Baptism of Fire, Klaar!!!!!.

hoi axel,

het kan altijd nog erger hoor...
ik had eens een klein ondergrondje van schuim gemaakt waarin ik een russische t70 had geplaatst.
en ik zou deze met giet hars (2 componenten) afgieten,om zo een tank verzonken in een stuk moeras te maken....
alle omgeving al gedaan gras,struiken,enz.
ik giet de heldere hars erin om water na te bootsen....
maar na een minuut of 2 begon het hele ondergrondje te lekken als een zeef.. 😱
ik probeer nog gauw wat eronder te plaatsen om het lekken tegen te gaan,maar er was geen beginnen aan..de giethars vrat duidelijk het schuim aan,en mijn tankje begon daadwerkelijk in het moeras van giethars te zinken...en die rotzooi stinkt ook nog eens vreselijk.
het werd steeds erger,en het tankje zat al helemaal onder dat spul.
dus heel kordaat heel het ondergrondje in een plastic tas en heel gauw buiten in de kliko gesmeten. 😈

en zo had ik weer een les geleerd,giethars en schuim( soort van blauwschuim)gaan echt niet samen !
en zo blijven we leren.
maar ik wens je veel succes met je fantastische diorama,want tot nog toe zie ik echt hele mooie dingen,en erg veel oog voor detail.
dus inderdaad gauw weer overnieuw beginnen.
ik ben benieuwd naar het eindresultaat,maar die zal net als je vorige king tiger dio weer heel mooi uitpakken denk ik.

groeten thierry

hoi Axel 😱 ,

nachtmerrie 1e klas 😈 de foto's kunnen zo het horrorkabinet in :x

Ach je weet toch.......uithuilen en opnieuw beginnen 😉

Zie 't maar als een expiriment waar je veel van geleerd hebt :!: :idea:

Vuurdoop van je geduld .......? 😉

Succes en veel bouwplezierrrrr :!:

Peter 😀

Tipje.
Gipsplaat laten weken(geen hele 😀 ) , toplaag er daarna vanaf pulken.
ff schuren, scriben, et voila je kan weer schilderen etc.
Je kan natuurlijk ook een plaatje gips gieten.
O ja die gipsplaattechniek is ook geschikt voor muren e.d.
Cheerio, Arno

Das inderdaad balen man, maar je bent wel direct opnieuw begonnen en dat is wel een hele sterke zet. hoop dat het je beter afgaat nu.

ps. CMK heeft nog wel een draaibank en dergelijke in het assortiment (mocht je nog op zoek zijn)

Axel, dat is inderdaad ouderwetse poep met lange oe! MIG thinner (net als de washes en andere terpentine gebaseerde producten) zijn inderdaad overdreven aggressief. Wellicht het volgende papje even aanmaken met gewoon water? Het duurt wel wat langer voor het droog is, maar je hoeft het niet allemaal opnieuw te doen!
Succes kerel, goed om te zien dat je niet bij de pakken neer zit!
Jan 🙂

Tsja, dan zakt de grond natuurlijk gewoon onder je voeten weg als je dit meemaakt. 8)

Sorry, kon het niet laten. Vrees dat we allemaal wel eens zoiets meemaken. Voor mijn dio Leben In Trümmern heb ik ook een gebouw opnieuw moeten doen omdat dat blauwe spul niet tegen Vallejo primer uit de spuitbus bleek te kunnen.

Jij hebt nog het geluk dat je geen 124.376 bakstenen opnieuw hoeft te krassen 🙂

Succes d'r mee.

Robert

Inderdaad erg dikke pech.
Maar wat ik erg sterk vind is het feit dat je het op foto vast legt en toont. Iedereen begrijpt meteen wat het effect is, en dit vergeet je niet snel.

Niet dat ik nu kick op dit soort situaties, maar je ziet meer erg weinig foto's van modellen waar het fout gaat. Ook een leermoment, dat is zeker.

groeten Maarten

..die net de foto's van Peter met zijn vernis actie heeft gelezen... Brr, het blijft allemaal een eng gezicht.

Hey huzaar!

Dat is gadverd*mme poep met een lange 'oe' zeg 😈 . Ik zag de aangepaste titel en had al zoiets van: "oh, nee he... ".

Ik heb geen opbeurende woorden voor je, kan alleen maar effe met je meehuilen *snik* 😕 .

Sterkte met de wederopstanding.

Mark

Hallo medeplakkers,

Bedankt voor jullie medeleven.

Peter-Tahnx, ik ben niet zo van opgeven zullen we maar zeggen.
De volgende bouwavond klaar???
Ik ben volgens sommige mensen wel snel, maar zoooo snel??

Martin-Thanx, de fabriek zelf heeft gelukkig géén schade opgelopen, dus das weer mazzel.

Jan, Thanx, ik heb van hren zeggen dat het de tweede keer in de helft van de tijd gaat. Dit omdat je niet meer te prakkezeren over hoe je het hebben wilt.
Ik merk het wel.

Rinke-Thanx, dat slapen viel eigenlijk wel mee, alleen het s'morgens wakker worden een gaan kijken hoe het er uit zag viel behoorlijk tegen 😢 .

Arno- Thanx, maareh, ik ben niet gevallen, hoogstens gestruikeld 😉 .
En alles kump idd wal good.

Thierry- Thanx, daar had ik helemall niet aan moeten denken, dat als het zo goed als af is, en het dan gebeurd.
Ach, zo leer je nog eens wat.

Peter- Thanx, ik heb de foto's niet weggetops in een kastje, maar als bureaublad op mijn monitor staan. Dit om me te herinneren dat ik dat NOOOOOOIT meer moet doen 😉 .
En geleerd heb ik, geloof me.

Niels- Thanx, hij gaat echt wel mooier worden 😉 .

Benjamin-Thanx, ik denk dat als ik nog meer dingen in de fabriek plaats, er géén ruimte meer is voor het voertuig.

Boris-Thanx, ja de rest is gelukkig nog onbeschadigd.

Kristof- Thanx, faster, better and more. Zeker weten, maar bigger???
Ik heb al zoveel ruimte in mijn vitrine kast 😉 .
En alles zal idd wel goed komen, het gaat alleen wat langer duren 😉 .

Jan- Thanx, ik heb dinsdagavond twee dingen geleerd.
1-Op dit soort ondergrondjes nooit meer die thinner van MIG gebruiken.
2- MIG heeft pigmentfixer 😈 😈 😈 .

Robert- Thanx 🙂 🙂 🙂 🙂
Het kan altijd erger, toch 😉 .

Dom- Thanx, het is dwars door de houtlijm heen gegaan, erg agressief goedje dus.

Maarten-Thanx, zo kan iedereeen iets van leren toch?
En dat we weinig modellen zien waarbij het fout gaat, is misschien wel een teken dat het gelukkig niet al te vaak fout gaat 😉 .

Mark-Thanx, gaat goed komen.

Roy- Thanx, tja, dat heb je hé. Als de leerling denkt dat 'ie het wel zonder zijn leermeester af kan 😉 😉
Idd, de tweede zal wel beter worden, dat was met de fabrieksconstructie ook zo, dus.

Al met al ben ik aan een nieuwe vloer begonnen.
Het voelt alleen een beetje deja-vu achtig aan, maar goed.

Updates volgen snel

Greetz
Axel

blue stuff

Axel

Zou je mij kunnen vertellen waar deze "blue stuff"te krijgen valt,buiten dat het makkelijk aangetast kan worden,zoals te zien was,lijk het mij mooi spul voor vloeren etc.
Gr.

Peet kuijpers

het blue stuff is volgens mij gewoon styrodur (in verschillende kleuren, lees hardheden) te krijgen bij de bouwmaterialen groothandel, ik heb het zien liggen vanaf een halve cm, dan een cm, 5, 10 en 15 cm, in het roze (zachtst), blauw, (medium) en groen, (hardst) meen ik!

en 't kost geen moer!

Timo

Axel Repping RHvS zei:
heb 2 dingen geleerd:
1-Op dit soort ondergrondjes nooit meer die thinner van MIG gebruiken.
2- MIG heeft pigmentfixer .

Hallo Axel,

Heb eens zitten denken nu ik dit lees. Heb gisteravond de dvd van Mig (FAQ deel 1) nog eens nagekeken en er is een duidelijk verschil tussen beide goedjes.
De thinner verdunt (blend) de pigmenten, en na het drogen, kun je met bijvoorbeeld je vinger nog pigmenten verwijderen. Het droogt minder fel op. Met fixer kun je achteraf de pigmenten niet meer wijzigen. Zie dat als een vernis.

Maar waar ik tijdens de bouwavond niet aan dacht en we allemaal niet bij stil hebben gestaan is: Heeft fixer ook niet zo'n uitwerking op de foam als de thinner? MIsschien ligt het gewoon aan het feit dat je naden van de fabrieksvloer open liggen. Omdat je na constatering van het aanvreten verder ben gegaan met fixer, is het misschien daardoor wel erger geworden.
Wat verstandig is, om eerst wat fixer op het losse foam te deppen om te kijken wat ermee gebeurt voordat je 2e vloer ook naar de kl@t# gaat.

Zal vanavond eens kijken op een stukje piepschuim wat ik heb liggen. (Links thinner en rechts fixer ofzo).

Just my 2 cents.
Grtz
Patrick

Hallo

Gisteravond klein expirimentje gedaan met wat dun piepschuim.
Klein sneetje in piepschuim gemaakt zoals Axel zijn vloer had gemaakt en vervolgens wat druppels in de kier laten vloeien met een pipetje.

Ik gebruik altijd een vel vloeipapier over mijn snijmat als ik spuit, anders zit in no time een snijmat onder de verf.
De thinner trok meteen door naar de bodem. Het vloeipapier was op dat punt ook meteen doorweekt van de thinner.
De fixer deed er wat langzamer over maar uiteindelijk was de bodem bereikt. Ook daar ontstont op het papier een natte plek. Weliswaar veel kleiner, maar het trok wel een baan door het piepschuim heen.

Toch oppassen geblazen met beide goedjes.

Grtz
Patrick

Hallo medeplakkers,

Patrick, kijk das nou nog eens nuttige info.
Mijn vraag is alleen; Heb je piepschuim gebruikt of "the blue stuff?
Igg alvast bedankt.

In het kader van de snelle updates.
Tijd voor een deja vu 😉

Een nieuwe base, van te voren geprimed, met 4 lagen verdunde houtlijm.
Op naar de verf.

09-01-09.jpg

09-01-091.jpg

09-01-092.jpg

09-01-093.jpg

Toch maar een begin gemaakt met de PzIII met SIG 33.
Ik was het grondwerk een beetje beu, dus...

09-01-096.jpg

09-01-095.jpg

09-01-094.jpg

Shoot please.

greetz
Axel

f

Hey Axel,

Nieuwe base ziet er goed uit, kon door de tranen in mn ogen niet reageren op het oude gebeuren (feest der herkenning).

Van Vallejo zijn er 3 nieuwe kleuren washes (acryl !) misschien is dat wat ?

Ook is MIG poeder te fixeren met................water !
vermengd met.......en hier komt het grootste geheim van 2009 alvast.........
behangplaksel (poeder) maar niet verder vertellen he !? 😉 8)
(een paar drupjes houtlijm in water kan ook btw)

op de SIGTUG zit nog een stukje sprue....... 😳 😈

Ga zo door ! Ik blijf m volgen.........

Grtz,
Dan

Kijk, dat is de goede mentaliteit Axel! Niet bij de pakken neerzitten maar direkt aanpakken. Als ik dat zo zie kunnen we hem volgende week alweer in het eggie aanschouwen....
Vraag me wel af waar je de tijd vandaan haalt. Hopelijk heb je je niet ziek gemeld, want dan is ons land in groot gevaar 🙂

Axel, heb je het artikel uit de osprey reeks reeds al? ik heb em wel liggen, en kan er wel voor zorgen dat het naar jou toekomt, het betreft voornamelijk de achteropbouw, waar 2 kisten erg verbeterd kunnen worden...

verder volg ik het in spanning, want hij ligt hier ook, heb je er al een loop bij? ik kan die van lion roar aanraden, die ziet er prima uit, maar is wel een heel gedoe om em op de breach en de steun van het dragon ding te krijgen.

Timo

Hallo medeplakkers,

in het kader van een studie in quantumfysica, hier weer eens een update á la lightspeed.

Danny- Thanx voor de tip, dat ga ik een uitproberen op de oude ondergrond.
Dat stuk sprue, mij zit het niet in de weg, en het zorgt voor stevigheid, wat wil je nog meer 😉 .

Martin- Thanx, mss eens proberen.

Peter- Thanx, maareh, volgens mij heb ik nu, net zoals bijna alle andere "normale"menden weekend.
En weekends moeten nuttig besteed worden, toch 😉 ?

Timo- Thanx, ik heb het boek, de LR loop, de eduard PE-set en fruils.
Enne die loop, daar heb ik nul problemen mee gehad, meten is weten zullen we maar zeggen.

Update: verruf.
10-01-09.jpg

10-01-091.jpg

10-01-092.jpg

10-01-094.jpg

Op naar de drybrushes, filters en washes.
Daarna, ik hou mijn hart alvast vast 😈 , de pigmenten.

Shoot please.

Greetz
Axel

Axel, complimenten dat je alles alsnog weer hebt opgepakt zonder er bij neer te gaan zitten!! Zou je het alles nu niet kunnen voorzien van een vernis laag van Vallejo zodat je een extra veiligheidslaag gaat inbouwen??

JW

hoe is de eduard set? ik zit er nog een beetje over te twijfelen wat ik er mee ga doen, 't is een leuk voertuig, maar het is natuurlijk ook wel eens iets om em onder een half ingestort gebouw te maken, met een zootje bakstenen op het dak, 't is tenslotten een rijdende sig 33, en daar issie wel voor.

is dat trouwens het tamiya onderstel? toch maar eens een mailtje versturen naar nipponland denk ik!

Timo

Hallomedeplakkers,

hier weer, wat alweer, ja alweer een klein updeetje.
Dat jullie nog niet gek van me worden, of deze post nog niet moe zijn is voor mij een raadsel 🙄 .

JW- Thanx, is mss nog niet zo'n gek idee, 20 lagen vernis er overheen.
Als het me nog een keertje gebeurt, dan weet ik het zo net nog niet wat ik ermee ga doen.
Voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen hé.

Timo- Ik heb nog géén idee over hoe het zich wegbouwt, maar het ziet er wel uitgebreid uit, het ening jammere vind ik, dat de achterste opbergkist niet in PE is bijgeleverd.
Die van de kit is niet helemaal yo, zullen we maar zeggen.
Yep het loopwerk is van Tamiya, ik wil er meer van Tamiya op gooien, qua details is dragon hier nml in tekort geschoten.

Ik heb de filters en inlijning van de vloer gedaan.
Ziet er leuk uit, geen verassingen gehad, dus tot nu toe gaat het goed.
12-01-09.jpg

12-01-091.jpg

12-01-092.jpg

Op naar de vernis en pigmenten, eeeeeeks 😕 🙄

Shoot please.
Greetz
Axel

Goede houding Axel, gewoon doorzetten en deze versie ziet er goed uit. Steentjes passen ook mooier qua kleur. Heb je de gebouwen al op deze plaats gepast omdat ik nu alleen steenbergjes zie?

Ik gebruik de pigmenten ook gewoon met water een een beetje acryl vernis van Vallejo of P+. Bij mijn geen thinner meer op mijn modellen of ondergrondjes en het resultaat ziet er even goed uit.

Succes!

Hallo medeplakkers,

voor dat er een update komt, moet ik eerst ff reageren.
Stel je voor dat de updates te snel gaan zeg 😉 .

Jeroen- Thanx, graag gedaan die stappen, tis ook leuk om te doen.
Foto's van het geheel zullen niet al te lang meer op zich laten wachten.

Benjamin- Thanx, en vwb dat materiaal, ik weet zou net nog niet of ik dat voor een ondergrond ga gebruiken, ik wens het igg niet nog een keertje mee te maken.
Lang leve PORION 8) .

Jan- Thanx, maar waarom heb ik het gevoel, dat jij denkt: "mwah, ik vond die vorige eigenlijk beter?" 😉 .

Johanna- Thanx, Yep het gebouw is passend, lang leve verdunde houtlijm. Die droogt niet zo snel, en dus kun je op je dooooooie gemak van alles plakken en lijmen, om daarna weer andere dingen ( het gebouw) weg te halen.
Dat maakt het schilderwerk toch makkelijker. Tis best leuk zo'n dak, maar het zit gruwelijk in de weg 😉 .

Vanavond ga ik weer eensmet de pigmentjes aan de slag. Ik hou mijn hart vast.

Greetz
Axel

Mooi Axel,

Bijna jammer om daar een voertuig voor te zetten 🙂 Dat het een keer verkeer gaat, hoeft dus niet altijd nadelig zijn voor het eindresultaat, ook al heb je natuurlijk liever direct resultaat 😉

Klopt het dat de muur aan de linkerkant wat zweeft?

Succes met het vervolg!
Groet, Johanna

Axel ik weet niet hoe het komt maar het ziet er beter uit als de vorige keer 😈 😈 😉 😉

Sorry Axel maar ik kon het niet laten 😳 😳 😀 😉

Het ziet er echt goed uit, ik hoop dat ik ook ooit zo iets kan neer zetten.
Ik ben nu alweer benieuwd naar de volgend update :!:

Werkelijk prachtig.

Even een puntje dat me opvalt. Op de tweede foto zie je de trap en het einde van de muur aan de rechterkant. Als je de verticale lijnen naast elkaar legt (van de stalen pilaren en de muur) staat het aardig uit het lood. Kan zijn dat je dit wilt simuleren, bijvoorbeeld door de granaatinslagen, maar ik zeg het maar even.

Ga zo door! 🙂

mwah, ik vond die vorige eigenlijk beter... 😈

Geintje Axel! Hij wordt mooier en mooier, vooraaal doooorgaan! 😉
Jan 😀

Hallo medeplakkers,

thanx voor de reacties.

Mark- Thanx, het wordt trouwens tijd dat je je gezicht weer eens laat zien 😉 .

Johanna- Thanx, idd, ik heb het liever ook in één keer goed, maar achteraf ben ik blij dat het zo gelopen is.
Ik heb gisteren de foto's van de eerste en tweede versie nog eens vergeleken, en de tweede is toch echt beter.
En ja, links zweeft het, maar dat is strakjes opgelost.

André-Thanx, duuuuh, maar wel leuk 🙂 🙂 .
Vwb de volgende update, effe naar beneden scrollen 😉 .

John-Thanx, je hebt gelijk, maar waterpassen waren toendertijd schaars, zeker in Stalingrad 😉 .
Ik kan, en ga er nu niet meer aan doen. Mij stoort het niet.

Jan-Thanx, enne, duuuuuuuh 🙂 🙂 🙂 .
Het grappige is, dat vind ik zelf ook 😉 .

Alex- Thanx, onder de trap ligt wel wat puin, maar niet te veel.
Less is more zullen we maar zeggen 😉 .
Er komt onder de trap zowiezo nog van te staan/liggen.
Vwb die dwarsbalk, idd zeg, scherp opgemerkt, daar ga ik zeker nog wat aan doen. Thanx voor de tip 😀 .

Patrick- Thanx, idd, gelukkig. Ik moet zeggen, ik was er erg huiverig voor, maar het is goed gekomen.
Vwb dinsdag, dan kunnen jullie zowiezo lachen, want die zure chagerijn van het leger zit met zijn zure lijf in het bos 😈 . Bummer.

Martin- Thanx, ik ben er tevreden over. En maken ervan, het stelt eigenlijk niets voor. Het zijn er ook maar 198 😈 .

Ik heb een start gemaakt met het neerleggen van de rotzooi en afval.
Het begin is er, ik wil er niet teveel neer leggen, omdat het dan al snel een overkill wordt.
Tevens zijn de baterijen van mijn camera leeg, en ik heb géén nieuwe meer 😈 .
Dus deel twee volgt snel.

Tot zover.
17-01-096.jpg

17-01-098.jpg

17-01-097.jpg

Shoot please.

Greetz
Axel

Hallo Axel,

Het begint nu echt een fabriek te worden, de extra's maken het plaatje completer. Ik zie nu dat je een werkbank voor de spleet gezet hebt, was dat de oplossing? 😉

De vloer lijkt iets te schoon in verhouding tot de rest, omdat de muur nu lekker vies wordt en je de roest op de metalen stukkken ligt. Dan heb ik ook het idee dat de vloer viezer zou zijn, met oliesporen etc. Het is het gevoel wat bij mij opkomt en ik weet niet wat jouw ideeën precies zijn.

Voor de rest, een mooi stukje werk en de inspaning zie je eraan af en dat maakt een mooi plaatje 🙂

Groet, Johanna

Hey Axel, geweldig om dit te volgen en te zien.
Ik mis alleen nog wat stof en vuil bij de muur op de vloer. Dit zijn meestal de meest `stoffige`plekken in een garage of fabriek.
Ook zal de onderzijde van de muur een stuk viezer zijn als de rest van de muur.
Voor de rest niks anders als respect

Greetz Jacco

Hoi Axel, de details zijn erg tof geworden.
Colomboor, lampen, kettingen etc... doen enorm veel.
Hier & daar een poster of wat cijfers of letters zal ook nog veel doen.

Keep up the good work!

Marcel.

Kijk....
Zo gaat'ie goed!!

Ziet er erg goed uit Axel, maar in tegenstelling tot de anderen, zou ik juist denken aan meer rommel en/of puin aan de basis toe te voegen.
Ook zou een stevige stoflaag een verlaten en bevochten fabriekshal deel zijn, denk ik.
Vwb posters en teksten zou ik juist kiezen om het tot een minimum te beperken. Een poster van Stalin is, denk ik, al voldoende.
Meer zou afbreuk doen aan het geheel.

Mijn 2 centjes....

Erg mooi werk Axel ! 😱
Je bent nog druk bezig met toevoegingen lees ik. Misschien nog wat weggeblazen papierwerk vanaf het bureau ? A4-tjes uit t laatje ? Handboek op de rand ? Veel succes met verdere bewerkingen.

groet Frank

Terug
Bovenaan