B-ford "met Volharding naar het front" (update 21-11)

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Naar aanleiding van wat gesprekken op de SMC toch maar een uittreksel van wat ik op ons SMF forum van mijn langzame vorderingen met een Fordje heb gebakken.

Het is een project van 20 jaar geleden. Ik had er jaren geleden al de kranten van Marcel du Long voor gekregen. Die kwamen om een andere reden voorbij en ik kon het niet laten om begin dit jaar die B-ford op te vissen.

bford-30032012801.jpg

bford-30032012803.jpg

bford-30032012805.jpg

bford-30032012806.jpg

Het is een heel slecht oud Lindberg model. De originele mal is van 1965. De originele spaakwielen waren gruwelijk, dus maar een plaat erop.

27052012846.jpg

27052012847.jpg

27052012848.jpg

De wielen zijn dus toch 1,5 tonner geworden. Van een antieke russische vacukit, een GAZ-AA.
Ondertussen zitten er heel wat uurtjes "maak je eigen PE" in. Klinken, beugeltjes, bumpers etc. De lampen zitten nog los, en het reservewiel blijft er los tegenaan.

bford-080720131579.jpg

bford-080720131583.jpg

bford-080720131584.jpg

bford-080720131585.jpg

Eigenlijk moet ik nog een menneke maken zoals deze:
truck_b_overspray-ss-nara-fox.jpg

Volgens de geleerden vertelt een diorama een verhaal, en door steeds meer rommel toe te voegen is mijn Fordje nu ok een verhaal aan het vertellen. De naam zou kunnen zijn : " Met volharding naar het front"
Het trappetje is van randjes hout, die met secondelijm aan elkaar zitten. Moet een oud versleten huishoudtrapje worden, dus Roy Schurger's "planken lesje" komt binnekort van pas. Op het reservewiel komt nog een stapel kranten, sjablonen oude en nieuwe nummerplaten. Het reclameverhaal is even op papier uitgeprint maar zou een decal gaan worden. Het menneke krijgt een airbrush in de hand.

bford-20131023-1.jpg

bford-20131023-2.jpg

bford-20131023-3.jpg

bford-20131023-4.jpg

Het afwerken van het fordje is lastig. Hij is schoon, en heeft weinig randjes. Inlijnen met bruin werkt niet, en ik ben een ril vergeten in de achterdeuren. Inlijnen is dus met inkt, gewoon zwart, maar ik vind het hier en daar wel wat hard. (En die witte spikkels zijn piepschuim van de transportbox 😳 )

20131102-bford-20.JPG

20131102-bford-26.JPG

20131102-bford-31.JPG

Re: B-ford "met Volharding naar het front"

Hé Piet, leuk man en echte "old school" modelbouwen wat je laat zien. Misschien de inlijn lijntjes iets verzachten omdat je al aangaf dat ze iets te hard zijn?
1 manneke erbij of nog een uitbreiding?

Gr.JW

Ja, mooi werk!!
Kompleet met echte bestrating. Waar komen die steentjes vandaan?

Gevonden op de smc.....

Het merk is "juweela" Een complete lijn van steentjes, stoeptegels en wat al niet meer aan bouwmaterialen.

Hoi Piet,

Je hebt er mooi scratchwerk van gemaakt :!:
Ik haal het niet uit je posting of dit foto's zijn van weleer of van onlangs, maar heb je tijdens de bouw niet overwogen om een interieur erin te zetten ?

groet

als de ruiten afgeplakt zijn, wat heeft een interieur dan voor zin?

Hoi Piet,

heel gaaf om je werk ook hier te kunnen bewonderen. Copy paste inderdaad. 8) Zoals gewoonlijk doen de foto's geen recht aan het scratchwerk. Denk dat maar weinig je dat na doen tegenwoordig (ik ieder geval niet)

gr Bas

Wat een gave kar, Piet 😛 en een erg leuk tafereel ook
bravo_zpse8aefded.gif

In welke schaal is dit fraaie werk ?

volhardend groetje 😉
Peter

Die straatsteentjes zijn inderdaad fraai (en een hoop werk)!

Het voertuig is afgeplakt voor de airbrush actie van het figuurtje. Maar zou je dan ook niet de radiator en koplampen moeten afplakken? En eventueel een paar oude kranten over de wielen, bovenop, voor overspray als hij de spatborden doet?

Wat betreft de achterdeur, kan je niet met een ijzeren liniaal en een scherp mesje alsnog een dunne, rechte snede naar beneden trekken, alwaar de wash lekker instroomt?

Erich

De foto's zijn vanaf februari tot recent. Het is 1:35, maar de Ford is van oorsprong dus eigenlijk 1:32

Tja, eigenlijk was het 1 van de 40 (of zoiets) shelf-queens die ik eventjes af wilde maken. Ik heb nog zo veel ongebouwd makkelijke modellen staan en nog veel wildere plannen.... Dus toen het spuitwerk eindelijk goed was zat er ineens een ril niet in. 🙄
Binnekort weer eens mee verder. Ik bedenk wel wat.

Nee, een interieur hiervoor, was nooit de bedoeling. Het is meer een project geworden "wat kan ik nog meer weglaten" Er komt in een van de volgende projecten nog van alles leuks.

Nou, de zwaartekracht loste mijn twijfels over de achterdeuren op. Na een fraaie salto stuiterde het arme fordje een paar keer. Bevreid van een aantal kleine onderdelen en met een schitterende breuklijn tussen body en motorkap kon ik ongestoord mijn achterdeuren verbeteren (en de breuklijn repareren.)

bford-PICT0011.JPG

b-ford-PICT0012.JPG

b-ford-PICT0013.JPG

We zien wel wat er zichtbaar is als ie opnieuw gespoten is.

mooi trapie
ga je die in serie vervaardigen ??

Bert

Schilderstrapje....levensgevaarlijk ivm tredes aan 1 kant. Mis aleen t plankje bovenop nog 🤣 aan de ene kant erg jammer an de aanraking met de vloer.... Aan de andere kant, nu is ie echt "af" met zijn achterdeuren enzo...

Terug
Bovenaan