[Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update/vragen 19-10

Dankzij Jan-Cees kan ik met een gerust hart beginnen aan de scratchbouw van een YP!

Mocht er onverhoopt toch iets tussen komen, dan kan ik het model altijd nog in een diorama zetten waarin de YP tot en met de wielen is weggezakt in de modder (een bijna standaard tafereel tijdens oefeningen met de YP!) :D

Maar even terug naar mijn idee. Wat het voor mij aantrekkelijk maakt is dat het topic loopt tot april. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met scratchbouw, verwacht dus geen hoogstaand model :), lijkt het mij een mooie uitdaging om hier mijn vorderingen te laten zien.

De uitvoering welke ik ga maken is een is een PWI-S GR oftewel Standaard pantserinfanterie groepsvoertuig.

Wat nu door mijn hoofd spookt is om de dakluiken open te maken en achterin een aantal infanteristen te zetten. Maar ik ga even kijken hoever dit haalbaar is.

Ik hoop binnenkort een update te plaatsen.
 
Re: (Bart) DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72

Hierbij een klein updatje. Het is tenslotte ook een kleine schaal! :D

De vorderingen na een avondje meten en snijden …

1.jpg


Poef! Zo! Ik ben vast voor 0,5% klaar! Nog 99,5% te gaan.

Ik moet toegeven dat het zeer prettig werken is met Evergreen. De eerste keer dat ik een plaat in mijn handen had vroeg ik mij af of ik een decoupeerzaag nodig zou hebben om hierin te snijden. Maar met een goed scherp mes snij je er makkelijk doorheen.

In eerste instantie was ik bezig om het model op een A4-tje uit te tekenen in de juiste schaal. Dit is, zoals Jan-Cees al aangaf zonde van de tijd aangezien je het natuurlijk gelijk op het Evergreen kan uit tekenen.

Aangezien de YP een paar vage hoeken heeft wist ik niet helemaal goed waar ik moest beginnen. Ik ben dan ook maar begonnen met de body.

Het model is niet helemaal op schaal omdat ik er af een toe een millimeter 1 of 2 naast zit. Maar voor mijn eerste begin als ‘scratcher’ ben ik toch wel een beetje trots.

Ik heb alleen nog een paar vragen en ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Op onderstaande foto zie je de bovenkant. Hierop heb ik de manschapluiken uitgetekend. De randen van de luiken liggen in het model. Dus de strepen moeten een klein beetje ‘ingegraveerd’ worden in het model. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik hoop dat deze vraag een beetje duidelijk is.

2.jpg


Mijn volgende vraag is; hoe kan ik een mooi rondje uit Evergreen halen. Deze heb ik nodig voor de ringaffuit van de .50.

En mijn laatste vraag is; bleef een voertuigcommandant altijd op de YP achter met de chauffeur en boordschutter ook al waren de infanteristen uitgestapt? En stond deze beste man achter de chauffeur of boordschutter?

Bedankt voor het kijken en voor zover het mogelijk is hoor ik graag van jullie eventuele opmerkingen voor deze beginnende scratcher.

Tot de volgende update!
 
Re: (Bart) DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72

B. Zuiderwijk zei:
Mijn volgende vraag is; hoe kan ik een mooi rondje uit Evergreen halen. Deze heb ik nodig voor de ringaffuit van de .50.
Stukje Evergreen buis met de juiste diameter zoeken, en dit in een verstekbak op de juiste dikte zagen.

Groet, MartinD
 
Re: (Bart) DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72

Ik heb alleen nog een paar vragen en ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
- Op onderstaande foto zie je de bovenkant. Hierop heb ik de manschapluiken uitgetekend. De randen van de luiken liggen in het model. Dus de strepen moeten een klein beetje ‘ingegraveerd’ worden in het model. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik hoop dat deze vraag een beetje duidelijk is.
- Mijn volgende vraag is; hoe kan ik een mooi rondje uit Evergreen halen. Deze heb ik nodig voor de ringaffuit van de .50.
- En mijn laatste vraag is; bleef een voertuigcommandant altijd op de YP achter met de chauffeur en boordschutter ook al waren de infanteristen uitgestapt? En stond deze beste man achter de chauffeur of boordschutter?

Hallo Bart,
- kijk eens hier: http://www.starshipmodeler.com/tech/cj_scribe.htm
Normaliter kan je hier een styrene scriber voor gebruiken, het kan ook met de achterkant van je hobby mesje
- mooi rondje: zoek bij de Gamma/Praxis een holpijpje van de juiste diameter. Worden vaak verkocht in setjes van 1 tot 6 mm (met 1 mm oplopend), ik vrees dat je net een maatje groter moet hebben (bij mijn 1:87 YP is het rondje bijna 7 mm groot (diameter)).
- nee, die ging met de groep buiten het voertuig. Bij het rijden stond de voertuig commandant achter de chauffeur (vandaar het kleine luik achter de chaffeur ipv het grote dat op het 1:87 model zit).

Succes,
Peter.
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 6-10

Jan-Cees Grinwis zei:
Hoi Bart!!!!


kijk eens !

Foto-Z68Y7YIC.jpg


GroteFoto-XBFXLYUB.jpg


Groeten J-C

Potverdorie Jan-Cees! Dat heb je heel, maar dan ook heel mooi en strak gedaan! :oei:

Nog meer motivatie voor mij om hier een mooie YP neer te zetten!

Helemaal geweldig! :!:
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 6-10

Even een kleine update!

Om even een beeldvorming te krijgen voor wat betreft de ruimte van de wielophanging en om te kijken of ik nog ergens anders veder rekening mee moet houden, heb ik even snel een proefmodel gemaakt. Niet dat jullie er wat aan hebben maar toch wilde ik de foto even hier plaatsen omdat de YP nu toch wel een beetje vorm gaat krijgen.

3.jpg


Let alleen niet op de pasvorm, beetje jammer dat ik een rekenfout maak met het schuine zijpantser, maar zo kan ik een beetje voor mijzelf zien hoe het er straks uitkomt te zien.

Zoals op de foto te zien is laat ik de luiken van de chauffeur, de boordschutter en voertuigcommandant open. Ik vindt dat dit altijd wel wat heeft.
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 7-10

Bart,

Super goede keuze....zondermeer 1 van de meest aantrekkelijke Nederlandse ontwerpen op militair gebied!

Mooi werk tot dusver; beetje pielen en een rekenfoutje hier en daar hoort erbij! Gelukkig kom je er nu achter en niet als het model bijna af is.

succes, Alex
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 7-10

Bart,

voor dat ingraveren zou je ook een setje sjablonen kunnen gebruiken. Eduard heeft ze in diverse soorten, maten en vormen. Zeker voor 1/72 moet daar de juiste vorm voor te vinden zijn.

En dan is het een kwestie van het sjabloon op de goede plek leggen en langs de binnenranden een aantal keren met een naald of kopspeld krassen. De eerste keren heel licht, zodat je niet uitschiet. De keren daarna maak je dan de groeven dieper.

Succes!

Rob
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 7-10

Even een kleine update van bovenkant van de YP.

4.jpg


Grappig dat je op de foto’s altijd mee details ziet dan met het blote oog.

Nu ga ik even opzoek naar een sjabloon om de ringaffuit voor de .50 eruit te snijden.

Weet iemand hoe ik ook lijm resten kan verwijderen? Sommige onderdelen heb ik met iets te veel lijm gelijmd. Waardoor er een beetje naast is gekomen.
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 11-10

Dit keer geen update maar een aantal vragen.

Na veel frustraties is het zo goed als gelukt om de achterkant van de YP uit het Evergreen te krijgen. Wat een onmenselijke klus!

De hoeken van de achterkant zijn zo vervelend om deze juist en mooi symmetrisch te krijgen. Maar het ziet er nu wel aardig uit.

Vanavond ga ik aan de slag met de deur erop te maken.

Voor zover toch nog een kleine update dus. :D

Nu nog twee vragen. Voor het model wil ik ook een klein beetje karton gebruiken. Kan dit? Welk karton kan je hier het beste voor gebruiken en .. is dit wel te verven?

Ik heb op het model ook een aantal kieren welke ik met putty wil dichten. De putty die ik heb (Revell) vind ik alleen te dik. Kan je putty verdunnen?

Ik hoop dat iemand mij met bovengenoemde vragen kan verder helpen.
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update/vragen 19

Bart,

Zelf ook nog op zoek naar de ideale putty tot iemand mij een tip gaf/las.
Tip-ex kan je gebruiken om kleine kieren op te vullen...

Misschien ook iets voor jouw (en de andere lezers)...

Herman
 
Re: [Bart] DAF YP408 PWI-S GR. Schaal 1:72. Update 11-10

B. Zuiderwijk zei:
De putty die ik heb (Revell) vind ik alleen te dik. Kan je putty verdunnen?
Tamiya kun je verdunnen met Tamiya Extra Thin cement, en Bison ontvetter.
Voor Revell putty zal het waarschijnlijk ook wel werken, maar dat heb ik zelf nooit gebruikt.

Groet, MartinD
 
Terug
Bovenaan