Airbrush cabine zonder afzuiging naar buiten

Hallo,
Ik heb weinig mogelijkheden om de cabine naar buiten te laten afzuigen. Is het mogelijk in de woonkamer te spuiten zonder de afzuiging naar buiten, maar wel met afzuiging aan. Er vanuit gaande dat de verf in de filters wordt opgevangen. Ik gebruik Vallejo .

ik heb een airbrusafzuiger gezien met een waterval erin, maar die van mezelf heeft ook een filter, als het goed is zorgt dat al voor schone lucht

Je kunt de slang van de afzuiging in een emmer water hangen (met een deksel erop zodat het niet overal naartoe spettert), maar daarmee vang je alleen de verf af — de walm van oplosmiddelen en dergelijke veel minder.

Voor Vallejo acryl voldoet een goed geventileerde ruimte. Op zolder zet ik de dakramen iets open, meer niet.

Je kunt voor safe gaan met de emmer, maar ook testen hoeveel verf er uit de slang komt door hem tegen een wit stuk papier, karton of doek te laten blazen.

Als je niet goed kunt ventileren is de emmer met water een goed alternatief.

Nadeel van geen afzuiging is dat de nevel neerslaat en dat is lastig van de eettafel af te poetsen
Wij hebben de eettafel niet op zolder staan.

Op mijn werkblad zit wel een laagje, maar dan had het maar geen werkblad moeten worden.

Laatst bewerkt:
Als je de cabine in combinatie met een emmer gebruikt: ja. Acryl droogt heel snel bij vernevelen, het zou me niet verbazen als je de kleur niet in het water terugziet.

Dat heb ik ook zo Timo 🙂. En ben blij met de luxe dat een slaapkamer als mijn hobbykamer mag dienen.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat het neerdwarrelende stof het vervelendste is,
Dan denk je dat je netjes hebt gewerkt, kom je maanden later nog groen stof tegen in je boekenkast.
Dus de emmer doet het hem.

De oplosmiddelen zijn niet (zo) giftig dat je het niet in huis kunt gebruiken. (Als je geen echte thinner gebruikt 🙄)
Ze stinken niet en in een huiskamer merk je dat niet.

En als je verdunt met ruitenwisservloeistof met citroenlucht ruikt het huis nog ‘fris’ ook.
(Eerste reactie van mijn vrouw toen ze op mijn hobyykamer kwam om te melden dat het eten klaar stond en ik met mijn kop in de spuitkabine hing: “wat ruikt het hier lekker”.)
Is inderdaad wat anders dan verhitte soldeertin, snijolie tijdens draaien, Bison twee componenten lijm, giethars, olieverf, bisonkit verdunner, aceton, …

Dat geldt niet voor Vallejo, hun eigen verdunner en eventueel water. Voordeel van hun verdunner is dat er iets bindmiddel in zit voor een betere hechting.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al jaren terug een potje lijm met citroenlucht van mr hobby gekocht, was een wat dikkere lijm, ideaal voor bepaalde tracks, maar t rook bij mij toch verdacht veel naar lijm en niet naar citroen

Terug
Bovenaan