Bombing up

Geschiedvervalsing van miniart, das spiralo buis (als t in je mond past is t pijp, als t niet past is t buis), en dat moest men in ww2 nog uitvinden.

Dessalniettemin vindt ik em erg geslaagd, mooi, lekker schilferig, helemaal goed

Hmmm, in mijn oude vakgebied, 33 jaar in de chemische industrie, waren dit leidingen. Lage druk spiralo worden dan vaak weer (ventilatie) kokers genoemd. Maar hoe je het beestje ook wil noemen, de verwering is meer dan prima geslaagd.

Dit model is een volledig 3d geprint gebouw van vg diomodels Timo. Een relatief nieuwe producent uit Spanje. Miniart heeft hier niets mee van doen.
De hysterische correctheid kun je alleen de bouwer (ik zei de gek) kwalijk nemen. Ben niet zo op de hoogte van de geschiedkundige ontwikkeling van constructie materialen binnen de bouwwereld. Het enige wat ik nu nog zou kunnen doen is het hele stuk buis/pijp/leiding glad te schuren en opnieuw te schilderen maar daar zal ik bij de volgende rekening mee houden, ze hebben erg mooi spul daar, dus grote kans dat ik nog wel iets aanschaf.
Dit model hebben ze van de week uitgebracht, pareltje:
10806-entry-1-1780931788.webp

Het enige wat ik nu nog zou kunnen doen is het hele stuk buis/pijp/leiding glad te schuren en opnieuw te schilderen maar daar zal ik bij de volgende rekening mee houden

.
?
Waarom, het is een prachtig geschilderd stukje werk dat er zeer overtuigend uitziet!

Oh, ik heb die gevel van de week gezien inderdaad, lijkt me wel een leuk project maar t is meestal niet te betalen... lekker laten zoals het is!

Da's relatief Timo. Hij kost €70,- . Als je zoiets zelf zou gaan doen en je moet voor die trap alleen al evergreen à €6.95 per zakje gaan kopen en dan nog messing voor de leuning en al het andere wat er aanhangt moet financieren ben je denk ik een stuk meer kwijt. Als je dan nog de tijd telt die je kwijt bent aan ontwerpen en baksteentjes krassen lijkt me dit toch wel een goede investering voor je hobby.

Ruud Gillis :
Het enige wat ik nu nog zou kunnen doen is het hele stuk buis/pijp/leiding glad te schuren en opnieuw te schilderen maar daar zal ik bij de volgende rekening mee houden.

Gewoon bewaren ,en een nieuwe van evergreen/ander merk buis maken

Tijd die je kwijt bent aan de hobby? Als je zo gaat redeneren kun je beter een andere bezigheid zoeken.
Dat is relatief denk ik. Ik beperk me wat betreft budget en steek er tijd in. Tegelijk heb ik voor de beschikbare tijd ook een limiet.
Als je bijvoorbeeld een diorama wilt maken, ben je tijd kwijt aan het model of de modellen, de figuren, het grondwerk, de bebouwing, de begroeiing en de accessoires.
Afhankelijk van je doelen, middelen en vaardigheden maakt ieder zijn keuze. Ook die vrijheid hebben we.
Persoonlijk vind ik het fijn om op een bepaald moment iets af te ronden. Mede daarom stuur ik me steeds bij om de setting niet groot te maken.
Als het bouwen en schilderen helemaal je ding en je daar je energie uit haalt, is het ook goed.
Maar laten we niet teveel afdwalen en Ruud lekker laten bouwen. Want dit soort gesprekken past beter in ons café.

Het feestgedruis in Overloon weer achter me gelaten en sukkel weer vrolijk verder op mn zolderke. Al het roest zit er nu wel op. De muur achterin is ook klaar. Wat ik al schreef voor de voegen gips, veul water en wat van dittum, anders krijg je wel erg witte voegen:
IMG-20260615-WA0004.webp
Het gipspapje ongeveer zo dik maken als karnemelk en gewoon overal er over waar je voegen wilt. Dan met 'n droge brede platte kwast erover en zoveel mogelijk van de stenen afhalen. Het teveel aan gips zuigt dan in de kwast en blijft mooi in de voegen zitten. Je krijgt niet alles eraf, hoeft ook niet. Nachtje laten staan en de volgende dag alle steentjes apart schilderen. Doe dit altijd met 'n stuk of vier 'steenachtige' kleuren en de truc is dan er totaal geen volgorde in houden. Alles door elkaar, van links naar boven, naar 't midden, naar rechts enz en steeds met 'n ander kleurtje. Door het lekker random te doen krijg je ook de meeste afwisseling erin. Als het eruit ziet of je tetris speelt ben je goed bezig!
Ook het stucwerk verouderd. Roger merkte al op dat er wat meer scheuren zichtbaar moeten zijn en die zijn er, maar mijn camera wil ze niet laten zien...
Zo stilletjes aan op weg naar de eind assemblage. En dat wordt ook nog wel 'n dingetje ben ik bang... printspul luisterd alleen naar CA en componenten lijm...
Maar meneer Verspaget heeft al 6 weken nodig om 'n doosje munitie kisten te bestellen en verwacht er nog twee nodig te hebben, dus ik heb de tijd.

IMG-20260615-WA0002.webpIMG-20260615-WA0001.webp20260615_221758.webp20260615_221750.webp

Als het ijzerwerk binnen zo verroest is betekent dat het er erg vochtig is. De muren zou ik nog een beetje vochtplekken geven, net als de vloer. Dus vanaf de vloer omhoog tegen de bakstenen. Daarnaast zijn olievlekken op zo’n vloer ook altijd mooi.
Kleuren zijn verder erg mooi, een hele goede referentie wanneer ik zelf zover ben…

De hitte is van de zolder, maar m'n Miniart bestelling is nog in geen velden of wegen te bekennen. Maar wil toch wel verder, dus vandaag de sokkel maar gespoten, krijgt ie gelijk wat meer smoel van. En maar alvast het munitie setje wat ik wél heb maar in elkaar gezet (moeten nog latjes op de kopse kanten). En zo maar wat neer gezet hoe het er 'n beetje leuk uiziet. Had al 'n hoop kisten gemaakt en gespoten toen ik met Roger en Eelke bedacht dat dit een L48 geschut is die kisten voor het L24 kanon zijn. . Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een munitie uitgifte punt en ze hadden daar in Charkov wel meer rondrijden. En wie weet staat er aan de andere kant een sdkfz 251/9 die ook dringend om wat bommen en granaten verlegen zit! Begint al ergens op te lijken!
20260630_210619.webp20260630_210505.webp20260630_210720.webp20260630_210414.webp20260630_210427.webp

Schitterend, en dan is het nog niet eens af...

Het gipspapje ongeveer zo dik maken als karnemelk en gewoon overal er over waar je voegen wilt. Dan met 'n droge brede platte kwast erover en zoveel mogelijk van de stenen afhalen. Het teveel aan gips zuigt dan in de kwast en blijft mooi in de voegen zitten. Je krijgt niet alles eraf, hoeft ook niet. Nachtje laten staan en de volgende dag alle steentjes apart schilderen.
Even terug, ten eerste zit ik met open mond dit draadje te lezen, wat jij hier bouwt zorgt bij mij toch wel voor heel veel jaloezie gevoelens hoor echt netjes. maar terug naar de muren, jij doet eerst het voegwerk en dan de stenen schilderen?? ik deed/doe dit meestal andersom maar dat werkt niet altijd zoals ik wil. heb je geen last dat je je voegen mee schildert als je de stenen schildert?

Laatst bewerkt door een moderator:
't gaat nog wat uitgebreider Erik...
Eerst spuit ik de boel zwart, dan flat brown, dan iets van baksteen kleur.
Dan het gipspapje voor de voegen.
En dan schilder ik idd iedere steen afzonderlijk nog 'n keer over.
Dit gaat stukken makkelijker dan achteraf voegen tussen de stenen zien te krijgen. Eigenlijk net zo als dat je bij tegelwerk ook de voegen pas inwast nu het tegelen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik dit alleen nog zo op muren van balsfoam en op deze heb gedaan (en da's een geprinte muur). Hoe dit op een muur van gips (zoals die van Verlinden) zou gaan dat durf ik niet te zeggen. Maar wat je daar als uitdaging krijgt is het basis materiaal. Droge gips zuigt als 'n dolle, dus als je daar een gipspapje overstrijkt zal het water daaruit meteen in de muur trekken. En daardoor zit het dan ook meteen vast voor je de kans hebt het teveel weg te strijken/wassen. Dus denk dat je daar wel eerst een paar lagen verf als barrière tussen zult moeten doen. Maar heb net 'n paar oude Verlinden ruïnes weten te bemachtigen, so stay tuned!

Ik blijf je volgen Ruud
🙂 Bij gipswanden is het inderdaad eerst een kwestie van goed schilderen of verdunde houtlijm in de voegen smeren, dat stopt het zuigen van hetgips

Terug
Bovenaan