FOC 25 [Bas] Hunts gap (Tunesië 1943)

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 25: Uitgeschakeld of beschadigd, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Moderator
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Heren, ik wil al een tijdje wederom een Tiger 1 bouwen, maar dan specifiek diegene die in Afrika rondgereden hebben en zoals er nu nog steeds eentje rondrijdt in Bovigton. Nu past een rondrijdende Tiger niet geheel in het thema, maar gelukkig zijn er ook een heel stel die het niet overleefd hebben. Zo is er een hele bekende fotoserie van Tiger 142 welke in 100000 stukjes wordt opgeblazen door Combat engineers van het Amerikaanse leger. Het hele verhaal is te lezen op deze site: Tiger 142 Het is niet mijn idee om deze scène precies na te maken, maar meer een vrije interpretatie hierop. Ik wil hiertoe een Tiger van Revell (1/72) gaan aanpassen, de details ben ik nu aan het bestuderen met behulp van deze info: Revell kit 03108 Mogelijk dat het echter ook een ander merk/schaal/ variant gaat worden. Wordt vervolgt dus. 12469439_1700122176900438_703763209066842233_o.jpg
FB_IMG_1585827771183.jpg
Gr BasTiger 142
 
Laatst bewerkt:
Het wordt dus definitief het model van Revell. Ik heb nog mooi een doosje liggen van het vroege type (zo vroeg zelfs dat er een gulden prijs op staat. ;)) en de nodige details voor de aankleding.
20200403_194935.jpg
Alleen was ik ervan overtuigd dat ik ook nog een loop ergens had liggen, maar die wil nog niet gevonden worden...

Ook mijn boekenkast meteen even uitgemest. En ja hoor gelukkig heb ik ook boekjes over de Tiger....
20200403_195403.jpg
Dus heel even nog een paar andere modellen afmaken. (Renault FT, Boxer, AS-90,etc)en dan kunnen we echt van start. :+:
 
Bas,

Een hele goeie keus! Bij het zoeken naar inspiratiefoto's voor de FOC, kwam ik ook de foto's tegen van deze Tigers. Kennelijk wilden de Amerikanen er zeker van zijn dat er niet 75 jaar na dato een verzamelaar zou zijn die de puzzelstukjes weer eenvoudig in elkaar kon zetten tot een complete tank ...
 
Stap 1. We willen een vroege versie, dus dienen er een aantal zaken gewijzigd te worden, waaronder de tracks. Nu heb tegenwoordig ook in 1:72 hele mooie after market tracks, maar dat vind ik een beetje teveel van het goede, dus beginnen we maar met vijlen.
B4F183AA-FC0B-41A3-87E6-0ABDF4D2BA19.jpeg
 
Een kleine update van mijn Tiger project.. Voor de tracks heb ik een klein mallet je gemaakt om ze makkelijker te kunnen back daten naar de vroege versie.
20200421_130115.jpg

Daarnaast heb ik de toren optisch aangepast zodat deze asymmetrische lijkt.
20200421_130212.jpg

Gr Bas
 
"after" zou ik zeggen.... :oeps:

DFUiedl.jpg

Momenteel is er een aantal Tiger 1's in restauratie in de wereld.......een aantal hiervan beginnen met zo'n bouwpakket als hierboven. Met veel bloed, zweet en tranen is er dan weer een complete Tiger van te maken!
 
Om eerlijk te zijn vind ik dan toch een beetje dat je bijna zit aan de bijl van m’n opa: m’n vader heeft de steel vervangen en ik de kop.
 
Die van mij heb ik inmiddels ook redelijk gesloopt, maar ik bouw hem wel weer grotendeels op.
20201029_223137.jpg

20201029_223156.jpg

Gr Bas
 
Wil inderdaad de hele vroege uitvoering maken en ook de luiken open hebben.. Dus uiteindelijk was dit de meest praktische oplossing.
Gr Bas
 
En weer wat details verder. Daar de tank opgeblazen wordt door de Amerikanen, moet hij eerst tot stilstand zijn gebracht. Schijnbaar is dit met name door mijnen gebeurd, dus vandaar de track die er aan 1 kant af ligt. Daarnaast heb ik nog een schitterend detail setje liggen van Flyhawk en dit was en mooi excuus om deze te voorschijn te halen. Normaal gesproken wordt een tank helemaal kaal geplukt vooraf, maar ik pas de dichterlijke vrijheid toe om ervan uit te gaan dat de Amerikanen dusdanig goed uitgerust waren dat ze dit spul niet nodig hadden en plaatselijke bevolking was nauwelijks aanwezig. Enfin bij deze de foto's.
20201102_003106.jpg
20201102_002840.jpg
20201102_002830.jpg
Gr Bas
 
Dat is wel heel fijn spul :)
Inderdaad zeg......mooi spul en ik snap wel dat je dit setje graag wilde toepassen.
Normaal gesproken wordt een tank helemaal kaal geplukt vooraf, maar ik pas de dichterlijke vrijheid toe om ervan uit te gaan dat de Amerikanen dusdanig goed uitgerust waren dat ze dit spul niet nodig hadden en plaatselijke bevolking was nauwelijks aanwezig.
Ik zat voor mijn project een beetje met hetzelfde. Ja, de "locals" zullen spoedig bruikbare spullen van zo'n uitgeschakelde tank roven.....maar is dat ook zo als het ding in een mijnenveld staat, of als er nog stoffelijke resten in en om de tank liggen? Ik kan me voorstellen dat gereedschappen in dat soort situaties misschien toch op de tank blijven zitten.

Mooie progressie Bas!
 
Laatst bewerkt:
Ik zat voor mijn project een beetje met hetzelfde. Ja, de "locals" zullen spoedig bruikbare spullen van zo'n uitgeschakelde tank roven.....maar is dat ook zo als het ding in een mijnenveld staat
Ik denk dat de slimmere mensen uit de buurt al snel door zullen hebben dat ze veilig door de sporen van de tank kunnen lopen.

of als er nog stoffelijke resten in en om de tank liggen?
Vermoedelijk maalden ze daar in Noord-Afrika in de jaren ’40 veel minder om dan in Nederlands anno nu.
 
Vanavond bij de digitale bouwavond van Breda weer een kleine vordering gemaakt. Moet stiekem toch veel aan veranderd worden om hem te krijgen zoals ik deze wil hebben.
20201106_222629.jpg

20201106_222647.jpg

In het thema van de groep ook al links en rechts wat deuken geslagen. Gr Bas
 
Bijna alles zit nog los. De krik ga ik denk ik bij het beschadigde track leggen. Beter voor het verhaal en beter voor mijn gepriegel onder de aandacht te krijgen. Meestal plak ik voor de rest alles vast voor ik ga spuiten, behalve de tracks/wielen.

Gr Bas
 
Bouwtechnische moet ik een heel eind komen, maar ik vind het zonde om nu te gaan haasten, dus nee...
 
Terug
Bovenaan