BA-6 update (9-3)

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Hierbij wat foto's van mijn nieuwe project. Een Russische BA-6 van Eastern Express. Ik heb het model ooit op marktplaats gekocht inclusie de update sets van PART en Eduard, het mooie hieraan is dat ik het beste van de twee sets kan gebruiken.
De schanieren van part zijn met name erg mooi, maar Eduard heeft de achterspatborden weer in het setje zitten wel erg bruikbaar zijn. Zoals jullie kunnen zien heb ik de achterkan opnieuw gemaakt, dit heb ik gedaan omdat deze niet ver genoeg naar achteren kwam. verder heb ik het hele model glad geschuurd een er ga er zelf alle klinknagels op maken. Niet dat er veel klinknagel af te halen waren wat het gros hiervan ontbreekt of zitten op de verkeerde plaats.

Verder heb ik nog twee andere zetjes gebruik namelijk de wielen van Hussar deze zijn echt heel mooi. En een RB models loopje. Dit is een mooi loopje alleen moet je oppassen dat deze voor het armorscale (http://www.armorscale.com/products/barrels35/B35-067/) setje gemaakt is en dus het voorste stuk mist dit is namelijk in het setje van resin. Dit stuk heb ik zelf op de draaibank opnieuw gemaakt uit een stukje plastiek.

Zijkant zonder detail
GroteFoto-HUKNH6XW.jpg

Andere zijkant met detail
GroteFoto-ZCK8PKKE.jpg

GroteFoto-LKD3XWZP.jpg

Nieuwe achterkant
GroteFoto-ADIKD4U8.jpg

Loopje
GroteFoto-OUD6PI7U.jpg

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Groetjes stijn

Re: BA-6

Hallo Stijn,

Nou, dit ziet er echt prachtig uit. Het bouwwerk is heel erg clean gedaan.

Het is bijna zonde om dit te schilderen zou je bijna vinden.

Ik heb weleens gehoord dat dit een enorm slechte kit, is dit ook echt zo, wat is jou ervaring van de kit zelf tot nu toe?

Ik ben benieuwd naar meer.

Groeten,

Maarten

Een van mijn favorieten en daarom afgelopen zomer gemaakt! (ook met een PE setje)
Ben benieuwd hoe die van jou wordt. Succes met de verdere bouw.

Groet Oscar (die stiekem hoopt dat de volgende FOC iets op wielen gaat worden 🤣 )

Hé dat is een leuk projectje...zelf enige tijd geleden ook gebouwd met een artikel van S.Zaloga als referentie.
Dit was mijn eerste ervaring met het bouwen van een tank (pantserwagen) in 1/35.
Zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=15907
De loop en de machinegeweren opnieuw gedraaid en uit messing buis vervaardigd.
Ook heb ik de sneeuwkettingen zelf gescratched.
Het bijgaande figuur is van MIG.
Veel plezier verder...

Willem

Bedankt voor alle positive reacties.
Ik vind het inderdaad ook een leuk model om aan te werken. Wat betreft schilderen vind ik eigenlijk ook bijna zonde, ik ben namelijk meer een bouwer dan iemand die van schilderen houdt. En het probleem met russisch is dat het vaak intonig groen is. Maar ik ga hem naturrlijk wel schilderen en ik heb een leuk patroontje gevonden misschien dat dat hem wordt.
Deze: http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/galleries/armored_cars/BA_6/BA_6_05.jpg waarbij de onderkant stoffig is en de bovenkant schoon geveegd. Of deze http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/galleries/armored_cars/BA_6/BA_6_pic3.jpg. Maar eerst nog even verder bouwen en dan zien we wel wat het wordt.
Wat betreft de kwaliteit van het kitje, ik vind het redelijk het past op zich goed natuurlijk is er hier en daar wat vuller nodig maar het valt mee. Een groter probleem zijn de zwakke details, vele flesh (randjes rond de onderdelen), en veel onderdelen/details zijn van andere typen panzerwagens danwel tanks (deuren BA-3 koepel T-26 met perescopen).

Nogmaals bedankt voor jullie aandacht.

groetjes stijn

De BA-6 is kwa bouwen af ik moet alleen nog de tracks maken die om de wielen konden of op de bumpers werden opgeslagen, bij mij komen ze waarschijnlijk op de bumpers. Alle details zitter erop. Binnenkort de verf erop en dan op een ondergrondje.
De wielen zitten nog los en zijn niet compleet dit is voor het schilderen gedaan.

GroteFoto-YCTDOU74.jpg

GroteFoto-8PPLM8TO.jpg

GroteFoto-TEGUECWQ.jpg

GroteFoto-XOTB74FL.jpg

GroteFoto-LI4TIFTJ.jpg

GroteFoto-HQTF47ZW.jpg

GroteFoto-YZCHPGEL.jpg

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Bedankt voor het kijken

groetjes stijn

Hi Stijn,

Mooi project, mooi en solide gebouwd met veel aandacht, ik had ooit deze in de planning, ik had een foto waar een uitgeschakelde BA gedegradeerd was tot wegwijzer op een kruising, daar is deze te mooi voor maar de modelijkheden zijn eindeloos met zo'n model, vooral in jouw versie is het een heel charamatisch object.

Groeten Rick

Ha Stijn,

Erg mooi model dat je aan het maken bent, een van mijn favorieten. Ik zelf ben bezig met een BA3 van Zvezda. De klinknageltjes die jij gebruikt zijn deze aftermarket, of zelf gemaakt?.

Ik blijf hem volgen,

Mvg Manuel

Heren,

Bedankt voor alle lovende reacties wordt er een beetje 😳 van.

Wat betreft de klinknagels, de witte zijn gemaakt met een punch (P&D) and die 0.6mm. En de bouten zijn van een setje van modelkasten. De grijze klinknagels zijn zelf gemaakt. Ik vind namelijk dat de P&D geen ronding hebben en dat zorgt toch voor minder detail. Je kan natuurlijk klinknagels kopen van maar dat kost weer veel geld en deze raken op. Dus de oplossing is loodfoli met een boortje achterstevoren in de houder. In mijn geval een 0,5mm boortje. Als je dan met dit boortje rondjes uit het loodfoli ponst met een gum als achtergrond dan krijg je mooie rondjes met een beetje een bolling erin. Je moet alleen niet te hard drukken want dan drukje het stukje foli zo diep in de gum dat je hem er niet meer uit krijgt. Ik zet daarom het boortje op een bepaalde diepte in de houder zodat je niet te diep kan drukken.

Maar foto's zeggen meer dan duizend woorden dus de foto's

GroteFoto-4AJANODM.jpg

GroteFoto-S4RGV6SB.jpg

GroteFoto-I8KOUX8B.jpg

GroteFoto-X8GSSJJQ.jpg

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen

Groetjes stijn

Mooi werk, Stijn!

En die loodfolie nageltjes zien er heel goed uit. Niks geen dure P&D, maar gebruik maken van je vernuft en simpele middelen.

Terug
Bovenaan