Beute Renault UE. Update 12 juni

Even een paar snelle foto's van een Renault UE waar ik mee bezig ben.
Het wordt één van de UE's die de Amerikaanse Airborne tegenkwam op en rond 6 juni 1944.

Model is nog verre van af, ben op het moment bezig met het chippen. Normaal ben ik niet van het zware chippen, maar aangezien het hier een voertuig betreft dat door de Duitsers opnieuw geschilderd is en foto's aantonen dat voertuigen die een nieuwe verflaag over hun oorspronkelijke laag hebben snel chippen...
Uiteraard wordt de stowage nog van een likje verf voorzien en komt er wat meer afwisseling in, maar het staat er even in voor de porem.

De trekkert...

PICT0059.jpg

De aanhangert...

PICT0061.jpg

PICT0063.jpg

PICT0066.jpg

Even een opzetje van het vignetje waar ie op komt te staan: Een typisch Frans dorpspleintje, iedereen die wel eens in Frankrijk is geweest kent ze wel, met de verplichte gedenksteen. Op het bord naast de gedenksteen komen wat lokale aankondigingen, zoals van de lokale markt en dergelijke.

PICT0074.jpg

En een close up van Yankee Doodle.

PICT0077.jpg

Ik vind het een leuk model en mooi geschilderd. lekker gebruikt. Ik heb alleen een klein maartje en dat het het bordje tussen de twee koepels in. Als ik heb goed heb begrepen werd dit door de fransen gebruikt om aan te geven dat het voertuig een aanhanger had ofzo. Mijn punt is dat dit een frans markeringssysteem is en ik denk niet dat de duitsers dat overnamen dus misschien is het niet geheel accuraat. het is maar een idee wat me te binnen schoot.
groetjes stijn

Heren dank!

Stijn, je zou prima gelijk kunnen hebben, ik heb geen idee.

Hendrik, het figuurtje is van MK35: https://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&action=product&id=1850388

Ik zou dat bordje er lekker op laten zetten. Het is functioneel op het model, door wat kleur toe te voegen, en in het echt zal het ook wel nut hebben gehad.
Setting vind ik ook geslaagd. Ben benieuwd naar meer!

Groet, MD

leuk model, ik zou de weg alleen onder een hoek plaatsen op het ondergrondje. Dus niet parallel met de rand. Het ziet er dan wat minder stijf uit.

groeten Maarten

Hoi Jamie,

Ik vind 't 'n mooi en simpel opzetje.
Jamie Hector Cruz zei:

Maarten Weers zei:
leuk model, ik zou de weg alleen onder een hoek plaatsen op het ondergrondje. Dus niet parallel met de rand. Het ziet er dan wat minder stijf uit.

Nu lijkt de rand met het hekje, bord en gedenksteen als richting de straat toe te lopen, kijkend van rechts naar links ?
Hoe ziet t eruit als je de opzet omdraait ?...dus t mannetje staat rechts op het diootje en de voertuigcombo links, maar richting rechts.
Met deze opzet lijkt er voor mij aan de linkerhelft 'alles te gebeuren' en rechts bijna niks. Als je het geheel omdraait, trekt aan de linkerkant de achtergrond (statue+bord) de aandacht en rechts de voorgrond (para+Renault).

groet Frank

Misschien is het een idee om de UE nog een Duits nummerbord te geven. Die werden vaak gewoon op de voorkant geschilderd. Verder zou je ook nog een nummber op de zijkant kunnen zetten. Er is een voorbeeld uit normandië waar ook zo'n nummer op staat. Geeft de UE net wat meer contrast.

Succes!

Maarten,

De weg loopt scheef. Toegegeven, het is niet makkelijk te zien op de foto, maar ik heb toch een middag met zweet op rug en voorhoofd doorgebracht met het doorzagen van die dikke plank resin 😉

Frank,

Goed punt, ik zal eens gaan schuiven. Moet ik alleen even kijken hoe dan de interactie tussen het figuur en de "kijker" wordt. Als hij vanaf de andere kant naar de UE kijkt, zal hij met zijn rug naar de kijker toestaan. Geen idee of dat erg zal zijn overigens. Maar je hebt zeker een punt!

Niels,

Goed idee.

Allen,

Dank voor de input. Het wordt gewaardeerd!

Ziet er leuk uit. Weathering spreekt me ook aan - niet te overdreven. Misschien een ideetje om het voertuig met een gesneuvelde track in/op het hek te parkeren? Dan is meteen duidelijk waarom het ding met aanhanger en al achterbleef (geen tijd voor reparatie snel er vandoor).

Maar dat is natuurlijk maar een suggestie...

Ben benieuwd welke namen je op het monument gaat schilderen 😉

Zonder gekheid: dio is effectief door zijn eenvoud. Vaak zijn de kleinste het mooist, als idd maar goed over het onderwerp en de compositie is nagedacht.

Greetz,

Wim.

Kristof, close ups komen er aan!

Wim, dank je. Gelukkig hoef ik geen namen op het monument te schilderen. Het is een resin ding van Firestorm en is dusdanig van detail voorzien dat er tientallen namen op staan. Uiteraard nauwelijks te zien op deze foto's, maar ze zitter er echt...

Ben ondertussen begonnen met de gedenksteen. Ik moet de naamplaat nog doen, daar moet ik eerst wat verf voor aanschaffen die ik op het moment niet op voorraad heb.

PICT0003.jpg

De "strepen" zullen nog minder prominent worden.

Terug
Bovenaan