[Benjamin de Groot] Sd.Kfz.162 Jagdpanzer IV (L/48)

Benjamin de Groot

Lid van de TWENOT
Het zal 313 van de Pz.Jgr.Abt 130 worden. Linksom of rechtsom (afhankelijk van welke kit ik moet gaan gebruiken). De bestelling moet nog binnenkomen en het idee weet ik ook nog niet helemaal exact, maar ik ga wel hard mijn best doen om ook echt wat bij te dragen en opbouwende (of afbrekende 🙂 ) kritiek te oogsten. Bij deze wil ik iedereen vast veel succes wensen.

Cheers

Hiya Rick, bedankt.

Eerste update: was vast begonnen aan de Modelkasten tracks. Ze zijn geschikt voor de ausf. H/J, maar met mijn mazzel zal je zien dat ze niet het type zijn dat ik nodig heb. Kan iemand me vertellen of deze geschikt zijn voor juni '44?

DSC_5751.jpg

The real deal
NormJpz4Lehr3133rd-armored-27_DISCU.jpg

NormJpz4Lehr3133rd-armored-21_DISCU.jpg

Ha die Ben,

Leuk om te zien, ook vanwege de afwijkende schaal (tov de rest hier).

Ga je deze Jagdpanzer ook in een verwoeste uitvoering bouwen?

Succes gewenst in ieder geval, ik ga 'm volgen.

groeten, Richard.

Richard,

Bedankt man, maar ik denk dat je de titel verkeerd begrijpt. Het wordt een Jagdpanzer IV L/48 - dit duidt op het type KwK dat gemonteerd is. De latere variant (zoals de recente dragon kit) gebruikt de L/70. Het formaat wordt gewoon 1:35.

Waarschijnlijk ga ik deze maken "in lager" vlak voor 6 juni met een titel als: es gibt eine stormvorhersage - heb er nog een figuur met een paraplu voor liggen.

Succes met je dio: ben benieuwd hoe het uitpakt. Vraag me alleen af of dat kaninchen nou een funkpanzer is of onderdeel van de feldkuche.

Cheers

Oops, heb ik verkeerd gelezen (L/48 - 1/48 😳 )... Moet ik toch aan een bril (of meer worteltjes eten...).

Hoe dan ook: ik blijf het een mooi voertuig vinden waar ik graag een dio van zie.

groeten, Richard.

Inmiddels is de kit binnen en ben ik begonnen. De L/48 versie van Dragon was niet op korte termijn verkrijgbaar, dus gooien we het over een andere boeg: ga de nieuwe L/70 ombouwen. Met dank aan Niels voor enkele pointers aangaande de L/48 variant is de frontplaat vervangen door die van Atak - zimmerit en de juiste dikte voor een L/48 (deze variant had een frontplaat van 60mm dikte, de L/70 een van 80mm).

Als er iemand is die nog 4 montagearmen voor returnrollers heeft liggen en ze wil ruilen, houd ik me aanbevolen (eventueel te ruilen tegen modelkasten sprockets). Anders moeten we de aftermarket producenten langslopen.

Een reis van 3000 mijl...

018.jpg

Cheers

Een goed begin.... 😀

Heeft Orange hobby geen return-rollers met montage armen?

Nog iets, heb je al gekeken naar het type hub-caps van 313 en de dragon kit? Ik meen dat daarmee een probleem zou kunnen zijn...

Tot slot, ik zie dat een loop met beschermingskap voor de schroefdraad gebruikt. 313 heeft die zo te zien niet. Ik heb sterk de indruk dat PzLehr en 12SS al Jpz4's ontvingen voordat besloten was dat de mondingsrem niet gebruikt hoefde te worden. Dat had tot gevolgd dat de mondingsrem 'gewoon' gebruikt werd, of verwijderd werd zonder dat er al een kap voor de schroefdraad was. Ken uit Normandië geen foto's met de beschermingskap (mogelijk had 116Pz dat wel, maar op de bekende foto's zit daar fijn een beschermingshoes). Van de andere twee opties ken ik wel foto's.

Paar puntjes om eens over na te denken.

Hiya Niels,

Bedankt voor je tips. Dacht aanvankelijk dat de naafkappen in de kit goed zouden zijn (de meeste foto's die ik heb gezien gebruiken dit type) maar voor 313 heb ik inderdaad vroegere type (ausf. F-G?) nodig. Gaat op de "to-buy list" voor volgende maand. Heb inmiddels Rob Trommelen gemaild om te zien of hij aan de orange hobby return rollers kan komen: zojuist alle montage-armen van de romp verwijderd. Eventueel kan ik de Atak zimmerit gebruiken om ze uit te lijnen - hoewel ik dacht dit op de foto's niet te zien zitten op de lower hull.

De loop is een ander verhaal: heb eens goed rondgekeken en voor de Jagdpanzer IV kan ik zo geen L/48 vinden met een schroefdraad. Zou een StuK 40 L/48 eventueel ook te gebruiken zijn? RB model maakt er een met schroefdraad.

Cheers

Ha Benjamin,

goede start, maarrrrrrr.......volgens mij zijn er (veel) meer verschillen tussen een vroege L/48 en deze L/70......

Denk hierbij aan complete dak, en motordek layout.........er was meer, maar het is inmiddels een jaar of 12-15
geleden dat ik hier naar gezocht heb (misschien wel langer........... 😳 ............)

Toch suc6, ik heb wel wat met Jagdpanzer IV series............... 🤣

Grtz,
Dan

Armorscale heeft zo te zien de juiste loop:
http://www.armorscale.com/products/barrels35/B35-063/

Heb even het Kagero boekje over de L/48 te voorschijn gehaald. Daarin staat een flink aantal tekeningen. Hoe goed die zijn weet ik niet, maar misschien heb je er iets aan om de verschillen met je kit uit te zoeken en te corrigeren?

Bedankt voor de reacties mannen,

Voor wat betreft de details van de romp schijnt er niet zo heel veel te zijn - heb de vraag al eens gepost op het ML Axis forum met dit als resultaat.
de loop inmiddels ook op mijn verlanglijstje gezet...dat wordt een iets duurder FOC'je dan verwacht 🙄

@Niels: check je PB 😉

Bedankt voor die andere foto's Niels.

Het is inmiddels al even geleden dat ik m'n draadje heb geactualiseerd. Dat was ook best wel nodig. Veel spullen binnengekregen afgelopen week - ik hoef nu alleen nog maar wat dingetjes van Orange Hobby te hebben. Maar omdat het volgens Murphy niet goed kan gaan zonder daarna een tegenslag te ondervinden: had een tweezer launch met het commandantsluik en deze ben ik nu kwijt (shag carpet, don't ask). Berichtje gestuurd naar dragoncare en maar hopen dat het binnen komt.

inmiddels het een en ander aan elkaar gelijmd en gedryfit. De nieuwe frontplaat vroeg wat passen, meten en vullen om het toonbaar te krijgen, maar nu is het slechts een kwestie van wat kleine kieren opvullen en gladschuren. De vision blocks voor de bestuurder zijn een ander verhaal. Heb geprobeerd een luchtbel tussen de visieren op te vullen, maar dat is dramatisch uitgepakt: schoonmaken en opnieuw beginnen dan maar.

foto's tot zo ver ( 'pologies voor de slechte kwaliteit)

002.jpg

003.jpg

004.jpg

Ik volg deze op de voet! 😉

Zo te zien ga jij dus achteraf de plaat onder de voertuignummers erop zetten. Ik ga het toch andersom doen. Zimerit uitsnijden en dan de plaat ´erin´. Ben benieuwd. Succes met de verdere bouw iig.

groet
Oscar

Bedankt voor de reacties heren:

Oscar: Heb 0,2mm plastic plaatjes gevonden waar ik de platen van kan maken.

Eelke: Jep Royal Model. Figuurtje met een paraplu

Niels: Je hebt gelijk. Niet goed genoeg naar mijn referenties gekeken. Inmiddels heb ik deze al vervangen.

Cheers

Terug
Bovenaan