British Challenger 2 Tamiya Jammer maar helaas.

Enkele weken geleden heb ik van Nick Elias deze kit van Tamiya overgenomen.

Momenteel ben ik bezig met de afwerking van de Challenger 2. De kit is out of the box gebouwd, en heb enkel de sleepkabels vervangen door koperen exemplaren, daar Tamiya hier nylon koord voor in gedachten had.

Ik moet nog enkele details schilderen, en dan kan ik aan de verwering beginnen.

In eerste instantie wilde ik ook de Anti slip coating nabootsen, maar heb hier door gebrek aan ervaring maar vanaf gezien, en wilde hier dit dure model niet aan opofferen.

015.jpg

014.jpg

013.jpg

009-1.jpg

005-1.jpg

004-1.jpg

003-1.jpg

002-1.jpg

Gaarne jullie mening.

Mvg Manuel

Ja Rob, Het model is al gespoten, ik heb het model gespoten in de kleur sand yellow uit de model air range van vallejo. De kleur is nagenoeg identiek aan wat tamiya voorschrijft.

Ik heb ongeveer 2 weken gebouwd aan het model, en gisteren heb ik challenger gespoten.

Ik ben enkel nog aan het experimenteren met de camera.

Mvg Manuel

Het is nauwelijks te zien
Je hebt het erg netjes en strak gespoten maar het is zo net het originele plastic.
Voor je aan het weatheren gaat zou je eens kunnen nadenken over de mogelijkheden die je airbrush je biedt als je zo netjes kunt spuiten

Denk dan eens aan pre- of postshaden. Een heel simpele techniek waarmee je in één klap je model vele malen interessanter maakt om naar te kijken. Door wat verschillende tinten van de basiskleur te gebruiken maak je de boel levendig en geeft je het meer diepte en "body"

Rob bedankt voor het compliment. Het postshaden, zou dat nog gaan nu ik al decals en details schilderen heb gedaan?.

Ik wilde gaan proberen met filters en washes het model meer leven in te blazen. En met de airbrush een stof behandeling geven moet enkel nog een mooie SBS ergens vinden hierover. Heb deze al eens gelezen van Adam Wilder, maar weet hem niet meer te vinden.

Mvg Manuel

Qua kleur al een heel stuk beter, en erg netjes strak gespoten.
Maar mijn opmerkingen over de "levendigheid" blijven staan.

Rob wat betreft de levendigheid, heb je ook helemaal gelijk. Ik ben echter nog niet zo heel goed met de airbrush en de verwering, maar iedere keer wordt het beter, zo heb ik na lang proberen, nu eindelijk eens fatsoenlijk met model air kunnen spuiten. Bij het volgende model ga ik gewoon weer een stapje verder, en doe dan preshaden enz. Maar ik denk tot ik de levendigheid, met filters, washes en een drybrush er ook wel in krijg hopelijk.

Mvg Manuel

Vooral niet doen!
Je basis is keurig strak gespoten en op deze manier kan je nog zo veel bereiken zonder rigoreuze stappen.

Probeer bijvoorbeeld eens je basiskleur iets lichter te mengen door er wat wit, of liever nog zandgeel aan toe te voegen en dan heel subtiel de horizontale panelen wat in te kleuren. Gewoon hele dunne lagen spuiten, zodat je pas na 2, 3 keer wat gaat zien.
En met een donkerdere versie van je basis zou je de dieper liggende delen wat kunnen bewerken

Manuel Willems zei:
Je bedoelt in de oven reiniger ermee?

Nou, nou, nou...dat vind ik een beetje overdreven.
Nee, helemaal niet in de overreiniger.

Je hebt nu de basis gelegd door eerst het model te bouwen en te verven, dat heb je onder controle, je weet hoe het werkt.
dan kan je die basis gebruiken om andere technieken op toe te passen, op te oefenen. zoals washes, filters, chips, etc, etc, etc.

en als je van dat proces steeds foto';s maakt en vragen stelt dan krijg van hieruit genoeg aansturing om evt. twijvels weg te nemen of vragen te beantwoorden.

Mocht je het nou helemaal verprutsen dan kan je hem altijd nog in de ovenreiniger doen 😉

Rob Plas zei:
Vooral niet doen!
Je basis is keurig strak gespoten en op deze manier kan je nog zo veel bereiken zonder rigoreuze stappen.

Probeer bijvoorbeeld eens je basiskleur iets lichter te mengen door er wat wit, of liever nog zandgeel aan toe te voegen en dan heel subtiel de horizontale panelen wat in te kleuren. Gewoon hele dunne lagen spuiten, zodat je pas na 2, 3 keer wat gaat zien.
En met een donkerdere versie van je basis zou je de dieper liggende delen wat kunnen bewerken

Rob dit ga ik zeker eens proberen. Maar ik heb de decals wel al geplaatst is dit dan geen probleem. Ik merkte straks wel 2 stof deeltjes op, nu vallen deze niet op als de turret op de hull zit, maar dit zit me toch niet lekker, eens kijken of je tip werkt, als ik je reactie gelezen heb dan voer ik deze uit.

Nou, nou, nou...dat vind ik een beetje overdreven.
Nee, helemaal niet in de overreiniger.

Je hebt nu de basis gelegd door eerst het model te bouwen en te verven, dat heb je onder controle, je weet hoe het werkt.
dan kan je die basis gebruiken om andere technieken op toe te passen, op te oefenen. zoals washes, filters, chips, etc, etc, etc.

en als je van dat proces steeds foto';s maakt en vragen stelt dan krijg van hieruit genoeg aansturing om evt. twijvels weg te nemen of vragen te beantwoorden.

Mocht je het nou helemaal verprutsen dan kan je hem altijd nog in de ovenreiniger doen

Ik ga de verwering stappen hier laten zien.

als basis issie alvast vet cool, VOORAL de union jack bovenop de loop vindt ik een super detail, ondanks dat het er hoort te staan.

nu weet ik niet wat jou ervaring is met washes en filters om het verwerings proces in werking te zetten, maar naar mijn idee is het een beter idee om eerst hier eens tijd en euros in te steken in plaats van meteen aan de pigmenten gaan, want de meest subtiele effecten krijg je met filters, check de posts van mijnheer vanderscheage maar eens. ikzelf had hier nogal eens moeite mee, maar sinds ik een potje wash van MIG heb aangeschaft (dark wash in mijn geval), en een setje met filters gaat het al een heel stuk beter, ik heb er speciaal een plat penseel voor aangeschaft, en vindt het echt super spul, het ruikt niet, het is eenvoudig te controleren en je kunt op eenvoudige wijze de donkerte controleren.

succes en maak er wat van, ik ben dan niet zo'n moderne fan, maar deze heeft zeer zeker potentie!

Timo

Timo, ik heb de filters en de washes van Mig ook hier staan, deze vind ik zelf erg gebruiks vriendelijk, en ga ik zeker proberen.

Maar eerst ga ik de panelen eens opnieuw inkleuren zoals Rob aangaf.

Mvg Manuel

Dit project heb weer eens naar voren gehaald.

Ik heb lange tijd erover na gedacht wat ik met dit model zou doen. Ik wilde hem eerst in de oven reiniger stoppen, omdat er heel erg weinig diepte in het model zat. Maar aangezien ik de laklaag wel erg mooi en strak vond, heb ik toch besloten hem de voorkeur van de twijfel te geven. Hij kan nog altijd de oven reiniger in, maar ik wil niet te snel opgeven.

Ik heb Rob zijn advies ter harte genomen en de basis kleur lichter gemaakt, en zo de panelen gaan inkleuren. Ik vind het best aardig gelukt, en ik denk tot ik met filters het boeltje beter in elkaar kan laten overvloeien. Nu heb ik op het moment alleen nog gewerkt met de filters van Mig. Nu las ik in het Boek On Display, dat je dit ook kunt doen met stipjes olieverf, klopt dit, en zo ja welke kleuren kun je dan het beste nemen?.

De foto's ik ben benieuwd wat de experts ervan zeggen.

028-1.jpg

022-2.jpg

021-2.jpg

Mvg Manuel

Bedankt voor de reacties mannen.

Hoe pak ik nu het beste deze verwering aan.

Ik heb de filters van Mig thuis staan, maar ik zag in het boek On Display dat ze ook gebruik maakte van de stippel techniek met olieverf. Nu lijkt dit dan meer op fading, of heb ik het dan verkeert.

Mvg Manuel

Bedankt voor je reactie Olav

Ik heb van het weekend gelukkig wat kunnen werken aan de challenger. Zij het niet veel, ik heb wat detail schilderwerk kunnen doen. Maar ik heb mijn eigen tempo omlaag geschroefd en dit leid to veel beter werk. Ik werkte eerst veel te snel waardoor ik sneller iets ver knoeiden, en het model dan afschreef. Ik heb nog een lange weg te gaan, ik heb voor het detail schilderwerk nog wat filters aangebracht.

Morgen maak ik even goede foto's.

Mvg Manuel

Er zijn op het boven dek een klein gedeelte gedaan met een lokale pinwash. Verder zit er geen enkele wash op.

Ik ben ook begonnen aan de 2 figuurtjes die bij de kit zitten. De figuurtjes zijn absoluut niet met resin te vergelijken, maar ik wil deze kit helemaal straight out of the box hebben, dus heb ik extra mijn best gedaan. Het figuurtje is nog niet helemaal klaar, er moet nog het een en ander aan gebeuren, maar zo moet het ongeveer worden. Ik vond de camo ondanks referentie zeer moeilijk om te doen.

052.jpg

Mvg Manuel

Ik heb de hull voorzien van pigmenten. En ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb meerdere malen naar de DVD van Mig gekeken om de techniek iets onder de knie te krijgen, ook al blijf ik hem best wat moeilijk vinden. De Turret moet deze behandeling nog krijgen.

065.jpg

064.jpg

062.jpg

Mvg Manuel

Ik heb besloten om de challenger in de oven reiniger te doen, daar ik niet tevreden ben over het geheel. Dit is ook het eerste model dat ik op een wedstrijd tafel wil zetten en nu is hij daar nog niet goed genoeg voor.

Mvg Manuel

Hey Manuel,

Lijkt me zonde om je model in de ovenreiniger te zetten. Hij begint er juist erg goed uit te zien.
Misschien dat je de pigmenten weg kan halen en je nog wat meer op de details gaat richten.

Misschien wat pinwashes en inlijnen mbv "Van Dijck Bruin" olieverf in de lage delen en randjes van bijvoorbeeld de diverse kleppen etc. Zo krijg je wat meer diepte in je model.
Misschien nog wat meer filters om wat meer kleurnuances aan te brengen.

Alles overnieuw lijkt me zonde, want de basis was en is gewoon erg goed.

Ben deze al een tijdje aan het volgen en ik vind dat je er een mooi model van maakt en je laat zien dat je allerlei technieken wilt uitproberen.

Succes met je keuze maken, hoe dan ook: Jij moet er tevreden over zijn 🙂

Groeten,

Eelco

Hoi Manuel,

Hij hoef niet perse de ovenreiniger in, dit is een hele goede basis.
Er staat in een Tamiya magazine een artikel over dit monster.
En als je dat boekje weet te vinden en de stappen volg zoals die daar word gemaakt dan heb je een schoonheid in je vitrine kast staan 8)

Ik kan je wel even het nummer geven van het blad 😕:

Gr Nick. 😉

Manuel Willems zei:
Ik heb besloten om de challenger in de oven reiniger te doen, daar ik niet tevreden ben over het geheel. Dit is ook het eerste model dat ik op een wedstrijd tafel wil zetten en nu is hij daar nog niet goed genoeg voor.

Mvg Manuel
Manuel,

Ik zou 't niet doen! Je hebt een goede basis, en die pigmenten op de hull zien er best goed uit. Effe wegzetten, niet naar kijken, evt. wat meer lezen over wat je er verder nog aan kan doen, en over een week of zo nog een keer bekijken.

Olaf

PS Heb je er lol in? Heb je ervan geleerd? Ga je vooruit? Dan is 't toch goed zo?

De hull is al gestript. Het waren niet alleen de pigmenten, maar er waren meer dingen die me niet aan stonden. Zo zaten er wat stofjes in de lak, en ik kreeg de washes ook niet goed geplaatst. Ik heb vorige week het osprey boekje van Modeling the challenger tank in, en deze stappen ga ik volgen. Ik hoop hem van het weekend al te kunnen spuiten.

Mvg Manuel

Hoi Manuel,

Dan heb je nu geen andere mogelijkheid meer dan weer volop en met frisse moed aan de bak te gaan 🙂

De ervaringen die je eerder hebt opgedaan kan je nu goed gebruiken om het voor jou beste resultaat te bereiken en met het boekje van Osprey kom je zeker ook ver (heb ik ook in de kast liggen en is zeker de moeite waard).

In ieder geval veel succes met je model en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Groeten,

Eelco

Moedig, heel moedig, maar zoals gezegd nu krijg je de kans om er weer meer van te maken. Ik denk dat je met het pre-shaden zoals Rob bedoeld al een grote stap kan maken.
Succes.

Willem

Ja Willem dat is ook de bedoeling. Ik heb enorm veel geleerd tijdens deze bouw. En ik ga er nu meer uit proberen te halen. Ik ga ook een veel betere foto update bijhouden daar ik jullie meer ervaren hulp goed kan gebruiken.

Mvg Manuel

Vandaag nogmaals getracht de challenger verder te strippen. De grote oppervlaktes gaan vrij eenvoudig maar de hoekje en naadjes zijn echt killing. De modelair is een soort van vlies wat over het model zit. Ik heb hem nogmaals 24 uur in de oven reiniger gelegd maar zonder succes.

Ik leg hem even apart, maar ik denk tot het pedaalemmer wordt. Jammer, maar dit was een wijze les. Maar ook al had ik hem niet in de ovenreiniger gestopt, was het model toch nooit naar mijn gading geweest, ik was er simpel weg gewoon niet tevreden over.

Met het schaamrood op mijn kaken sluit ik deze post af.

Mvg Manuel 😳 😳

Onderstaande link geeft een tip over het gebruik van Biotex om de verf te verwijderen.

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21804&postdays=0&postorder=asc&start=60

Misschien dat dat werkt?

GJ

Terug
Bovenaan