Blindfold and alone (kleine revisie...)

Hallo allen,

Hier mijn nieuwste figuur. Het is een Britse soldaat die op het punt staat geëxecuteerd te worden door een Brits vuurpeloton aan het westfront tijdens WOI.
Tijdens WOI heeft het Britse leger 346 van zijn soldaten geëxecuteerd voor diverse vergrijpen. 266 voor desertie, 18 voor lafheid. De rest is ter dood gebracht voor moord en muiterij. Nieuwe onderzoeken hebben aangetoond dat vele vonnissen voor desertie discutabel zijn geweest, gezien de omstandigheden aan het front en de psychische gevolgen daarvan zoals shellshock.
In 1998 verklaarde dr. John Reid, de toenmalig Britse minister van Defensie over deze kwestie dat “the unlucky, the shellshocked and the rogues alike were all victims of warâ€

😱
Prachtig werk Robert-Jan.
Ik vind het alleen doodjammer dat je die indrukwekkende gelaatsuitdrukking onder de blinddoek gaat verstoppen. :!:
De angst/berusting staat er in af te lezen

Dirk

Inderdaad, zeer fraai!

Is het niet mogelijk een extra figuur toe te voegen die de blinddoek juist om wilt doen, zodat die ogen nog zichtbaar zijn? Een laatste blik ter hemel?

Eric

Hey Robert-Jan,

Ik kan alleen maar met mijn voorgangers meegaan, zo mooi gesculpt en zo origineel! 😱 Ik zou echter ook die blinddoek weglaten, want die ogen geven juist zo goed de angst weer.

Ik kijk uit naar het schilderwerk!

Grtz,

Niels

Heel indrukwekkend RJ!! Dit is een soort tragedie die jarenlang weggestopt is, vooral ook na en tijdens de grote slag in het Somme gebied van 1916 is er veel sprake geweest van shell shock. Elke oorlog is absurd maar de WWI is toch wel een groot voorbeeld daarvan.

De blinddoek? Is een kwestie van smaak, je had dan misschien ook een gezicht met minder uitdrukking kunnen nemen en deze onder de doek laten verdwijnen. Blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren en smaak! Zou er niet een 2'e figuur naast gaan zetten.

Ben benieuwd naar het vervolg!!

JW

wow,

het is nog niet klaar en ik betrap me erop dat ik de foto's blijf herbekijken.

ik moet mijn voorgangers volgen, de gelaatsuitdrukking is voor dit figuur gewoonweg perfect.

het idee van een tweede persoon net op het punt om de blinddoek om te doen lijkt me perfect.

en in plaats van een echt titel plaatje zou ik het gedicht er effectief bijplaatsen, in dit geval werkt het volgens mij gewoon en bekom je een masterpiece om bij stil te staan

knap, echt knap

Echt mooi!

Ik vindt die blinddoek juist tot de verbeelding spreken en zou die juist wel laten zitten,ik vindt het juist datgene wat Robert-Jan wil uitdrukken versterken.

Het is wel een geweldig hoofdje met veel expressie.

Is ook een leuk idee om het stukje gedicht aan de vignette toe te voegen.

Grtz Jelle 🙂 .

Erg mooi Robert Jan!
Je hebt z'n houding een juiste indruk weten te geven. Ongemakkelijk, angstig en onzeker. Knap hoor, en van ZEER goede kwaliteit! Ook leuk dat je het stukje geschiedenis hebt vermeld, erg interessant. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd behoorlijk onder de indruk ben van je sculpteer werk. Een waar nieuw talent! 😀

Groetjes! 😀

Hoi Allemaal!

Wat een overweldigende reacties! 😳 😱 Bedankt !😀

Robert: Bedankt! En waar een workshop niet goed voor kan zijn...

Bas: Bedankt! Misschien eens een full scratch project doen? Jij het voertuig, ik het figuur? 😉

Dirk: Bedankt! (over de blinddoek, zie antwoord bij Jelle)

Kanne: Geraakt... wow, niet te hard hoop ik.... 😉 Bedankt!

Dominique: Bedankt, voor de blinddoek, zie antwoord bij Jelle...

Eric: Bedankt! zie bij Jelle voor de blinddoek..

Niels: Bedankt, ik kijk ook uit naar het schilderen! (hoe zit het met jouw projecten? Of zit school je nog dwars?)

JW: Tige Tank!

Ronny: Bedankt, en een prima idee om het hele gedicht op het naamplaatje te zetten! Ga ik doen!

Jacco: Bedankt, ( meevoelen..., eigenlijk precies wat ik wilde bereiken. Vanuit die insteek ben ik hier ook mee begonnen. Ik vond het erg onthutsend en tragisch over dit onderwerp te lezen)

Jelle: Bedankt! En je verwoordt precies hoe ik er ook over denk. Ik denk dat het hoofdje ook genoeg expressie heeft met blinddoek (daarom ook specifiek dit hoofdje) en het ook een wezenlijk onderdeel uitmaakt van wat ik wil laten zien.
DSC03392-1.jpg

Iedereen wel hartstikke bedankt voor het meedenken, het doet je dan ook beseffen dat je vanuit een oorspronkelijk idee nog veel kanten op kan, dat is wel iets om te onthouden en het geeft me zelfs alweer concrete ideeën voor een eventueel volgend figuur. Maar bij deze blijf ik bij mijn oorspronkelijke idee.

Boris: Bedankt! Informatie betekent Inspiratie!
Dit waren nog slechts wat harde feiten. Als je je verder verdiept, in wat voor geschiedenisonderwerp dan ook, dan kun je nog jaren of zelfs eeuwen vooruit met bijv. modelbouwen.
Maar praktisch gezien is informatie gewoon van wezenlijk belang en ook leuk om te lezen, uit te zoeken, verbanden te leggen en verschillen te vinden. Dat is voor mij meer dan de helft van de hobby denk ik..

Groet,
Robert Jan

Prachtig stukje sculpting.
Het wordt tijd dat je workshops gaat geven joh...🙂

Hoi,

ten eerste:
Robert, Kristof, Eelke, Willem en Rob: BEDANKT!

Vanmiddag even een spannend moment, altijd weer afwachten..: primer! Gelukkig ging het goed. Wel zie ik genoeg oneffenheden waarvoor ik nog even een plan de campagne moet bedenken. Eerst maar eens een nachtje drogen.

(foto's zijn helaas wat donker..)
DSC03393-1.jpg
DSC03395-1.jpg
DSC03396-1.jpg
DSC03394-1.jpg

graag jullie mening,

Groet,
Robert Jan

Zeer mooi en indrukwekkend, de sculp is in een woord subliem en het idee geweldig.

Ik kijk uit naar de verf laag

Ik ben ook reuze benieuwd naar de volgende stappen. Dit figuur vind ik persoonlijk nu al een doorbraak voor jou! Niet alleen vanwege de sculpteer kwaliteit, maar ook omdat je zo ontzettend goed de houding en gevoelens weet over te brengen, dat is een talent en klasse appart!!

Groetjes 😀

Dit vind ik erg goed!!! Een gewaagd onderwerp, niet over de grens. Sculpting van hoog niveau!

Luc

Hoi,

Kanne, Martin en Luc : bedankt! 😀

Boris: bedankt!
Een doorbraak, Ik heb dat gevoel eerlijk gezegd ook wel een beetje, ondanks of dankzij alle bloed, zweet en nog net geen tranen, maar ik heb nog een zeer, zeer lange weg te gaan!! Ik heb me er nu wel volledig opgestort qua modelbouwactiviteiten en ben over dit figuur al weer veel meer tevreden dan over de vorige ( Feit blijft dat het gewoon ontzettend leuk is om te doen)

Vandaag zo nu en dan bezig geweest met het wegwerken van oneffenheden, etc. Morgen nog een controle en dan weer een dun laagje primer er overheen.

groet,
Robert Jan

Hallo allen,

Na het primeren kwamen er allerlei dingen naar voren die me niet zinden. De meeste oneffenheidjes waren zo verholpen maar over de plooien op de rug was ik echt niet tevreden. Dus het meeste magic sculp van de rug afgeschraapt en met een mix van Duro en Magic sculp (anders zie je er niks van met grijs op grijs) de plooien opnieuw gemaakt.

DSC03426-1.jpg
DSC03427-1.jpg

groet,
RJ

Hey Robert Jan,

Goede keus dat je er toch nog even mee aan de slag bent gegaan. Had je dat niet gedaan zou je er altijd in je achterhoofd mee blijven rond lopen, en krijg je spijt dat je hem niet geperfectioneerd had toen het nog kon. Gelukkig heb je dat dus wel gedaan! 😀

groetjes

Subliem

Hoi Robert Jan,

Zowel de keuze van het onderwerp alsook het sculpteren vind ik subliem. Ik kan er enkel vandromen ooit zo'n gladde afwerking te krijgen. Wat is je geheim trouwens?

Het enige wat, volgens mij, anders had gekund zijn de plooien op de rug. Persoonlijk zou ik meer de vorm van de naar achter gestoken schouderbladen en de daarmee gepaard gaande plooien hebben gesculpteers. Niet alleen voor de uitdaging deze specifieke vorm tot een goed resultaat te brengen, maar zeker omdat je niet veel de kans krijgt dit te sculpteren en dit een perfecte gelegenheid zou zijn. Maar dat is mijn gedacht maar hé. Ik kijk er in ieder geval al naar uit hoe hij eruit komt te zien met wat verf erop.

Bewonderende groetjes,

Gino

ja, gieten die hap, en nog meer van zulke mooie mannetjes maken, TOPwerk, alles klopt, al blijft het een figuur welke ik niet zou kiezen (onderwerp en oorlog staan me niet aan, dwz dat ik nooit ww1 figuren meer zal maken, welke militiar loopt er nou in een blauw uniform...), maar als dit de toon zet voor je volgende werk!

trouwens, let je er wel op dat je jezelf in ieder figuur probeert te overtreffen, en dat je dus op een gegeven moment alle creativiteit en inspiratie op hebt gebruikt? aan ieder model valt wel wat te verbeteren, maar of je er iets mee opschiet? een hele hoop zweet en zwaarwegende woorden zijn wat minder effectief om de hobby leuk te houden!

Timo

Commercieel gieten van dit figuur zal niet zo makkelijk zijn; Hornet is terecht vrij fel op het gebruik van hun handjes en hoofdjes bij commercieel uitgebrachte resin figuren.

Hallo,

Boris bedankt!

Gino, Je hebt een zeker een punt, ik heb er lang over getwijfeld, maar besloten om het zo te doen/te laten. Ik ben nu tevreden over dat stukje binnen de mogelijkheden en vaardigheden die ik nu heb. Er komt wel weer een ander figuur/uitdaging en dan zal ik het vast wat anders gaan doen. Bedankt!

Timo, bedankt! Mijn bedoeling is figuren te maken over onderwerpen die me aanspreken en de mogelijkheden zijn in principe oneindig. Ik vind dát juist zo geweldig hieraan.

Timo en Rob,
Ik heb geen ambitie om commerciële figeren te maken. Accesoires nagieten voor eigen gebruik, akkoord en dat is ook leuk om te doen, maar je moet van je hobby niet je werk willen maken (en ik spreek helaas uit ervaring) vindt ik tenminste.

De verf moet nog even wachten...

groet,
RJ

Terug
Bovenaan