Bombing up

Ruud Gillis

Lid van de TWENOT
Zoals ik net al zei bij m'n boot, was stiekem aan wat anders begonnen. Heb jaren terug toen KMK nog in die andere school werd georganiseerd daar een StuG III van Tamiya meegenomen met het idee die ooit nog eens in een fabriekshal te zetten in een soort van hinderlaag. Bij SMC nog eens wat PE en 'n loop gekocht en wat winterketten, allemaal in het doosje gedaan en mooi in de kast gelegd in afwachting van zin. Had ook nog wat over van een Dragon StuG F2 en dat er ook maar bijgedaan. Vorig jaar stond op SMC vg diomodels met een stand. Die had een wel erg fraaie fabriek uit z'n 3d printer gehaald waar ik niet tegenop kan tekenen, snijden, krassen enz. En dat blijkt wel, vorige week op zaterdag de StuG afgemaakt en op zondag de fabriek en een sokkeltje in elkaar gezet. Voor twee dagen ge-hobby, ik teken ervoor! De StuG zijn ze achteruit aan het inparkeren nu om deze in beschutting van nieuwe munitie te voorzien zodat ie weer op pad kan. Komen nog wel andere figuren bij, maar 't geeft een idee.
20260411_160834.webp20260411_161003.webp20260411_160913.webp

Mooie start Ruud!👌
Met straks 2x stug crew en 1 die voor aanwijzingen geeft zou ik naast de stug niet meer dan 1 figuurtje plaatsen!
Wellicht eentje met kogel op z’n schouder en op de grond wat munitie kisten.
Mocht je deze nodig hebben,volgens mij liggen er nog een paar setjes bij de Warriors/Jaguar voorraad!

Zal wel aan het weer in Spanje liggen, 't is een fabriek met kozijnen maar de ramen zijn in geen velden of wegen te bekennen. Dus dan maar zelf aan de slag met clear plaat en tape:
IMG-20260416-WA0012.webp20260416_210452.webp
Figuren zijn ook gearriveerd, heb ze bij Domino besteld, zondag en had ze dinsdag. Prima dus.
Hou het bij deze drie, die vertellen het verhaal genoeg, en nog meer figuren voegen dan niet zo heel veel meer toe.
20260416_203121.webp20260416_203037.webp
Nog wat kleine dingen doen zie ik nu op de foto en dan kan ie naar de spuiterij.
IMG-20260416-WA0015.webp

Stug en figuren zijn klaar. Op de foto hierboven had ik een wat kleinere lap op de het kanon gemaakt. Nou zat ik vorige week 'n docu terug te kijken waar er ene kwam langsgetuft en zag wel dat die dus wat groter mocht zijn om de kou buiten te houden. Dus maar gauw foto'tje gemaakt van de tv en die maar gebruikt als voorbeeld. Weliswaar een latere versie in een heel ander toneel, maar dat mag de pret niet drukken. Deze gaat komen tijdens de derde slag om Charkov waar zowel de Grossdeutschland divisie als het eerste ss pantserkorps de boel moesten gaan redden. Dus de bemanning hoort bij GD, de munitie officier van de dag is er één van Totenkopf, Das Reich of de Leibstandarte. Zit nu nog te wachten op de goede munitiekisten van Miniart. Die ik hier heb zijn voor een L24 kanon en die zijn wat te klein voor deze.
20260506_205701.webp20260509_125121.webp20260517_123736.webp20260517_123831.webp20260517_124545.webp
Zit alleen nog te twijfelen of het onderstel van meer modder ga voorzien. Vind 'm eigenlijk wel smerig genoeg zo en dan zitten ook heel m'n mooie winterketten onder de drek zodat je ze eigenlijk niet meer ziet.

De stug op de foto is ook vrij schoon 🙂 niemand die zegt das stug, deze stug is schoon. En indien wel, deze stug is stug afgeveerd en de modder valt er daarom snel vanaf. Het zeil is voor de regen, veel duitse koepelloze voertuigen hadden die standaard aan boord vanwege luiken en in het geheel ontbreken van een dak, zoals ook de jagdpanzer 4, grilles, marders en de sdkfz 251 serie

Gewoon wat sneeuw erop zou ik zeggen.

Gr Bas

De stug op de foto is ook vrij schoon 🙂 niemand die zegt das stug, deze stug is schoon. En indien wel, deze stug is stug afgeveerd en de modder valt er daarom snel vanaf. Het zeil is voor de regen, veel duitse koepelloze voertuigen hadden die standaard aan boord vanwege luiken en in het geheel ontbreken van een dak, zoals ook de jagdpanzer 4, grilles, marders en de sdkfz 251 serie
Nou ja zeg, da's stug!😁

Ik als stugge (import) zeeuw vindt het hrlemaal top!

Ik vind het 99,9% helemaal top!
En die 0,1% dan? Zit er niet een schakel teveel aan iedere rupsband? Het doorhangen van de rupsen wordt (denk ik) optisch versterkt door de Winterketten (of Ostketten?) maar toch oogt het ietsje "te".

Ik vind de tracks wel kunnen. Vaak als je er dan een schakel uithaalt zitten ze net weer te strak. Het zijn friuls dus even proberen kan geen kwaad natuurlijk. Maar mij stoort het niet! Je diorama vordert mooi!

Ben weer stug doorgegaan met de rest. Het gebouw is nu aan de beurt. Ik wil ook Marc nog wat op weg helpen in de mooie wereld van vuil en roest. Dus ga 't stap voor stap hier neer zetten ipv er zijn eigen topic mee vol te gooien. Zijn best veel foto's, dus denk dat ik het ik twee of drie stukken hak.
Zondag het dak gedaan. Was er wat huiverig voor van wege de grootte, zo'n 20x20 cm wat ook nog een herhaling van dezelfde delen is. Dus als je dan één ding toevoegd, moet het ook meteen op het hele dak herhalen. En als je dan één plekje vergeet/verknalt springt dat plekje eruit als 'n zwaailicht.
Heb 't eerst zwart gespoten, met daarna wat bruin/bruinrood (xf 10/.64). Daarna dark en medium sea grey (xf 20/54). Da's net wat warmer dan gewoon grijs en oogt wat natuurlijker. Daarna de hele boel met verdunde raw umber gedaan en terwijl dit nog waterig op het dak lag te wezen verdunde gebrande sienna erover en dit wat in elkaar gaan 'stippelen'. Dit laten drogen (nachtje)
Weer de sienna erbij en dit onverdund in strepen onder de schroeven uitgestreken. Over de platen ook nog wat grotere streken gedaan voor nog wat meer roest. Daarna met german camo black en wat smoke black (verdund) en een 20/0 liner alle verticale groeven wat donkerder gemaakt. Nog wat raw umber onder de schroeven, dotje cream brown er boven op. Als laatste nog de opliggende richels op de hoeken van een lijntje ak warm Grey voorzien en klaar is uw dak:
20260519_203111.webp

Laatst bewerkt:
En net de schoorsteen gedaan, hier gaat ie Marc!
Eerst maar eens een fotootje gezocht hoe zo'n ding er in het wild uitziet:
old-rusty-iron-chimney-on-the-roof-of-a-destroyed-house-against-the-blue-sky-2BW0EKF.webp
De bovenkant van de pijp is bijna zwart van de hitte en dit wordt roestig naar onder toe. Het kapje is aan de rand ook vrij donker en naar de punt toe roest richting oranje.

Hiervoor de verf zo uit de tube gebruiken. Geen verdunner gebruiken tijdens het proces, dan ga je de mist in!

Bij het kapje een rand raw umber er omheen daarna rond gestippeld met sienna, oker en cadmium geel naar de punt toe.
20260519_190458.webp

Dan met penseel in verticale streken van rand naar boven de kleuren in elkaar over laten lopen ('blenden') tussendoor je penseel geregeld tussen een stuk keukenpapier uitknijpen zodat ie wel wat schoon blijft. Dan nog wat oranje(cadmium geel met cadmium rood) op de top en dit van de punt naar de rand toewerken. Steeds weer je kwast schoonmaken, anders krijg je een brij en dat wil je niet.
20260519_191315.webp
Nog een keer oranje erop, weer blenden en klaar is het kapje.

20260519_191824.webp

Dan rest van de pijp en dat gaat eigenlijk hetzelfde, maar dan met wat grotere vlakken.
Eerst weer boven goed wat raw umber erop moppen (ja echt!)
Dan rond de pijp wat banden oker en sienna (ziet er niet uit hè!)
20260519_192935.webp
En dit ga je weer helemaal mooi in elkaar blenden. Gebruik hiervoor wel meerdere penselen voor de de donkere en lichte delen anders krijg je weer kleurenbrij en dat wil je niet.
20260519_193754.webp
Dan nog wat banden oranje en weer blenden.
20260519_193934.webp
Wat je nu nog wel hebt, olieverf heeft altijd wat glans maar roest glanst niet. Dat geeft niet, na drogen (en dat duurt lang, je moet er echt minstens een week afblijven) wordt het vanzelf mat
20260519_200506.webp
En dan pas verdunner, om je kwasten schoon te maken. En dan? Nou, heb je mooi bakje verdunde olieverf waar je weer prachtig je tank mee kan verweren!
20260519_200702.webp

M'n eerste tube olieverf kreeg ik samen met een coca cola sleutelhanger van Roger die mij had met de surprises in de brugklas op de MAVO in 1984 Hilbert. In de jaren daarna heb ik zelf de collectie uitgebreidt en ze zijn allemaal van ver voor 2000. En die gebruik ik nog steeds...
Door de leeftijd vormt olie daar niet echt een probleem meer. 't is net wijn, met de jaren worden ze beter!

Oh, hij had een kanon gemaakt, compleet met gedrybrushte loop!😁

Grandioos dit! En ja, ik heb ook nog tubes Talens/Rembrandt olieverf van ruim 25, 30 oud waar prima mee te werken valt. Alleen die dopjes.... De laatste keer dat ik er één even met mijn gebit wilde opendraaien eindigde ik met een afgebroken kies bij de smoelensmid.....
Dus daar gebruik ik nu maar een miniatuur waterpomptangetje voor...

Heb van mijn tekenleraar ooit de tip gehad er ff een aansteker onder te houden, werkt zelfde als warm water. En dan idd ook hier de waterpomptang!
Maar jouw methode kan ik ook wel ondersteunen hoor Rob, in het gunstigste geval wordt 't een kroon, hou ik ook m'n werk!😁

Goeie tip Bas, zal t eens proberen.
En ik ben een stuk voorzichtiger geworden met mijn gebit.
Met 13 vullingen is het al niet veel meer, dus rustig aan.

Ik gebruik een grote waterpomptang maar moet die wel uit de boet halen, en heb laatst oilbrushers gekocht, geen idee of ik dan lui ben, maar voor mij werken die ook, al is het vinden van de juiste kleuren behoorlijk moeilijk, t lijkt alsof ik nooit de juiste kleuren heb. Ik vindt weathering ook deels wel frustrerend, als je dan werk hier op t forum ziet van anderen en vergelijk met mn eigen werk...dan zakt de energie zo in mn sokken

Oilbrushers werken wel fijn, met als voordeel voor mij dat de kleur erop vernoemd staat, want ik ben zo kleurenblind als een zwart wit TV.

Fantastisch hoe je die schoorsteen zo hebt geschilderd Ruud 👍🏻

Oilbrushers werken wel fijn, met als voordeel voor mij dat de kleur erop vernoemd staat, want ik ben zo kleurenblind als een zwart wit TV.

Fantastisch hoe je die schoorsteen zo hebt geschilderd Ruud 👍🏻
Bedankt voor je compliment Rob!
Enne.. die kleur staat ook op het tube'tje hoor, soort van dan toch....
20260517_211326.webp

Ik gebruik een grote waterpomptang maar moet die wel uit de boet halen, en heb laatst oilbrushers gekocht, geen idee of ik dan lui ben, maar voor mij werken die ook, al is het vinden van de juiste kleuren behoorlijk moeilijk, t lijkt alsof ik nooit de juiste kleuren heb. Ik vindt weathering ook deels wel frustrerend, als je dan werk hier op t forum ziet van anderen en vergelijk met mn eigen werk...dan zakt de energie zo in mn sokken
Spiegel jezelf nóóit aan een ander zn werk Timo. Als ik dat zou doen bij Roger kan ik maar beter een hobby in kantklossen of zo gaan zoeken want de kwaliteit en snelheid waarmee hij dio's uit poept is onnavolgbaar, en dan zien jullie maar de helft van wat ie nog meer doet...
Maar ik heb altijd de grootste lol met 'm en zonder dat zou de hobby voor mij toch wel z'n essentie missen. En da's voor mij veel belangrijker dan of hij beter, mooier of sneller bouwt dan ik. Wat dat betreft winnen wij altijd goud!

Roger lieve jongen ik weet nog dat je naast me stond in de badkamer van ons moeder met je bakkes vol scheerschuim en ik naast je stond uit te leggen hoe een scheermes werkt. Geloof dat we wel 'n verleden delen dus...
Toen geluk nog heel gewoon was!😊
Ter verbeelding hier 1 van onze eerste uitjes
IMG_2009.webp
IMG_2010.webp
De hobby is altijd een rode draad geweest in ons leven!
Heb Ruud leren kennen toen ik 12 was met de vraag of hij ook plankjes bouwde! wist toen nog niet dat de benaming hiervoor diorama’s was!😉
Later samen vele oorlogs musea en modelbouw winkels in Nederland en België bezocht!
Het mooie van onze hobby is dat we altijd wel gesprekstof hebben om over te discussiëren!

Laatst bewerkt:
Hee! Dat was met jullie pa in Oosterbeek!!!
Je was meer verbolgen over welke gek een tamiya m3 halftrack bouwdoos aan flarden knipte om deze vervolgens boven het schoolbord in het lokaal Frans vast te tapen omdat ik als 13 jarige toch echt wel vond dat dit de mooiste boxart ooit was die iedereen gezien moest hebben!
En hij heeft er twee jaar gehangen!😆

Laatst bewerkt:
Je kunt em op groot formaat af laten drukken 🙂 mooie voor in de mancave, zeker omdat ie zuks voor jullie betekent

Terug
Bovenaan