[AFV] Sd.Kfz. 10/7 - Feuerleitkraftwagen [+camo]

had ik toch een beetje gelijk @niels 🙂 alleen voor wel erg zware artillerie 😛
@ frank: ziet er veelbelovend uit. mooi evergreenwerk tot nu toe. die vizieren heb je die ook gescratched of uit een kit??

grtz jeroen

jeroen duifhuizen zei:
vuurleidingswagen??
ik weet niet in hoeverre mijn duits goed is maar ik neem aan dat ie gebruikt werd als observator voor artillerie beschietingen...

Even met mijn artillerie verleden. Een waarnemer neemt de vijand/doel waar en geeft dit door aan een vuurleidingscentrum en die geeft het dan door aan een batterij artillerie, dus een waarnemer zit voorin en een vuurleidingsvoertuig zit meer naar achteren. (wel zo veilig) 😀

Groeten Eric

Ziet er netjes uit maa rik vraag me wel af of dit wel op het juiste voertuig word gebouwd?

Ik dacht dat deze versie alleen op het kleine broertje van de Famo werd gebruikt. (doint shoot me if I`m wrong 😉 )

Ronald

Medebouwers,

Dank voor de replies. Hier een update van mijn project.
Het hoe en wat over de Feuerleitwagen is inderdaad hierboven al volledig blootgelegd 🙂 Ik ben geinspireerd door een bewerking van de SdKfz 7 Feuerleitwagen van Bert Koopman.

Momenteel ben ik bezig met het bovenste torentje, waarop nog een hatch komt. Verder komen er nog bolts aan de randen op het vlak van de achterste 2 kijkluiken, scratch boxen op de fenders, krik, dubbelkanister aan de schuine rechterkant tussen deur en cabine. De kijkluiken zijn afkomstig van een MB Panzer 1.

later meer 🙂

groet Frank

Aloha medebouwers,

Een korte update van mijn wip. Nog steeds bezig met 't onderstel. Binnenkort komt de cabine aan de beurt. De hele cabineconstructie zit nog los. Net mijn allereerste portie milliput ingekocht en nu maar eens kijken wat ik daarmee kan aanrichten 🙂 Hier de pogress...

Later meer
groet Frank

Hoi Frank

Leuk model, knap werk ook tot nu toe om alles zo goed na te bouwen. Heerlijk om na te kijken want dit is nu precies zown projectje wat ik zelf ook het leukst vind om te doen. Bouwze!

Jochem

Dank voor de repliek 🙂

@ Niels,
Why not ? Koop een basisvoertuig en een plaat evergreen van Euro 1,50 , eventueel een referentie gebruiken en let the fantasy do the rest... 🙂 Dit project kostte me kaal 20 euro en een boel bouwplezier waar absoluut geen kit van 100 euro tegenop kan...

Hier weer een update van de vorderingen...

Later meer 🙂

groet Frank

Aloha medebouwers,

't schiet niet heel erg op, maar de eerste bewerkingen komen er...loop beetje om de hete wielen heen eigenlijk 😳
Er ligt nu alleen nog de Tamiya TS-46 laag overheen met enkele pinwashes gedaan met burnt umber, chippings met Vallejo german grey, roesteffecten met Tamiya paarsbruin en hier en daar wat zaken opgelicht voor ´t zicht met Vallejo wit en roze. Als dat weatheringpallet klaar is, komt er een Revell matt-88 Okerwash overheen voor een warmgelig effect en wordt het chippingritueel herhaald. Toegevoegd worden eerst nog veringstangen, WH-nummerplaten en eventueel recon tactical markings. Het ondergrondje is een try-out en komt niet bij de SdKfz.

Op- en aanmerking altijd welkom. Later meer 🙂

groet Frank

Ha Frank,

Ziet er erg mooi uit. Leuk om te zien hoe je van een basis van een halfrupsvoertuig en een rotzooi evergreen iets moois kan maken.
Verf ziet er goed uit. (k'moet binnenkort ook maares om een airbrush, staan nog 3 moddelen te wachten op verf 🙄 )

Ga zo verder en laat maar snel het eindproduct zien 🙂

gr Johannis

beste medebouwers,

Ik ben de zaterdag flink beziggeweest met de linkertrax. Ik werd in gedachten teruggeworpen naar een Esci 1/72 sdkfz 251-tijdperk...

1. basis : Tamiya XF-9 Hull Red
2. filtertje : burnt sienna
3. chipping : Humbrol-53 metal

Ik heb op de overgangen en het bovenste lange gedeelte geprobeerd om enigszins met de loopwielen mee te buigen, maar dat komt niet goed terug uit de foto's.

En zo begint 't al 'n beetje op een halftrack te lijken.

Het kleurverschil tussen onderstel en hull wordt nog rechtgetrokken. De wielenranden moet ik nog opnieuw aanzwarten en kijken hoever de rubberblokjes gaan op de schakels. Ik wilde het geheel flink verder gunmetallen, maar ben er nog niet uit of dit 't gaat worden dus als iemand nog goeie tips heeft, hou ik me erg aanbevolen.

groet Frank

Frank Haspels zei:
Why not ? Koop een basisvoertuig en een plaat evergreen van Euro 1,50

plaat evergreen voor euro 1.50 😕: 😕:

waar haal je dat vandaan dan 😕:
ik heb binnenkort nogal een behoorlijke hoeveelheid nodig en ik zie alleen maar prijzen van 4 a 5 euries per verpakking 🙄

trouwens een erg leuk project ,ben zelf ook met een (evergreen ) scatchbuild project bezig en het is wel even wat anders

het geeft op de een of andere manier net effe wat meer voldoening als het lukt.

greetz Ronald

@Ronald

Ik noem het evergreen, maar ik haal A3-formaat polystyreenplaten van 0,5mm dik bij het SchaalTreinenHuis in Amsterdam. Voor Euro 1,80 trouwens. Excuseer. 😳

Ik vind het geweldig om dit soort projectjes te doen. Toen ik begon had ik geen idee van het resultaat zoals ie er nu bijstaat. Ik zie wel al details die ik liever anders had gewild en het is een sci-fi-projectje dus het gevoel van klaarzijn of lukken vind ik lastig te bepalen 🙂

groet Frank

aloha medeplakkers,
inmiddels wat werkzaamheden verricht voor een ondergrondje voor de 10/7. Over een mogelijk setting eigenlijk nog niet nagedacht, dus alle tips zijn welkom.

10-7diorama.jpg

groet Frank

Tja Frank...,
Wat nu te doen...? Ik zie op menig foto die je post notities
en aantekeningen bijgaan. Als er iemand is die deze anomalie
in een goede context kan plaatsen, ben jij het denk ik.
Zie wel dat je het voertuig gaat centraliseren in de setting, zodat je het
plaatje in iedere gewenste hoek kan draaien.

Tik een paar Formule 1 gasten 1/35 op de kop, converteer ze naar
een filmploeg uit de jaren 70, die er voor de verandering in slaagde
een echt Duits voertuig te bemachtigen.
Of...en dat is vrij cartoonesk, laat op het topje van het voertuig een
soldaat zitten, terwijl er een drommedaris met Duits officier erop
passeert.
Een logistiek probleem zou zich voordoen wanneer het voertuig
door een te klein tunneltje moest, maar da's teveel werk.
Je kan de unificatie wel vergroten door er een regulier voertuig
bij te plaatsen.
Eigenlijk vind ik het voertuig al uniek genoeg door zijn ' zijn'.
Als je er echt niet uitkomt, zou ik de ondergrond wat kleiner maken
en twee figuren erbij plaatsen die het voertuig laten doen waar hij
voor aangepast werd.
Koop bij IKEA nog eens een iets kleiner lijstje en genereer (ook)een
ander idee?
Ik hoop dat je dit gedurfde werk spoedig kunt bekronen
met een fraaie afwerking.
René

Hoi Rene,
dank voor je goede ideeën, maar ik laat Monty's filmploeg even schieten met dit project 😉 Centraliseren is inderdaad een optie om aandacht te vestigen.
De eigenlijke bedoeling was om de 10/7 met 2 figuren op een kleinere ondergrond, maar ik wilde met deze ondergrond toch iets groter uitpakken om de unificatie wat duidelijker neer te kunnen zetten, zoals bijvoorbeeld:
- SdKfz 10/7 + SdKfz 222 of 223
- SdKfz 10/7 + V1-launchrails en V1
- SdKfz 10/7 + SdAnh 53

Ik weet niet goed te kiezen, maar een extra voertuig moet klein zijn. Het figuurschilderen zelf wordt al een krim. Wat betreft een V1-launchsite komt er ook aardig wat werk bij. Iemand een idee waar ik een eventuele V1 vandaan haal ? 😕

groet frank

Hoi Gjalt,

die V1-stellingen zijn redelijk omvangrijk en ik zou in dat geval kiezen voor het laagstgelegen fragment van de stelling met een V1 erop. Een V2 valt af omdat ik die context wilde behouden voor de SdKfz 7/9.

dio48003mpm.jpg

bron : phpshopxml.com

groet Frank

Pweehee Frank,
je haalt je wat op je hals. Maar als dit is wat je wilt,
scratchbuilt je toch een V-1?
Het probleem is, dat je project nodeloos langer gaat duren
en het gevaar loopt een perpeteuum mobile te worden.
Denk ik dan he...
Als je die rails en V-1 binnen bereik had,..nu moet je ze nog gaan
maken. Voor de oplossing heb je nu een probleem.

Vind zelf de 222 of 223 erg beheersbaar, wat interactie tussen
de figuren ( waar je naar eigen zeggen ook veel tijd mee kwijt bent),
en je hebt een primodio.
Welke figuurtjes had je in je hoofd?
René

Bruce Oomen zei:
Frank,
Accurate Armour heeft een 1/35 V1.

http://www.tanxheaven.com/anc/V1accarm/V1accarm.htm

Thanks Bruce. Ik denk dat zelfs het kleinste fragment te groot gaat zijn voor mijn projectje. Dan valt de V1-optie bij deze af, maar het ziet er wel interessant uit in combinatie met een Mercedes L4500 of L6500. Misschien dan toch maar gaan voor een Späh of Kübel.
Rene Duret zei:
Welke figuurtjes had je in je hoofd?
René

@ Rene
Ik heb hier nog eigen creaties uit den schoenendoosch die ik erin wilde verwerken. Ik heb nog een berg manschappen in voorraad om te proberen. 🙂

Bij de onderste 2 heb ik alleen nog een beetje geëxperimenteerd met Vallejo, maar ongetwijfeld dat de ondergrond eerder klaar is.

crew10-7.jpg

groet Frank

Eej Frank,
recycling is goed en het is een leuk stel gasten dat je
ook weer lekker geconverteerd hebt. Heb een vermoeden waar die ene arm uit je sniperdio vandaan kwam.
Ik weet zelf niets over de herkomst van je voertuig, dacht hevig
aan Noord-Afrika, maar dat is dus niet het geval, aan de figuren te zien.
Is het een typisch Wehrmacht voertuig, of kon hij ook opgenomen zijn
in de ss-gelederen?
In dat laatste geval heb je een goede reden om misschien toch
eens buiten de schoenendoosch te neuzen.
Of heej, een paar mannen erbij met een radio, of zat die nou net gestouwd in dat voertuig?

Groet'n,
René

@Rene
Ik heb geen research gedaan naar de apparatuur in de FLW. Ik heb sinds een paar dagen de Dragon Signal Troops in huis dus een radiootje buiten zou zo maar kunnen.

En dan hier nog wat shoots van mijn projectje. Ik ben nog niet erg veel opgeschoten en ben momenteel bezig met verwering van onderzijde fenders en achterkant. De trekhaak in het proces een beetje overgeslagen en krijgt nog een nabeurt. Ook het nummerbord achterop wordt nog bijgeknipt. De vlekken op de balkenkruizen zijn niet zo goed zichtbaar als op deze foto's.

30052007695.jpg

30052007694.jpg

30052007693.jpg

30052007690.jpg

30052007689.jpg

30052007692.jpg

30052007691.jpg

We gaan verder 🙂
dank voor 't kijken

groet Frank

Heel netjes Frank, de halftrack ziet er keurig uit en het belooft een interessante dio te worden. Is het niet een idee dit in een zandbak te zetten met wat andere voertuigen zodat je een soort Noord-Afrika dio krijgt? t'Is maar een idee natuurlijk 🙂

Goeie foto´s Frank,
FLW ziet er erg verweerd uit man. Hij doet me lichtelijk denken
aan een Tonka/autootje dat ik als kind alle hoeken van de kamer liet zien.
Maar goed, de mate van chipping kan ook een handtekening zijn waaraan je misschien nog weleens de bouwer van een voertuig kunt herkennen.
Ben er zelf iets voorzichtiger mee, chip maar een beetje.
Nog eentje vraag...heb je hier ook white spirit voor gebruikt 😕:
vind die quasi glans nl erg puik.

Good luck,
René

Dank voor uwer repliek 🙂

@Jacco
Een stoflaag gaat ie zeker nog krijgen, maar ik weet nog niet welke kleur.

@Rene
Mijn Tonkaatjes gingen bij mij onder de hamer of met vuurwerk de lucht in. Dat chippen vind ik zelf erg leuk om te doen en geeft naar mijn idee
bij dit voertuig de contouren iets mooier weer. Daarnaast is 't een scratchbuilt, dus enige errors zijn op die manier ook weg te werken.
Ik heb verder geen WS gebruikt. Nog nooit gedaan eigenlijk. Ik neem aan voor de wash ?

@Johanna
Over een DAK-scenario heb ik nagedacht, maar 't wordt gezien z'n functie een europa-setting. Ik wijk misschien af van de FL-functie...moet ik nog
even bezien. Mijn zandbakje is in progress en ik begin binnenkort aan het storten van de eerste laag, na een plastic snoeisessie voor de gewenste vorm.
Alle hoeken en naden zijn afgedicht met Bisonkit tegen doorlekken en de grove bruine laag die er nu zichtbaar is, is een combinatie van houtlijm, water en koffiedik.
Het was eerst als ondergrondvulling bedoeld, maar ik ben inmiddels overgestapt naar de gestampte kattenbakkorrels.
Ik denk persoonlijk dat koffiedik zich aardig goed leent voor DAK-ondergrondprobeersessies.

koffiedikkijken.jpg

dio-base.jpg

bedankt voor t kijken 🙂

groet Frank

aloha medebouwers,
hier een korte update van de ondergrond met gezeefde kattebakkorrels. Het glimt zo hier en daar nog van de verse stort. Nu hard nadenken welke items ik wil toevoegen en welke positie de mennekes innemen. Ik heb even een ander project erop gezet ivm trax. Het valt me niet erg mee om het voertuig licht te vezinken in het diorama, dus mocht iemand daar een goed idee voor hebben, gaarne 🙂

*edit tbv leesbaarheid*

later meer
groet frank

Beste medebouwers,

Ik heb mijn 10/7-project voorzien van een nieuw jasje; eerst een zwarte Vallejo-preshade, vervolgd door Vallejo Ochre. Daarna al enige highlights toegepast, hoewel ik alsnog een zeer lichtgroenige camo overweeg. Hier enkele pheauteaux...

BILD0448.jpg

BILD0449.jpg

BILD0450.jpg

Later meer 🙂

groet Frank

Vanmiddag een camootje (Badger-150) proberen te leggen, maar moet met Vallejo Ochre zo hier en daar nog spots gaan bijwerken 😕

1RA.jpg

2A.jpg

3LA.jpg

4LV.jpg

5B.jpg

Shoot pleaz ! 😛

groet Frank

Mooie camo, verder weinig aan doen (behalve misschien ook een wiel meenemen). Als je nu met verdunt yellow+sand de bovenzijde gaat oplichten, doen de filters/washes/... de rest!

Eric

Terug
Bovenaan