Ardennen project "Wacht am Rhein" (UPDATE)

De dio komt aan het eind toe.
Nog enkele details afwerken en dan is hij denk ik klaar.
Ik ben er in ieder geval tevreden over.
Het schilderen van de Camo patronen heeft de nodige hoofd brekens opgeleverd, en het resultaat is denk ik redelijk. Zeker niet perfect, maar "practice makes the master"

mg2239.jpg

mg2240.jpg

mg2241.jpg

Nog maar even een paar platen van voor en achter.

mg2251.jpg

mg2250.jpg

mg2247.jpg

mg2245.jpg

mg2243.jpg

Ik heb de vier mannen toch maar even een iets andere positie gegeven.
Graag op- of aanmerkingen.

Groet,
René
P.s. Aan alle plakkers nog een Gezond en productief 2010 toegewenst.

Mooi werk René!!! Lekker Ardennen gevoel en dat is altijd mooi om te zien!! MIsschien volgende keer iets meer "weg" laten zien en misschien nog klein beetje sneeuw. Leuk om te zien en de bomen zijn ook super.

Nog paar foto's van de voor- en achterkant want ben wel benieuwd naar je nummerbord.

Hoe heb je dat naambordje gedaan want die vind ik echt super. Ging tot voorkort altijd naar de sportprijzenwinkel op de Schrans maar die is er niet meer 😢 😢

Dinsdag nog mee naar bouwavond?

JW

Hoi Rene,

Jij bent wel een heel snelle bouwer 😉 Je hebt met het diorama een goede sfeer te pakken,inderdaad nog wat sneeuw (niet te veel) Mischien met een beetje aardappelzetmeel in een zouthouder sprenkelen dat is naar mijn mening al voldoende!
Wat wordt je volgende project?

Groeten,

Roger

J.W., Reitze, Oscar, Roger,

Bedankt voor de stimulerende opmerkingen.
Ik ga dus nog even wat resten sneeuw aanbrengen. Ga dat proberen met zuiverings zout.
Heb dat echter nog nooit gebruikt. Iemand een tip hoe het op de Dio aan te brengen???

UHHHH snelle bouwer??? Ik heb na mijn 5 maanden uitzending een beetje te veel verlof opgebouwd, dan heb je een lieve vrouw en die zegt, Neem lekker een maand verlof en ga lekker bouwen. Dat heb ik dus ook gedaan, bijna 3 weken elke dag zitten bouwen. Heerlijk en het is echt ontspanning.

Het volgende project zit al in mijn hoofd. Een BMW R75 met zijspan op een kruising met heel veel wegwijzers. Titel " Wo Gehts Hin ".

Echt een mooi stukje werk, de toevoeging van wat sneeuw zal m alleen maar meer uitstraling geven en de weg duidelijker naar voren doen komen.

Ik wil meeeeer foto's 8)

ha Rene,

ziet er goed uit.

kleine dingen.
De communicatie tussen de vier mannen is slecht.
Ken het setje, kan je meer mee doen. Draai ze een beetje naar elkaar toe als in een briefing.

Misschien volgende keer proberen de tracksporen te maken.

Het is niet storend, maar iets meer diepte zou tof zijn in deze.
Dat de achtergrond iets oploopt en wat struikjes of jonge dennen erbij.

Schilderwerk vind ik mooi.

misschien nog met een donkere aardtint plaatselijk eea aansterken voor contrast met grondje zelf.
Dan ' ligt' die losse stronk ook beter.

Mannen bedankt voor de complimenten.

René, de mannen staan al vast op de ondergrond, durf ze niet meer los te halen, maar ik begrijp wat je bedoeld.
De tracksporen had ik gemaakt, maar nadat ik het zand op de weg had gestrooid, waren de sporen bijna niet meer te zien. heeft iemand tips voor de volgende keer???
V.w.b het bordje, simpel printje gemaakt in CS3.
het is een kwestie van het juiste lettertype opzoeken en printen. klein kind kan de was doen(moet dat kind wel weten hoe de wasmachine werkt 😉 ).

ga wel nog aan de slag met sneeuw, als het klaar is zal ik wat nieuwe platen schieten.
René

Prachtig gedaan man...vooral origineel dat je van deze wereldberoemde scene ervoor hebt gekozen om juist niet de schwimmwagen eruit te lichten maar het volgende voertuig.
Wel voor de plaats en tijd het al even beroemde bordje met het geweer erbij (voor de rivitcounters moet het natuurlijk een ander wapen zijn, steekt de loop achter het bordje mamedy langs en moet de wapenriem over de 1 van 13km vallen en ontbreekt er nog een bordje onder st Vith maar het is allang duidelijk om welk punt het gaat...hoe ziek kan je wezuh als het gaat om exactheid en historisch correct)

Maar ik vind het vooral gaaf dat je die twee officieren naar voren laat lopen naar die suggestieve schwimmwagen....de kunst van het weglaten!!!

Het ademt de sfeer van toen...mooimooimooi!!!

Beter het zand niet in de sporen strooien dan. Omgeploegde, aangedrukte aarde heeft ook niks weg van de omliggende aarde.

mijn suggestie: maak van wat overige ( lees, afgedankte rubberen) tracks idzv een pizzames een rollertje om de sporen gelijk te krijgen.
Voor het zand/structuur zelf, verpulverd/gevijzeld kattenbakgrind.

Detail is van deze hele setting, excl. dan René zijn 251, helemaal in scène is gezet voor het Heimfront. De 2 lopende figuren zijn vriendelijk gevraagd om het geheel even te lopen zodat het leuk op film kwam en de Schwimmer met sigaar rokende grote onbekende evenzo. Blijft alleen jammer dat ze nooit hebben kunnen achterhalen wie wie nu is.

Blijft feit dat het een unieke setting is.

JW

Ha kerel,

Ben door jouw dio en dat suffe paaltje weer even aan het zoeken gegaan...
De reden:
Ooit heb ik een diootje gemaakt van die Schwimwagen met die ss-officieren die zogenaamd kaartlezen precies voor dat bord (hoe goed kan je dan kaartlezen kan je jezelf dan afvragen!!!) Toen was ik ook geobsedeerd doordat #$!^^^&-paaltje en kwam tot een zelfde excemplaar als jij...simpelweg omdat ik niet de foto's had die ik nu heb.

Inmiddels 20 jaar later ben ik een aantal boeken rijker en het beste boek van mijn plank aangaande deze scene is die van Jean Paul Pallud met de ongelooflijk originele titel; The battle Of The Bulge then and now. blz 153 t/m 158 laat de stills uit de film zien en de foto's van een vent van de ss-kriegsberichter die het bordje voor de film heeft "gemodificeerd"

Die ss-persofficier heeft het bord van malmedy, dat nog maar aan een spijker hing en naar de grond wees, in balans gebracht met de mauser K98 die eerst over het bordje van st.Vith hing. Maar hij deed in al zijn ijver om het verslag mooier te maken nog iets. Hij verwijderde het amerikaanse pijvormige bordje (dat ook in de richting van malmedy wees) dat boven het bordje met de de Z hing en gooide dat in de struik waar het bleef hangen ongeveer 20cm boven de grond recht onder de punt van de pijl van st Vith. De tekst op dat bordje bestaat uit drie regels; 202, ORD DEPOT en FDW onderelkaar. Datt bordje is pijlvormig met diezelfde punt aan de acterzijde eruit gezaagd die aan de voorzijde de pijlvorm maakt...snap je het nog???? Dit verklaart ook die spijker die nog boven uit de paal steekt boven het bordje met de Z.
De paal is overigens gewoon vierkant met een punt bovenop en zo bij de gamma te verkrijgen op de afdeling tuinhout...Dat zeg ik!!!

Maar jij hebt een prachtig stuk modelbouw neergezet; iedereen proeft de sfeer en wie loopt er nu te zeiken over zo'n duf bordje...maar mij boeide het omdat ik destijds hetzelfde bordje had gemaakt en me suf had gezocht om de tekst te achterhalen...
Overigens is het niet de schwimmwagen die voor jouw sdkfzetje staat maar nog een sdkfz en hebben die mannen van de kriegsberichter die schwimmwagen later weer voor dat bord laten poseren...de beroemdste foto van "de slag om de uitstulping"
tenslotte is het nummerbord van jouw sdkfz 929326...lekker belangrijk!!!
mazzel en bovenal veel bouwplezier.

Martin, ik heb even gekeken op een andere foto
Inderdaad, er hangt ook een US bord op.
Nooit op gelet. Ik blijf bij mijn versie. Alleen 1 vraag. Welk geweer hangt er nu aan het bord. een K98 of eengarang???
Ik kom er niet uit. Dat detail wil ik persé correct hebben.
ik hoop op een reactie.
René

Elco,
Ja je hebt het goed gezien.
Het wiel zweeft. had het zelf ook pas ontdekt op de foto
Laat het zoals het is, ga woensdag naar de 1e bouw avond van dit jaar, dan ga ik horen wat er nog te verbeteren valt.
pas daarna ga ik weer aan de slag om dit juweeltje op en top te maken
In ieder geval bedankt voor de opmerking 🙂

Het is af en toe bizar wat je allemaal wel niet op een foto ontdekt wat je in t echt niet opvalt/ziet 🙂

Neemt niet weg dat je project keer op keer nog steeds zeer de moeite is te bewonderen :idea:

Robby,
Doen,doen,doen is het motto.
Ik ben jaren geleden begonnen met het lezen van de Verlinden Way
deel 1 t/m6
Daar staan heel veel voorbeelden in.
En gelukkig hebben we tegenwoordig Internet. Daar is de wereld aan informatie en voorbeelden weg te halen.
Ga gewoon je gang en blijven proberen. Je gaat vanzelf beter worden, maar wees niet bang om ook eens zwaar teleurgesteld te worden. dat gebeurd ook.
Succes,
René

Tja als voertuig fanaat moet ik dat opgetilde voorwiel echt naar het rijk der fabelen verwijzen. Maar eh, de 251 op de foto is een /D en jouw model is een /C

Piet,
Bedankt voor de oplettendheid.
Ja ik heb het gezien, en ik ga daar nog even mee aan de slag.
De D uitvoering die ik gebruikt heb, noem het maar een dichterlijke vrijheid.
Het gaat mij niet zo zeer om het historisch correcte. Ik heb alleen geprobeerd de foto in 3D neer te zetten. Ik denk dat dat aardig gelukt is.
By the way. Nog even over dat wiel. Ik zit nu 32 jaar bij Defensie, en heb zeker meerdere situaties meegemaakt,dat een wiel en zelfs beide voorwielen van voertuigen even geen contact meer hebben met de bodem. Dus helemaal onwaar is het zeker niet.(moest ik toch even kwijt.)
Groet,
René

Bij een 251 zijn net als bij de meeste duitse halfrupsen, de voorwielen maar voor ca een kwart of zo dragend. De naam zou eigenlijk 3/4 of 2/3 rups mogen zijn in plaats van halfrups.
Er zijn trossen foto's van zwevende voorassen, maar het verenpakket dat je boven de as hebt geplakt is er niet voor de sier. Het is een pendelas. Als je een 251 over een helling rijdt zodat de voorwielen vrij komen kun je de as met de hand heen en weer duwen. Kortom: als ie een gat tegen komt zoals op jouw dio dan zakt het wiel er gewoon in. de as niveleert het hoogte verschil.

Neu

Kan makkeljk. (Het is maar een klein plaatje)

Peiper had de laatste nieuwe spullen, als ik de foto's van de regio rond La Gleize, waar de meeste voertuigen uiteindelijk gestrand / verzameld zijn, in mijn geheugen terug haal zat volgens mij ook wel ergens een 250 bij. Mijn favoriete foto is echter een akkertje met zo'n 20 251/D's. Ze moesten nu eens weten dat die dingen in slechte staat voor meerdere tonnen euro's wel eens een heel enkele keer van de ene naar de andere verzamelaar doorgegeven worden.....

Er is nu sprake denk ik van wat verwarring. De getoonde foto bij René zijn avatar heeft niets te maken met Peiper. Deze is dus genomen op het kruispunt Kaiserbaracke waarover de KG Knittel en KG Hanssen haar route had. Er is een mix van 250'ers voor de AA.1 en 251 die weer deels bij Hannsen zaten. Je kan nog meer van de foto's zien waarop 251'ers afslaan.

Wie zijn later ook nog de bekende King Tigers voorbij tuffen en waarschijnlijk, is nog voer voor onderzoekers, delen van Art.van LSSAH.

René heeft wat vrijheid genomen in zijn werk en een C.ausf. ingepast. Kan het? ach alles kan of zou mogelijk kunnen zijn geweest. Dat het voor 99% D.Ausf. zijn geweest is ook wel duidelijk bij René maar is en blijft leuk stukje werk en dat is ook van groot belang.

JW

Terug
Bovenaan