Britse voertuig markeringen (WW2)

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Voor wie Brits wil bouwen en moeite heeft met de markeringen: Britse tank markeringen.

Je vindt hierin o.a. de
1. Army Unit Signs, deze geven de eenheid (divisie, brigade) aan. Dit teken hoorde rechts op de voor- en achterzijde van het voertuig te zitten, altijd gezien in rijrichting.
2. Arm of Service Number (AoS), deze geeft de positie in het regiment in de divisie of brigade aan. Dit teken hoorde links op de voor- en achterzijde van het voertuig te zitten, altijd gezien in rijrichting. De nummers werden in witte letters weergegeven op een gekleurd vlak. De kleuren van de vlakken in combinatie met het nummer geven het soort brigade/regiment aan (gevechtseenheid, verkenning, artillerie, gewondenzorg, hoofdkwartier, genie, verbindingen, enzovoorts). Als er wit in de achtergrond zit, zijn de letters blauw.
3. Eskadron aanduiding/tactische herkenning (vooral pantservoertuigen). De vorm van het symbool gaf de positie van het eskadron in het regiment aan, de kleur liet de positie van het regiment in de brigade zien.
Symoblen: Het hoofdkwartier had een ruit. De eskadrons hadden de letters A t/m C, de bijbehorende symbolen waren een driehoek (A), vierkant (B ), cirkel (C) . In het geval van een vierde eskadron (D) werd een dikke, verticale balk gebruikt.
Kleuren: rood = senior, geel = second en blauw = junior. Een motorbattalion (in pantserbrigade) was het vierde regiment en kreeg de kleur groen. Dit komt overeen met de nummers in het AoS Number. In het geval het regiment direct onder een divisie viel (bijvoorbeeld verkenning), was de kleur wit.

De markeringen van eenheden in divisies en brigades zijn in het algemeen vrij goed terug te vinden. Hier staan die van regimenten op hogere niveaus, zoals de AoS markeringen van Corps eenheden, ook tussen. Regimenten die direct onder een hogere eenheid dan brigade en divisie vallen, hadden een extra witte balk toegevoegd aan het veld van het AoS. De positie van de balk gaf de positie aan.

Ik hoop dat dit een van ons helpt.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:
Een goed boek over dit alles is British Tank Markings and Names door B.T. White (London: Arms & Armour Press, 1978, ISBN 0-85368-222-4), maar dat is moeilijk te pakken te krijgen tegenwoordig, voor zover ik weet.
 
Ik heb deze liggen en afgelopen week nog gebruikt. Verder geeft The British soldier in NW-Europe deel 2 (Histoire en Collections) veel info. Van dezelfde uitgever maak ik ook veel gebruik van British tanks in Normandy, dat behalve een gestructureerd overzicht biedt, ook aandacht schenkt aan het leven van de Britse soldaat in Normandië.
Maar, zoals aangegeven, mis ik in deze boeken enkele zaken over de hogere niveaus.
 
Ook onze eigen Bert Lindenboom heeft hier ooit een mooi en handig boekwerkje over uitgebracht. Speciaal over 1944 - 1945 ten tijde van de bevrijding van Nederland.
 
Terug
Bovenaan