Bedford QLR verbindingswagen 1ste inf. brig. 7 december divisie, Nederlands-Indie

Ik heb ooit de Resicast versie gebouwd. Met een 35 cm hoge antenne met tuidraden.
Het blijft een leuke vrachtauto, ik ga deze zeker volgen.

Volgend project kan aan begonnen worden. Wederom Nederlands-Indie: de Beford Wireless van IBG in 1:35. Ik zal nog wat referentiefotos posten. Deze zal redelijk uit de doos gebouwd worden.

Bekijk bijlage 63871
Mooi onderwerp Bas!

Ik zou er wel andere wielen (banden) onder doen.

Ze ogen goed, maar het is een na-oorlogs profiel:
Uit de review van Terry Ashley:
"The main issue as mentioned with the wheels is they represent post war “AVON” 11.00x20 tyres with a post war tyre tread pattern and not the correct wartime 10.5x20 wheels as mentioned above, there is little you can do about this other than rely on aftermarket resin wheels of the correct type with the 10.5x20in Dunlop ‘Trak-Grip’ being the most common from period photos although there are numerous photos showing the Firestone and Goodyear 10.5x20 tyres also fitted.

The other issue is the separate wheel hubs that have the large sling flange disc included but the rim bolts are way oversized and positioned around the outer edge of the disc when they should be around the inside of the disc corresponding with the wheel hub and again these would have to be modified or replaced to depict the hubs correctly."

Uit: Review PMMS Bedford QLT. Opent traag, maar de info is er nog.

Ik heb verder geen details, maar het schijnt dat de 11.00x20 vooral pas op de Bedford RL werd gemonteerd. Omdat NL-Indië na WW2 is, is het mogelijk dat er andere wielen werden gemonteerd. Persoonlijk zou ik dat op foto's willen baseren.

Wat je keuze ook is, succes met dit mooie voertuig.

Groeten, Jan

Wat een gaaf ding eigenlijk, zou die ook in gebruik geweest zijn door engelse infanterie divisies in Nederland, of is het meer voor Tanks? Ik weet niet zo veel van dit soort radio installaties, maar is dat om communicatie tussen front en staf door te zetten, of is deze bij de staf aanwezig en vanaf daar de grote zender?

Van Staf naar HQ meen in. Bereik is afhankelijk van de sets aan boord, de hoogte van de antenne (verstoring door landschap en weer), en het bereik van het voertuig. Ga uit van 250 km (bereik voertuig) tot max 800 km morse. In Indie echt onmisbaar.

Oke, cool, nu vindt ik infanterie brigades vrij intressant (engels / canadees), en vindt deze vrachtwagen wel heel stoer lelijk dus wie weet koop ik em ook

Terug
Bovenaan