Bouwverslag van m4 cheaseless omaha beach update 25-10

JoHendriks

Lid van de TWENOT
Hier de link naar de eerste serie foto,s van mijn nieuwste uitdaging een M4 met wading gear.
Begonnen is met een Tamiya M4 en een Italerie Wadinggear uit de marines kit.(leek het meeste op origineel op foto,s)
Let op dit sommige items zijn tijdens de bouw aangepast zoals de voet van de trunk achter de toren. verder zijn aanpassingen gedaan met dun
koperblik en is geprobeerd om zoveel mogelijk zelf te maken.
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/11122007Ceaseless
In de loop van deze avond volgen aanvullingen op deze post wat dit is de eerste keer dat ik een aantal foto,s post.
Post 2
Hier is de voortgang tot nu toe te zien Er zij een paar items veranderd en zelf gemaakt:
Andere voet trunk achter de toren.
Beugel en kabelwerk voor clakson voor op de hull.
Een richt toestel voor op de vin bij het commander luik voor.
De M10(academy) kit berooft van zijn loopwerk en op de kit gezet .
Deze is nog niet klaar moet nog uitzoeken welke geleide beugel ik gebruik.
US machinegunset van academy koper hulsje geplaatst op de loop.
Beugels voor ophangen van de rugzakken en munitie tassen.
Veertjes voor op de luiken.
Kijk en geef maar eens wat suggeties tips zijn altijd welkom.
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/10122007Ceaseless2
Groetjes Jo

Hoi Jo,

Er zit veel werk in tot nu toe, en het ziet er goed uit. Kijk wel even naar je wiestellen. De rupsbanden trekken die een beetje omhoog, in ieder geval aan de voorkant. Ik weet niet of je dat bewust doet, ivm grondwerk?
En plaats een beugel om de rugzakken op de koepel aan te hangen.

De verf lijkt er wat dik op te zitten op sommige plaatsen. Dit wordt versterkt door de Bostik die je er op hebt zitten, maar rond de rugzakken en op de onderromp zit het niet allemaal heel mooi erop.

Succes in ieder geval verder!!!

MartinD

Martin ,
De rupsen zitten er voor de show op ff gekeken hoe het er uitziet .
Ben nog op zoek naar rupsen met die rechte blokken,Met een vergrootglas zag ik dat deze erop moeten.
Op de bogie,s moeten nog beugels.
Weet nog niet welke ik moet monteren.
Bij de M10 set zitten twee soorten
Dat de verf er dik op zit klopt ben begonnen het zaakje te schuren met een dotje staalwol.
Is ook nog maar de eerste basis laag ervolgen nog vele weatering stappen want ze rijd door nat zand met kiezels die door het rijden overal op en tussen zit verder wordt ze door explosies vol met zand geslingerd en het wordt de bedoeling dat je gaat zien dat ze nat is .
Dus nog een lange weg te gaan en uitproberen hoe ik het water aanbreng ,
Glanzende vernis voor de spetters of still water van vallego aanbrengen.
Ben nog op zoek naar decals voor de naam en een groot nummer voor op de trunk nr 13
Ben op het moment bezig(bedenken) om met dun papier doek te gaan maken voor de toren ,het kanon en de boegmitrailleur.
kort om nog een lange weg en tips zijn altijd welkom.
Jo

Hi Jo,

AFV Club heeft een setje losse links voor de T51 tracks, die met de rubber blokken. Ik weet niet of ze passen op een Academy aandrijfwiel.
De trackskids zou ik van het latere type doen, dus niet de halfronde.

Groeten, MartinD

update 11-12

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken om de kanonmantel ,het kanon en de boegmitraillleur van bescherm doek te voorzien.
Gebruikte materialen;
Houtlijm.
Dun papier waarin schoenen worden verpakt.
dun koperdraad.
verf .
Mantel ingesmeerd met houtlijm daarna het papier net iets verdunde houtlijm gevormd daarna een
verf houtlijmpapje aangebracht voor het in kleuren.
Dit is het resultaat :ik verwacht dat het papier verder gaat indrogen en hard gaat worden en zo gaat insluiten .
Verder is de romp geschuurd om een metalen look te krijgen.
verdere updates volgen.
Groet Jo

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/11122007CheasselesUpdate

Dat ziet er al goed uit. Ik ben zelf ook iets dergelijks van plan te maken, als ik weer eens tijd kan vinden.

Mijn vraag is alleen ofdat jij referentie fotos hebt gevonden waar de M4 op staat met bolted transmissie cover en wading gear. Ik ben deze tot nu toe niet tegengekomen (ook met gegoten niet) kan alleen maar fotos vinden van zij of achterkant.

En nog even over die T51 tracks van AFV..die zitten helaas wel vol met sinkholes..heb ze zelf ook liggen voor een ander project.

@Jo: mooie update zo. Kijk even naar je cheek armour. Dat lijkt wat te hoog te zitten. Is het nog te repareren?

@Stefan; volgens mij heeft Hurricane sowieso de driedelige tranmissie. Staat niet direct op foto met wading gear, maar wel later zonder.
Ik zal eens checken.

Groeten, MartinD

Inderdaad zit de bepantersing op de toren iets te hoog. De onderzijde moet iets lager komen dan de splashring die eromheen ligt.

Verder leuk model!

groeten Maarten

heel erg veel M4's voor D-day waren remanefactured en hadden wwel degelijk driedelige transmissies,zoals martin aangeeft had hurricane die bv ook,het is dus niet te zeggen wat ceaseless had je hebt hier dan dus een beetje vrijheid,je zou het hooguit kunnen zien aan de extra pantsering,als die niet op de lopende band is aangebracht maar in het veld ziet deze er iets anders uit,
groeten,bert

Vandaag de ventilators dicht geputtyt om romp nog verder waterdicht te maken(bedankt voor de tip Jelle).
Verder in de trend van Model Cannonbal met een papje van vallego putty en een vallego zandkleur een zand smurry aangebracht ziet er nu heel hard uit maar het is een basis voor nog meer schilder werk.
Ik ben nog denkende over het nat water effeckt wat ik op het model ga aanbrengen.
Of glans vernis of Still water van vallego.
Verder al iets van stowage aangebracht want omkeren was toen geen optie en alles moest mee op de reis (olie en water)
hier wat foto,s
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/13122007CheasselesUpdate1312

Hallo Luitjes,
Hier het origineel wat als voorbeeld de tamiya m4 heeft gediend .
De decals van deze tank zitten in de kit.
Ik kwam later achter dat ik ook deze tank had kunnen nemen met de trunks maar toen had ik al twee maanden voorbereiding gedaan voor ceasseles.
de m4,s van de landing zijn volgens mijn onderzoek al van een oude levering en al veteranen. je ziet veel oudjes op foto,s van de eerste dagen na de landing zie US tankbattles in France Concord (Zaloga)
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/M4DDay

Oeps...excuses...ik bedoelde niet Cheasseles maar de m4 met wading gear in het algemeen. 😳

Bedankt voor de foto van Hurricane. In deze uitvoering wil ik mijne gaan maken. Dus met open spaak wieltjes en de gegoten transmissie cover.

En het is natuurlijk een publiek geheim dat ze in hun achterhoofd wel rekening er mee hielden dat de invasie op een debacle zou uit kunnen lopen en daarom eerst het oude materieel aan land hebben gebracht.
Rekening houdend met het feit dat het oude materieel ten tijde van de voorbereiding van de invasie al in Engeland was.

jo,
hurricane is van 2nd armd div en is in de dagen na D-day pas geland,en volgens mij ook nog op Utah,dat wijkt af van je orginele plan om een tank van het Omaha strand te maken.Als je hurricane bouwt let er dan wel op dat deze geen pistolport in de toren heeft,maar misschien heb ik te snel gelezen,afgezien van of het misschien een debacle zou worden is het feit dat het oudere m4's waren meer doordat de troepen die de eerste landingen zouden doen al heel lang in engeland waren en dus trainden en vertrouwd waren met hun eiegen tanks,het een hele operatie is om dan tussendoor ook nog over te schakelen op een andere tank,die toch in details verschilden.Daar komt ook nog een heel bevoorradingsprobleem om de hoek,het hele tijdschema was al krap.De nieuwe modellen kwamen midden januari van de band ,dan moet het ook nog verscheept klaargemaakt en verstrekt worden en het commando wilde niet omschakelen op 76mm kanonnen voor de landingen,alles bijmekaer meer reele overwegingen dan het publieke geheim dat het misschien een debacle zou worden,hurricane is overigens helemaal niet zo'n oude tank tov D-day,scherpe neus en ontbreken van pistolport duidt op een late productie volledig gelaste m4,
groeten,bert

Bert,
Ik ga voor ceasseles c-13,het wordt zeker niet hurrycane!
Deze foto heb ik pas later gevonden toen zag ik dat er trunks op zaten .
Op zoek naar de juiste trunk foto,s was deze heel behulpzaam geweest.
Er zijn niet zo gek veel landings tankfoto,s om te bekijken en soms moet je ze met een loep bekijken om details te zien (denk aan de tracks van c-13 die af wijken van alle foto,s van in en uitgeladen m4)
Zie US tankbattles in France.

Bezig geweest met uitsnijden van het tank nummer voor op de trunk
Verder van afdeksluiting van een boter kuipje en keukenrol de achterdek stowage gemaakt en geschilderd ,Achter de toren een afdekzijl opgehangen en ook geschilderd.
Rugzakken bijgeschilderd het zaakje staat nu te drogen (revell verf).

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/16122007CheasselesUpdate1612

ik weet het niet hoor, ik vind het geheel er erg slordig uitzien

wat zijn al die beige vlekken overal op je model ??

als het zand voorstelt kan ik je vertellen dat het er niet realistisch uitziet !...ooit al es zo zand zien op een voertuig hangen ? dat zou pas kunnen als je er slijkballen van maakt en erop gooit...

neen mocht je zand willen nabootsen neem dan es heel fijn gezeefd zand, vogelkooizand etc...meng wat houtlijm met water en breng dat met een penseel aan op je model, dan het zand erop strooien, een simpele manier om zand na te bootsen

maar ik woon aan de kust en als je jeeps of werkvoertuigen ziet rijden in het zand hangt daar eigenlijk zelden heel veel zand op...

cheers
Dom

Over die beige vlekken:

Is ook nog maar de eerste basis laag er volgen nog vele weatering stappen want ze rijd door nat zand met kiezels die door het rijden overal op en tussen zit verder wordt ze door explosies vol met zand geslingerd en het wordt de bedoeling dat je gaat zien dat ze nat is .

Het gehele verf/spuit werk wordt nog afgezwakt en afgewerkt en geweatert . het model zal nog veel aanpassingen krijgen.
heb je mischien een strandfoto met aangekoekt zand als voorbeeld?

Begonnen met stowage en eerste detail schilderwerk en een geleende track erop gezet voor de foto.
verder beviel het trunk nr niet en wordt deze korter op elkaar en met iets dikker lettertype opgeschilderd.
de achterdek stowage krijgt nog een aantal washes evenals canvas van de mantel en mg
Schilderwerk is nog lang niet af
zie hoe ze nu is:

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/M4Update2412

Ik heb misschien nog een tip voor je, als je er wat aan hebt.

ik doe zelf altijd iets zwaars in mijn tanks die vaste tracks hebben, zoals een paar stukjes lood ofzo, dan gaan je tracks gelijk veel mooier om de loopwielen zitten.
nu zweeft je tank als het ware.
voor de rest vind ik hem heel mooi geworden.
succes er mee.

gegroet, simon

Hij ziet er erg goed uit...Alleen wat Simon ook zegt, zijn de tracks een beetje jammer zo. Zou er toch voor gaan om dan workable tracks van AFV eronder te leggen...Ookal ben je daar een paar avondjes zoet mee...

En als je dan toch bezig bent...er zit nog een streepje op het achterste geleiderwiel 😳 😳

En toch een vraagje..hoe ben je aan die inschepings decals gekomen die halverwege de tank zitten?

Ik ben het met Dominique eens over je weathering met zand.
Los zand zoals op vele stranden te vinden is hecht niet op een voertuig.
Dit lijkt meer op kleigrond wat uitgesmeerd is.
Om een goede indruk te krijgen wat de effecten van diverse grondsoorten zijn kun eens wat 4x4 sites raadplegen. Daar staan hele mooie foto's van de effecten die verschillende grondsoorten hebben op voertuigen.
Persoonlijk adviseer natuurlijk de site van Landrover (lrch.nl).
Daar staat ook wel een link naar de Landroverclub van Terschelling.
(Veel zand en veel Landrovers op dat eiland).

Heren bedankt voor jullie reactie,

Simon:Had foto al gepost toe zag ik pas hoe scheef ze op de foto staan,
Ik ga hem zeker verzwaren daar ben ik het met je eens
,Zodra als de onder grond klaar is gaat dit gebeuren.
(Iets oplopend nat strand)

Stefan:Streepje wordt weggehaald,goed gezien.
Markings zijn van archer
D-Day Shipping Stencils for Shermans (white)AR35006W
Gekocht bij JW de Boer.

Jan:Het zand op de tank wordt nog verder afgezwakt.
Ben overtuigt dat jullie gelijk hebben,
Zal de link bekijken.

Victor: Als het flesje vallego still water binnen is wordt de tank glanzender van kleur (tank wordt nog nat)

Verder moeten er nog onderdeel en naam decals op :C13 6x naam tank ceaseless 1A 743 driehoekje 6x en een grote 13 op de achterste trunk.
Die moet ik nog zoeken.
Tevens staat er op het midden van de achterste trunk op de foto een tekst die ik niet kan ontcijferen wie kan helpen?
foto blz nr6 in US tankbattles in France
Verdere updates volgen.

Vandaag een kleine update van de vorderingen
de tank is zo goed als klaar de antenne moet nog een likje verf de juiste tracks zijn gemonteerd (bedankt Jelle) en het figuur zit op de juiste hoogte in de toren moet wel nog afgewerkt worden.Ik mis nog enkele decals voor de onderdeelnrs en c13
Verder zijn de egels al gedeeltelijk aangepast (scratch naar een foto van een originele egel op foto voor DDay museum )de kit met versperringen bleek niet te kloppen.
er worden nog van die palen met een mijn geplaatst en als de scratch lukt nog een m10 ammotrailer. de figuren zijn een mix van dragon, tamiya en masterbox .
de onder rond wordt oplopned gemaakt van DAS klei (scheurt niet)en kan lang worden gevormd.
wie heeft tips voor prikkeldraad?

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/CheaselessUpdate202

Hoi Jo,

Ik zou in ieder geval het diorama een stukkie kleiner maken. Er is nu erg veel lege ruimte rond de tank, en de figuren 'zwemmen' nu een beetje (pun not intended).

Voor wat betreft prikkeldraad, je kunt drie stukjes draad in elkaar draaien en daar met lussen een vierde draad omheen leggen. De laatste knip je steeds af nadat hij de hoofddraad verlaat. Zo krijg je deze stekels. Ik dacht dat erop armorama een 'Hoe doe je dat' stond (inclusief een plaatje dat alles veel duidelijker maakt 🙂).

Kallum!!!

Bert, je heb gelijk een type foutje M8 dus.
Martin ,wacht maar eens als de palen erop staan komen nog een 4 mb figuren bij en enkele kraters en een overgang van zand naar kiezel.
Maar het is FF wachten op vallego still water.
Verder zoek ik nog een los olie kannetje zoals achter lrechts op de tank is
gebonden.
bedankt voor commentaar

Hier wat foto,s met wat figuren.
Er moet nog veel geschilderd veel werk gehad met het veranderden van de standversperringen zijn van italerie na wat aanpassingen zijn ze nu correkt . De houten palen zijn in de eerste verf gezet.
Zodra de m8 ammo trailor af is ga ik de ondergrond maken.

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/DioCheaselessUpdate442008

m8 ammo trailer voor achterde m4.

Begonnen met het scratchen van een m8 ammo trailer voor achter de m4
Eerste golf tanks hadden bij de landing een m8 ammo trailer om het tijdens de landing langer te kunnen uit zingen met de munitie.
Vaak werdt bij problemen en gericht tegenvuur de aanhanger afgestoten dit gebeurde van binnen uit met een trek mechanisme.
Het trek mechanisme moet ik nog scratchen en op de tankplaatsen.
verder is de afwerking van de aanhanger nog lang niet optimaal en moet ernog van alles aan gebeuren.
Jelle en Bert bedankt voor tekeningen en info
Commentaar is welkom

Hier de link:
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/UpdateCheaselessM8Ammotrailer

ik ben nou niet z,on goeie bouwer maar ik weet wel heel wat af van de oorlog.het het is maar een klein dingetje maar het voorspeldt wel de hele situatie op je dio.je weet wel dat er op omaha beach het zwaarts is gevochten dan vindt ik het wel een beetje raar dat die tank comannder er zo een beetje er relext er bij zit met miljoene kogels die om zijn oren vliegt dud ik denk dat het beste is dat de commander maar beter helemaal in de turret zit met luik en al dicht .sorry voor al dit getiep maar het is een kleine dingetje. maar voor de rest ziet het er goed uit ga zo door.

Weer een stap verder met de ammotrailer hij is gespoten en in de eerste weatering gezet (ruw).
Bedoeling is dat ik nog een extra afwerp trekhaak ga maken om hem compleet te maken.
Als dit klaar is is de volgende stap in het dio het aanbrengen van waterdruppels op de combinatie want een droge landingstank dat kan niet.
Ondergrond wordt deels kiezelstrand met overgang naar zand.
Verder moeten er nog steeds de ontbrekende decals C.13 en 1A- 743rd tankbat op.
Naar deze ben ik nog op zoek.
hier de link naar de foto,s :
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/Update305

Jo, ik zit nog eens je foto's door te kijken en het valt me op dat de obstakels de verkeerde kant opwijzen. Dan heb ik het uiteraard niet over de "egels", maar over die installaties van drie balken. Die wijzen eigenlijk van zee af zodat landingsvaartuigen erop zouden varen. Voor dit doel staan ze trouwens nu ook te veel omhoog. De liggende balk moet meer horizontaal komen te liggen. Eventueel kwamen daar nog mijnen op om de onderkant van de vaartuigen open te rijten.
Een andere variant waar je het al over had) waren eenvoudige palen die wel naar zee gericht waren en waarop ook een mijn werd geplaatst. Je bent trouwens niet de enige die deze vergissing heeft gemaakt. In Saving private ryan doen ze hetzelfde..... Pas trouwens wel op met de plaatsing. Ik kan me vergissen, maar volgens mij stonden de verschillende obstakels niet allemaal kriskras door elkaar, maar vormden ze linies.

Misschien is het trouwens ook nog een idee om de betonnen (?) verankeringen van de egels een stukje onder het zand uit te laten steken.

Grtz Niels

PS: persoonlijk zou ik het veel prettiger vinden als je de foto's direct zou doorlinken, met photobucket gaat dat wel en is er volgens mij ook minder compressie. Maar da's de mening van een luie internetter 😉

Ha Niels je hebt helemaal gelijk wat betreft die palen ik heb een foto van zo,n paal met daarnaast een gesneuvelde Gi .
moeten nog ingekort worden

Jij schreef:
De betonnen verankeringen van de egels een stukje onder het zand uit te laten steken.

Dit wil ik zeker doen Steve Zaloga heeft het bij ANNIE ook zo gedaan echter hij heeft de aanhanger fout gekoppeld de afwerp installatie heeft hij op de trekarm liggen.

Alle commentaar is welkom

ha max,
alleen met heel veel weten van de tweede wereldoorlog ben je dr nog niet,het zicht in een sherman is nou niet wat je zegt top,de commandant heeft de beschikking over 1 periscoop in zijn koepelluik,daar komt bij dat de richter er ook 1 heeft en tevens de controle over de koepeldraai-inrichtingterwijl de commandant dus fijn 1 kant opzit te kijken met zijn kleine periscoopje geeft de schutter ineens een zwieper aan de turretcontrols:weg,orientatie,het kwam erop neerdat ongeacht de risico's het niet altijd handig was om volledig gesloten te rijden,de commandant bleef wel heel vaak met open luiken opereren,hooguit zou jo hem iets lager in de koepel kunnen zetten ,met de ogen net over de rand,
groeten,bert

Weer een stapje verder met het dio .
Het ondergrondje is gemaakt van DAS klei.
Met vallego en pastel krijt de eerste kleuren toegevoegd.
Palen en stillwater effects moeten nog worden toegevoegd tank wordt nog nat afgebeeld met mbv glansvernis en stillwater.
De palen kijgen nog stukjes schors en er komen mijnen op
de tank commandant is lager geplaatst.
Alle commentaar suggesties tips zijn welkom .
Groeten Jo
http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/UpdateCeaseless176

Hoi Jo,

Ik vind dat je er een mooi dioramaatje van maakt. Je steekt er veel aandacht aan. De broeken zouden naar mijn idee iets meer richting groen / khaki mogen, maar da's ook maar n klein detail. Nice works !

groet Frank

Na een zomer pauze weer aan het diorama gewerkt.
Heb nu alle decals binnen voor de M4 moeten nog geplaatst worden .
Zit een beetje te denken aan de opbouw van het diorama.
Vraag :Is het te druk met zoveel figuren op een setting.
Zonder figuren komt de M4 goed uit de verf.
Echter op foto,s van de landing zie je een hele kluit troepen achter de tanks opeengepakt landen totale chaos dus .
Zit een beetje te dubben of het model de hoofdrol of een kloppende situatie.
Dus mede plakkers geef jullie mening hierover .

PS kleuren wijken iets af en figuren zijn niet allemaal klaar.
het strand wordt nog nat als mede de M4 (vallego still water)

Geoeten Jo

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/CheasselesUpdate310#5252793082702343570

ha jo,
je aanhangertje is goed gelukt,over de lay-out vind ik een beetje moeilijk om een antwoord te geven,het is net wat je zegt,gaat het om de tank of beeld je Omaha beach uit.Omaha beach was wel chaos ,veel mensen,voertuigen etc. op weinig oppervlak.Uiteindelijk bepaald de uitvoering of datgene wat je uit wilt beelden ook inderdaad zo overkomt,als je niet overtuigd bent dat je in staat bent het realistisch neer te zetten moet je er niet aan beginnen.Die inschatting ligt bij jezelf ,
groeten,bert

Op deze update is de tank voorzien van de juiste decals en is met glans vernis bewerkt om een nat uiterlijk te krijgen.
De ondergrond is ok een stuk verder op de plalen zitten nu landmijnen en een gedeelte van het strand is bewerkt met stillwater effect om een nat strandgedeelte te maken .
kraters staan vol water.
Enkele figuren erbij gezet sommige hebben zelfgegoten gasmaskerzakken gekregen.
figuren tamiya dragon en masterbox opstelling en keuzen nog niet vast omdat ik nog met het dragonsetje 29 division bezig ben.

Op de link staan foto,s gezien dat je op het terug pijltje moet drukken om de rest te bekijken ,geopend op het einde van het album.
commentaar is wekom,

http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/CheaselesUpdate2510#5261054737596767778

Terug
Bovenaan