Aufklarungspanzer 38[t] mit 2cm kw.k.38

Hallo mensen,

Hier iets waar ik al een tijdje bezig mee ben;de 'Duitse verkenningstank' van Dragon.

Een zijkant van het tankje,waarbij het onderstel behandelt is met een mix van pigmenten,alabastine,koffiedras en acrylicresin.
Heb iets te veel okerpigment gebruikt, maar dit zal later 'bijgeschaafd' worden.

Recce_tank_1.jpg

Een paar blikken op de toren.
de onderdelen hiervan passen beslist niet super in elkaar,maar aan de positieve kant; het mg 42 machinegeweer is wel van het GEN 2 type,met de koelgaten in de bovenkant van de behuizing van de loop.
De metaalkleur van beide wapens is gedaan met Humbrol Metalcoat over matzwart,na behandeld met een wattenstaafje.

Recca_tank_6.jpg

Recce_tank_2.jpg

Recce_tank_3.jpg

Geen geweldige foto,een munitiekist is feldgrau.[beetje contrast].

Recce_tank_4.jpg

Enkele wielen; de sprocket is van Friul en zit inclusief bij de Friul tracks.
Ze zullen nog meer verweerd worden.

Recce_tank_5.jpg

De kabel is van SKP model.

Recce_tank_7.jpg

Tot een volgende keer.....
Groeten,Ron.

Interessant voertuigje Ron en ziet er goed uit maar je zou moeten proberen om wat betere foto's te maken. Ben er toevallig ook mee bezig. Heb zelf naar aanleiding van de review van Terry Ashley de pantserplaat aan de voorzijde van de opbouw eruit gezaagd en vervangen. Moet nu wel een heel stel rivets opnieuw aanbrengen. Is misschien toch aan te raden om deze ingreep maar achterwege te laten (ik zou het niet opnieuw doen). Wil toch ook proberen om de spatborden van een knik te voorzien maar weet niet of dat te doen is. Zie dat jij ze ook maar recht gelaten hebt. Spijtig dat er zo weinig foto's zijn van dit voertuig. Wat de opties ook beperkt is dat ie alleen aan het Oostfront is ingezet en alleen bij 3.PD en GD. Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Arjan

Hallo iedereen,

Tja,ik weet het,foto's maken,is niet m'n sterkste ding. 😉

Nou,Arjan,...wat betreft de knik in de spatborden;hier een linkje waarbij je ziet dat de knik niet ALTIJD even duidelijk is.

http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=52962&sid=8524c626f4d0422214c21f27e6048b04

Dat gezegd hebbende,..het is beter een photo-etch spatbord te nemen,als je de knik echt duidelijk wilt laten zien.[buigt toch wat beter dan het plastic uit de kit]
Bij mijn model is de knik aan een kant duidelijker dan aan de andere kant.[ik heb gewoon de spatborden van Dragon gebruikt].

Informatie over dit voertuig is beperkt,sommige bronnen melden dat er 70 zijn gemaakt,andere zeggen minder.Ik gebruik PANZER TRACTS No.11-2 als belangrijkste referentie bron.

Wat ook vreemd is,is dat VM-model jaren terug dit voertuig ook al gemaakt heeft met decals voor 3 SS-eenheden,of dit kan is mij een raadsel,ik heb tot nu toe geen bewijs kunnen vinden of dit op waarheid berust....[alleen Wehrmacht eenheden hadden dit tankje ga ik voor het gemak van uit].

Groeten,Ron.

Hoi Ron,
Volgens Marin Block is er alleen bewijs voor Zuweisung aan GD en 3.PD:
http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic.php?p=160584#160584
Ik heb ook de VM kit en die hebben het inderdaad over "Wallonië", "Nederland" en "Reichsführer SS" 😉 . Volgens Dragon was het overbekende three-tone voertuig van een "unidentified unit Western front 1942". Zowel de locatie als jaartal zijn natuurlijk onzin, de bekende foto's zijn mijns inziens genomen op een voertuigen dump in Tsjecho-Slowakije in 1945 🤣 . Ik vraag me af of er in Panzer Tracts nog wat staat over het Fuchs Gerät (of staat ie op een tekening van de achterzijde van het voertuig wellicht) ? Ik heb hier onlangs een vraag over gesteld op ML:
http://www.network54.com/Forum/47207/message/1303488885/Mystery+part+Aufkl%E4rungspanzer+38t-
Ook vraag ik me af welke afdekking voor de oorspronkelijke uitlaatopening je gebruikt hebt, onderdeel H17 of H33 ?(welke staat er in PT afgebeeld?). Zijn de tekeningen in PT overigens identiek aan de Dragon Marking/Painting illustraties? Sorry voor alle vragen 🙂 .

Groet,

Arjan

Hallo iedereen,

Oei!...al die vragen van Arjan! 😱 🙂

Vraag A: In PANZER TRACTS No.11-2.....NIETS over het Fuchs Gerät.

Vraag B: Afdekking oorspronkelijke uitlaatopening:deel H17, het is een keuze mogelijkheid...[geen foto's hierover gevonden]. 😕

Vraag C: De tekening van Hilary Doyle verschilt met de tekeningen van Dragon, zo zie je bijvoorbeeld de cilinder vormige uitlaatbus bij Doyle wel aan de bovenkant van het voertuig uitsteken,bij dragon niet.
Er zijn geen markings of balkenkruizen te herkennen in de foto's van PT 11-2.

Ik neem aan dat je hier niet zoveel aan hebt,Arjan,maar zoals gezegd er is helaas niet zoveel info. over dit voertuig. 🙁

Hoe dan ook ,als alles goed gaat meer afschuwelijke foto's van mijn verkenningstank deze week! 🤣

Groeten,Ron.

Er staat ook hele specifieke info over dit overtuig in het boek "Marder III & Grille" van MBI, ISBN 80-902238-5-0, blz. 58 t/m 62.

Wellicht zinvol om komende zondag in Overloon te kijken of dit boek te verkrijgen is.

Bedankt voor de antwoorden Ron. Merci Peter, lijkt me een zeer interessant boekwerkje dat ik zeker ga aanschaffen. Zag dat er hier een review van staat:
http://www.missing-lynx.com/reviews/german/marder-grille.htm

edit: Aanschaffen was niet nodig want het boekje is gratis op internet te vinden 😉 . Interessante wetenswaardigheden: Aufklpz. 38 had een andere (zwaardere) motor wat de reden was voor de uitlaat aan de bovenzijde i.p.v. achterzijde (topsnelheid 58 km i.p.v. de gebruikelijke 48km), aandrijfwiel had 20 i.p.v. 19 tanden (i.v.m. een veranderde vertraging) en ook wordt bevestigd dat het ding rechts naast de knaldemper een houder was voor het Fuchs Gerät. Nodeloos te vermelden dat het Dragon model sprockets heeft met 19 tanden maar goed een kniesoor die daar op let 🤣 . Een nuttige foto van de zijkant waar de FG houder op te zien is :
Vastleggeninvolledigscherm10-5-2011182515.jpg

Nogmaals dank voor de tip Peter!

Groet,

Arjan

Oke dan,nog eens wat geweldige foto's...ahum,ahum...! 🤣

Een beetje aanklooien met een pigment,koffiedrabs,alabastine...

german_recca_tank_deel_1.jpg

Wielen,de rand ven de loopwielen met graffietpotlood behandeld.Sprockets tanden afgeschuurd tot aan het metaal.[Friul Hetzer sprockets]

german_recce_tank_deel_2.jpg

german_recce_tank_deel_3.jpg

Aan deze kant is de'knik' in het spatbord IETS duidelijker dan aan de andere kant.

german_recce_tank_deel_4.jpg

De voorzijde,ik heb het photo-etch deeltje wat de lens van het Notek licht moet voorstellen weg gelaten....het was VEEL te groot! 😈
Er zit nog steeds een stukje papier in de driversvisionblock...[is hier een Nederlandse vertaling van?]

german_recce_tank_deel_5.jpg

Op de grond van het gevechtscompartinent licht een rubber mat [dus dit is beslist geen metaal] Vallejo verf bewerkt met pigmenten.
Bij het aan brengen van washes brak de leuning van de chauffeurssstoel af.[zal nog verlijmt worden].

german_recce_tank_deel_6.jpg

Dit word nogal een 'vies' voertuig zoals jullie zien.

german_recce_tank_deel_7.jpg

german_recce_tank_deel_8.jpg

Een andere keer meer van dit alles.
Groeten,Ron.

ps Nog bedankt voor de foto Arjan.

Met het risico dat ik verkeerd begrepen word wil ik toch nog kwijt dat ook al zijn bepaalde boeken op het internet te vinden, de boeken daadwerkelijk aanschaffen maakt meer boeken mogelijk.

In deze posting van 2011 wordt aangegeven dat er niet zoveel info over dit voertuig te vinden is terwijl het MBI boek al vanaf 1999 te verkrijgen is (met de gevraagde info). 😱

Voor de plakkers met interesse in de LT vz.38 en alles wat daar uit ontstaan is kan ik alleen maar zeggen kijk (bijv te Overloon) wat er van MBI te koop is, wellicht gaat er een wereld voor u open (en het hoeft niet eens zoveel te kosten).

Nazdravi !

Wegens allerlij omstandigheden nu pas een update;

De friultracks;
Maakte een trackkleur met Tamiya verf.En ze kregen een kant en klare MIG wash.
De binnenkant van de tracks zijn gepolijst met grafietpoeder van een automaterialenzaak en aangebracht met een wattenstaafje.
De buitenkant vd tracks zijn behandeld met een grafietpotlood.

tracks_1.jpg

tracks_2.jpg

tracks_3.jpg

tracks_4_28229.jpg

tracks_5.jpg

Allerlei spul wat ik gebruik voor modder/stof en grondwerk te maken;alabastine,pigmenten [ook uit een kunsthobbywinkel] Acylic resin,bos en veldgrond[in de zakjes]
En ook aangevuld met witte houtlijm en koffiedrab.
Hier bewerk ik de onderkant en tracks van voertuigen mee.
Koffiedrab kun je vermengd met houtlijm en/of acrylic resin vermengd met pigmenten goed voor allerlei grondwerk of modder gebruiken.
Het geeft een ruwe modder of grondwerk effect.
tracks_6.jpg

Reserve tracks die ik eerst nieuw van de fabriek wilde laten uitzien heb ik toch een verweer sessie gegeven,
waarbij ik een paar in voertuigkleur heb geverfd.[kwam wel eens voor]

spare_tracks_1.jpg

spare_tracks_2.jpg

spare_tracks_4.jpg

spare_tracks_5.jpg

Een paar blikken op mijn verkenningtank.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Iemand had geen zin de schop schoon te maken.

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

M'n vieze beestje is nog lang niet af,er moeten nog vele dingen aan gebeuren.
En uit eindelijk zal ik hem ook in een modderig bosweg dio plaatsen.Maar wanneer ik DAAR tijd voor heb....... ? 🙁

Bedankt voor het bekijken mensen. 😉

Groeten,Ron.

Arjan Wiskerke zei:
Ziet er goed uit Ron, maar waarom heb je eigenlijk Hetzer tracks voor dit voertuig gebruikt?

Groet,

Arjan

Ik heb 'late' Hetzer tracks op dit tankje gebruikt omdat FRIUL geen specefieke Aufklarungspanzer 38[t] tracks heeft. 😉
Deze tracks zijn ok voor deze,net zoals je deze tracks ook kunt gebruiken voor ander late voertuigen op het 38[t] onderstel,
zoals de Gepard,MarderIII,Grille en dergerlijke.
Ik had geen zin de 'Magic'tracks die erbij zaten te gebruiken [ik vind ze helemaal niet zo magisch],en ik vind de Friul tracks,
tochwel een hele verbetering ten opzichte van wat de producenten van bouwdozen er normaal bij leveren.

Maarten en Arjan ,bedankt voor jullie reacties! 8)

Groeten,Ron.

Hoi Ron,
Volgens mij had de Aufklärungspanzer ondanks zijn unieke sprockets gewone Pz.38 tracks en dan zouden Friul ATL 13 tracks waarschijnlijk geschikter zijn. Nu is het verschil met Hetzer tracks niet erg opvallend dus een kniesoor die daar op let 😉 . Misschien nog een paar figuurtjes om je Panzertje echt tot leven te brengen ?

Groet,

Arjan

Terug
Bovenaan