Bevrijding Moergestel

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Dit is een diorama wat ik al heel lang van plan ben om te bouwen maar vanwege het niet kunnen verkrijgen van de brug altijd is blijven liggen.Nu heb ik deze onlangs van Rob Plas over kunnen nemen!
Had altijd het idee om zo’n noodbrug te bouwen met een universal carrier erop:
IMG_4110.webp

En met een geïmproviseerde voetbrug ernaast:
IMG_6214.webp
Maar nu ik alles in huis heb en wat testjes heb gedaan vind ik de carrier wat ielig overkomen!
IMG_4818.webp
Een M5A1 lijkt mij daarom een betere optie
IMG_4808.webp
Omdat ik een M5A1 niet voor handen heb even een oude M8 met dezelfde afmeting erop gezet
IMG_4817.webpIMG_4816.webp
Omdat Alex bij mijn vorige post al vermeld had dat het een Late uitvoering moest zijn vroeg ik mij af of ik deze kit kan gebruiken als ik voor een Britse uitvoering van een M5A1 zou gaan?!

IMG_4820.webp
Volgens mij moet dan de uitbouw links op de koepel weglaten!🤔

Laatst bewerkt:
Maarten,
Zou een optie kunnen zijn al zie ik op het beeld materiaal enkel losse carriers!
Paul,M5 is iets groter en uiteraard hoger!
Zou ik deze gaan gebruiken zit alleen nog met het probleem hoe ik de vering moet aanpassen!🤔
Omdat de brug een soort van ronding heeft zouden de bogie wielen ook enigszins dezelfde vorm aan moeten nemen!
Bij AFV club zitten de vering vast!

IMG_4820.webp

Volgens mij moet dan de uitbouw links op de koepel weglaten!🤔
Nee hoor, hieronder wat foto's van de Guards.
Irish Guards, Guards Armoured Division:
1000012362.webp1000012363.webp
Welsh Guards, Guards Armoured Division:
1000012358.webp
Grenadier Guards, Guards Armoured Division:
1000012359.webp
Vermoedelijk Scots Guards, 6th GuardsTank Brigade, de bruggenlegger staat links:
1000012360.webp
En een van de bruggenleggers:1000012361.webp
Ruimte genoeg voor je plannen.

Groeten. Jan

Laatst bewerkt:
Jan,
Dank voor het delen van deze mooie foto’s!
Jij bedoelt dus dat zowel een vroege als een late versie mogelijk is!
Laatste foto is volgens mij gemaakt in Moergestel!😊

Ik.heb in mijn vorige post de divisie danwel brigade vermeld. Naar ik kan herleiden klopt dat van de laatste niet.

Zou ik deze gaan gebruiken zit alleen nog met het probleem hoe ik de vering moet aanpassen!🤔
Dat lukt niet met Afv club. Miniarm heeft hier een set voor, maar geen idee waar je die kunt kopen.

Of uit een nieuwe Miniart Stuart halen. Daar kun je de draagarmen in hun geheel om een pen verdraaien. Is wel opletten met de armen erboven, maar ik heb de indruk dat het hiermee mogelijk is. Zie de bouwhandleiding op Scalemates: Miniart Stuart.

Alle foto's van Jan tonen inderdaad "late" versie van de M5A1 en die hadden allemaal die uitbouw/kam aan de zijkant van de toren (eigenlijk opberg gelegenheid voor de .30 met affuit). AFV-club 35161 is denk ik de enige realistische optie; de Tamiya kit is een stuk te kort.

Andere kenmerken van de late versie kan je ook op de foto's van Jan zien; een schep op het linker voorspatbord en een flapje met bergruimte voor de .30 driepoot op het rechter voorspatbord. Achterop de romp zit bij een "late"versie een kist, wat ook de reden was om oa de schep naar het voorspatbord te verplaatsen.
De M5A1 in de doos van AFV is een Amerikaanse; dus je zal wat kleine dingen moeten/kunnen doorvoeren om een Britse te maken, zoals antennevoetjes en rookgranaatwerpers....tenzij die delen al in de kit zitten, wat best zou kunnen aangezien ze ook in de AFV-club M3A3 kit zitten.

Ik heb ook nog nagedacht over andere voertuigen.....Carrier met 6 ponder, een (langere) T16 carrier....Morris C9b, Valentine OP, Archer, Cromwell of M5 Halftrack, maar geen van die voertuigen zie ik op de filmbeelden van Moergestel......wel nog andere opties als een Humber Scout car (Bronco) (ook klein)....of een Ram Kangaroo (Gecko)

Even off topic; die foto van de Cromwell met de Stuart van de Welsh guards lijkt wel veel op deze situatie. Dit zou in het verleden plaatsje Hondzocht zijn. Het is weliswaar niet dezelfde Cromwell tank.
Heb je meer foto’s daarvan?
IMG_4017.webp

Nog een optie voor de vering van de M5: AFV Club verkoopt de vering ook los, dus je zou dat setje kunnen kopen én een M5A1, dan uit de ene set de veerarmen lossnijden en ze bij de andere wegsnijden, zodat je losse veerarmen hebt om in de wielstellen te monteren.

Tja…om eerlijk te zijn vind ik het beeld met de carrier best wel boeiend. Temeer omdat het zo’n heerlijk hobbel de bobbel ding is in zijn vering. Daardoor kun je een boeiend “veer-moment” op deze brug bouwen. Ook de houding van de bemanning (die in een carrier veel prominenter zichtbaar zijn) met blikken naar beneden naar de zijkant en staande naast de chauffeur of het goed gaat van voren zal een levendig beeld geven.
Bovendien heeft de carrier van de foto een aparte constructie van achteren die extra smoel geeft aan dit voertuig. Dat iele valt weg op het moment dat de toeschouwers langs het water verschijnen en zeker als je wat balancerende soldaten over de plank erbij doet met wat aanmoediging vanaf de kant van burgers. Je zou de oevers ook nog wat meer naar elkaar kunnen trekken. De noodzaak van deze brug zit vooral in de diepere ingesneden ligging van de beek. Door wat naar elkaar te trekken wordt het beetje compacter waardoor het mogelijke gevoel van ielheid wat minder zal worden.
De M5 is een plompe bak en de brug is een plomp ding. Geeft bij elkaar wellicht meer vulling maar zou wel eens minder boeiend kunnen zijn.
Maar dit alles slechts ter overweging (en verwarring 😉).

Fraai idee. Zo'n beetje de complete 6th Guards is ook over die brug gekomen, dus je bent hebt nog wel meer keuze qua voertuigen.
ards_tank_brigade_vinkenberg_bmp.webp

Er is zelfs film van de bevrijding van Moergestel waarin vanalles voorbij komt.

Succes ermee, Bas

Na het zien van het filmpje heb ik het volgende geconcludeerd:
  1. bestaande brug is opgeblazen.
  2. Naast deze kapotte brug wordt puin/zand in het water gegooid
  3. er staat een churchill in de rivier
  4. naast deze churchill liggen planken van de oever via een bergje modder (resultaat van 2?) waar infanterie overheen loopt
Wat voor type churchill dit is weet ik niet. Een ARK lijkt me sterk. Die werden toch alleen in Italie gebruikt?

Als dit de enige route is van de eenheden om naar tilburg te gaan kun je de order of battle er op na houden bij het kiezen van je voertuig.
De carrier, helemaal afgeladen met alle mogelijk zooi die de infanterie meeneemt, lijkt me de mooiste variant. Dit is wel een knelpunt voor het verkeer, dus meerdere toeschouwers aan beide oevers bieden mogelijkheden voor zowel burgers als militairen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben persoonlijk gek op carriers dus dar zou mijn keuze zijn, vooral omdat je dan maar laat zien wat een achterlijk grote brug je nodig hebt voor een licht gepanserd voertuig als de carrier, welke je vaak zwaar overladen en volgeramd met allerhande zooi ziet, vooral als ie bij het voetvolk hoort ipv bij een tankbrigade, want alles wat je mee wilt nemen moet je dan tillen, en volgens het beproefde liever rottig zitten als makkelijk lopen idee.

Juist het contrast tussen de grote brug en het "kleinste" gepanserde voertuig, wat de hele boel in onbalans brengt laat de moeite zien die gedaan moet worden om een machinegeweer of een lading rantsoenen naar de voorhoede te krijgen

Tja nu wordt de keuze alleen maar moeilijker!🙄😊
Zal de basis eerst eens verder uit gaan werken alvorens ik een definitieve keuze ga maken!
Maarten,
De Churchill die in de Beek ligt was de eerste poging om zonder brug de overkant te kunnen bereiken.
Omdat de explosieven een behoorlijke krater hadden gemaakt in het water bleef dit voertuig vastzitten.
Daarna is de eerste brug gelegd op het weiland naast de kapotte brug,deze zakte door de zware voertuigen steeds dieper weg waardoor er nog een noodbrug gelegd moest worden op de restanten van de sneue over de Reusel!

Wat voor type churchill dit is weet ik niet.
Een Mk. IV of VI: vanaf ±00:38 zie je de toren, en die is zo te zien gegoten, en vanaf 00:51 zie je de romp met een vierkante zijdeur. Gegoten toren met vierkante deur is een Mk. IV of VI, maar het verschil tussen die twee kun je niet zien op deze beelden.

Thanks voor je toelichting Alex!
Heb het nu staan op de M5A1 moet alleen eens flink gaan googelen of deze nog ergens te koop is!😉
Heel toevallig had ik er een gekocht vorige week
En anders hier :

Hoi Roger!
Altijd mooi om een beetje geschiedenis uit je omgeving te bouwen!

Sluit me aan wat Elco zei omtrent de brug. "Hou het zo compact mogelijk voor maximaal effect". Bedoel bij je laatste Arnhem dio heb je ook geen complete brug gebouwt (zou wat zijn hé 🥵😉🤪!! ).
Als je voor deze optie zou kiezen kan je er wel een carrier opzetten EN poppetjes die over de plank lopen zonder dat het een mega dio wordt...

't Is maar een ideetje 🤔😉

Dan heb ik helemaal geen brug nodig!😊
….en dat zou heel jammer zijn! Juist die brug maakt het bijzonder en geeft het verhaal. Tanks in de blubber zien we immers genoeg op diorama’s!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan