British Airborne 6 Pounder Mk IV on carriage Mk III - 1st Airlanding Brigade

Erik Jan Eskes

Lid van de TWENOT
Interesses
Arnhem 1944
Churchill tanks
British Army operations NWE
Hallo collega's

Met de komende herdenking van de Slag om Arnhem dichtbij, in september, vond ik het tijd om weer eens iets te bouwen met als Thema: British Airbornes.
Lijdend voorwerp is de Bronco kit van de British Airborne 6 Pounder Mk IV on carriage Mk III. Het is een prima model, met veel extra's in de vorm van munitiekisten, hulzen, handvuurwapens (Valt dit eigenlijk onder de wapenwet? 😉 ) en 4 Airborne figuren voor bij het geschut in actie.
Alles past nauwkeurig tot nu toe. Wel zijn er veel onderdelen die opgebouwd zijn uit subcomponenten, dat betekent: veel gepriegel op de vierkante millimeter. Tijdens het bouwen laat ik uit voorzorg de onderdelen van photoetch achterwege om deze later in één keer allemaal te doen.

Bijlagen

• 1. AB 6PR.png
    1. AB 6PR.png
    323,4 KB · Weergaven: 36
  • 2. AB Crew.png
    2. AB Crew.png
    196,6 KB · Weergaven: 35
  • 3. AB 6.jpeg
    3. AB 6.jpeg
    145,6 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Tijdens het bouwen van het onderstel heb ik de uitneembare 'benen' tijdelijk in elkaar gezet met afgeknipte spelden, zodat ik ze eerst netjes in elkaar kon zetten en uitlijnen. Toen ze goed vast zaten, heb ik de spelden vervangen door de juiste onderdelen van plastic.

Wordt vervolgd - als mijn vorderingen weer zichtbaar zijn voor hier.....

Bijlagen

• AB.png
    AB.png
    210,4 KB · Weergaven: 36
  • 4.png
    4.png
    405 KB · Weergaven: 36
  • 5.png
    5.png
    235,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Zowel de weken als de tè kleine onderdelen vliegen voorbij, hierbij weer even wat foto's. De doos is perfect en ik hoef weinig te herzien. Toch controleer ik voor de zekerheid even alles aan de hand van foto's van een originele 6 Pounder die bij Renkum staat als monument. De bouwbeschrijving is toch niet overal 100% duidelijk, vooral door de eerder genoemde small parts.
De 'positioning rods' heb ik wel vervangen: de originele pasten niet in het daarvoor bestemde photoetch onderdeel. Vervangen was makkelijker dan opboren. 😉
Hope you like them!

Bijlagen

• 6 Pr 6.png
    6 Pr 6.png
    407,1 KB · Weergaven: 40
  • 6 Pr 4.png
    6 Pr 4.png
    185,2 KB · Weergaven: 35
  • 6 Pr 2.png
    6 Pr 2.png
    289,4 KB · Weergaven: 38
  • 6 Pr 1.png
    6 Pr 1.png
    196,8 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Mooi Erik Jan,

Ik heb zelf de gewone van Riich liggen. Ik weet dat die wat betreft wielmaat niet klopt, maar de bemanning maakt dat weer goed.

Ook die van Riich heeft veel kleine onderdelen. Alsof Walter mee heeft gekeken bij het maken van het model 🙂.
Ik volg deze!

Succes, Jan

@Jan: bedankt voor je reactie. Fijn dat er in ieder geval één persoon dit leest.😉

Zo, week 4 van dit Airborne project. Ondanks mijn 'Airborne feelings' heb ik niet continue kunnen werken aan dit fraaie model: ik liep een beetje vast in de kleine onderdelen. Tot 2 maal toe zocht ik een onderdeel, keek op het gietraam en dacht: "Oh, heb ik dat al gebruikt?" Maar nee, het friemeltje plastic dat nog aan het gietraam zat, dat wàs het onderdeel 🙂
Al met al is de moeilijkste fase nu geweest. Hierbij even het fraaie resultaat: de richtkijker, bestaande uit zo'n 20 onderdelen, en dan nog wil Bronco graag dat je de bijbehorende draagriem (EDIT: dit is een koord, ik kom er verderop op terug) zelf even maakt!
Dit is het resultaat van 2 uur werk verdeeld over 3 avonden.
Enjoy!

Erik Jan

Bijlagen

• 6Pr 7.png
    6Pr 7.png
    122,2 KB · Weergaven: 24
  • 6Pr 8.png
    6Pr 8.png
    138,2 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ik weet niet meer hoeveel onderdelen Riich hiervoor gebruikt, maar ik herken wel dat sommige delen echt tijd vragen. Gewoon lekker ontspannen knutselen, focus op iets anders dan de dagelijkse dingen.

Netjes gedaan en handig om hem aan de sprue te laten zitten.

Overigens zie je dit soort modellen zelden tijdens de bouw.

Succes, Jan

Ik heb ook nog wat geschut van Bronco liggen (uiteraard gebruikt door KL😉). Als je die dozen opent …. Daar hoeft echt geen scratch/evergreen bij aan te pas komen ….wat een details. Grote uitdaging is om ze heel van de sprue te halen en het voorkomen dat ze wegschieten in het hoogpolig tapijt …

Naar je beschrijft heeft Bronco meer onderdelen dan Riich:IMG_20230816_220224160.jpgIMG_20230816_220303013.jpg

Alleen jammer dat er vaak van alles net niet klopt of weggelaten is 🙁
O….dat klinkt minder hoopvol. Ik hoopte nu eens echt goed gedetailleerde kits te hebben. Ik had nog niet eerder begrepen dat Bronco veel fouten heeft.

Naar je beschrijft heeft Bronco meer onderdelen dan Riich:Bekijk bijlage 28659Bekijk bijlage 28660
Hoi Jan,

Deze 6 Pr ziet er ook keurig uit, en heeft zo te zien ook voldoende onderdelen om je van de straat te houden 🙂
Je helpt me zelfs met deze foto - bij Bronco is vaag hoe dit op elkaar aansluit. De losse granaten, rechts op het schild, zijn een leuke variatie.
1692255999153.png

Hoe is de kwaliteit van het plastic, hard en broos of prima?

Cheers
Erik Jan

Alleen jammer dat er vaak van alles net niet klopt of weggelaten is 🙁
Hoi Jakko,

Dat heb ik hier nog niet gemerkt, er zit eerder teveel klein priegelspul op - dat je niet terugziet in je diorama.
Heb je voorbeelden voor Walter (en mij) voor het geschut in kwestie? Ik denk dat het dan om 6 Pr, 17 Pr en 25 Pounders gaat?

Cheers
Erik Jan

Heb je voorbeelden voor Walter (en mij) voor het geschut in kwestie? Ik denk dat het dan om 6 Pr, 17 Pr en 25 Pounders gaat?
Gaat bij mij om 25 pounder en M1/M114 houwitser.

Ik hoopte nu eens echt goed gedetailleerde kits te hebben. Ik had nog niet eerder begrepen dat Bronco veel fouten heeft.
Nu heb ik maar twee modellen van Bronco gebouwd, de Comet en de Land-Wasser-Schlepper, maar aan allebei was er genoeg te verbeteren. OK, de Comet was een vroeg model en heeft een aantal vrij grote fouten/weglatingen, de LWS heeft daar veel minder last van, maar aan de binnenkant ontbraken wel allerlei duidelijk zichtbare dingen. Ik heb ook de Ram nog liggen, gekocht vlak nadat hij uitkwam een aantal jaar geleden, maar vanwege de vele nodige correcties daaraan heb ik nog nooit zin gehad om eraan te beginnen.

Voor echt gedetailleerde modellen kom ik al snel uit bij AFV Club en MiniArt, maar ook daarbij zal een bouwer als jij veel aan toe kunnen voegen 🙂

Zie boven — van het geschut heb ik geen idee.

Ik wil trouwens niet zeggen dat het sléchte modellen zijn — wel dat je, ondanks het fijne gietwerk e.d., niet moet verwachten dat ook echt alles erop en eraan zit, of dat er geen belangrijke fouten in zitten.

Nu heb ik maar twee modellen van Bronco gebouwd, de Comet en de Land-Wasser-Schlepper, maar aan allebei was er genoeg te verbeteren. OK, de Comet was een vroeg model en heeft een aantal vrij grote fouten/weglatingen, de LWS heeft daar veel minder last van, maar aan de binnenkant ontbraken wel allerlei duidelijk zichtbare dingen. Ik heb ook de Ram nog liggen, gekocht vlak nadat hij uitkwam een aantal jaar geleden, maar vanwege de vele nodige correcties daaraan heb ik nog nooit zin gehad om eraan te beginnen.

Voor echt gedetailleerde modellen kom ik al snel uit bij AFV Club en MiniArt, maar ook daarbij zal een bouwer als jij veel aan toe kunnen voegen 🙂

Zie boven — van het geschut heb ik geen idee.

Ik wil trouwens niet zeggen dat het sléchte modellen zijn — wel dat je, ondanks het fijne gietwerk e.d., niet moet verwachten dat ook echt alles erop en eraan zit, of dat er geen belangrijke fouten in zitten.
Hoi Jakko,

Bedankt voor je uitleg, je opmerking over onderdelen die niet kloppen of weggelaten waren, moet ik wat breder zien dan geschut begrijp ik. Mbt de Comet heb je helaas gelijk. Qua modellen van Brits Airborne materiaal zijn de mensen van Bronco aardig spot-on.
Ik zag bij mijn 6 Pr kit één afwijking, maar na het vergelijkenvan foto's bleek dat een variant te zijn welke ook voorkwam. Ik leen even schaamteloos (excuses, Jan!) een plaatje van Jan om uit te leggen wat ik ongeveer bedoel:
Bronco geeft de mogelijkheid voor òf de (photoetch) beschermplaat òf de schoudersteun. (Jans 6 Pounder is de Infantry versie, die ziet er op dit punt net even anders uit- maar dat maakt voor het verhaal op zich niet uit.)
1692262103028.png

Cheers
Erik Jan

Inmiddels ben ik begonnen met het samenvoegen van een aantal subcomponenten en het voorzien van de laatste onderdelen op verschillende plekken.
Ook de figuren gaan goed. De verschillende onderdelen passen goed hoewel ze soms aardig complex gevormd zijn.
Wat ook opvallend is: Bronco heeft wel onderdelen geleverd voor de figuren maar zegt niet waar ze geplaatst moeten worden. Ik heb het dan over de persoonlijke wapens, canteens en bajonetten om de bemanning wat meer uitrusting te geven dan de munitietassen en de entrenching tool. Ook hebben de CO en de schutter elk een pistool, deze wordt alleen voor de CO gemeld.

Bijlagen

• 6Pr 3.png
    6Pr 3.png
    350,3 KB · Weergaven: 10
  • 6PR 2.png
    6PR 2.png
    446,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Dan nu een stukje getiteld Riddles in the Dark: Bronco heeft hier wat zaken in hun bouwbeschrijving staan die niet logisch zijn:

1. Bij de richtkijker meldt de handleiding dat je een vleugelmoer aan de voorkant moet bevestigen. Dat lijkt mij niet logisch - dan kun je niet door de kijker richten? 🙂 In stap 4 wordt duidelijk dat deze moer niet in het midden zit.

2. Je kunt het kanon bouwen in vuurpositie, daarvoor staan de remmen op de wielen goed weergegeven. Voor de transportstand dienen ze echter precies verticaal te staan. Bronco laat de remmen aangetrokken zien in de bijgevoegde tekening:

Zoals al eerder gezegd, los van deze hierboven genoemde zaken is het een zeer fraai model en het wordt mij ook steeds meer duidelijk hoe zo'n stuk techniek werkt wat betreft het transporteren en het afvuren. Een fraai voorbeeld van het laatste is hoe de linkage die vanaf de afvuurknop naar de slagpin loopt, is weergegeven. Die klopt 100%. Op de nog bestaande 6 Pounders is deze niet altijd meer compleet ...

3. Op één vd foto's die Tini doorstuurde staat een kabel die naar 'iets' vóór de richtkijker gaat. Zorgt deze voor een klepje o.i.d zodat de schutter niet verblind wordt tijdens het afvuren?
Daar lijkt het wel op. Doordat het koord bevestigd zit aan het afvuurmechanisme wordt er bij het vuren een plaatje vóór de richtkijker getrokken.

Cheers
Erik Jan

Bijlagen

• 6Pr 5.png
    6Pr 5.png
    116,3 KB · Weergaven: 12
  • 6Pr 4.png
    6Pr 4.png
    199,3 KB · Weergaven: 11
  • 6Pr 6.png
    6Pr 6.png
    251,8 KB · Weergaven: 12
  • 2.png
    2.png
    449,6 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Hoi Erik Jan!

Deze heb ik idd ook een tijdje geleden gebouwd en vondt em een beetje 'over engineered'. Hou best wel van detail, maar zoals je al zelf aangaf, sommige onderdelen zijn wel HEEL erg klein!
Ook ik heb zo een paar onderdelen vervangen, zoals idd de stokken.
Veel plezier verder met de bouw en hier nog een plaatje van mijn dio destijds 'ter learing ende vermaek'

FB_IMG_1692636518645.jpg

Grtz
Erik

Hoi medebouwers!

Deze week ben ik verder gegaan met de 6 Pr crew. Van een vriend heb ik een boek over de zgn. Denison Smock gekregen, en door de daardoor verkregen inspiratie wil ik de liggende figuur 'C' een eerder type Smock geven, waarvan ik het camouflage patroon mooier vind. Deze Smock heeft mouwen met een elastisch einde, zie foto, en moet aangepast worden op het figuur van Broco- die heeft mouwen met een knoop.

Daar geef ik graag even een toelichting op: tijdens het parachutespringen hadden de mouwen van de Smock de neiging om op te stropen door de valwind. Veel Para's naaiden daarom de bovenkant van een paar sokken aan het uiteinde van de mouwen als ze een 2e type Smock hadden. Hierdoor is er wat dat betreft niet veel verschil tussen een 1e en 2e type Smock. Het 2e type heeft echter een duidelijker camouflagepatroon, zie de foto's.

Voor de andere figuren is de Smock zoals weergegeven prima, ze stellen bij mij een airlanding eenheid voor, welke landde per Horsa glider.
Foto's van de figuren in opbouw volgen nog.

Cheers!
EJE

Bijlagen

• Early smock front.png
    Early smock front.png
    133,8 KB · Weergaven: 15
  • Early smock rear.png
    Early smock rear.png
    135,7 KB · Weergaven: 15
  • 2nd Type front.png
    2nd Type front.png
    146,5 KB · Weergaven: 15
Hi Erik Jan,

Denison zou ik proberen te verven met olieverf. Dat smeert lekker uit en geeft een vale look. Wel goed laten drogen paar dagen maar daarna kun je er dry brush en washes straffeloos op loslaten. Succes iig!

Mvg,

Vincent

Het feuilleton van mijn Airborne thema gaat verder. Ik had gehoopt de figuren verder te schilderen; daarvoor waren de afgelopen dagen me echter 'iets te warm'. En dat was een goede reden om verder te gaan met het anti-tank kanon.
De hoofdcomponenten zijn nu samengevoegd en ik ben bezig de laatste details aan te brengen. Daar neem ik lekker de tijd voor zodat het geen haastklus wordt.
Een aantal photo-etch onderdelen bleek zó verschrikkelijk klein te zijn dat ik meende dat het beter was om ze iets groter na te maken van koperdraad. Dat gaf wat meer houvast tijdens het aanbrengen en maakte ze ook meteen iets meer 3-D in plaats van 2-D.....
Ze zijn hier nog niet zichtbaar, dat komt de volgende keer wel.

Enjoy 🙂

Cheers
Erik Jan

Bijlagen

• 6 Pr_1.png
    6 Pr_1.png
    274,7 KB · Weergaven: 22
  • 6 Pr_2.png
    6 Pr_2.png
    426,1 KB · Weergaven: 19
  • 6 Pr_3.png
    6 Pr_3.png
    266,6 KB · Weergaven: 19
  • 6 Pr_4.png
    6 Pr_4.png
    338,3 KB · Weergaven: 18
  • 6 Pr_5.png
    6 Pr_5.png
    407,5 KB · Weergaven: 21
  • X.png
    X.png
    272,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Even een korte update mijnerzijds

Afgelopen weekend stond in het teken van de herdenkingen van de Slag om Arnhem. Bij mij lag de focus dit keer op het verzamelen van extra informatie over a) de 6 PR Anti-tank en b) de Para smocks zoals die door Britse parachutisten en Airlanding units gedragen werden.
In het Glider Museum in Wolfheze kwam ik dit tegen: het linker been van een 6 Pr kanon, tijdens een zoektocht gevonden aan de Acacialaan in Oosterbeek wat misschien hoorde bij het kanon van John D. Baskeyfield, zoals weergegeven in het diorama gebouwd door Erik: 1695294637835.png

1695295425430.png

Daarnaast mocht ik 2 para bustes ontvangen uit een erfenis - hiermee komt een jongensdroom uit en is het in de juiste kleuren schilderen van de smocks niet zo moeilijk meer.

Tot de volgende keer!

Cheers

Erik Jan

Laatst bewerkt:
Altijd mooi een stukje geschiedenis!
Was bekend over het 6pdr been en idd misschien die wel van Baskeyfield. Iig wel een van zijn peleton/eenheid.
Overigens is het dio van mij een vrije interpretatie van het gebeuren, gebaseerd op een welbekend schilderij!
Denison smock schilderen is niet makkelijk, maar ff oefenen en de smock "lesen" kom je een heel eind.

Happy modelling!

Grtz
Erik

Terug
Bovenaan