begin van T55

Hallo
ik ben bezig met een T55 van Tamiya en een etchsetje van lionroar erbij
en fruiltracks
maar nu heb ik een vraagje waar ik ff mee zit
ik ben bezig met nieuw hijsogen te maken achter op het motordek, maar nu zit ik met het schanierpunt van deze ogen, met welke materiaal kun je dit het beste maken, ik heb zelf 1 of andere metaal folie maar dat buigt niet veel als het in kleine stukje wordt gesneden. is papier een optie ?
zie foto met pijl van wat ik eigenlijk bedoel .
IMG_1511.JPG

en nog een foto van de koepel met nieuwe ophanghaken .
opbeurende kritiek altijd welkom 😀
weer een stapje verder om eens de meningen van jullie te peilen
wat is er gebeurd
ik heb de ophanghaken aangepast motordek en steunen toegevoegt waar de munitie zal heben gehangen aan de koepel
vraag is aan jullie is dit ok of totaal niets en dit verbeteren 😀
IMG_1508.JPG

IMG_1518.JPG

IMG_1520.JPG

IMG_1519.JPG

Ha die Paul! Ziet er goed uit tot zo ver!
Kun je geen Evergreen gebruiken om en hijs mechanisme te maken? Het word wel priegel werk, maar dat moet wel lukken denk ik. Ik zeg je er wel bij, ik weet niet hoe ze er in het echt er uit zien. Mocht het plat zijn, scratch ik zelf nog wel eens wat met het aluminium wat om een waxine lichtje zit. Zeer fijn spul!

mzzls en succes!

Loodfolie

Paul, probeer het eens met loodfolie.

En ik denk dat je met papier ook wel iets kan doen. Mits je het met secondenlijm wat stugger maakt (methode-Calvin Tan).

Geloof dat onze Stug-goeroe Jochen Klerenbezem ook met regelmaat de prullenbak leegt om te gaan scratchen.

grt

Robert

Dag Paul,
Bij deze toch een reactie;
Het maken / bijdetailleren van eender welk onderdeel is een lovenswaardig initiatief.
Veel kan inderdaad met loodfolie of evergreenstrips worden opgelost.
dat is één.
Ten tweede zie ik dat er op je model een "witte" schijn komt daar waar je seconde lijm gebruikt.
Dit zou je kunnen vermijden door a: MINDER secondelijm te gebruiken. en b : door eventueel een ander merk van lijm te gebruiken.
(persoonlijk gebruik ik enkel Bison)

Als laatste zie ik ook dat er een flacon "revell" lijm met naald op je werkplek staat.....
Dit meen je niet !
Gooi dat weg en koop u Tamiya-lijm!
Hiermee bekom je veel beter resultaat.

Indien je nog vragen hebt over het bouwen help ik je graag verder.
(in de mate van het mogelijke éh)
Greetings
Gert

Mooi werk tot nu toe, Paul.
Kan je dat scharnier niet maken van blik? Blikje cola ofzo, dat is toch zeer buigzaam 'metaal'.

@Gert: Wat is er mis met die Revell-lijm? Die van tamiya, is dat ook met een naald of is dat die met het borsteltje?

Hendrik

Lijm: Zoals Gert al heeft vermeld gebruik de tamiya extra thin cement (die met de groene dop in het vierkante glazen potje). Deze is veel dunner, vervliegt sneller en laat daardoor geen lijmsporen achter. Ik gebruik de revell lijm of uhu alleen als ik rompdelen moet lijmen.

Secondelijm: Ik gebruik hiervoor de pattex gold serie en "zweer" bij de gel versie. Dit biedt nog enige bewegingsvrijheid en het zit pas echt vast als je het onderdeel stevig aandrukt.

Scharnier: Huidig scharnier zou ik verwijderen. En dan eerst het dikke (huls) gedeelte van evergreen of streched sprue erop lijmen. Vervolgens de triangel maken. Het open gedeelte kun je dan makelijker op maar snijden en hiervoor hoef je alleen lijm op de scharnierpuntjes aan te brengen. Niet onder het gehele scharnier anders kun je net zo goed de kitversie erop laten zitten.

Het gaat bij het scratchen (welke vorm dan ook) om planning. Hiermee maak je het zelf vaak makkelijker. Plak niet alles snel op je model, maar bedenkt van te voren of er ook andere mogelijkheden zijn.

succes,

Bas

Ik neig qua lijm sinds een tijdje naar meer dunnig spul waar Bas 't over heeft, maar zo'n naaldrevelletje kan best handig zijn om in de buurt te hebben. Ook het kwastpotje kan ik soms erg waarderen.
Bas Hermsen zei:
Het gaat bij het scratchen (welke vorm dan ook) om planning...

Pretty much... 😳

groet Frank

Paul,

Gaandeweg zie je in zowat alles bruikbaar materiaal om te scrachen. Toch zijn messingfolie of aluminium uiterst geschikt. Aliminium vind je in verschillende diktes in verpakkingsmateriaal ( waxinelichtjes zoals al gezegd, maar ook andere "metalen" bakjes van bv. pizza of lasagna).
Als je er kunt aangeraken is ook offsetplaat nice to have.
Denk verder aan : plastic verpakkingsmateriaal (PET), veertjes allerlei (uit balpennen,...). electriciteitsdraad in verschillende diameters, bloemschikdraad
Vooral niet te vergeten : Er is erg veel waardevol spul te vinden en te koop in hengelsportzaken. Deze laatste zijn meestal erg goedkoop !

Loop door elke winkel met je modelbouwersbril en opeens veranderd op een verplicht dagje winkelen bij de Hema( schuurmaterialen en fijne make-up sponsjes bij de cosmetica), C&A (fijne kettingen bij de "juwelen"snuisterijen)*, Casa en kruitvat ( allerlei) en nog zovele andere in een waar hobbyfestijn.
Je vriendin of vrouwtje zal nooit meer moeten zagen : "schatje ga je lekker mee shoppen" Het antwoord zal zijn : "GRAAG Liefje"

Ofte WIN WIN situatie !!

Groeten en succes,
Staf

* TIP: wees eerlijk ! Als je vrouwtje je erg geïntereseerd ziet zoeken tussen de prulariajuweeltjes... Dat ze bedoeld zijn voor op je AFV en niet voor haar.. 😉 kwestie van geen valse verwachtingen te creëren 🙂

nog een goeie tip: de dagcremepotjes van je vriendin/vrouw opsparen. Mijn vriendin, bijvoorbeeld, gebruikt graag Aqua Sensation van Nivea. Af en toe koop ik een potje voor haar. Als het potje op is, houd ik een stevig potje over waar ik kleine onderdelen in kan ontvetten.

Gewoon in de gaten houden wanneer die potjes op beginnen te raken en dan gaan bietsen 😛

Benjamin de Groot zei:
nog een goeie tip: de dagcremepotjes van je vriendin/vrouw opsparen. Mijn vriendin, bijvoorbeeld, gebruikt graag Aqua Sensation van Nivea. Af en toe koop ik een potje voor haar. Als het potje op is, houd ik een stevig potje over waar ik kleine onderdelen in kan ontvetten.

Gewoon in de gaten houden wanneer die potjes op beginnen te raken en dan gaan bietsen 😛

Hmhm,

mijn vrouw doet errug lang met een potje creme,
is er iets wat je uit wil leggen Benjamin...? 😉

R. 8)

Mannen bedankt voor de wel gemeende adviezen.
en ga eens serieus denken aan andere lijm soorten .
ik meende eens gelezen te hebben dat als ik het goed heb, Marcel jussen papier heeft gebruikt bij 1 van zijn modellen ,mss dat dat mij soelas kan bieden, en gebruik dan ipv secondenlijm vernis van de action.
dit kan je tevens gebruiken om lenzen van te maken want het droogt geheel transparant op, zelfs heb ik het nog niet geprobeerd maar ik denk dat als je het in meerdere laagjes giet het best wel zal kunnen lukken 8)

vol over gave ga i verder met de t55 en voordat het beestje klaar is moet ik nog wel ff naar airbrush centrum almere voor de evo
sssstttt weet mijn vrouw nog niet en dat houden we zo niet dan 😀

Terug
Bovenaan