AFV Club M5A1 in aanbouw [19-04: meer bepakking]

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Hallo luitjes,

Naast de verfprojectjes die gaande zijn, ben ik ook bezig met deze M5A1. Na jaren van wachten heeft AFV Club een goede kit op de markt gebracht. Geen noodzaak meer om de Tamiya kit te updaten of om te bouwen met een resin set.

De romp komt in verschillende platen, en moet dus voorzichtig in elkaar gezet worden. Een en ander past erg strak, en soms zelfs zo strak dat het uitgevijld moet worden. Dit is de stand van zaken tot nu toe:

De naam van de topic heeft te maken met het diorama idee wat ik heb voor deze kit. Onderstaande foto laat de referenties zien die ik in de tussentijd verzameld heb:

Groeten, MartinD

Hoi Martin,

Ik heb deze net vrijdag bij de Lancier in geslagen.Ben benieuwd wat je er van maakt.En of je nog rare dingen tegenkomt.De mijne blijft nog even in z'n doos tot ik de stags en nog wat ander spul af heb.Dan gaat deze en de half afgebouwde M3A3 onder het mes.Ik ga je volgen,succes met de bouw.

Ben benieuwd Martin, misschien dat ik er ooit ook nog aan ga beginnen.

groeten Maarten

Deze staat ook bij mij op het 'nog te doen' briefje. Eerst even de M18 maken natuurlijk. Er zit trouwens een klein plastic doosje met een aluminium loop en een aantal veertjes bij de kit die niet op de beschrijving staan. Weet jij wat dat zou kunnen zijn?

Groet
Jeroen

Jeroen Zuiderduin zei:
Er zit trouwens een klein plastic doosje met een aluminium loop en een aantal veertjes bij de kit die niet op de beschrijving staan. Weet jij wat dat zou kunnen zijn?
Dat is de nieuwe loop 😉 Die komt uit een DML kit, en is beter dan de AFV Club versie.

@MartinV: thanks. Het wordt een setting in Italië

@tom: tot nu toe geen gekke dingen. Als je de Stuart V ook gebouwd hebt, weet je wat je te wachten staat.

@Maarten: misschien ff wachten nog op de late versie? Ik kan weinig tot geen foto's vinden van deze M5A1 in Britse versie.

Hallo luitjes,

Er komt weinig uit mijn vingers de laatste tijd, maar zo langzamerhand blijkt de M5A1 wel zijn voltooiing te naderen, qua bouw tenminste. Een algemeen fotootje, met een uitsnede. Morgen ga ik nog iets verder klooien hoop ik, en dan maak ik ook wat betere foto's.

Voor nu:

De romp heeft een gestippelde modderlaag gekregen van Tamiya putty. De bogies blijven apart van de romp. De reden dat er een met wielen en een zonder wielen is gebouwd, is dat de wielloze al een jaartje in elkaar steken. Oorspronkelijk waren die voor de Formations conversie. De koepel moet eerst geverfd worden van binnen voor ik daar verder mee kan.

Groeten, MartinD

leuke setting Martin, belooft heel wat te worden. Ik zou de toren op 3 uur zetten, inclusief een bemanningslid die kijkt door wie er geschoten is. Dan is het nog duidelijker dat de infanterie gesteund wordt door de tank.

groeten Maarten

@Jeroen: modder is zoals gezegd Tamiya putty, maar dan wel ietsje verdund met Tamiya Extra Thin. Ik heb een druppel putty op een 'bakje' van aluminiumfolie gelegd. Vervolgens wat lijm erbij, beetje mengen, goed snuiven en daarna lekker stippelen met een korte kwast.

@devlin: dank je!

@Maarten: toren op 3 uur, dat is ook de bedoeling. En ja, de commandant gaat proberen te kijken vanuit zijn luik vanwaar de schoten komen. Die slimmem Duitsers hebben de tank eerst laten passeren langs het hek, voordat ze het vuur opende op de groep infanterie die het veld op ging. De weg is ook niet breed genoeg om simpel te kunnen keren, dus een perfect plek voor een hinderlaag.

Groeten, MartinD

devlin prinsen zei:
martin
als je er een goede sherman neer zet hoef je niet te keren je rijdt gewoon door de muur heen 😈

Dit is nu typisch een hollywood actie. Zeer spectaculair maar erg gevaarlijk. Een tank die klem komt te zitten en niet meer weg kan is op het slagveld ten dode opgeschreven. Door muren heenrijden werd dan ook niet veel gedaan, maar alleen als uiterste wanhoopsdaad tijdens gevechten.

Maar dat weerhoud ons er natuurlijk niet van zo'n spectaculaire scene als diorama te bouwen. Lang leve de hobby!

groeten Maarten

Hallo allemaal,

Een kleine update hier:
DSCF1025.jpg

DSCF1026.jpg

DSCF1028.jpg

Zoals je ziet, ben ik begonnen met het sculpten van wat eigen stowage. Daar heb ik weinig ervaring mee, en dat was ook de reden dat dit niet opschoot. Het wordt overigens ook een ander voertuig, namelijk eentje van 601st Tank Destroyer Batallion in Italië. Voor 'Carol' moest ik wat meer dingen aanpassen, en daar had ik geen zin in. Op de stapel staat nog een M5A1, dus het idee is niet helemaal de deur uit.

Vandaag ga ik proberen om nog wat meer dingen bij te sculpten.

Groeten, MartinD

Leuk Martin, nog een M5A1. De stowage die je nu hebt, vind ik er goed uitzien maar ik weet niet of het op deze manier 'natuurlijk' valt.... maar misschien komt er op die plek nog meer. Ik ben in ieder geval bijzonder gecharmeerd van deze techniek en ga dit ook zeker zelf proberen.

Groetjes
Jeroen

Ha Martin,

Ziet er goed uit hoor! Die straps idd iets dunner, maar dat kun je zo snijden als je een dun laagje hebt. Denoods maak je het iets nat en kun je heel makkelijk zeer dunne reepjes maken. Tape is idd ook een goede optie. Ik ben benieuwd naar je volgende vorderingen!

Groetjes!

Bedankt voor de comments allemaal! Ik ben blij dat het jullie goedkeuring kan wegdragen. Want dit is na wat probeerseltjes de eerste sculpting job. Dus ik ben er niet ontevreden over.

@Kristof: ik zal blijven oefenen 8)

@boris: ik zal de volgende keer weer wat dunner rollen. Snijden is wat lastig, omdat het dan bobbelig wordt.

@victor: ik zal eens kijken in de Field Guide 😉

Ziet er niet verkeerd uit, Martin. Zoals al gezegd: riempjes wegdoen en vervangen door folie, papier of tape. Als je papier gaat gebruiken: voordat je je model afwast even de riempjes insmeren met superlijm of glanslak. Dit voorkomt dat ze als snot van je model druipen als je het model uit het sopje haalt (ik ben ervaringsdeskundige 😳). Zelf gebruik ik altijd hogeresolutiepapier voor de inkjet, dat heeft een mooie gladde textuur zonder dat het al te dik is.

Hoi Martin,

Dat ziet er mooi en veelbelovend uit. Ik zal de kunst bij je afkijken want binnenkort zal ik er ook aan moeten geloven, met mijn sherman 😱 .

Deze thread op op de mil-mod-site kan misschien van nut zijn, hier wordt er ook stowage gesculped op een M5A1 alleen dan met Milliput.

http://www.militarymodelling.com/forums/postings.asp?th=21231&p=6

Ga je je dio nog uit voeren, nu je andere markings gaat gebruiken? Ik hoop van wel.

groeten,

GJK

@ Eelke: ik denk dat ik dan ga voor de dunne folie van Reality in Scale. Ik heb het zien zitten achterop de T34 van Jean Pierre, en dat zag er goed uit.

@GJ: bedankt voor de link. Diorama staat in de ijskast, onderste lade 😉

Re: AFV Club M5A1 in aanbouw [16-02: stowage sculpten]

En ook hier zit weer wat extra bepakking op:
DSCF1080.jpg

DSCF1081.jpg

Linksvoor ga ik een rantsoenkist vastmaken. De koepel krijgt nog bepakking, waaronder wat rugzakken.
Daarna is het verftijd.

Groet, MartinD

Hoi DJ,

Nee die kende ik nog niet!
Bedankt man. Vanaf een minuut of drie wordt het helemaal gaaf zeg. Knijtertjevol met modderige M5A1´s, M4A3 varianten, M24 Chaffees en M18 Hellcats.
FF op stills klikken, per seconde kijken en het downloadfeest kan beginnen 8) 😀

Groet, MartinD

Let ff niet op en daar is er weer eentje, goed bezig Martin, ik heb zelf nog wat moeite met Magic Sculp, ga jouw talk maar 's proberen.

Groeten Rick

Terug
Bovenaan