Artifexi salutem,
Ook ik zal mij weer met genoegen storten op de steeds weer verrassende maaltijd in de Globe en vervolgens op koffie en lijm. Ik lees dat Andre verwoede pogingen doet om er achter te komen wat Kees gaat bouwen. Gezien Kees zijn weinig toeschietelijke houding aangaande openheid van zaken omtrent het te bouwen object, stel ik voor om de NSA eens te vragen wat zij op dit gebied zoal onderschept dan wel moedwillig losgepeuterd hebben. Of we kunnen op de filosofische toer gaan en vaststellen dat als het zou kunnen dat het zo groot is als een Chaffee, de kans dat het een Chaffee is bijzonder groot is. Immers, er zijn bijzonder weinig objecten die zo groot zouden kunnen zijn als een Chaffee zonder een Chaffee te zijn. Volgens de volgende klassieke analogie. Er zijn weinig dieren die zo groot zouden kunnen zijn als een olifant die dat niet zijn.
Voor wiens door lijm en oplosmiddelen benevelde brein dit allemaal te ver gaat kan ik het pittige doch verhelderende boekje Kansberekening voor de klassieken van Ari Stoteles aan raden.
Men kan natuurlijk ook gewoon een leuke Technische Handleiding uit de kast trekken en deze verwarde bijdrage aan de verwarring rond Kees zijn Te Bouwen Object, vanaf nu verder te noemen TBO, laten voor wat hij is.
Als andere bouwers zelf ook de grote behoefte voelen om een TBO in het leven te roepen, het zij u vergeven. De verleiding kan eenvoudig te overweldigend worden. Over 5 jaar zullen we waarschijnlijk zien dat deze speciale categorie van waanzin in de DSM wordt opgenomen. Tegen die tijd zullen ook de eerste klinische dubbelblinde tests met pilletjes plaats gaan vinden. Daarmee kunnen aberrante modelbouwers weer op een maatschappelijk recht spoor gezet worden. Voor ons zit er voorlopig niets anders op dan dapper weerstand bieden aan de neiging een TBO in het leven te roepen. Gelukkig is deze aandoening niet van mens op mens overdraagbaar.
Ik worstel en ga kopje onder,
Jan Coen