Ardennen project "Wacht am Rhein (UPDATE 23-12 )

ïk ben dus begonnen met een Ardennen project. het gaat gestaag vooruit. hier even een paar foto's van de items die ik al klaar heb en nog ga maken.

De uitgangs situatie:
37790721386701a47bae.jpg

Het voertuig:
000228.jpg

De manschappen:
63008.jpg

Zijn onderweg, dankzij de hulp van Danny Raadgever en J.W.Mol

De bomen:
000230.jpg

zijn hand gemaakt volgens deze link:

http://www.wettringer-modellbauforum.de/forum/thread.php?threadid=17597&hilight=baum

De wegwijzer:

000231.jpg

gemaakt van sprue en zelf geprinte borden op dik carboard.

De netten:
000226.jpg

Takken voor op het voertuig:
000225.jpg

Hand gemaakt van elektriciteit draad, statisch gras, velpon en vallejo.

De ruwe opzet:
000227.jpg

en last but not least, ben ik er over aan het denken om deze mannen ook nog een rol te laten spelen in dit geheel:

t53454.jpg

Tot zover de eerste sessie.
Aan- of opmerkingen en /of suggesties van harte welkom.
René

Hoi René, dit onderwerp blijft fascineren en vooral ook deze setting blijft tot de verbeelding spreken. Zijn toch een aantal dingen die me opvallen aan je halftrack. Op de lange zijkanten zijn nog gietranden te vinden die dienen voor de pioniersuitvoering en deze horen niet op jouw model thuis.

Ik had meer gekozen voor een D.ausf. i.p.v. de C.ausf. omdat de LSSAH nagenoeg weggevaagd is in Normandie en ze veel nieuwe voertuigen hebben gekregen. En alles wat bekend is aan beeldmateriaal er gebruik is gemaakt van D.ausf. en het ook beter in het beeld zou passen. Neemt niet weg dat er tot het einde toe met de C. is rondgereden. Ik mis zo wie zo de cammo op je voertuig. En persoonlijk vind ik hem voor de setting is to much overdone qua weathering. Kijk even goed naar je tracks want het lijkt erop dat ze wat te los zitten/omhoog vallen.

Vergeet niet om het voertuig te voorzien van ss-nummerbord, divisie teken en wapeneenheid.

Dit is niet om af te zeiken maar meer om stof tot nadenken te geven wat je project aangaat mede ook omdat dit mij enorm aanspreekt 😉

JW

JW,
Ik heb inmiddels de takken aan gebracht aan de lange zijkanten. Dus de gietranden zijn inmiddels niet meer zichtbaar.
De Ausf.C had ik nog liggen,vandaar dat ik hier voor gekozen heb.
Ik realiseer me dat dit niet geheel historisch verantwoord is, maar het gaat mij meer om het optische.
De Weathering heb ik juist zo gemaakt,om een zeer afgeracht voertuig neer te zetten. per slot van rekening waren de eenheden al tijden onderweg, en onderhoudt was tot het minimum beperkt, als het uberhaupt nog gedaan werd.

Ik zal vandaag nog even een plaatje op dit bericht zetten van het Vtg. met camo takken
Hij staat nu te drogen en de witte houtlijm ziet er niet uit. Zodra het gedroogd is, gaat hij komen.

Uhhh, ja de SS nummer borden en divisie tekens moeten er nog op. 😉

http://www.network54.com/Forum/571595/thread/1191324661/last-1221985305/SdKfz+251-21+of+Kampfgruppe+Peiper

Hier kan je wel wat info uithalen over de nummerborden.

JW

hee rene,
zit 'm net even te bekijken, en vind de aanvangsfoto van je halftrack er prima uitzien, ondanks het ontbreken van een camouflagepatroon. ben persoonlijk niet zo kapot van de camo-netten en takken die je er nog op hebt gehangen. als het er nog af kan....
en wat je al zegt, het is een voertuig wat de indruk moet geven dat het al 'n tijdje meedraait dus kan het ook best eens zonder camo de ardennen in zijn gestuurd, dus zou 'm lekker zo laten
groeten ruud

Ruud,
De netten zitten muurvast. maar ik vind het wel mooi (kwestie van smaak).
Ik probeer de foto te benaderen.
ja, die verweerde toestand,dat is wat ik probeer neer te zetten. de laatste stuiptrekken van het grote Duitse leger. geen support op vele fronten, dus doen met wat je hebt.
Historisch verantwoord????
Zeg het maar. Het zou zo maar gebeurd kunnen zijn. Er zijn jammer genoeg nog maar weinig mensen die het meegemaakt hebben, en dus na kunnen vertellen.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee.
Bedankt voor je opmerkingen.
René

René, dat is natuurlijk ook het belangrijkste dat jij tevreden bent en het is ook jouw project. Je geeft het zelf ook al aan dat het je om het optische gaat dus historisch of niet is niet van belang in deze. De situatie schets is ook wat anders vooral ook omdat het relatief aan het begin van de Ardennen slag was en het zwaarste nog moet gaan plaatsvinden maar dat is een andere discussie en gaan nu ook maar niet voeren.

Ik blijf toch raar tegen die tracks aankijken. En de figuren van Dragon kan je mooi inpassen trouwens.

JW

Nieuwe Update

JW, ik heb nog eens gekeken naar de tracks, en inderdaad,ze zaten niet helemaal lekker. rechtgetrokken.
Hierbij de laatste update van vandaag.
het ondergrondje en toch nog maar een boom erbij.

000236.jpg

000237.jpg

Graag op- of aanmerkingen
René

De netten, de verwering, de takken, de tracks....

Het is allemaal al de revue gepasseerd.
Mijn suggestie voor de ondergrond; snij de weg een stuk dieper uit. Een centimeter of 3 en laat de bomen in het oplopende talud erachter staan.
Zo geef je diepte en dynamiek aan het geheel en zin aan de dikke blok schuim eronder.

Carry on!!

helemaal gelijk rene, jij moet het mooi vinden da's altijd het belangrijkst! dio gaat goed zo te zien, zet je om de hoge rand nog een kadering van plastic plaat?
oh, ben altijd van de leuke details, en fraaie dekenrol daar op het spatbord!
succes, hou ons op de hoogte!
groeten ruud

Hey,

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat maar ik heb wel een kleine suggestie; het zou leuk zijn als je een M1 Garand aan de Malmedy wijsplaat hangt aangezien dat met opzet was gedaan door de Waffen-SS fotograaf.

Voor de rest kan ik je weinig advies geven maar succes met je voortgang.

Groete Maarten

André, Bednkt voor het compliment. Wasdit draadje al weer vergeten. Inmiddels is het af en de bomen heb ik weggehaald. Ik vond ze niet zo goed en de verhoudingen waren zeker niet goed.
Of ik nog foto's ga plaatsen weet ik nog niet. Ben de laatste tijd niet zo actief. Druk met werk en er spelen een paar andere dingen mee.
Groet,
René

Terug
Bovenaan