Af! AMX-13 tussendoortje

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Wat is meer ontspannend tijdens een lockdown dan gewoon simpelweg een kitje in elkaar zetten. Deze Takom AMX kwam eind vorig jaar voorbij op dit forum voor een aardige prijs en ik kon me weer eens niet inhouden. 😉

In plaats van deze op de plank bij de rest van de stash weg te leggen, ben ik maar meteen begonnen met plakken met dit als tussen resultaat. Ik heb intussen ook leuke Franse figuren van Azimuth besteld om het geheel aan te kleden, maar eerst maar weer wat kleur erop.

Gr Bas 20210207_220448.jpg

20210207_220417.jpg

20210207_215807.jpg

amx13_90_023.jpg

Laatst bewerkt:
Dankjewel Vincent,

dit is de enige fatsoenlijke manier om met dit soort losse plastic tracks fatsoenlijk uit de voeten te kunnen. Ik heb op dit moment vreselijke ruzie met de Miniart Tracks van de T-70, welke ik helaas niet op deze manier vooraf in elkaar gezet heb....

Gr Bas

Ja die tracks ken ik, of waar het ook voor door moet gaan! Heb dat model zelf ook gemaakt. Het plastic is aan de zachte kant, wat bij grotere delen al minder jovel is, laat staan bij kleine onderdelen zoals de rupsen. Ik zou ze vervangen door Friul of Masterclub items, bij Modelsale.nl is nog een set voor de T-70 in de aanbieding van laatstgenoemde merk. Ik zou mezelf niet langer kwellen en die kopen!

Mvg,

Vincent

Ik heb ze gezien en heel lang getwijfeld, maar intussen ben ik al zo ver dat het de moeite niet meer waard is. Maar bedankt voor de tip, heb ook nog een T-60 liggen.

Gr Bas

Ok succes, ben benieuwd wat je gemaakt hebt van die softies! Door dit model heb ik een aversie gekregen van Miniart voertuigen, al hebben ze hun leven wel gebeterd. Hun recente accessoire sets zijn wel top, zoals van de emmers, Panzerschreck en meubels. Figuren van hun blijven kwalitatief echter ook nog achter tov bijvoorbeeld ICM. Laast nog hun Totenkopf grenadier set gekocht, maar oogde te plomp en grof vond ik.

Mooi Bas,
Zag nu pas dat er een AMX gebouwd werd.
bij mij staat ie nu in de base kleur. Ik heb Wheelmask van Quickwheel gebruikt voor het rubber op de wielen.
Als je het wil hebben stuur ik het graag op, ik doe er niks meer me. Btw, ik heb friul gekocht.

gr Tini

Dankjewel Tini, ik heb je bericht gelezen. Ik ben heel benieuwd...

Intussen ben ik bezig met decals. Als. Die er strak op zitten stuur ik weer een update.

Ik heb deze figuren van Azimuth weten te bemachtigen, maar ik kan nergens een kleurenschema vinden voor deze tijdsperiode. Iemand suggesties?
Gr Bas

1092919-21643-47-pristine.jpg

Olijfgroen. Veel meer is er niet te zeggen over Franse uniformen in de jaren ’50 t/m 90, volgens mij 🙂

picture-5.png

Ziet er al goed uit! Had je geen problemen met die rubberen “canvas” cover te bevestigen?

groet, Tini

Had je geen problemen met die rubberen “canvas” cover te bevestigen?
Nee, ik gebruik een rubberachtige superglue (neopreen?) van alieexpress welke prima is voor dit soort klusjes.

Jakko, dat is ook mijn vermoeden, alleen de helm is wel specifiek, daarom zijn ze ook zo interessant.

gr Bas

Ik meen me te herinneren dat de helm wat groener en glanzender is, maar ik kan zo snel geen kleurenfoto’s van Franse tankbemanningen vinden.

Hallo Walter, ze hebben geen website. Gewoon een mail sturen naar azimutproductions@cegetel.net en vragen of ze hetgeen hebben wat je zoekt.

Gr Bas
Bijzonder! Dan moet ik wel weten wat ze hebben!! Ooit een conversie gekocht voor een MB Wolff lang. Was ik niet zo over te spreken. Ze hebben meer MB/panhard conversies.

Weer een momentje gevonden om met de airbrush en de kwast verder te gaan. Mooi gebruik kunnen maken van de mal welke ik van Tini heb gekregen. Voelt bijna als vals spelen, maar het werkt wel.

20210311_192021.jpg

20210311_223905.jpg

Gr Bas

Je kunt het al bijna geen tussendoortje meer noemen...
Ook al pak je een eenvoudige kit, als je hem netjes wilt afwerken is het verschil in de meeste gevallen niet groot (of zijn wij te perfectionistisch..?). Hij wordt mooi.

Hoe schilder/verweer je de onderzijde en tracks, ik meen washes te herkennen?

Groeten, Jan

Hoe schilder/verweer je de onderzijde en tracks, ik meen washes te herkennen?
Hallo Jan, dankjewel. Feitelijk is het een vrije interpretatie van een proces wat hier (link) redelijk netjes uitgelegd is, zij ik dat ik het met andere merk producten doe. De Rust en Dust set van Lifecolor is echt wel een aanrader voor dit soort klusjes.

gr Bas

En wederom een kleine update met een paar detail shots, met hopelijk een geslaagd resultaat van een "geleefd" voertuig, zonder dat het meteen overdadig word.
20210408_224237.jpg

20210408_224353.jpg

20210408_224108.jpg

Nou niks mis mee hoor, door de rand van de helm is de schaduw extra aanwezig maar ook meteen vals, waardoor de highlights meer opvallen. Als je in dit geval met een wat donkerdere basis bent begonnen kun je met een paar highlights een hele degelijke opzet maken, dat een beetje blenden, en dan de laatste highslights.

De koppies zijn van zichzelf al vrij scherp, dat is al een fijn begin

Volgens mij zijn ze best goed, bijna alles olijfgroen/-drab en je kunt bijna niet misgaan.

Bas, welke kleur heb je voor het canvas gebruikt. Ik ben niet tevreden over mijn kleur.
eerst had ik een khaki kleur, nu dit lelijke groen. Blancoën 😉?

1D48A203-D7FF-4ED4-9D79-5DC5D5D16B38.jpeg

Hallo Tini,

Ik weet niet meer de exacte kleur. Volgens mij uit de US livecolor set, een lichte olijfgroen. En daarna een flinke groene wash van citadel. (Games workshop)

Gr Bas

Is erg mooi geworden!

Een pronkstukje Bas,

Ik vind hem erg mooi.

Groeten, Jan

Ziet er erg goed uit Bas, mooi werk!

Groet,

Paul

Terug
Bovenaan