Af! Beobachtungspanther G

Dit model is af!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Al een tijdje niets gepost hier, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet actief ben 😉 Heb mijn Oberemt dio even gepauzeerd, al ben ik daar weer voorzichtig mee begonnen. De afgelopen tijd vooral bezig geweest met een opknappertje, te weten de oude Panther G van Tamiya uit 1993. Deze had ik toentertijd gebouwd als de steel wheel versie. En met de hand geschilderd. Toen was ik er zo trots op als een pauw, maar toen ik aan het airbrushen ging dacht ik OMG wat heb ik gedaan. De kit belandde uiteindelijk op de plastic schroothoop, maar ik vond het toch zonde. Want er viel zeker nog iets van te maken. Met de kit is zoals we van Tamiya sinds de jaren 90 gewend zijn niets mis mee. En na inventarisatie zag ik dat er zeker een compleet model van te maken viel, zeker met restanten uit allerlei andere aanverwante kits en detail sets. Kortom, met restjes en wat scratchen moest het lukken er weer iets van te maken. Allereerst heb ik de koepel van Zimmerit voorzien. Deze zal ik echter niet voor dit model gebruiken, omdat ik namelijk nog een oude conversie kit heb. Te weten de Beobachtungspanther van Mini Art Studio's, niet te verwarren met Miniart. De koepel zal ik gebruiken voor een Berlin diotje, volgt nog. Voor nu dus het idee, een Panther G een tweede leven te geven als BeoPanther.

Voor zover ik kan overzien is er maar een prototype gemaakt en dat was een aangepaste Panther D. Er wordt her en der wel gerept dat er rond de 40 zijn gebouwd, maar hiervoor ontbreekt fotografisch bewijs. Dus een beetje een schimmig geval, wat de nodige vrijheid geeft. Iets anders dan de Sturmtiger, die gebaseerd is op een specifiek voertuig. Hier heb je dus meer vrijheid. Idee is, dat dit een Panther G is waar de koepel en loopwerk beschadigd zijn. In de werkplaats zijn de loopwielen daartoe vervangen door de nieuwe stalen versies en is de koepel er dus een van de Beo versie. Ook is het merendeel van het gereedschap aanwezig. Beschadigingen aan de soft skin delen zoals de nu nutteloze houder van de schoonmaakbuizen zijn ongemoeid gelaten.

Verder is het voertuig voorzien van een aantal andere latere aanpassingen, zoals de beschermkap boven het vizier bestuurder en roosters boven op de luchtinlaten. Laatstgenoemde is gedaan om het gaas te beschermen en enige bescherming te bieden tegen luchtaanvallen en granaatsplinters. Of dit technisch kan is wel discutabel, aangezien deze roosters gebruikt werden bij de latere types G voor binnenverwarming. Hier een ander doel dus. En het kan zijn dat de tank door het deels afsluiten van de luchtinlaten te weinig lucht aan kan zuigen. van Ik heb dit gedaan omdat ik alleen met materiaal wilde werken dat ik voorhanden had voor dit project. De roosters en wat gaas van een Dragon Tiger 2 had ik nog wel, vandaar 😉 Als iemand kan aantonen dat dit niet kan dan pas ik het alsnog aan, zo gedaan. Of dit voertuig ooit bestaan heeft is zeer onwaarschijnlijk al met al. De losse delen hebben dat wel, maar de combinatie is een witte raaf als die al bestaan zou hebben. Ik ga daarom ook een witte raaf op de front plaat schilderen. Maar goed, genoeg geschreven, hier wat foto's van de tank die bijna af is. Koepel is nog niet klaar maar zo gedaan, bestaat uit rond de 25 onderdelen namelijk.

Verneem graag van jullie!

115752325_3527710610608642_7695657646683675560_n.jpg

Zimmerit is gemaakt met Milliput en Royal Model kammetjes. De gereedschapsrekken zijn zelf gemaakt van o.a. plastic en papier. Papier is ook gebruikt voor o.a. de randen en de buis voor de reinigingsset loop. Is goed te plooien en te butsen, wat de bedoeling is dus. Ik heb het nadien nog met acryl vernis gelakt om het papier sterker te maken. Papier kan in mijn optiek vaak beter gebruikt worden dan PE. Ook met schilderen veel fijner. De rekken heb ik eerst voorzichtig geplaatst met witte hobbylijm. Moeten nog wel op sommige plekken nog vast gezet worden met secondelijm en bijgewerkt worden. Met het aanbrengen van de Zimmerit zaten hier overigens tijdelijke rekken die identiek waren qua pasvorm, om zo er zeker van te zijn dat de rekken goed zouden passen.

116104957_3527710617275308_4710621665776312150_n.jpg

De houder voor de Star antenne zat gelukkig in de Jagdpanther kit die ik op het schap heb liggen. Hier zitten namelijk onderdelen in van de late G Panther. In de kit van Mini Art zit die ook maar die is minder mooi. De houders uitlaten zijn ook grotendeels gemaakt van papier, ideaal omdat het goed sluit op de uitlaten. Met PE is dit lastiger.

115453515_3527710673941969_818551881738034136_n.jpg

Hier is de rand waar de platen aan hangen me wat te gegolfd. Dit pas ik nog iets aan. De reserver rupsen heb ik geleend uit een Friul set die voor de Jagdpanther bedoeld is. De buis is flink gebutst en hangt scheef. Die heeft dus een flinke optater gehad maar is nu nutteloos. Het was nog een aardige uitdaging deze van papier te maken. Met behulp van de oorspronkelijke buis voor de maat en vorm is het wel gelukt. De naad is haast niet te zien omdat die onder het v vormige dakje zit. Deze buis is in wat strakkere vorm overigens veel sneller te maken met een rietje. Veel rietjes hebben namelijk de correcte diameter voor deze buis, als die van Tamiya klopt dan 😉 Leuk detail zijn nog de ringen op de luchtuitlaten. Deze heb ik gemaakt van garen versterkt met witte hobbylijm. Was zo gedaan en mooi detail vind ik.

Al met al, een mooi staaltje opknapwerk !
Is de Beobachtungsturm van Mini Art Studios, die met een dummy kanonloop, of die met het 5cm kanon ?
Overigens, indien je met 2 antennes werkt, dient er meteen onder buis een opberging voor 3 antennestaven te zijn.
Zie
Maar laat je niet afleiden.... 😉 succes met bouwen,
Hans

Mooi werk Vincent! Ik pak er ook af en toe een oudje bij, heb nog gebouwde modellen van 20+ jaar oud (Revell, en de Imperial series, de voorloper van Dragon).
Interessant om papier te gebruiken ipv PE. Zeker als je moet rollen. En dan met de kwast wat lak erover? Gewoon papier uit de printer zeg maar?
Groeten Eric

Heren,

Bedankt voor de reacties, hier wat antwoorden:

@ Hans: OK bedankt voor je opmerking inzake de staven. Die moet ik nog wel hebben als ik me niet vergis, restant van eerder Panther A project Dragon 😉 Maakt de bakboord zijde nog wat interessanter. De koepel betreft de versie met de houten, massieven loop. Ik wist niet dat er nog een andere bestond trouwens? Ooit gewonnen overigens bij online contest Panzer Modell, ook met een Panther G trouwens ergens begin millenium.

@ Eric: ja altijd leuk, van niets iets maken zeg maar. Paar jaar terug van restanten diverse Tiger 1 Tamiya kits ook nog een Mid Production versie weten te maken. Ik werk erg graag met papier: het is gemakkelijk te snijden, boren en te vouwen, ideaal voor reproduceren van dun metaal. Zeker als het beschadigd moet zijn. Het is inderdaad gewoon A4 papier. Ik ben hiermee begonnen toen ik wat kritischer naar PE sets ging kijken. Vroeger gebruikte je alles braaf van zo'n set, maar als je goed kijkt zie je dat veel onderdelen zelf relatief eenvoudig te maken zijn. Alleen complexere delen zoals klemmen, gaas, roosters etc is natuurlijk lastiger. Maar hoekjes, spatborden en meer recht toe recht aan delen zijn zelf te maken van papier. Ik koop dus tegenwoordig alleen de PE sets voor die items indien nodig. En voor de rest gebruik ik handleidingen van de producenten vooral om de delen na te maken 😛

Voordeel is ook dat je met verven niet het risico loopt glimmend metaal te zien. Nadeel van papier is natuurlijk wel dat het kan rafelen en het iets kan golven als het vochtig wordt. Je moet dus wel altijd een scherp mesje gebruiken om eerstgenoemde te voorkomen. En het golven is nadien weer te corrigeren, als het vanzelf al niet recht trekt. Bovendien vind ik dat niet erg, omdat het soft skin delen betreft die al snel gebutst en beschadigd waren. Maar ook in nieuwstaat maken is mogelijk, dan moet je het weer rechtbuigen na de vernislaag. Die oude Revell en Dragon kits zijn inderdaad ook nog erg leuk te bouwen, idem voor Italeri.

Mvg,

Vincent

Hi Erik,

Ja het was ook meer een uit de hand gelopen tussendoortje. Ik had even geen zin om het Oberemt dio af te maken. Moest interieur huis nog doen, maar dat is niet mijn grootste passie geloof ik haha. Maar daar zit nou ook weer schot in. Gisteren de omlijsting gemaakt namelijk. Binnenkort bevestigen en dan nog het stuk dak als grootste laatste klus.

Maar goed, vwb de BeoPanther: ik meende dat ik nog een set staven had voor de antennedelen die nog toegevoegd moeten worden zoals Hans aangaf. Deze zit echter niet in de Dragon Panther A kit die ik had. Wel zit een soortgelijk deel in de Puma kit van dit merk, daar had ik het denk ik mee verward. Nu is dit deel echter alleen anders dan op de Panther. Alleen hoe deze op Befehlspanther er precies uitziet kan ik zo niet achterhalen. Iemand hier een goede foto van, zodat ik die kan scratchen?

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier even een update. De BeoPanther is bijna klaar, gisteren tijdens airbrush sessie de metalen delen al van menie voorzien. Is Vallejo RAL 8012 primer, zeer goede verf 🙂 De koepel is bijna af, alleen nog de rookgranaathouders erop. Koepel grotendeels OOTB gemaakt, op de grijze delen. Deze had ik over uit nota bene een figuren kit, te weten de Dragon Achtung Jabo set, die hier perfect van pas komt. Deksel pastte perfect na uitboren holte en de ring voor de MG past goed, al heb ik een bevestigingspunt aan moeten passen. Verder de grepen en handvaten vervangen door messing maar dat was het wel. De rookgranaathouders zijn van Tasca maar dat volgt nog dus.

118692773_3634028253310210_4827753393712341958_n.jpg

118694022_3634028426643526_1480398749928783646_n.jpg

118698382_3634028319976870_1656268404509812384_n.jpg

118596987_3634028329976869_4819067516207669330_n.jpg

Het oogt lekker gebutst, vooral de rod houder. Het maken van de houder reserveantenne was lastiger dan gedacht. In eerste instantie gemaakt van te dikke buis, zodat het geheel niet paste. Maximale hoogte is 5,5 mm Dus dunste messing buis gebruikt. Het boren van de gaten in de houders was ook minutieus werk. Bovendien moet het parallel zijn uiteraard en dat op een kleine schaal. Maar goed na paar 'proefboringen' gelukt voor mijn gevoel.

Heren,

Afgelopen weekend duchtig met de luchtkw😁ast in de weer geweest. Hier een update van dit vuilnisbakkie😛.

Beobachtungs Panther G model 1 35.jpg

Koepel is Vallejo RAL 8012, prima primer. Iets aangelengd met wit. Hier komen nog zandgele banden overheen hard edge, Vallejo RAL 7028. Die kleur is ook gebruikt als basis voor de tank. Rotbraun is gemaakt van mix Tamiya rood en bruin. Oogt als RAL 8012 menie, maar minder bordeauxrood. RAL 6011 ook een eigen menging van Tamiya verf. Alles oogt nog crispy, zal snel veranderen😁 Koepel en klep zitten nog los (uiteraard). De beschermingen van de roosters en de kap op de periscoop bestuurder krijgen nog een andere kleur, denk ook menie. Die zijn immers later aangebracht. Idem voor de Star antenne en de houders zijkant. De foploop maak ik denk ik dark green, meniekleur lijkt me niet aannemelijk voor een stuk hout.

Beobachtungs Panther G early Zimmerit.jpg
Her en der zat wat zichtbare overspray, wat haast onvermijdelijk is als je donkere kleuren op lichter kleuren spuit. Dat heb ik nadien afgezwakt door voorzichtig met de RAL 7028 te retoucheren. Wat ik ook veel gebruik is een stukje papier als er delen in midden gedaan moeten worden. Daar start ik op, om zo eventuele spatjes op te vangen. Ook gebruik ik dat vaak om zaken te beschermen die geen dot verf mogen krijgen. Werkt sneller dan afplakken en is effectief.

Beobachtungs Panther G model Star Antenna.jpg

Hi all,

Afgelopen week vooral bezig geweest met de Panther. O.a. de gereedschappen al deels geschilderd etc. Ook heb ik de tank een zijdeglans laag gegeven, want ik vond hem te mat ogen. En last but not least de toren voorzien van camouflage. Hier had een zeer laat camouflagepatroon voor in gedachten, dat wezenlijk anders is dan de camouflage op de tank zelf. In het boekje 1945 German colors staat een interessante tekening van een Panther G met hard edge splinter patroon op de bazooka skirts. De foto waar deze tekening op is gebaseerd vond ik ook snel, dus ik wist daar ga ik iets mee doen. Dus met tape alles afgeplakt voor dit patroon. De kleuren zijn RAL 7028 lichte variant en RAL 6003. Eerstgenoemde jaren terug zelf gemaakt voor King Tiger, gemaakt van o.a. Tamiya XF-60 en wit. De RAL 6003 is van Life Colour. Het airbrushen ging erg goed, wat altijd maar de vraag is bij oudere verf. So far so good, tot...de tape eraf moest. Tot mijn schrik hadden de tape en de verf een wat innigere band dan ik voorzien had: vooral op de bovenkant trok de tape de verf mee. Ik kon dus 2 dingen doen: of alles strippen en opnieuw beginnen, of de lakschade herstellen. Ik koos voor het laatste, door allereerst de randen wat week te maken met Glassex. Daarna met verdunde acryplamuur de beschadigingen gevuld. Na drogen voorzichtig schuren met een stukje schuurpapier op een plastic staafje. Daarna de zaak weer opnieuw geverfd. Je blijft het wel iets zien, maar het is wel acceptabel. Het is een tank, geen Ferrari he😉 Na de filters en lichte verwering zal er niet veel meer van te zien zijn. Hoe het kan dat de verf losliet is me een raadsel. Ik heb dit immers vaak genoeg gedaan zonder problemen. Het is schilderstape van hoge kwaliteit wat voorheen dus prima werkte. Ik vermoed dat het komt door het kunsthars. Normaliter werk ik met plastic, ik vermoed dat de hechting van acryl op plastic (dus) beter is. Iemand hier soortgelijke ervaringen mee? Hoe dan ook, hier drie afbeeldingen van de Panther zoals die nu is. Binnenkort lekker modderen en het loopwerk doen, plus verweren.

Beobachtungs Panther G hard edge pattern.jpg

hard edge splitter camouflage Panther G 1945.JPG

RAL 8012 Panther G tank.JPG

Hallo Vincent. Gaaf om te zien. Ben altijd wel geïnteresseerd in Befehls Panzer. Maar ik heb een vraag over de antenne. De pot waar die op bevestigd is, is toch van een ceramisch materiaal, een kleinere houder die verzonken ligt in een huls? Ik refereer hier aan aan afbeelding uit Panzer Tracks. Nu lijkt het mij of je de antenne pot op z'n kop hebt, als he begrijpt wat ik bedoel tenminste.
Panther is zeer zeker helemaal gaaf om te zien.

Robert Jan

Leuk, dat contrast tussen de romp en de toren 🙂

Hoi Vincent, heel leuk en indrukwekkend gedaan. Wat ik wel denk is dat de beste Duitsers de indruk willen vermijden dat er "iets" is met de (koepel vd) tank. Is het nog een idee om de rest whitewash te maken en die koepel dan niet of amper? Groetjes

Heren,

OK bedankt voor de reacties! Hier wat antwoorden:

De pot waar die op bevestigd is, is toch van een ceramisch materiaal, een kleinere houder die verzonken ligt in een huls? Ik refereer hier aan aan afbeelding uit Panzer Tracks.

Dat zou goed kunnen wat je zegt Robert Jan! De meeste sokkels op andere voertuigen met deze antenne tonen inderdaad een verzonken antenne. Ik heb deze braaf uit het doosje gepakt en gebouwd, komt uit de Tamiya Jagdpanther kit, waarbij deze sprue oorspronkelijk afkomstig is uit de Panther G late van dat merk uit de jaren 90. Wellicht dat dit een specifieke uitvoering is voor de Panther? Maar het kan ook zijn dat Tamiya dit verkeerd heeft. Ik kan helaas geen foto's vinden die hier uitsluitsel over geven, dus ik moet nog ff speuren. In het boek Panther van Thomas Jentz staat wel een foto van het motordek Befehlspanther A, maar alleen een stuk van de pot is te zien en niet bovenkant grrr. Kun je me anders die foto sturen uit Panzer Tracks?

Leuk, dat contrast tussen de romp en de toren
Ja dat was ook precies de bedoeling! Al kan het misschien nog wel contrasterender.

Is het nog een idee om de rest whitewash te maken en die koepel dan niet of amper?
Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling, want ik had als figuurtje een Alpine bemanningslid in gedachten. Die is echter lastig te krijgen, dus ga op zoek naar een ander passend model. Liefste figuur die uit het luik hangt, die het idee geeft te wachten. Maar jouw suggestie lijkt me zeker nog een goede bij nader inzien: idee is dat het een Panther G van midden 44 is die in de winter een gedeeltelijke winterjas heeft gekregen en waarvan de koepel nadien beschadigd is geraakt en verangen. Waarna die dus een tweede leven kreeg in de nadagen van de oorlog als BeoPanther. De tank zelf is dus een gebutste veteraan, terwijl de koepel er vers uit moet zien zonder Winter coat.

Hallo Vincent. Het is correct zoals je de antenne gemaakt hebt. Ik laat me in verwarring brengen met de verzonken pot bij Befehls Tigers.
Dit is altijd een punt van discussie, een afbeelding laat het zien.
Hier zie je ook de verlengde optie bevestigd aan de kist achterop de G076e55bc577a28f1253d6514bf6eca57_132001.jpg076e55bc577a28f1253d6514bf6eca57_132002.jpg
Copyrights staan vermeld.
Ik vind die verlengde wel interessant.

Groet uit Thailand

Robert Jan

Hallo Vincent,

Robert Jan wijst nog op iets anders, en dat is een derde antenne op de toren.
Jouw resin model heeft die niet meegegoten gekregen.
Ik zag dat deze bijvoorbeeld wel op de PanzerBeobachtungswagen V (van Dragon 6813 & 6821) aanwezig is.
Ook heb ik op de website Lexikon der Wehrmacht - Funkgeräte gekeken en het Podzun-Pallas boekje over "Funkgeräte in gepanzerten Fahrzeuge" nagezocht.
Heel erg duidelijk vind ik het niet, maar die derde antenne op de toren lijkt wel te kloppen.

Grtz,
Hans

De tekeningen zijn van een SdKfz 267 Befehlspanther, en die had inderdaad een Fu 8 Sternantenne D op het achterdek, soms een Fu 7 antenne van 1.4 meter op het achterdek maar meer vooraan, en een Fu 5 antenne van 2 meter op de koepel.

Ik weet niet wat een Beobachtungspanzer had. De PzKpFw III beob heeft op foto's meestal de Sternantenne achterop, en soms is de tweede antenne ook zichtbaar, waarschijnlijk voor de Fu 5 voor standaard communicatie tussen voertuigen. Of die bij de Panther beob dan op de koepel zat of op het achterdek... gezien de positie van de Fu5 antenne bij de befehlsversie inderdaad maar op de koepel 🙂

fake_p11.jpg

Laatst bewerkt:
Goede opmerking, Eric; dat is ook wat ik niet duidelijk vindt.
Het aantal en type antennes c.q. Funkgeräte had te maken met de verbindingen, welke men wilde.
In het geval van een PzBeob.wagen V kan dat van alles zijn, andere voertuigen, Abteilungs-/Regiments-hoofdkwartieren, Luftwaffe, enz.

Robert Jan, Hans en Eric bedankt! Ik ga de antenne op het dak plaatsen, toevallig ook een plekje waar de verf losliet dus alleen maar goed. Zo'n sokkel moet ik nog wel in de spare box hebben. Het is wel interessant hoeveel varianten er van deze sokkel zijn, dat terzijde. Grote vraag is wel hoeveel antennes een Beopanther daadwerkelijk had. Dat antwoord is denk ik lastig te achterhalen, omdat er geen foto's van zijn.

Ik denk, dat als de tekening van Doyle erbij neemt (zie posting Robert Jan) je wel goed zit.
Jij hebt nu de Stern-antenne op de pot zitten.
Op de tekening staat ook een versie waarbij een draad van de pot naar de 5 meter-antenne gaat.
Deze 5 m-antenne had naar ik meen, een groter zend-/ontvangst-bereik.

Hi Hans,

Ja het is nu wel een stuk duidelijker. Ook is me nu duidelijk dat de buizen voor de verlenging in de rod houder bakboord niet de verlengstukken antenne bevatten, maar dat zelf zijn. Ook moet er nog een bevestiging voor de verlengstukken aan de Staukast gemaakt worden. Oogt wat iel, maar het zal wel sterk genoeg geweest zijn in de praktijk! Kan me haast niet voorstellen dat je deze verlengde antenne kon gebruiken rijdend in ruw terrein. Lijkt me alleen geschikt voor statisch gebruik.

Enige wat ik me nog afvraag is de lengte van de reguliere Star antenne tot aan de uitloop. Is deze ook 1,4 meter, net als de normale antenne? Heb namelijk nog paar Aber antennes die ik hiervoor kan gebruiken.

Mvg,

Vincent

Hi Vincent,

de Sternantenne D had een lengte van 1.8 meter. De verlengstukken zaten inderdaad opgeborgen onder de buis, niet er in. Met die verlengstukken krijg je een veel verder bereik, net als met de oude Kurbelmast, tot wel 140 kilometer. Inderdaad alleen als je stil stond 🙂
Groeten Eric

Hi Eric,

OK prima, lijkt net of die buizen in de houders de antennehouders zelf zijn, maar dus niet. Voor de Sternantenne even kijken hoe ik die dan maak, want de Aber antennes zijn dus te kort. Deze lopen wel taps, dus dat lijkt me wel correct in tegenstelling tot gewoon een spriet van metaal. Nu nog een after market set scoren voor die antenne als die er zijn. Voor de houder reguliere antenne op koepel schiet de Jagdpanther kit me trouwens ook te hulp: deze zit ook hier in, net als de sokkel Sternantenne dus 🙂

Mvg

Vincen

Hallo Vincent. Nog een afbeelding met antenne maten.076e55bc577a28f1253d6514bf6eca57_132007.jpg
Hier zie je ook de Stützkorb voor het bevestigen van de verlengde antenne. David Coyne op Track-Link had hier een hoofdstuk aan besteed bij de bouw van de Takom Panther G Beobachtungs Panzer.

Robert Jan

Hi Robert Jan,

Ok nogmaals dank! Ik heb een mooie set gezien om de Star antenne goed te maken, te weten van Riich Models,
German Antenna Set & Generator GG400. Hele riedel antennes, komt altijd wel van pas. Dat is dan ook het enige wat ik extra moet kopen, rest van het model dus spare box of scratch🙂

Mvg,

Vincent

Die set is een aanrader, met een dubbele set sprues. Ook de generator is handig als je een halftrack wilt bouwen met (extra) radio, of een opstelling op het gras. En een mooie set antennes!

Hi Peter,

OK merci, ja ben ook tevreden met dit vuilnisbakkie 😛 Nu nog verweren/filteren, met een beetje geluk af eind volgende week. Op Star antenne na dan, die moet ik nog bestellen dus.

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier een update van dit leuke opknapproject. Heb o.a. winter wash aangebracht. Is gemaakt van witte olieverf en white spirit, evenals diverse filters toegepast. Hele voertuig moet nog een wash met zwart krijgen.

IMG_4530.jpg

De koepel is bijna af. Alleen nog , antenne erop, periscopen schilderen en stoflaagje. Laatste geldt voor hele Panther uiteraard. Ook de rookgranaten moet ik denk ik schilderen. Weet zo niet welke kleur deze hadden, iemand een idee?

IMG_4528.JPG

De Balkenkreuzen moet ik nog schilderen. Heb vaak de gewoonte/tik eerst voertuig te verweren en dan de tekens te schilderen 😛 Verder moeten de gereedschappen nog verder verweerd worden. Sommigen zaten er al origineel op, anderen zoals de lange staaf en het houtblok krik zijn met de revisie (opnieuw) toegevoegd, dus geen restanten winter wash. De Star antenne staat scheef, maar die gaat toch weg dus want daar komt een Riich antenne.

IMG_4529.JPG

IMG_4531.jpg

IMG_4532.JPG

Geheel wordt tot slot nog gegarneerd met dennentakken, gemaakt van mos wat Erik met ooit heeft gestuurd. Die takjes heb ik al geschilderd en vormen een mooie toevoeging. Ook kan ik zo delen die minder goed gelukt zijn mooi camoufleren 🙂

IMG_4533.JPG

De covers van de luchtinlaten zijn tijdens de revisie toegevoegd. Normaliter werden deze alleen aan een zijde geplaatst bij de late versies Panther G als onderdeel van het verwarmingssysteem. In dit geval zijn ze geplaatst om de luchtinlaten extra bescherming te geven. Of dit gangbaar en technisch mogelijk/gewenst is is speculatie van mijn zijde. Ze steken wel mooi af in de donkere meniekleur. Waar ik verder ook tevreden over ben zijn de reserverupsen. In het verleden vond ik het altijd moeilijk deze een gevarieerde kleur te geven. Dat kwam vooral omdat ik deze geheel zwart verfde. Dan is het maken van variatie lastig. Nu heb ik een lichtere laag zwart over de ondergrond geverfd, waardoor er sowieso al variatie ontstaat. Overige washes en filters volgen nog. Ook beetje metalliseren zal hier nog gebeuren maar heel subtiel.

IMG_4534.JPG

IMG_4535.jpg

De pin van de trekhaak is gebroken. Deze moet ik opnieuw plaatsen. Is een wat fragiel deel. Bij kantelen kan die knak zeggen.

IMG_4536.JPG

Heren,

Inmiddels voor 95,1 % klaar met deze restauratie! Loopwerk en rupsen liggen erop. Nog her en der wat kleine correcties doen. O.a. de lijmresten moet ik nog wegwerken en gaatjes tandwielen nog ontmodderen, maar dat is minder spannend.

Ook is de koepel nu bevestigd. Ik moest deze zelf maken, omdat de onderkant van de originele conversiekit een kleinere diameter kent dan de Tamiya versie. Bij de laatste is dat 50 mm. Bovendien paste deze niet goed, wat op haar beurt weer komt omdat de kit niet helemaal recht is. Opgelost door met blauwe schuim 10 mm de onderkant de maken met een cirkelvorm eraan geplakt van hetzelfde materiaal. Ideaal spul voor deze klus, want snel en goed te snijden. Bovendien ook nog in te drukken zodat het goed sluitend te krijgen is. En met deze dikte zit het ook stevig vast.

Wat nog rest zijn o.a. de dennentakken nog maken (zitten er al paar op maar is testfit), verlichting, stoflaag, gereedschap verweren, uitlaten bewerken en de Balkenkreuzen nog schilderen. OK genoeg gepraat hier de foto's van het vuilnisbakkie 😉 Verneem graag van jullie.

Mvg,

Vincent

Beobachtungs Panther G  1 35 Tamiya conversion.JPG

Beobachtungs Panther G winter.jpg

Beobachtungs Panther G conversion.jpg

Geweldige Panther hoor, Vincent. Enige tips die ik me kan bedenken is het loopvlak van de wielen en in de tracks een meer "gepolijst" oppervlak te geven, want zand/modder zou daar niet veel kunnen ophopen. Er zullen betere manieren zijn, maar ik doe het zelf altijd met heel donkere olieverf en dan goed uitvegen. En wat metaalglans op de tanden van aandrijfwielen zou het helemaal afmaken. En ik dacht dat uitlaten ook altijd een soort dwarsverbinding ingelast hadden ter bescherming?

Hi Peter,

Ja merci! De wielen en rupsen zal ik nog nalopen. De modder is zo verwijderd waar nodig. Gemaakt met witte hobbylijm, water en western theatre mud van VT productions, oftewel mijn eigen huismerk 😛 De loopvlakken loopwielen zijn wel redelijk shiny al is het wat subtiel te zien. Deze heb ik namelijk met potlood bewerkt en een donkere wash. En na aanbrengen modder heb ik ze afgeveegd met kwast. Dat deze toch wat dof kijken komt door een dun laagje modder die zich wel vast zet. Op de randen zie je het glinsterende wel meer. De tanden zijn ook shiny, gedrybrushed met Vallejo Air silver, fijne verf met heel fijn pigment. Je ziet het zo haast niet door de dunne modderlaag. Daardoor zie je ook amper dat tand- en spanwiel dezelfde kleur hebben als de romp, want deze zijn bij de verbouwing ongemoeid gelaten in tegenstelling tot de loopwielen in meniekleur. Deze had ik ook in wat gradaties RAL 8012 gespoten, maar daar is door de modder amper iets van te zien. Sterk spul zullen we maar zeggen 😆Verder moet ik de rups nog her en der goed aansluiten op de tandwielen. Ik ga verder nog wat olievlekken toevoegen voor extra variatie.

Mvg,

Vincent

Heren,

De BeoPanther is bijna af, althans voor mijn gevoel! De afgelopen tijd o.a. het loopwerk nog bewerkt en de vegetatie aangebracht. En ik ben niet te vergeten bezig geweest met een figuurtje. In eerste instantie had ik Alpine Miniatures 35131 hiervoor in gedachten. Natuurlijk een topfiguur van kunsthars en met precies de pose die ik wilde, te weten van een bestuurder die een pauze heeft en wacht op nadere orders. Er zijn echter wel twee minpunten: ten eerste is dit een figuur die eerder past in een winter setting en ten tweede is het figuur haast niet meer te krijgen. Ik besloot daarom maar weer eens een beroep te doen op de sparebox, op zoek naar geschikte rompen en ledematen😛 In eerste instantie had ik een figuur gemaakt op basis van vooral onderdelen uit de Miniart kit 35021, German Winter Tank Crew. Zoals het artikelnummer al aangeeft is dit een van de eerste uitgaven van Miniart en niet al te denderend van kwaliteit. Verder leunde dit figuur naar achteren, zodat ik deze alleen kon plaatsen met de koepel compleet gedraaid. En ook dit figuur was in een winter setting, terwijl ik maart-mei 1945 in gedachten heb. Dus dat ging hem ook niet worden. Totdat gisteravond mijn oog viel op de doos van de Tamiya FAMO met aanhanger. Een doos die je ook niet zomaar over het hoofd ziet overigens😉 Het schoot me te binnen dat hier een groot aantal figuren in zit die ik niet had gebruikt. De meesten daarvan zittend, dus daar zit potentie in. En inderdaad een figuur uit de set was geschikt. Deze zit recht zodat die normaal tegen de koepel kan rusten. Ook heeft deze een normaal uniform aan wat in die tijd van het jaar gedragen kan worden. Dus daarmee aan de slag gegaan. Het figuur is uit 2000 en natuurlijk niet te vergelijken met een kunsthars figuur van nu. Vooral het hoofd en de handen waren te plomp, dus die heb ik vervangen door respectievelijk een Hornet versie en een paar fijne handen van een arm uit een Dragon kit. Geen idee uit welke, maar in ieder geval van dat merk. In eerste instantie had ik een figuur in gedachten die met de handen op de benen voor zich uit keek, maar de linker hand bracht me op een ander idee zoals te zien! Hieronder twee foto's van dit figuur in de testpose. Ik moet het hele figuur nog opschonen en bijwerken, eerst dus goede pose gemaakt. Verneem graag van jullie!

IMG_4570.JPG

De rups aan bakboord kant is voorzien van een laagje poeder. De ander nog niet wat hier goed te zien is.

IMG_4571.JPG

mooi zo al die patronen, white wash en takken. Als enig puntje zou ik iets meer variatie in de modder aanbrengen. Mooi figuur deze past er goed bij.

Hi Martin,

Merci, ja figuurtje past er inderdaad best goed bij. Hij oogt wat of hij gedrongen zit. Ik denk dat dat komt door de originele kit, waar een aantal figuren naast elkaar op de achterbank zitten. Is ook erg leuk om figuurtjes aan te passen, dit vergroot zoveel meer de mogelijkheden. Zelf maken helemaal, maar dat is voor mij nog een brug te ver, toch maar eens een keer mee experimenteren. Modder moet ik zeker nog aanpakken. Her en der zit zelfs nog secondelijm haha. Voeg nog wat washes toe en uitgelopen vet van Vallejo bij sommige assen. De drie projecten waar ik nu mee bezig ben zijn overigens ook bijna allemaal af. Van het Oberemt dio is de lijst nu ook bijna af, voornaamste wat daar moet gebeuren is dak dekken. De 232 is ook bijna af. Die zit in verweerstadium nu, binnenkort ook maar eens wat foto's van die projecten posten. Dan wordt mijn werkbank leeg, maar heb al weer een paar snode plannetjes die ik om wil zetten in 3D 😉

Mvg,

Vincent

Mooi opknap projectje hoor. Subtiel verweerd al ga ik mee met Martin betreft het loopwerk. Wat spetters met lichte aardtonen in het midden van de wielen en hier en daar een glimmend oliespoor om de assen zullen zeker het verschil maken! Al met al heb je er wat moois van gemaakt zo 🙂

Hi Elco,

Ja die lichte aardtonen is nog wel een goede. Ook achter en voorzijde verdienen nog wel wat spetters, al is het haast niet te zien op de lichte ondergrond. Zelf vind ik nog wel een punt van verbetering de 10 bevestigingspunten van de Schurzen. Die ogen soms iets te grof. Heb deze ook gemaakt van papier, gebaseerd op PE set Aber. De Aber set ook misschien weer iets te fijn voor het houden van deze metalen platen. Maar goed, ik laat het zo, de meesten zijn toch aardig naar de gallemiezen en verwrongen na maanden van strijd.

Deze opknappertjes vind ik eigenlijk leuker dan iets steriels uit de doos om de een of andere reden. Van niets iets maken heeft een grote aantrekkingskracht denk ik 😛 Bovendien word je uitgedaagd onderdelen zelf te maken. Volgend projectje ligt iig in verlengde van deze, want dat betreft de koepel van deze Panther G, die zijn laatste dagen slijt in Berlijn als Pantherturm. Zal wat minder werk zijn, want die koepel is al grotendeels klaar. Simpel ondergrondje en wat pupkes erbij voor wat beleving en dramatiek. Dan zijn de opknappertjes op denk ik, zal nog eens in de plastic schroothoop duiken om te kijken of er nog iets tussen zit...

Mvg,

Vincent

Heren,

Afgelopen tijd met alle drie de projecten bezig geweest die nu lopen. Vwb de Beopanther was de belangrijkste aanpassing het schilderen van het figuurtje. Deze is denk ik wel bijna klaar nu. Hier hoe die nu is. Nog her en der wat bijwerken, dan is die klaar om finaal bevestigd te worden lijkt me zo.

Panther G driver resting model.jpg

Panther G driver 1 35.jpg

Luik ook bevestigd. De handel geef ik nog een andere kleur, of overweeg het. Op diverse foto's namelijk gezien dat deze een andere kleur had. Vraag is welke: menie of andere kleur? Het Signal 'clubblad' knalt er lekker uit. Deze komt uit een DioDump set, mooi spul.

Terug
Bovenaan