijn lieftallige zusje welke daar beter in is dan ik.
Nu nog ff een pikken om dat te laten doen.

Groetjes!

Heel erg mooi Boris! Ga ´m op een beurs eens goed bekijken. Ik ben jaloers op je techniek en geduld om dio´s te maken. Om daar veel tijd in te steken heb ik tot nu toe nog niet het geduld toe. Wil (ook) te graag weer met iets nieuws beginnen.

groet
Oscar

Ha Boris,
Mooi werk geworden zo.
Het enige wat mij opvalt is de `dooie` boom. Die vindt ik persoonlijk wat aan de dikke kant. En dan bedoel ik met name de dikte van de takken, en de volheid.
Voor de rest niks dan lof voor dit mooie project!!!

Grtz Jacco

Hij is mooi geworden, je Brombeer!

Mooi dio, veel aktie/drama, veel om naar te kijken en heel goed afgewerkt!

Bedankt voor de reacties mensen!
Afgelopen zaterdag een ware opstelloing gemaakt met hippe belichting e.d. wat de volgende foto's als resultaat heeft.
Ik beschouw hem nu als af al heb ik in het verleden vaak nog eens wat kleine zaken bijgewerkt op modellen welke als "klaar" bestempeld waren. 😉
DSC_0332a.jpg

DSC_0333a.jpg

DSC_0334a.jpg

DSC_0336a.jpg

DSC_0337a.jpg

DSC_0340a.jpg

DSC_0342a.jpg

DSC_0344a.jpg

DSC_0345a.jpg

DSC_0347a.jpg

DSC_0348a.jpg

DSC_0348ainclachtergr.jpg

DSC_0350a.jpg

DSC_0355a.jpg

DSC_0370a.jpg

DSC_0374a.jpg

DSC_0375a.jpg

DSC_0354a.jpg

DSC_0353a.jpg

DSC_0376a.jpg

DSC_0382a.jpg

DSC_0384a.jpg

DSC_0388a.jpg

DSC_0409a.jpg

DSC_0411a.jpg

DSC_0376ainclachtergr.jpg

DSC_0412a.jpg

DSC_0369a.jpg

DSC_0367a.jpg

DSC_0356a.jpg

peter stoof zei:
Overal wat te zien, zoveel detail
Dat viel me ook gelijk op. Allemaal leuke details overal 🙂
De zimmerit op de Brummbar ziet er stoffig uit, wat vooral opvalt door het contrast met de liggende delen. Dat blijf ik een beetje een raar gezicht vinden, maar dat kan dan ook weer heel goed aan mij liggen 😉

Zoals anderen al zeiden: Al met al een mooi stukje werk waar je trots op mag zijn!

Ha die Boris,

Ik ga niet in herhaling vallen door te roepen dat dit een ontzettend mooi gebouwd model is (dus toch...), maar deze kan je mee thuis komen.

Wel heb ik naast de superlatieven ook een vraag:

Gezien jouw kunde en kennis van zaken vind ik de camo-broek van de middelste man zo'n vreemd patroon hebben. Ik ken het niet, waar komt het vandaan?

Tot in Schiedam, dan ga ik me hier eens mooi aan vergapen 🙂 .

groeten, Richard.

Bedankt heren!
@Richard: Persoonlijk vind ik het geen mooie camo maar klopt hij wel (qua kleur en vorm).
Het is een Italiaans patroon. Ik had liever een Oakleave patern gedaan maar dat is niet echt correct in dit geval 😉 .

Wat het stof/ zimmerit betreft; dit lijkt idd wat vreemd vergeleken met de horizontale (stalen) vlakken, maar vergeet niet dat het zimmerit is wat veel stof zal vangen.
Dit is ook op basis van foto's zo gekozen. Zelf denk ik dat het vrij goed overkomt omdat de camo er nog wel doort te zien is, hetzij sterk verbleekt/ vervaagd wat ook vaak het geval bleek te zijn.
Sommige zwart/wit foto's tonen bijna geen camo meer, dat vond ik modelbouwtechnsich te ver gaan en niet mooi.

Groetjes!

Mooi totaal plaatje geworden Boris!!!! Leuk altijd dat je er een speciaal tintje aangeeft met nu weer paar man die van een voertuige dreigen af te vallen!!!

Gr.JW

Bedankt heren,

@JW: Ik had bijna dit idee laten varen eigenlijk. Begin 2011 bleek iemand op FB een Tiger te hebben gemaakt waar een figuur vanaf viel in een vergelijkbare situatie. Ik had toen deze plannen al en de houding van de figuren was ik mee bezig. Echter besloot ik me hier niet te veel van aan te trekken omdat ze allen in verbinding staan en dt was bij hem niet het geval. Die vebinding was voor mij de oorspronkelijke uitdaging in het project.

Groetjes

Terug
Bovenaan