Bison thinner nu van Griffon ?

Ik had nog maar een paar jaar geleden een 1 liter bus van de bekende Bison reiniger/ontvetter/thinner gekocht die ik (en anderen hier) gebruiken i.p.v. Tamiya extra thin plastic lijm. Ik had gedacht met zo'n grote bus de rest van mijn onnatuurlijke leven toe te kunnen. Dat bleek toch een misrekening want deze bus is inmiddels bijna leeg en heb zojuist even gegoogled waar ik een liter van dat spul opnieuw kan bestellen. Bij Bol is dit voor mij het voordeligst omdat er geen fysieke winkels bij mij in de buurt zijn waar ik zo'n bus kan kopen. Ik zie nu evenwel dat het spul nu kennelijk ook, of misschien binnenkort uitsluitend, te krijgen is onder de naam Griffon.

Arjan

Bij Bison zelf staan er nog blikken van 250 ml en 1 l op de site. Wat me er wel aan herinnert dat ik er binnenkort eentje moet kopen, want het is ook hier bijna op.

Ik heb de Tamiya nog nooit gebruikt. De Bison oplosser is extreem dun en loopt zo de naadjes in tussen losse delen. Mits je het niet aanraakt is morsen in kleine hoeveelheden geen probleem. Het verdampt heel snel.
Hervullen doe ik ook in een oud potje, geloof nog van Revell, waar een dun kwastje aan de dop hangt.
Andere bouwmarkten hebben de bison 250ml gewoon staan. De liter variant is inderdaad zeldzamer.
Maar met mijn produktie cijfers van 1 model maximaal jaar is dat geen probleem. 😌

De werking van de Bison thinner zal hetzelfde zijn als die van Tamiya extra thin en het water dunne spul wat ik vroeger ooit wel van Humbrol had. Wel denk ik dat het Bison spul vluchtiger is dan de Tamiya variant en je er daarom wellicht wat meer van nodig hebt/het een extra keer moet aanbrengen. Ik heb een stel van die lege vierkante Humbrol potjes die ik inderdaad steeds opnieuw bijvul uit de Bison bus. Zoiets als het kruikje van de weduwe voor bijbel-vaste mensen.
Ik gebruik gewoon diverse afgedankte penselen voor het aanbrengen. Voor grotere vlakken een grotere en een kleinere voor kleine.

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan