Beugel op het spatbord van een Jeep

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
Even een vraagje voor de experts, wat is dit voor een beugel, en waar dient het voor?8582104~2.webp

(Ik heb deze vraag ook bij mijn SAS Jeep draadje gesteld, maar ik denk niet dat iedereen daar naar kijkt, en ik hier meer kans maak op een antwoord)

Laatst bewerkt:
Op de reproductie wagen die in de TV-serie Rogues Heroes werd gebruikt zit ook zo'n beugel;

7576.webp

Op die wagen is die beugel in gebruik om spullen op het spatbord vast te zetten. Waarschijnlijk is dat het meest logische doel.

Vond deze foto van een geresaureerde die het zelfde beugeltje heeft .Er passeerde ook een foto maar die kon ik niet meer terugvinden met een reserve accu op het spatbord .Kon de beugel niet zien maar een 6v accu past hier wel inScreenshot_20260621_171032_Chrome.webp

Bij reproducties moet je je natuurlijk wel altijd afvragen of ze die beugel erop gezet hebben omdat hij in een originele foto te zien is, of omdat ze ook echt weten waar hij voor diende.

Ik heb het proberen uit te zoeken maar kwam niet echt ergens, behalve dan dat het merendeel van de SAS-jeeps die ik op foto’s te zien kreeg, níét zo’n beugel had.

De beugel zit bij het etch setje van Eduard, en ik kwam m toevallig tegen op bovenstaande foto, vandaar mijn vraag. Op de foto van Henry ligt er een sandmat op, ze voorloper van de rijplaten. Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan vind ik het wel vreemd dat de beugel zo hoog is.
Een accu op het spatbord vind ik ook niet plausibel, tenzij dit vaker zo gedaan werd.
Op scalemates werd de suggestie geopperd dat het een beugel voor (een kist met) optieken zou kunnen zijn, voor navigatie?

Laatst bewerkt:
Ik meen gelezen te hebben dat die op de plaat boven het dashboard, maar met zoveel rommel aan boord werkt dat niet denk ik.

Maar op de beugel op de jeep zit er een extra opstaand stukje aan de voorkant, dat zo te zien in de weg zou kunnen zitten voor een zonnekompas.

Naast het zonnekompas werden ook magnetische kompassen gebruikt, die inderdaad buiten het voertuig gebruikt werden. Grote kans dat de beugel daar voor is. Die zou dan alleen op de Jeep van de navigator zitten, wat verklaart waarom ze niet algemeen op de jeeps zitten.
Klinkt als een zeer plausibele uitleg.

Op de volgende, bekende, foto trouwens duidelijk een zonnekompas gemonteerd op het dashboard.
IMG_6539.webp

Naast het zonnekompas werden ook magnetische kompassen gebruikt, die inderdaad buiten het voertuig gebruikt werden. Grote kans dat de beugel daar voor is
Nee, want een magnetisch kompas op die beugel wijkt heel sterk af vanwege het staal in het voertuig. De enige manier om daar een magnetisch kompas te kunnen plaatsen dat ook nauwkeurig is, is als er rondom magneten zouden zitten om de verstoring van het aardmagnetisch veld door het voertuig te compenseren, zoals bij scheepskompassen.

Ga maar eens met een magnetisch kompas naar buiten, en zie het verschil tussen wanneer je een eindje van een auto of een lantaarnpaal staat, en er vlak naast. Wacht, dat klinkt als een goed moment voor een snel experiment:

IMG_4678.webpIMG_4692.webp

De eerste foto is een paar meter links van de tweede genomen, het verschil tussen de twee is grofweg 45° …

Zoveel ik weet zijn er P8 tank kompassen en/of p2 vliegtuig kompassen in gebruik geweest bij de LRDG, en waarschijnlijk ook bij de SAS, aangezien ze de manier van navigatie van hen overgenomen hebben. Bij gebruik in een tank zal er zeker een manier zijn geweest om de magnetische aantrekkingskracht te omzeilen.

Ik kwam overigens ook nog deze foto tegen:
ww11-british-armoured-vehicle-sun-compass_56100_pic10_size2.webp
Wel met een zonnekompas in dit geval.

Tank- en vliegtuigkompassen zouden kunnen, die kunnen gekalibreerd worden om te compenseren voor de verstoring — maar dat moet, voor zover ik weet, voor het individuele voertuig gebeuren, anders zijn ze nog steeds onnauwkeurig.

Zover rijkt mijn kennis niet.
Het ging mij uiteindelijk om de functie van de beugel op de foto, en deze komt uiteindelijk ook niet op het model terug 🤭

Terug
Bovenaan