Afghaanse junkyard

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Ga deze even loskoppelen van de Allerhande topic, daar het nu ver genoeg gevorderd is voor een eigen topic.

1000043744.jpg
Een tijdje geleden heb ik het fascinerende boek van Nick Allen "Embed with the world's armies" uitgelezen over een journalist die met allerlei eenheden in Afghanistan heeft meegelopen in de periode 2008-2010, waaronder ook de Nederlanders. Heel interessant, daar we nu uiteraard de afloop kennen en het ten tijde nog voor mogelijk werd gehouden om Afghanistan uit het moeras te krijgen, maar dat er ook al veel tekens aan de wand waren dat dit zeker geen besloten race was, zoals helaas ook de waarheid is gebleken. Bij de introductie wordt dan ook gesproken over "Graveyard of Empires", daar zowel de Engelsen, als de Britten en intussen dus ook de Amerikanen /Nato het land hebben proberen te controleren, zonder resultaten dus. Genoeg potentie dus voor een diorama.

Een tweede hoofdspoor is dat we bij bouwgroep Breda bezig zijn met een groepsbouw met thema "Genie", waar ik dus ook nog iets voor moest zien te vinden. Een tijdje geleden zag ik bij (toen nog Robi Modelbouw) de Gecko kit van de Skid loader en deze voldeed precies aan mijn eisen: Genie, klein, maar vol interessante mogelijkheden. Inmiddels is deze ver gevorderd en ik ben blij met het resultaat tot nu toe.

Voor de Sovjet was ook een model nodige waar ik me op kon uitleven. Gelukkig heb ik ooit als doos vulling de Trumpeter UAZ-469 meebesteld uit Azië en deze is ook klein genoeg en gedetailleerd genoeg om als wreck mee op het diorama mogen.
Het Engelse voertuig komt nog. Hier heb ik een idee bij, maar laten we eerst deze twee afwerken.
Het figuur is een Afgaan die bij de Takom Leopard Mexas meegeleverd was. Prima als oud-ijzer boer...

Alles bijeen ontstaat het volgende plaatje.
1000043737.jpg

Stap 1 is om de Skid loader af te krijgen, daar de groepsbouw afloopt tijdens de beurs in Breda, bijna dus....

Gr Bas

Ik zou de (slang)koppelingen nog een (grijze) metaalkleur geven. Hydrauliek componenten worden meestal na het spuiten gemonteerd. Let ook op de snelkoppelingen aan de binnenzijde van de linkerarm.

Dat geldt ook voor de slangklemblokken (vaak zwart of groen).

Uiteinden van scharnierpennen zijn vaak ook blank staal.

Ik vind de krassen met schone verf mooi gedaan.

Laatst bewerkt:
Mooi model!
Wel één puntje qua feedback: je pinwashes om boutjes en dergelijk mag van mij nog wel beter geblend worden. Dit brengt je model naar een nog hoger niveau!

De krassen en de verwering aan de algehele verflaag vind ik wel erg goed geslaagd.

Keep it going! 💪🏻

Nice! Alleen klopt het profiel van de rechter voorband volgens mij niet. Deze lijkt verkeerd om te zitten.

Verwering is goed gelukt! Is er een mogelijkheid om het profiel van de banden want af te slijten? Dat zou denk ik wat meer doen lijken dat het voertuig gebruikt is.

Dank voor jullie reacties. Een band zit "verkeerd", maar dit gebeurde in het echt ook en ga ik niet meer wijzigingen. Past wel in het verhaal dat deze een beetje Love and care te kort komt door de huidige eigenaar.

We gaan nu eerst verder met wat pigmenten. De witte grijze pigmenten steken af van het geel, zodat het stof enigszins opvalt, zonder dat het stoort. Op het wiel is de kleur na het drogen te zien. Het fijne van pigmenten is dat je het nadien met olie nog van allerlei fraaie effecten kunt voorzien.
1000044590.jpg

Laatst bewerkt:
Goed bezig, de onderdelen ogen allemaal vuil. Het wiel vind ik helemaal geslaagd.

Fixeer je met een fixeren, gezien de dikke laag tegen het onderframe?

Na alle inspanningen rondom de Tamiya groepsbouw en de "frustraties" rondom de tankette, nu even weer een oud project opgepikt voor de bouwavond rondom het thema junkyard. Ben met name aan het experimenten met gebroken ruiten. Gaat leuk worden.

1000069551.webp

Terug
Bovenaan