[AFV] M18 Hellcat-Hell of a job-Decals etc (21-03)

Hoi Johanna,
Knap spuitwerkwerk hoor.
Maar ik denk dat er meer uit te halen is met je airbrush.
Probeer bepaalde vlakken wat meer op te lichten.
En bijvoorbeeld de binnenzijde van de koepel wat donkerder te maken.
Komen er ook figuren in de luiken?

Greetz Jacco

Hey Johanna,

Toch niks mis met die kleur 8) Tenminste op sommige foto's, ze zijn niet allemaal met dezelfde belichting genomen heb ik de indruk 😢

Wat je kan doen om er wat meer contrast in te krijgen is Tamiya OD mengen met 30% XF4 yellow green en daar de boven panelen mee oplichten. De verf 50% verdunnen en in het midden van een paneel beginnen en zo naar de toe rand werken. Niet in één keer maar zachtjes aan opbouwen.

Met OD en en béétje zwart het loopwerk en de onderste delen van de romp wat bijwerken en je bent klaar om te weatheren 😉

Succes Rudi

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Zoals ik geschreven had heb ik wat moeite met een constante verfdoorvoer waardoor ik het niet zo makkelijk vind kleine vlakken te doen. Waardoor dat komt weet ik niet, misschien dat ik iets doe waardoor ik geen continue lijnen krijg, vandaar dat ik nu 1 kleur gebruikt heb.

Ik denk dat ik dan eerst op een ander object moet testen en dan de door jullie aangeraden kleurcombinaties proberen.

Jacco: het is wel de bedoeling. Bij het Legendsetje zit een figuur en die gaat in de schutkoepel komen. Zal bij de volgende serie foto's het figuurtje plaatsen.

Grtz

Johanna,

Het is inderdaad een mooie, strakke laag OD. Zitten boven en onderromp nog los? Want het gaat lastig worden om de naad aan de voorkant goed weg te krijgen ben ik bang.
J.Prummel zei:
Op dit model kan ik ook de geleerde Miliput technieken toepassen (Eindhoven D-Day).
Het was Magic Sculp overigens 😈 😉
Nu verder kijken wat ik hiermee doe, ik denk dat ik filters ga gebruiken voor de kleuronderscheid want ik durf niet echt hier meer airbrushacties op los te laten. Misschien moet ik toch ergens een cursus gaan volgen of zo 😉
Ik zou het toch proberen als ik jou was. Pak anders gewoon een stokje Evergreen, plak daar het een ander aan staafjes en vlakjes op, en ga dat proberen te varieren in kleur.
En anders zou ik eerst nog werken met verdunde Vallejo oid met de kwast.

Groeten, MartinD

pak eens een vel papier en probeer er eens een rechte streep op te maken. vervolgens een vierkantje, en die kleur je eens in met de airbrush. probeer goed binnen de lijntjes te blijven, en probeer alles zo gelijkmatig te laten dekken. en al kost het een potje verf, je leert er wel beter mee werken. vervolgens kun je eens proberen of je je naam ermee kunt schrijven (vloeiende vormen, plotseling stoppen van lijnen zonder dikke punten, en doe eens gek, doe eens wild, probeer een "vloeiende" overgang te maken tussen 2 dekkende kleuren, zodat ze in het midden elkaar overlappen.

ik zou zeggen, probeer het eens, en je zult zien dat het een stuk beter gaat. ubung macht meister, ik kan op een 3 cm ruimte mijn paraaf maken met de airbrush, en als ik niet op internet zit of zit te modelbouwen, dan zit ik wel te tekenen met de airbrush...

de m18 ziet er verder keurig uit, mooie basis om onder achterop de koepel nog wat te schaduwen, bovenop het ding nog wat op te lichten, en dan lekker te gaan weatheren!

succes ermee,

Timo

dat kun je wel zeggen ja, eet al dagen beroerd, en m'n gedachten zijn niet waar die zijn geweest, vandaar dat de foto's van de foc ook wat langer duren, ik ben er nog mee bezig, maar ook met andere dingen, bijvoorbeeld in het weekend half, sterker nog, 3/4e van nederland doorrossen 😈

Hallo,

Hoop niet dat jullie te veel honger lijden als jullie hier kijken 😉

@Martin: hmmm, idd Magic Sculp, tja ik had zo het goeie potje gepakt, maar dat is een vorm van woordblindheid 😉 Dank voor de correctie. Heb jij de tentdoekjes al in de kleur staan?

Wat betreft de onderdelen. Alles zit los en ik ga eerst de binnenkanten afmaken, dan alles in elkaar zetten en wat kleine kleurcorrecties aan de buitenkant doen, want dat zal wel nodig zijn. De onderkant moet toch een striptje styreen tussen dat gaat toch slechter passen dan ik eerst had gedacht. De koepel bestaat ook officieel uit twee stukken en op foto's zie je de naad wel, dus dat ga ik ook zo laten. Het geschut ligt ook los, eigenlijk alles, dus wat nawerk komt er zowiezo.

@Timo: ik denk dat ik maar wat ga experimenteren met de verfspuit. Ik denk er sterk over een keer een cursus te volgen, aan de andere kant op een stuk evergreen of papier kan ik ook gaan oefenen. Ik zie hoe soms mensen dingen met de airbrush kunnen, tja, met potlood kan ik prima tekenen daar ligt het niet aan 🙂

Tot de volgende update!
Gr, Johanna

als je met potlood kunt tekenen, dan ben je alvast halverwege, dan zitten de bewegingen erin. ik kan nog lang niet zo fijn airbrushen als ik met potlood kan tekenen, maar probeer het eens, ik heb bij de hema een schetsblok gehaald voor een paar euro, en daar probeer ik gewoon op, dan houdt je alles bij elkaar, en kun je analiseren waar je nog kunt verbeteren!

Timo

Timo,

Ga het proberen, kan aardig tekenen, ook met de computer, maar met een airbrush nooit geprobeerd, dus ik ga je advies volgen en heb genoeg kleuren die ik zelden gebruik en dat is mooi oefenmateriaal.

Wordt vervolgd!
Grtz, Johanna

Hallo allemaal,

Goede voornemens sterven in mooie gedachten en de werkelijkheid is heel wat harder dan het leven in dromen.

Dit gezegd moet ik bekennen dat Murphy mij aardig gezelschap heeft gehouden met dit model. Wat kapot kon gaan ging kapot en op een of andere manier gaan het niet zoals het zou kunnen gaan. Dat ligt ook aan mijzelf weet ik en zo als ik me voel zo gaat het met dit helletje op tracks.

Goed, genoeg geklaag, terug naar de werkelijkheid van de bouwtafel. Ondertussen is het interieur wel klaar vind ik:
026-Binnenkant.jpg

027-Binnenkant.jpg

028-Binnenkant.jpg

Straks moet ik het huwelijk voltrekken tussen de onder en bovenkant en dat gaat een huwelijk met strubbelingen worden:
029-Onderkant.jpg

Voor de duidelijkheid, beide delen zitten nog niet vast!

Omdat we niet voor niets aan het interieur wat hebben gedaan en blik met de kap erop:
030-Binnenkant%20van%20buiten.jpg

Ook is te zien dat ik wat met een stel tracks heb gekleurd. Wat de precieze kleurstelling is weet ik eigenlijk niet.

De foto's hebben wat last van korrel, zag ik pas toen ik het uploadde, voor de volgende serie zal ik de instelling weer goed zetten.

Nu nog wat energie en dan volgt de rest, ergens moet het een keer afgemaakt gaan worden 😉

Kom maar op met kritiek, adviezen en tips!
Groet, Johanna

Hallo allemaal,

Terwijl de figuren hier volop in belangstelling stonden ben ik rustig verder gegaan met het afwerken van de binnenkant. Eerst wilde ik gewoon doorwerken, maar ik besloot toch wat foto's te maken van de vorderingen voor degene die het wel interessant vinden om te kijken.

De binnenkant van het onderstel was gereed en na wat aanbrengen van kleurverschillen heb ik alle gereedschappen van een eigen kleur voorzien:
031-Details.jpg

032-Details.jpg
.

Vanavond ben ik verder gegaan met het afwerken van de binnenkant van de koepel. Daarbij heb ik de boel behoorlijk vies gemaakt om zo de indruk te geven dat de M18 stevig in gebruik is.

Allereerst de loop:
033-Loop.jpg

En de boven en onderkant van de koepel:
034-Binnenkant.jpg

035-Binnenkant.jpg

Nu ga ik alles samenvoegen en morgen een P+ laag aanbrengen zodat er decals op kunnen. Welk schema weet ik niet, ga ik over nadenken.

Iedereen veel kijkplezier en reacties zijn van harte welkom.
Grtz

Het verven van de tracks is een aardig verhaal. Is het nu rubber binen, loopwerk metaal en wielen een soort rubberlaag? Foto's laten wat te wensen over, heb twee boekjes van Zaloga en de foto's daarin geven geen goede indicatie.

Wie kan helpen?

Alvast bedankt!

Hoi Johanna,

De tracks zijn geheel van metaal. Alleen de loopwielen zijn voorzien van rubber. Voor wat betreft het gereedschap op het voertuig, probeer eens de kleur zilver te mengen met zwart, of zwart met donkergrijs. Voor de rest heb je het tempo er lekker in zitten. Succes verder.

Groetjes
Jeroen

Dank Jeroen,

Alles is ondertussen aangepast, ik heb je advies ter harte genomen en een mix van zwart en zilver gemaakt. Het lijkt dan wel op Gunmetal zag ik maar dat mag de pret niet drukken. De tracks staan in een primertrackkleur en dat lijkt aardig op de foto's die ik heb bekeken. De wielen hebben een rubberlaag gekregen op de randen.

Net heb ik het model voorzien van een P+ laag en nu mag het allemaal een geruime tijd drogen. Ondertussen ga ik met de sleepkabel verder en kijken wat ik ga doen aan stowage. Een figuur zit een beetje in elkaar.
Foto's even niet, volgen zodra er iets te zien is.

Bedankt voor de reactie
Gr, Johanna

Hoi Johanna;

Begint al aardig op te schieten allemaal !
Ik vindt in het bijzonder de binnenkant van de koepel en het geschut heel overtuigend overkomen.
Er vallen mij echter ook een paar dingen op;
-De munitie in de romp werdt volgens mij opgeslagen in containers die een soort donkergrijze/zwarte kleur hadden.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat de rekken waar ze in lagen zilver waren ?!
-Misschien was het bij de M18 anders, maar voor zover ik weet horen bij geallieerde voertuigen niet allebei de achterlichten rood te zijn, ik ben daar in het verleden zelf ook nog wel eens ingetuind... 😳
-Het vervangen van de roosters bij het motorcompartiment was een goeie keus om meer detail in het voertuig te krijgen. Ik zou hetzelfde overwegen bij de lamp- en sirenebeschermers, deze komen nu wel erg grofstoffelijk over....
Ik ben benieuwd naar het vervolg !

Cheer,
Victor

Hallo Victor,

De rekken zijn niet zilver, ze zijn zwartmetaalachtig maar door de foto krijgen ze een wat zilverlook (flits met daglichtlamp).
Van de achterlichten kan wel kloppen, ik zag zoiets vanmiddag toen ik een link van iemand toegestuurd kreeg en inderdaad lijk ik ook die val te tuinen als ik het niet corrigeer voor het af 😉
Ik zit nog over de beschermers na te denken. Een is namelijk beschadigd door een Murphydagje en erg mooi is het niet. Ik kan nu nog vervangen en ik denk dat ik ze van dun ijzerdraad ga maken, maar dat moest ik eerst uitproberen, zo vaak heb ik nog niet iets echt mooi rond gebogen. Als het lukt kan ik ze rustig vervangen, want ze gaan zo loos en in het slechtste geval kleur ik de boel weer in de juiste kleur.

Bedankt voor je reactie!
Groet, Johanna

Hallo allemaal,

Ondertussen is de M18 fabrieksklaar en kan naar het front. Na een laag P+ staat de boel te glimmen en omdat dit voertuig enigszins herkenbaar moet zijn zitten er nu een serie fraaie decals op. De decals bij de set waren behoorlijk bagger, daarom zijn de meeste sterren van Archer, even er overheen krassen en ze zitten op het modelletje.

Ploatjes:
036-Decals.jpg

037-Decals.jpg

038-Decals.jpg

039-Decals.jpg

040-Decals.jpg

Het glimt nu behoorlijk en ik weet ondertussen uit ervaring dat filters hier niet lekker overheen gaan. Zou ik nu zonder problemen een verdunnende laag Vallejo Air Satin Varnish overheen kunnen spuiten? De laag eronder is zoals eerder gezegd P+.
Ook vraag ik me af op P+ echt nodig is voor decals? Kan dit bijvoorbeeld ook zonder problemen op een laag Satin Varnish????

Benieuwd naar jullie reacties!
Grtz

Hoi Johanna,
Ik werk bijna altijd met P+. Als het model gespoten is een laagje P+, dan de decals, daarna sealen met wederom P+. Enige nadeel wat ik ervaar met P+ is dat waarneer je het erop spuit, de verf donkerder wordt.
Heb deze keer bij mijn Stug gekozen voor Games workshop vernis, om het wit wit te laten.
Ik denk dat je nu rustig een laagje Vallejo kunt spuiten

Greetz JAcco

Ik begrijp niet zo goed alle lagen P+, waarom allemaal lagen aanbrengen die alleen maar weer lagen toevoegen. Waarom niet model in basiskleuren, decals één laagje P+ of nog beter GW vernis en klaar.

P+ heb ik 2 x gebruikt en 2x met weinig succes. Maar het motto moet zijn 1 laagje vernis. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een Vallejo vernis.

Als ik het model bekijk voor de P+ en na de P+ laag vind ik hem voor de P+ laag mooier 🙄 🙄 Alles wat je hebt willen bereiken met airbrushes is in mijn optiek al weer vervaagd.

Zoals Jacco aangaf worden alle modellen een stuk donkerder na het gebruik van P+ en je moet wel heel erg je best gaan doen met alle technieken omdat weer een beetje goed te trekken. Er zijn nog een aantal medebouwerd die dit spul gebruiken en je ziet dat ze allemaal wat donker ogen.

Koop gewoon een normale en kwalitatief goede vernis zoals die van Games Workshop en gebruik P+ waar het voor gebruikt moet worden en dat is je vloer strak te houden.

JW

Ik denk dat P+ in de meeste gevallen gebruikt wordt om dat het relatief goedkoop is, en geeft een goede basis voor het verdere verweerings proces. Tot gister gebruikte om die redenen ook altijd P+, maar omdat ik bij de Stug niet wou dat het wit grijs zou worden door de P+ heb ik toch maar een bus van GW aangeschaft. Met 1 wordt super. Lekker makkelijk in gebruik en je hoeft de airbrush niet schoon te maken 8)

Greetz Jacco

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ken dat spul niet van GWS en zo leer ik weer wat. Klopt dat P+ de boel wat donkerder de maakt, ook al is de foto iets donkerder dan de werkelijkheid. Op zich werkt het voor de decals wel prettig. Toch zal ik jullie raad goed in de oren knoppen en proberen het met een andere laag voor de decals te doen. Want het is eigenlijk om decals niet te laten zilveren en dat is wel goed gelukt 😉

Ik ben begonnen aan een Marder III en daar ga ik een andere laag proberen te gebruiken voor de decals. Investeren in decals van Archer bijvoorbeeld is ook niet onzinnig heb ik gemerkt en dan vraag ik me af om een glimlaag echt nodig is.

JW, ik heb volplanksvloeren en daar laat ik geen P+ op los 😉

Wordt vervolgd!
Gr, Johanna

Hoi Johanna,

je moet doen wat je zelf fijn vindt om mee te werken. Op modelbrouwers heb ik je al mijn mening gegeven en die is trouwens dezelfde als van J.W en Jacco.

Succes verder ben benieuwd naar je vorderingen.

Terug
Bovenaan