- Interesses
- Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
- Schalen
- 1:72
Altijd leuk om indirect te kunnen helpen bij projecten! En zeker als het om KL materiaal gaat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Op het luik in Seedorf ontbreken die veren, maar ze hebben er origineel wel op gezeten. Aan de einde kant haakten ze in de twee ogen op het luik, aan de andere kant zaten ze vast naast de scharnieren.als ik nu dit luik vergelijk met de foto van het voeruig in Seedorf, zie ik hier toch een ander luik: met twee veren ....

Die M4A2 heeft zo te zien een High Bustle toren.....en niet de low bustle die jij zoekt. Kort gezegd, volgens mij maken zowel Dragon als Asuka geen Sherman met een Low bustle toren met ovalen luik.Ik zat zó vast aan het idee dat het een M4A1 moest zijn, dat ik de M4A2's niet heb bestudeerd.
Asuka maakt een mooie M4A2 MET de juiste toren. [Kit 35-50]
(nog wel even het commandantsluik verwisselen)
Dat wilde ik ook net zeggen, maar je was me voor 🙂Die M4A2 heeft zo te zien een High Bustle toren.....en niet de low bustle die jij zoekt.
Ze houden je goed van de straat 🙂Mooi heh, Shermans....😕😆

Op Scalemates staat nog een set te koop

Die lijkt er op het Seedorf exemplaar wel op te zitten, dus ik vermoed dat dit ook iets is dat bij de modernisering is aangepast.de rand rondom de periscoop voor de schutter moet eraf, dat is de gepantserde kap die er pas laat op kwam

"even aan mijn moeder vragen"Of een tweeling zonder het te weten?
Heel scherp van je!k krijg namelijk de indruk dat dit een T23 76mm toren is.
Maar wat is laat Jakko?die er pas laat op kwam

Die periscoop verbetering is van laat in WO2. Het lijkt erop dat die verbetering aan de periscoop ook bij na-oorlogse modernisering van Shermans voor de MDAP is doorgevoerd op vroege torens.... Zoals op jouw foto en ook het Seedorf exemplaar. Kortom.... Ik zou die gewoon die rand laten zitten en het petje erop zoals in de Asuka kit van Caesar.Maar wat is laat Jakko?
Ik begrijp uit "wiel en rups" dat onze M4A1's in 1951 verscheept werden naar Nederland. In 1954 zijn er eerst vier, en na de invoering vande Centurion nog eens 30 uitgerust met het dozerblad.we hebben het dus over een modelletje "1951" (of kort daar voor).
Dit is denk ik, de beste foto die ik kan vinden:
Bekijk bijlage 51923
Als het goed is zal de plaat niet passen als de toren rechtsvoor dikker is, en ik denk dat hij die extra dikte nu net zal accentueren in plaats van verbergen.t.a.v. de verdikking, denk ik dat de extra plaat alles aan het zicht onttrekt.
Goed punt, ik had niet meer naar de foto’s daarvan gekeken, maar ging uit van de originele productie. Dus inderdaad: níét de rand rondom die periscoop wegsnijden!Die lijkt er op het Seedorf exemplaar wel op te zitten
Eind vorig jaar vroeg iemand aan me hoeveel Sherman-onderdelen ik wel niet had. Ik heb ze toen voor hem op de foto gezet:zo'n rijkelijk gevulde spares box, dat je al die frutsels en kleine details zo uit de doos kan pakken

Goed advies!Arne, ik zou vooral rustig detail voor detail vergelijken met je Seedorf foto's en aanpassen waar nodig.....vaak is het een kwestie van zoeken in de gietramen of je het onderdeel hebt, in andere gevallen is het een kwestie van een paar kleine randjes wegsnijden of onderdelen op een andere locatie plakken (hijsogen?).
Dat is het ook, met die rechte achterkant met vlak dak en het commandantsluik dat niet met een periscoop op 12 uur gemonteerd is.Ik krijg namelijk de indruk dat dit een T23 76mm toren is.
Eh … even zoeken 🙂 Voorjaar 1944, volgens Son of Sherman. En zoals Alex opmerkt werd die gepantserde kap ook gemonteerd op opgewaardeerde tanks (ook al tijdens de oorlog), zodat hij ook op torens van vroeger datum kan zitten.Maar wat is laat Jakko?
Shermans zijn gebouwd tot 1945, alles dat daarna geleverd is, is eerdere productie die (meestal) opgewaardeerd werd met latere aanpassingen.we hebben het dus over een modelletje "1951" (of kort daar voor).
Ja … Arne Poirot, Walter Jonkers, Arne Jonkers en Walter Poirot zijn allemaal pseudoniemen …..Ben jij soms ook actief op het forum onder de naam Walter Jonkers? 🤪
Tja…ik kom wel uit die omgeving 🤔Of een tweeling zonder het te weten?
En in een Sherman die vanuit iedere hoek een andere versie lijkt te zijn!Volgende twenot bijeenkomst mogen jullie als naamplaatje hielke en sietse dan!
Lijk op mijn spares voorraad die is iets meer 🙁Eind vorig jaar vroeg iemand aan me hoeveel Sherman-onderdelen ik wel niet had. Ik heb ze toen voor hem op de foto gezet:
Bekijk bijlage 51924
Eind vorig jaar vroeg iemand aan me hoeveel Sherman-onderdelen ik wel niet had. Ik heb ze toen voor hem op de foto gezet:

Met een boek van 576 bladzijden plus een set van twee boeken met bij elkaar 942 bladzijden 😉Mensenkinderen... hoe houden jullie het allemaal uit elkaar?
Door hier te beginnen 🙂En hoe kan ik, als bekennend niet-nerd, al deze variaties uit elkaar houden????
Als je laat- en naoorlogse ombouwen en opwaarderingen erbij neemt, dan is die kans heel groot. Daar werd namelijk niet gelet op dat de juiste toren weer op de juiste romp kwam, bijvoorbeeld (want waarom zouden ze?). Meer in het algemeen komt het erop neer dat als je een Sherman recht uit de doos bouwt, je bijna altijd gewoon goed zit — neem er voornamelijk geen van Border Models, daar schort meer aan dan aan de meeste.Krijg het gevoel dat ik eigenlijk welhaast naar hartelust kan mixen en matchen, want die versie zal er vast wel ergens geweest zijn.