[Bart] YPR-806

Eigenlijk bedoeld als aanvulling op mijn Uruzgan diorama, maar nu ook een leuke voor de FOC.

img_24_21679_3.jpg

Een Nederlandse >2000 uitvoering van de YPR-806 berger tijdens inzet in Uruzgan.
De basis wordt een Academy IDF Fitter versie waar het nodige aan verbouwd moet gaan worden.

Hopelijk wordt dat wat in deze drie maanden, maar ik ga een poging wagen. Hopelijk komt het model af, dan kan ik het gelijk gebruiken om een hoop technieken qua verven en verweren op toe te passen.

Gre,
Bart

Ha die Bart,

Leuk om te zien dat je de Academy Fitter als basis gebruikt. Op deze wijze is het leuk om de bouw te volgen en later de verschillen zitten te zien tussen jouw YPR en het model van Goof.

Blijf 'm volgen (wordt nog eens een liefhebber van modern 🙄 ...).

groeten, Richard.

Na eerst de nodige referentie foto's gezocht en gevonden te hebben
Gallerie - http://www.projectnijkerk.nl/gallery/index.php/Modelbouw---CAT-in-Afghanistan/1-1/YPR-806

begonnen met bouwen. De Academy fitter is een leuke basis, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig is de kit gebaseerd op de M113A2 variant en is er een extra sprue bijgevoegd voor de specifieke fitter zaken.
De handleiding kon ik gelijk aan de kant gooien omdat het merendeel van de bouw niet overeenkomt.
Het bovendek is bijvoorbeeld het standaard M113 bovendek, inplaats van het in de handleiding gebruikte verhoogd bovendek. Dat betekend dus een gat boren voor de kraan, want die is niet standaard aanwezig in het bedoelde bovendek.
De boeggolf keerplaat hoort anders te zijn, namelijk identiek aan die van de huidige generatie YPR'n. En zo moeten er nog wel mee Nederlandse details worden toegevoegd zoals verlichtingsunit, antennepotten etc etc.

Omdat van de kit is gebaseerd op de M113A2 variant is gelukkig ook de .50 koepel aanwezig in de doos.

Na twee avondjes bezig zijn is dit de stand van zaken.

Van Aussie Armor is inmiddels de AVRL set besteld, daar zit het floating device in evenals de twee spades aan de achterzijde.
Het mooiste zou zijn om met heel veel geluk nog tegen de Maple Leaf Models set aan te lopen voor de M806 zodat ik ook de binnenkant kan voorzien van de juiste inrichting.

Gr,
Bart

Hoi Bart,

Zie je maar eens hoe beperkt mijn kennis is. Dacht bij de titel en het zien van je foto aan een YPR met kraan, maar het is
dus gewoon een verbasterde M113. Ziet er goed uit en wat betreft je diorama (had het niet eerder gezien), petje af!

Succes gr. Frank 😉

De huidige stand van zaken.

IMG_2767.JPG

De floating device is geplaatst, de NLD modificaties aan de voorzijde zijn aangebracht, ook het juiste aandrijfwiel en de Diehl tracks zijn geplaatst.

De .50 koepel is zo goed als af.

IMG_2773.JPG

Ik kon me echter niet beheersen, dus Eduard leverde ook een PE setje ter vervraaing van dit model. Ik heb het setjes voor de M113A2 gebruikt, daar zaten de zaken in die ik nodig had. Het setje voor de IDF fitter is minder geschikt gebleken omdat daar ruim 75% van de onderdelen niet gebruikt zou worden.

Ook het begin aan de kraan is gemaakt, nu snel ergens het 1:1 model tegenkomen om de juiste maten op te meten.

In afwachting van wat 3D modellen die hopelijk volgende week binnen komen, de basiskleur al gespoten.

Dit is NATO Bronsgroen en mat erg mat. En trekt veel stof aan 🙁

IMG_2799.JPG

Hopelijk kom ik er dit weekend aan toe om de spuitmaskers gereed te krijgen zodat de bruine of zwarte laag ook al aangebracht kan worden.

Zoals te zien, moet de kraan nog verder afgebouwd gaan worden.

Ook de .50 is inmiddels geinstalleerd en geladen.

IMG_2800.JPG

Betreft een model van K-59 met een houder van ET-Models

Gr,
Bart

Nice!!!!

Ziet er goed uit, er vallen me alleen twee dingetjes op, de spleet tussen de dekplaat en het zijpantser op de laatste foto en het wit wat door de roosters op het voordek komt.

Gr. Frank

Frank, scherp opgemerkt. De witte rand tussen de bovenkant komt doordat de twee delen nog van elkaar loszitten en niet 100% aansluiten door een lichte wokkelvorm van het bovendek.
Het wit tussen de roosters was mij nog niet opgevallen 🙁

Gr,
Bart

Helaas heb ik hem niet afgekregen.

De stand van zaken op dit moment.
De bouw is zo goed als klaar, het model is grotendeels gespoten. Alleen de verdere afwerking moet nog gebeuren.
Ben echter niet tevreden over de paint-job. Waarschijnlijk ga ik dit opnieuw doen.

IMG_2837.JPG

IMG_2838.JPG

IMG_2840.JPG

IMG_2842.JPG

Missende zaken zijn, de katrol met haak, de steun voor de hijsarm en nog wat kleine zaken.

Terug
Bovenaan