arras matilda

Voor de goede Twenot forumsurfer. Ja 't is hetzelfde onderwerp als op het nieuwsgroep forum, het bleek een kwestie van knippen en plakken. Mijn excuses aan de moderator voor het onnodig in beslag nemen van schuifruimte op de site 🙂 , één van de beide onderwerpen mag wat mij betreft weg (de nieuwsgroep denk ik).

Het begon met de FOC Blitzkrieg (alweer geruime tijd gelden 😳 ). Helaas was ik te traag met bouwen om de dame af te krijgen voor het einde van de FOC. Edoch het is nu gelukt. 🙂 Bij deze een aantal foto's van de bouwfase en het eindresultaat. Ik zit nog te twijelen of ik een mat laag zal aanbrengen. Nu vind ik bepaalde delen nogal glimmen. Daarnaast twijfel ik nog over de aangebrachte modder. Graag uw opbouwende kritieken en tips.

Ben

Foto-QPJSXPPB.jpg

Foto-VCBAWTQV.jpg

Foto-XWWREXDF.jpg

Foto-7QGI4K8Z.jpg

Foto-YPYXJYKE.jpg

Foto-KEUO67SG.jpg

Foto-6YMXUR87.jpg

Ben,

ziet er leuk uit die Matilda.
Ken ik die niet ergens van 😉 , volgens mij staat zo'n zelfde model hier bij mij op de plank, te wachten tot ik weer de moed heb om er mee verder te gaan 😳 .

Nu effe serieus.
Het glimt idd nogal, een beetje matt vernis doet wonderen.
Ik zou persoonlijk de modder wat lichter van kleur maken, en er ook flink wat stof opgooien.(pigmenten)
Je vriend of vijand markeringen (de witte vlakjes) zijn een beetje aan de grove kant, zoals ook je beletteringen, en kentekenplaat ( die overigens blauw moet zijn). (Maskeertape)
De binnenzijde van je loop, coaxiale mitrailleur, de koplampen zijn nog ongeverfd.
Op de toren zit voor de commandanten koepel nog een externe richthulp voor de commandant, die iets naar links verplaatsen. Hij moet nml precies voor de 12 uurs periscoop van de commandant zitten.
De asbest uitlaat beschermmantel is ook een beetje grof (touw gebruikt? niet doen, gaat altijd rafelen, beter wat koperdraad of loodfolie).
De kleuren die je gebruikt hebt voor het camopatroon kijken mij ook een beetje vreemd aan. ik vindt dat er een raar contrast tussen zit, kan natuurlijk ook aan mij liggen of aan mijn smaak 😉 .

Ik weet dat het een beetje veel lijkt maar dat valt allemaal wel mee.
Zie dit alles ook niet als afzeiken, maar meer als tips.
Het is jouw Matilda 😉 .
Aangezien ik er ook (nog 😳 ) met een bezig ben, kunnen we elkaar alleen maar helpen, toch?
Al met al , heb je veel tijd en energie in de bouw zitten, het zou zonde zijn om die met het verfwerk teniet te doen.

Hopelijk heb je er iets aan.

Greetz
Axel Repping

Axel Repping RHvS zei:
Ben,

ziet er leuk uit die Matilda.
Ken ik die niet ergens van 😉 , volgens mij staat zo'n zelfde model hier bij mij op de plank, te wachten tot ik weer de moed heb om er mee verder te gaan 😳 .

Nu effe serieus.
Het glimt idd nogal, een beetje matt vernis doet wonderen.
Ik zou persoonlijk de modder wat lichter van kleur maken, en er ook flink wat stof opgooien.(pigmenten)
Je vriend of vijand markeringen (de witte vlakjes) zijn een beetje aan de grove kant, zoals ook je beletteringen, en kentekenplaat ( die overigens blauw moet zijn). (Maskeertape)
De binnenzijde van je loop, coaxiale mitrailleur, de koplampen zijn nog ongeverfd.
Op de toren zit voor de commandanten koepel nog een externe richthulp voor de commandant, die iets naar links verplaatsen. Hij moet nml precies voor de 12 uurs periscoop van de commandant zitten.
De asbest uitlaat beschermmantel is ook een beetje grof (touw gebruikt? niet doen, gaat altijd rafelen, beter wat koperdraad of loodfolie).
De kleuren die je gebruikt hebt voor het camopatroon kijken mij ook een beetje vreemd aan. ik vindt dat er een raar contrast tussen zit, kan natuurlijk ook aan mij liggen of aan mijn smaak 😉 .

Ik weet dat het een beetje veel lijkt maar dat valt allemaal wel mee.
Zie dit alles ook niet als afzeiken, maar meer als tips.
Het is jouw Matilda 😉 .
Aangezien ik er ook (nog 😳 ) met een bezig ben, kunnen we elkaar alleen maar helpen, toch?
Al met al , heb je veel tijd en energie in de bouw zitten, het zou zonde zijn om die met het verfwerk teniet te doen.

Hopelijk heb je er iets aan.

Greetz
Axel Repping

Axel,

Bedankt voor je commentaar, wees gerust ik zie het zeer zeker niet als afzeiken. Als ik geen commentaar kan hebben dan moet ik niets plaatsen. ik geloof trouwens dat je nog geluk hebt gehad dat je de foto's kon zien. Ik kreeg ze niet meer op het scherm. Ik heb ze maar even vervangen door kleinere plaatjes (dan heb ik ook minder detail en daarmee commentaar 😉 )

Ik denk dat ik de vernis spuit toch maar ga gebruiken.
De externe richthulp heb ik inderdaad naar aanleiding van foto's geplaatst. Ik zal eens kijken of ik die nog kan verplaatsen (ben wel bang dat ik de zaak dan beschadig).
De letters zijn inderdaad grof maar komen straight uit de Tamiya box. Aan maskeertape had ik niet gedacht moet ik eerlijk zijn. Tip om te onthouden voor een volgende matilda 🙂 . Is de nummerplaat zelf blauw of de letters?
Voor het asbest heb ik inderdaad het naaimandje van mijn vrouw geplunderd. Na het spuiten bleek dit geen goed idee te zijn geweest. Het is nu losse asbest, slecht voor de gezondheid. Bij gebrek aan een andere uitlaat heb ik het maar laten zitten.
De groene camo is bronze green van vallejo. Op de een of andere manier zit er hier en daar een vreemd groen waasje in. Misschien dat het de combinatie Tamiys en vallejo verf is. Een optie zou kunnen zijn het geheel weer over te spuiten maar daar ga ik nog even over nadenken. De vergeten stukjes ga ik in ieder geval nog even verven.
Ik ben voornemens "lady matilda" mee te nemen naar Eindhoven. Dan kun je haar nog bij daglicht zien 🙂 .

He Ben,

In je PB zie ik nog steeds geen foto's, maar zo in het fotoalbum wel.

Maar goed, mooi om te zien dat je volledig op stoom bent nu, en een model hebt afgebouwd. Ik sluit me bij de tips van Axel aan, maar zou wat correcties qua bouwen achterwege laten.
Het glimmende zou je ook nog kunnen corrigeren misschien met sterk verdunde stofkleur qua verf. Tamiya Buff is een mogelijkheid. Denk bij de verdunning dan aan 5%/95% (verf/verdunner). Voor de eventuele extra weathering met washes kun je pigmenten gebruiken, maar ook pinwashes van Humbrol. Dan krijg je dat effect wat ik behaalde op mijn Stuart.

Ik kom de 18e afzakken naar Eindhoven, dan drinken we er drie!!!

Groeten, MartinD

Ben,

de nummerplaat zelf heeft een donkerblauwe kleur, en de letters zijn wit.Het lijkt op de oude Nederlandse kentekenplaten, van voor 1985.

Btw, zal ik mijn Matilda dan ook maar meenemen, kunnen we vergelijken?

Greetz
Axel Repping

Ik heb "lady Matilda" enigszins besmeurd (met pigmenten en terpentijn). Over het reslutaat ben ik niet helemaal tevreden maar op de foto's het ziet er erger uit dan dan in werkelijkheid (ik vind de foto's een beetje vlekkerig). Bij gebrek aan een statief moest ik flitslicht gebruiken en dat wordt nooit mooi met zo'n ingebouwde flitser. Misschien toch maar eens een statiefje aanschaffen.
De foto van de bovenkant geeft het meest getrouwe beeld. Ik denk dat ik het er voorlopig maar bij laat, Zou trowens niet weten hoe ik de pigmenten er weer af zou moeten krijgen 😕 . Graag uw kritieken. Voor degene die haar "live show" willen zien, zondag in Eindhoven "thats the place to be to go waltzing Matilda" 🙂.

Foto-DNPWQKOX.jpg

Foto-GGIEBCSE.jpg

Foto-TI3VGUDC.jpg

Foto-XFBH3M67.jpg

Terug
Bovenaan