Afmetingen M110A1 schietbuis

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
altijd lastig te bepalen of de lengte van een schietbuis van een kit klopt.Hierbij een tekening met de maten van de schietbuis M201 zoals gebruikt op de M110A1 zonder mondingsrem en de M110A2 met .De lengte van de Italeri/Revell schietbuis en de alternatieven daarvan van Verlinden en Barrel depot zijn ongeveer 9mm te kort ,die van AFV-club is 11mm te lang .Op zich ogen ze wel OK ,het is een keuze , dus de tekening is bedoeld als referentie. Op schaal 1/35 is de maat 110.8 inch omgerekend 80,4mm en 325,41inch is 236mmScreenshot_20260503_141629_Epson iPrint.webp

Laatst bewerkt:
Altijd handig dit!

DE TANK nummer 80 (dit maal werkelijk)
Ik zit dat nummer ff door te bladeren ...
Dit is toch nog uit de tijd van de schrijfmachine?
Daar heeft die goeie ouwe trouwe Frits Weisfeld weer een peut werk aan gehad.

1786652297141.webp
B

Die tekening die ik geplaatst heb komt uit een TM van de schietbuis ter referentie , die klopt .Vind het lijstje leuk maar is door de tekening mijns inziens overbodig geworden , nigal een gereken en gemeet wat nu niet meer hoeft .In de tank 116 of 117, ergens in die buurt staan schetsjes van Frits met maten .In ieder geval zit de AFV- club schietbuis het dichtst in de buurt, ik heb 11mm eraf gehaald ,dan is de diameter van de tromp ook op schaal

Die tekeningen van Frits Weisfelt staan in De Tank nr114 en zijn gebaseerd op het uitbrengen van de M59 Long Tom door AFV-club . Frits Weisfelt was een precieze man en ik neem zijn metingen zeker serieus maar als richtlijn .In zijn tekening van de diverse schietbuizen voor het LongTom onderstel zitten wel vraagtekens zoals de vernauwing in de 8inch schietbuis tussen de 2de en 3de beugel en de tromp van de 7.2inch howitzer die naar voren taps uitlopend is en niet zoals afgebeeld.Het grote verschil met alle schietbuizen in de kits zit hem in de afmetingen van de banden die nog het meest kloppen bij de Italeri uitvoering voor de M201 schietbuis (m110A1 en A2 ) maar niet voor de M2A1 schietbuis (M110) waar hetzelfdeĺfde onderdeel voor gebruikt is .Italeri is de bovenste op de foto.
Omdat de schietbuizen op zich prima ogen die ik zelf niks aan de maatverschillen ,scheelt een hoop gezaag
20260814_111351.webp20260814_113204.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Frits was heel precies in het verzamelen van data, zie hierboven. Bij het uitvoeren in een model had hij veel moeite mee.
Hij heeft me in de Kralingse veer uitgelegd over calibers, lengte van lopen en gewicht van munitie. Volgens mij was hij een Indie veteraan.
Samen met dhr de Grave x die nog bij het KNIL gedient had! (Vertelde hij, terecht, vol trots toen een militair op de Bernhardkazerne bij een Twenot bijeenkomst vroeg waar het speld van was dat hij altijd droeg
Maar ik dwaal af….

Terug
Bovenaan