AK diorama series Terrains

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
1,5 jaar geleden heb ik op een beurs AK diorama series Terrains gekocht. Lichte aarde kleur. Om het mezelf makkelijk te maken.
Dit wilde ik als deklaag op de ondergrond voor mijn Austin aanbrengen. Basis van isolatieschuim met daarop een laag gips.
Bij openmaken van het verzegelde deksel trof ik een ingedroogde, brokkelige inhoud aan. Geen nood, je kunt water toevoegen. Op de foto een deel ingedroogd, gebarsten, een deel licht vochtig door het toegevoegde water:

1000016430.webp

Gisteravond een laag op de basis aangebracht, dikte enkele millimeters. Verwerking was lastig, omdat het vrij droog was, maar door bevochtigen uiteindelijk een mooie toplaag.

Vanavond wilde ik ermee verder, maar dit is opnieuw beginnen:

1000016429.webp

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's niet leuk... door de scheuren lijkt het of de bovenlaag veel sneller is gedroogd dan eronder maar gezien
de laag maar enkele millimeters dun is zal dat waarschijnlijk niet de verklaring zijn.

Misschien is het niet goed te reactiveren nadat het al uitgedroogd is ?

misschien toch meer water toevoegen, en het even een tijdje weer vochtig laten worden.
In mijn ervaring verwerkt het echt heerlijk, en zou het niet dik en droog moeten zijn.

AK zegt :

Light Earth is the perfect product in texture and tone for recreating lighter shades of earth on diorama or vignette bases where light earth tones and fine textures are needed.

This is a high quality acrylic product developed for extreme realism.

Acrylic product for textures in dioramas and vignettes.

Perfect results in thin or thick layers.

It can be diluted with water or an acrylic thinner to improve its flow.

No toxic.

Gelukkig is de hechting niet goed voor dit geval.

1000016431.webp

Perfect results in thin or thick layers.

It can be diluted with water or an acrylic thinner to improve its flow.
Dat is ook waarom ik water heb toegevoegd.

misschien toch meer water toevoegen, en het even een tijdje weer vochtig laten worden.
In mijn ervaring verwerkt het echt heerlijk, en zou het niet dik en droog moeten zijn
Mijn eerste vraag is: hoe hoort het uit het potje te komen?

En een 2e: wat kan ik met de inhoud van dit nieuw geopende potje?

Als het 'smeuïg' zou moeten zijn, wil ik proberen het potje te regenereren door er water aan toe te voegen en dan op een stukje testen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou inderdaad als een pasta moeten zijn.
Eventueel een kleine hoeveelheid in een ander potje doen, wat water erbij, goed mengen/roeren om te kijken of het dan beter werkt.
Mocht het alsnog niet werken heb je de originele nog om verder te proberen.

Als het 'smeuïg' zou moeten zijn, wil ik proberen het potje te regenereren door er water aan toe te voegen en dan op een stukje testen.
smeuig als een potje pindakaas waar de olie bovenop drijft, dat er dan doorheen roeren en t zou goed moeten zijn.
Nu weet ik wel dat de sneeuw uitvoering weer iets dikker was. maar inderdaad even wat water bij gooien en kijken wat het doet.

Ik gebruik deze producten ook van AK, maar het zou zo niet uit een ongeopende verpakking moeten komen. Het hoort dan een smeuïge pasta te zijn zeg maar. Eenmaal geopend droogt het wel redelijk snel uit vind ik. Daarom bewaar ik het nu maar in zakjes die ik luchtdicht kan afsluiten.

Bedankt mannen, ik ga het proberen te verdunnen met water, schoon potje.

Groeten. Jan

Tijdens regenereren eventueel mixen met een electrische staafmixer om zeker te zijn dat er geen (droge) klontjes in zitten.

Ik heb hem nu zo goed mogelijk doorgeroerd. Er zitten nog klontjes in. Morgen kijken of die vocht hebben opgenomen en nog een keer goed doorroeren. Ik neem hier even de tijd voor.

Het is te weinig voor de staafmixer zoals wij die hebben, maar als het nog goed is, zou het vocht moeten opnemen en kan ik het straks makkelijker homogeen roeren.1000016432.webp
Groeten, Jan

1,5 jaar geleden heb ik op een beurs AK diorama series Terrains gekocht. Lichte aarde kleur. Om het mezelf makkelijk te maken.
Dit wilde ik als deklaag op de ondergrond voor mijn Austin aanbrengen. Basis van isolatieschuim met daarop een laag gips.
Bij openmaken van het verzegelde deksel trof ik een ingedroogde, brokkelige inhoud aan. Geen nood, je kunt water toevoegen. Op de foto een deel ingedroogd, gebarsten, een deel licht vochtig door het toegevoegde water:

Bekijk bijlage 50165

Gisteravond een laag op de basis aangebracht, dikte enkele millimeters. Verwerking was lastig, omdat het vrij droog was, maar door bevochtigen uiteindelijk een mooie toplaag.

Vanavond wilde ik ermee verder, maar dit is opnieuw beginnen:

Bekijk bijlage 50166

Groeten, Jan
Wel mooi voor een woestijn setting, ik verdun het met Tamiya thinner .

Ik heb het kleine potje 2 dagen laten staan. Af en toe doorroeren. Uiteindelijk leek het in orde. Ik kon het prima verwerken met een spatel en een stevige penseel. Penseel af en toe bevochtigen.
Tijdens aanbrengen trof ik nog wat kleine klontjes aan. Die heb ik verwijderd.
Gisteravond een mooi resultaat, hoewel er al snel kleine scheurtjes zichtbaar werden. Die heb ik meteen aangepakt met kleine beetjes pasta.
Vanmorgen was het een teleurstelling: 1000016578.webp
Mijn voorlopige conclusie is: gooi het weg als het is ingedroogd.
Mijn resterende vraag: hoe kan het indrogen, als het potje nog is geseald? Er staat overigens geen datum op het potje.

Groeten, Jan

Inderdaad jammer allemaal. Maar daarentegen vind ik het als woestijnondergrond zo gek nog niet. Overspray met lichte kleuren om een diepte effect te verkrijgen. Met die scheuren is het dan zo gek nog niet…

IMG_6609.webp

Ik heb het kleine potje 2 dagen laten staan. Af en toe doorroeren. Uiteindelijk leek het in orde. Ik kon het prima verwerken met een spatel en een stevige penseel. Penseel af en toe bevochtigen.
Tijdens aanbrengen trof ik nog wat kleine klontjes aan. Die heb ik verwijderd.
Gisteravond een mooi resultaat, hoewel er al snel kleine scheurtjes zichtbaar werden. Die heb ik meteen aangepakt met kleine beetjes pasta.
Vanmorgen was het een teleurstelling: Bekijk bijlage 50192
Mijn voorlopige conclusie is: gooi het weg als het is ingedroogd.
Mijn resterende vraag: hoe kan het indrogen, als het potje nog is geseald? Er staat overigens geen datum op het potje.

Groeten, Jan
Voor een woestijndiorama perfect… weggooien (of geven) kan atijd nog.

Dat is jammer Jan.
Ik heb even gezocht en sporadisch komt zo'n uitgedroogde pot voor, ook met een vergelijkbaar product van AK.
Helaas las ik geen antwoorden over oorzaak en eventueel herstellen van het goedje.
De enige bruikbare suggestie is je vraag stellen bij AK zelf. Ik las dat hun helpdesk klanten graag te woord staat.

Voor een woestijndiorama perfect… weggooien (of geven) kan atijd nog.
Dat doe ik nog niet. Kan altijd nog.

Dat is jammer Jan.
Ik heb even gezocht en sporadisch komt zo'n uitgedroogde pot voor, ook met een vergelijkbaar product van AK.
Helaas las ik geen antwoorden over oorzaak en eventueel herstellen van het goedje.
De enige bruikbare suggestie is je vraag stellen bij AK zelf. Ik las dat hun helpdesk klanten graag te woord staat.
Dat wilde ik nog doen. Er staat een numerieke code op het potje, waar ik geen datum uit kan herleiden. Voor AK zegt het waarschijnlijk meer. Ik zie mooie resultaten met hun spullen, hoewelde tip van Bas me ook aanspreekt. Wordt vervolgd.

Groeten, Jan

Schrok al Jan 🤡

De reactie van AK Interactive is, dat je een acryl niet altijd kunt herstellen met water. Mogelijk zou er iets aan het potje hebben gemankeerd. Dat betwijfel ik, het potje zelf is gaaf, onbeschadigd. De seal zat erop en het deksel voorzien van een onbeschadigd breeklipje.
Hun tip: inhoud na aankoop controleren en terug naar de leverancier. Dat vind ik vreemd, want dan heb je een niet meer gesealde verpakking.

Ik houd het bij klei, leem, water en houtlijm. Dat werkt en is simpel.

Groeten, Jan

De reactie van AK Interactive is, dat je een acryl niet altijd kunt herstellen met water. Mogelijk zou er iets aan het potje hebben gemankeerd. Dat betwijfel ik, het potje zelf is gaaf, onbeschadigd. De seal zat erop en het deksel voorzien van een onbeschadigd breeklipje.
Hun tip: inhoud na aankoop controleren en terug naar de leverancier. Dat vind ik vreemd, want dan heb je een niet meer gesealde verpakking.

Ik houd het bij klei, leem, water en houtlijm. Dat werkt en is simpel.

Groeten, Jan
Heel eerlijk had ik verwacht dat AK wel een nieuwe aan zou bieden.
Maar ik denk dat ze dat zo vaak hebben gedaan dat nu het beleid is om de mensen af te wimpelen.

Naar mijn idee dom, want dan weet je zeker dat die klant dat spul nooit meer koopt en zelfs al het andere ook links laat liggen.

En inderdaad hun tip om het te controleren direct na aankoop is helemaal van de zotte!
Dan is het zeker dat het open is geweest en kan je na een half jaar niets meer reclameren.

Domme actie van AK!

Terug
Bovenaan