Bison I ofwel 15cm sIG33 (Sf) auf PzKpfw I Ausf B

EricReist

Lid van de TWENOT
Twee avondjes knutselen levert een alleraardigst kanon op, de nieuwe sIG33 van Dragon. Het loopje is inclusief. Nu nog een beetje vijlen (zoals de vakjes op het schild) en vullen, en twee verloren onderdeeltjes terugvinden 😕 Er zitten nogal wat kleine onderdeeltjes bij...

Ik ben geen sIG kenner dus als iemand iets heeft op te merken: graag!

sig33a.jpg

sig33b.jpg

sig33c.jpg

sig33d.jpg

Eric

2 opmerkingen:
1e: WOW wat een mooi model is dat zo

2e: aan de naven van de wielen zitten 2 sleep ogen. Im 'rust" hingen deze door het gewicht naar beneden

Rob Plas zei:
aan de naven van de wielen zitten 2 sleep ogen. Im 'rust" hingen deze door het gewicht naar beneden

Ik had gekeken naar een gerestaureerde sIG33 'in actie' bij een re-enactmentgroep waar ze onder verschillende hoeken stonden. Edoch op ouderwetsche WWII foto's hangen ze inderdaad; dank en gecorrigeerd!
Patrick van Veenendaal zei:
Dat dat ook nog op een Pz1-onderstel past... 🙄

Dat maakt het voertuig zo lelijk en tegelijk fraai 😈 Het wordt inderdaad de Bison I, maar ik vind de behuizing zo lelijk:

sig33e.jpg

Nu zag ik deze foto in Griekenland:

sig33.jpg

waarbij het voorste voertuig de behuiizing kwijt is. Dat wil ik ook!!

sig33f.jpg

sig33h.jpg

Eerste vraag is dan: welke divisie was het? LAH?
Ik zie zwarte uniformen, maar hoorde deze jongens bij de artillerie, met StuG uniformen? Of waren het heusche panzerknapen?

En belangrijker: wat moet er van het voertuig verwijderd worden? Alleen het richeltje bovenop het verticale deel met de kijkluikjes (rechterpijl)? Of de gehele voorwand met beide luikjes?
En als het luikje voorin de motorkap ontbreekt, zie je dan nog schroefgaatjes langs de randen (linkerpijl)?

sig33g.jpg

Eric

Eric,

Zonder ombouw afmaken, erg bruut en compleet over the top zo! Mooi ook het contrast tussen de romp en de sIG op de foto.

Voor de twee vragen: ik zou zeggen, de gehele voorplaat verwijderen. Er lijkt me een nogal groot gat te zitten onder het kanon. Hoe werd de bovenbouw normaal eigenlijk vast gezet? Als het gelast aan de voorplaat werd, lijkt me logisch dat die er af moet.

En die schroefgaatjes lijken me ook heel plausibel.

Groet, MartinD

Hello Eric,

Die jongens vielen onder de artillerie, maar in die gepanserde ondersteunings voertuigen werden in het begin ook zwarte panseruniformen gedragen.
In Grieknland waren deze voertuigen niet bij LAH maar bij " SIG komp mot. 701, 703 en 704"
Ik zou die voorplaat ook verwijderen, zoals Martin zegt. Als je de foto vergroot zie beter dat die weg is.
De randen rond die opening een beetje verdunnen en dan gaatjes erin, zou ik doen.
Nog een kleinigheidje in je titel: dit is gebouwd op een Pz I B uitvoering.

Eddy

Dank voor de info! Deze hoorden dus bij de 2ePanzer Divisie.
En het inderdaad een B uitvoering 😉

Ik zoek nog even een plaatje hoe/waar de boutjes zaten en het model kan afgerond worden... Ik denk dat het kanon en voertuig dezelfde grijskleur hadden (schaduwwerking) al zal het onderstel verbleekter en vuiler worden. Of zit er toch een grijs-bruine camo op het kanonschild?

Eric

BAH wat is 'ie toch lelijk 😉 , maar wat een schiiterende kit :!: .
Ik ben zo'n 2 jaar geleden begonnen aan een vage kopie van Alan (wat op zich al vrij rampzaligl is.) Die ga ik dus echt niet meer afmaken nou ik dit zie... 😕

Erg gaaf dit Eric! Idd zonder platen doen... veel mooier zonder! Als ik het zo bekijke is niet alleen de frontplaat, maar ook de plaat ervoor weg. Net achter de lamp zeg maar.... Zou wel veel zicht voor de toeschouwer opleveren 😉

Groetjes!

Zonder opbouw, 100%!
Ik zou de hele voorplaat eraf laten, op de foto lijkt het of je zo het voertuig in kijkt. Waarschijnlijk moet je ook iets van strips of zo toevoegen... die ombouw heeft toch op een of ander manier vast gestaan. Ik vermoet iets langs de onderste randen, ivm de vele klinknagels??
Verder, mooie bouw 😉 Hij is zo lelijk dat hij mooi wordt!
Jan 🙂

Terug
Bovenaan