Ik heb vandaag per mail een reactie van de directeur ontvangen:
"Geachte heer Cruz,
Recentelijk stuurde u ons de petitie waarvan wij eerder al via diverse internetfora en recent nog via de pers kennis mochten nemen.
Het is natuurlijk uiterst vervelend als in de verhouding tussen het museum en (een deel van) haar publieksgroepen verstoring optreedt vanwege uiteenlopende meningen zoals over een kwestie als de verkoop van de Sherman tank Cookie. Het begrip erfgoed is in de discussie hierover door deze en gene kennelijk ruim geïnterpreteerd en het is niet aan ons om te bepalen wie daarbij de juiste uitleg hanteert. Uit uw petitie is niettemin genoegzaam gebleken dat er een grote groep geïnteresseerden is die de verkoop van Cookie aan het hart is gegaan. Daar kan ik overigens alle begrip voor opbrengen. Maar van de kwalificaties die daarbij in onze richting zijn gebruikt wil ik me hierbij graag distantiëren. Laten we het erop houden dat de emoties op dit punt kennelijk bij sommigen hoog zijn opgelopen.
Vanuit het museum hechten wij aan goede relaties met alle partijen in de periferie van het museum. Juist in het licht van de recente ontwikkelingen mag dat u misschien gemakkelijk in de oren klinken, maar vanuit de museumorganisatie probeer ik dat standpunt, ook intern, krachtig uit te dragen. Hoewel de verkoop van Cookie reeds geruime tijd geleden is afgerond is het signaal dat uw petitie heeft afgegeven in die zin helder. Overigens is het in dat verband misschien ook goed om te melden dat er geen enkele behoefte binnen het museum bestaat om van andere stukken uit de collectie van het museum zelf afscheid te nemen.
Enerzijds laat het bovenstaande onverlet dat wij het collectiebeleid een zaak vinden die uitsluitend door het museum resp. haar bestuur dient te worden bepaald en niet door publieke opinie. Ongetwijfeld zullen daardoor in de toekomst nog eens vaker de wenkbrauwen gefronst worden bij veranderingen in de collectie, maar wij blijven anderzijds streven naar een collectie die aansluit bij de historie en de wensen van het publiek.
Ik hoop dat het Liberty Park u in de toekomst weer tot haar bezoekers mag rekenen en teken, onder dankzegging voor uw inbreng,
met vriendelijke groet,
Erik van den Dungen
directeur Liberty Park"
Wat mij betreft is de kous af. We hebben een meningsverschil gehad, hopelijk heeft dit een betere verstandhouding tot gevolg, doordat beide partijen hun visie hebben verhelderd.