Af! -Af: M4A1 Sherman tankdozer “iep”, KX-17-47.

Dit model is af!
als ik nu dit luik vergelijk met de foto van het voeruig in Seedorf, zie ik hier toch een ander luik: met twee veren ....
Op het luik in Seedorf ontbreken die veren, maar ze hebben er origineel wel op gezeten. Aan de einde kant haakten ze in de twee ogen op het luik, aan de andere kant zaten ze vast naast de scharnieren.

Blijkbaar toch iets aangewakkerd met Hannibal 🙂

Hoewel de tankdozer op wat punten niet klopt.. maar dat terzijde. het was een lekker project.

IX0C6790.webpIX0C6787.webp

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Heb je ook gekeken naar de juiste aandrijfwielen, terugloopwielbeugels, terugglij beugels, wielen en spanwielen? Oh, en luchtfilters, en divese bepakking en gereedschapsposities?

Yep!
De Asuka "lucky Tiger" heeft voor al deze onderdelen, meerdere varianten!
(En ik heb straks de wereld aan (gereedschaps) onderdelen over van die A2 natuurlijk.)

1750625805604.webp
1750625958238.webp
1750625398381.webp
1750625443323.webp
1750625479921.webp
1750625629860.webp

Ik zat zó vast aan het idee dat het een M4A1 moest zijn, dat ik de M4A2's niet heb bestudeerd.
Asuka maakt een mooie M4A2 MET de juiste toren. [Kit 35-50]
(nog wel even het commandantsluik verwisselen)
Die M4A2 heeft zo te zien een High Bustle toren.....en niet de low bustle die jij zoekt. Kort gezegd, volgens mij maken zowel Dragon als Asuka geen Sherman met een Low bustle toren met ovalen luik.

Mooi heh, Shermans....😕😆

Die M4A2 heeft zo te zien een High Bustle toren.....en niet de low bustle die jij zoekt.
Dat wilde ik ook net zeggen, maar je was me voor 🙂

Mooi heh, Shermans....😕😆
Ze houden je goed van de straat 🙂

Om nog even terug te komen op het luik dat Arne van Tamiya gepikt heeft: als je dat in een 75 mm-toren monteert, met het scharnier op de plek waar dat hoort, komt het ongeveer zo te zitten als de rozerode vorm hier:

Sherman 76 mm ladersluik in 75 mm toren.webp

Voor mij ziet dat er verkeerd uit, omdat het veel te dicht bij de ventilator zal zitten, en ook te dicht bij het commandantsluik, maar dat valt wat minder op. Met de scharnieren verder naar buiten zal het niet zo duidelijk zijn, maar ik weet niet of er daar ruimte voor is, want het dak loopt daar wel rond af.

Zoals ik eerder al zei: wil je het luik niet open hebben staan, dan hoef je alleen maar de omtrek in het dak te graveren en scharnier, veren e.d. te maken.

Nog een optie is om de toren van allebei de modellen te nemen, de achterkanten eraf te zagen en om te wisselen. Dan heb je een low bustle-toren mét ladersluik. Alleen klopt dan de rechtervoorkant weer niet, want die zal te dik zijn, en op de M4A2 toren van Asuka zit een gepantserde kap over de schuttersperiscoop, die er ook af zal moeten.

Het wordt toch de toren met het kleinere luik, en dan maar weer de zaag er in: "high bustle vs Low bustle"
Dit lijkt me minder sporen achter te laten.
1750708734346.webp

1750709017094.webp

Laatst bewerkt:
@Arne Ρоirοt je zal vast wel detailfoto's hebben tussen jouw fotoshoot uit Seedorf bjj het 41 Gnbat van de cilinder voor het dozerblad.

Op onderstaande foto lijkt de cilinder een ander model te zijn dan de cilinder welke bij het dozerblad zit welke jij hebt besteld. De onderkant van de cilinder is anders evenals de plaat aan de bovenkant. Deze lijkt wat smaller en minder breed. Al met al te verwaarlozen maar ik breng het toch even onder de aandacht. Kan het zou zijn dat er verschillende bevestigingen waren voor de dozerbladen?

1000064203.webp

1000064204.webp

Op de foto staat de hydrauliek van een M1-dozerblad, de set van Lanmo is een M1A1.

bulldozerpic-from-tm9-719-10-1-webp.51230

Tsjek, staat ook op het doosje: M1A1.
Denk c.q. hoop dat het niet gaat storen.

Als ik nog eens de vraag stel "of het model uit de doos een beetje geschikt is",
wil iemand me dan even waarschuwen?

Laatst bewerkt:
😬 Ik denk dat de aanloop naar de bouw van dit model wel aardig wat tongen heeft los gemaakt op het forum en wellicht heeft gezorgd voor een paar grijze haren.

Verlinden heeft, als ik het goed zie, één juiste versie uitgebracht. Op Scalemates staat nog een set te koop en tevens een prachtig model van een Sherman M4A3 dozer Jasper Breur.

…..maar zeg nu zelf….je trekt het lot ook over je heen als je aan een refurbished Sherman begint 😂

Wat een gedoe om de juiste Franken-Sherman samen te stellen voor mijn Nederlandse tankdozer.

Met name de toren is een dingetje.
Te vergeefs een M4A3E8 gekocht om het ladersluik van te gebruiken. Dat is van een 76mm toren dus te groot. (Gelukkig kon ik wél het commandantsluik gebruiken. Maar dat is wel een duur onderdeel geworden)

Dan maar de ASUKA M4A1 “lucky tiger” gekocht voor de romp,
en de ASUKA M4A2 “Caesar” voor de 75 mm toren-met-luik.

Toen ontdekte ik dat de achterkant van de M4A1 toren (low bistle) verplaatst moet worden naar de M4A2 (high bistle) toren.
Dus maar een super fijn zaagje besteld.
Dat zagen was even spannend, maar het past erg goed.
Nog een beetje schuren en schrapen en dan is dit weer klaar.

image.webp

Je „moet” nog zeker twee correcties maken aan die toren: de rand rondom de periscoop voor de schutter moet eraf, dat is de gepantserde kap die er pas laat op kwam. Vermoedelijk is de rechtervoorkant van de toren op het model ook dikker (dat is niet te zien op deze foto), maar die was bij een low bustle-toren net zo dik als links — vandaar de extra pantserplaat die je erop wilt lijmen. Als het goed is kun je dit vanaf de onderkant zien omdat er een extra rand zit aan de rechterkant die er links niet is:

late_low_bustle_1.webp
(bron)

de rand rondom de periscoop voor de schutter moet eraf, dat is de gepantserde kap die er pas laat op kwam
Die lijkt er op het Seedorf exemplaar wel op te zitten, dus ik vermoed dat dit ook iets is dat bij de modernisering is aangepast.

Luiken, pistol-ports, periscopen...
het zijn allemaal geen schokkende dingen als je al een paar Dragon of Asuka Shermans hebt gebouwd... Dan heb je zo'n rijkelijk gevulde spares box, dat je al die frutsels en kleine details zo uit de doos kan pakken, maar als je net 1 specifieke Sherman wilt bouwen, kan ik me voorstellen dat het een soort wespennest is waar je in terecht komt.

Arne, ik zou vooral rustig detail voor detail vergelijken met je Seedorf foto's en aanpassen waar nodig.....vaak is het een kwestie van zoeken in de gietramen of je het onderdeel hebt, in andere gevallen is het een kwestie van een paar kleine randjes wegsnijden of onderdelen op een andere locatie plakken (hijsogen?). Komt vast wel goed!

t.a.v. de verdikking, denk ik dat de extra plaat alles aan het zicht onttrekt.

IMG_862025184118.webp

Voor de periscoop van de schutter ga ik even zien wat uit welke doos geshopt kan worden.
De foto is niet héél duidelijk...

x.webp

Laatst bewerkt:
Arne, is deze foto wel van dezelfde Sherman? Ik krijg namelijk de indruk dat dit een T23 76mm toren is. De vorm van het torendak is anders, geen ventilator puist aan de voorkant en de achterkant van de toren laat ook niet de specifieke lage of hoge bustle vorm zien.

Ik weet dat je niet op dit soort opmerkingen zit te wachten, maar als advocaat van de duivel vraag ik me nu ook af of de Seedorf Sherman wel een ovaal ladersluik heeft..... De reden dat ik daarover twijfel is omdat ik ook M4A1E9s heb gezien zonder ladersluik.. En die Shermans zijn in dezelfde periode gemoderniseerd.

IMG_862025184448.webp

die er pas laat op kwam
Maar wat is laat Jakko?
Ik begrijp uit "wiel en rups" dat onze M4A1's in 1951 verscheept werden naar Nederland. In 1954 zijn er eerst vier, en na de invoering vande Centurion nog eens 30 uitgerust met het dozerblad.we hebben het dus over een modelletje "1951" (of kort daar voor).

Dit is denk ik, de beste foto die ik kan vinden:

1751471290048.webp

Maar wat is laat Jakko?
Ik begrijp uit "wiel en rups" dat onze M4A1's in 1951 verscheept werden naar Nederland. In 1954 zijn er eerst vier, en na de invoering vande Centurion nog eens 30 uitgerust met het dozerblad.we hebben het dus over een modelletje "1951" (of kort daar voor).

Dit is denk ik, de beste foto die ik kan vinden:

Bekijk bijlage 51923
Die periscoop verbetering is van laat in WO2. Het lijkt erop dat die verbetering aan de periscoop ook bij na-oorlogse modernisering van Shermans voor de MDAP is doorgevoerd op vroege torens.... Zoals op jouw foto en ook het Seedorf exemplaar. Kortom.... Ik zou die gewoon die rand laten zitten en het petje erop zoals in de Asuka kit van Caesar.

t.a.v. de verdikking, denk ik dat de extra plaat alles aan het zicht onttrekt.
Als het goed is zal de plaat niet passen als de toren rechtsvoor dikker is, en ik denk dat hij die extra dikte nu net zal accentueren in plaats van verbergen.

Die lijkt er op het Seedorf exemplaar wel op te zitten
Goed punt, ik had niet meer naar de foto’s daarvan gekeken, maar ging uit van de originele productie. Dus inderdaad: níét de rand rondom die periscoop wegsnijden!

zo'n rijkelijk gevulde spares box, dat je al die frutsels en kleine details zo uit de doos kan pakken
Eind vorig jaar vroeg iemand aan me hoeveel Sherman-onderdelen ik wel niet had. Ik heb ze toen voor hem op de foto gezet:

IMG_1896.webp

Dat is de doos van een AFV Club Churchill AVRE met SBG-brug, die is even groot als voor de meeste andere tanks (b.v. Asuka Shermans), maar twee keer zo hoog. De inhoud:

IMG_1897.webpIMG_1898.webp

En dan heb ik er nog eentje (van normale hoogte, dat wel) met alleen maar delen voor het loopwerk en rupsbanden erin … En ik heb zomaar het idee dat dit nog niet eens zoveel is vergeleken met mensen die (bijna) alleen maar Shermans bouwen 🙂

Arne, ik zou vooral rustig detail voor detail vergelijken met je Seedorf foto's en aanpassen waar nodig.....vaak is het een kwestie van zoeken in de gietramen of je het onderdeel hebt, in andere gevallen is het een kwestie van een paar kleine randjes wegsnijden of onderdelen op een andere locatie plakken (hijsogen?).
Goed advies!

Ik krijg namelijk de indruk dat dit een T23 76mm toren is.
Dat is het ook, met die rechte achterkant met vlak dak en het commandantsluik dat niet met een periscoop op 12 uur gemonteerd is.

Maar wat is laat Jakko?
Eh … even zoeken 🙂 Voorjaar 1944, volgens Son of Sherman. En zoals Alex opmerkt werd die gepantserde kap ook gemonteerd op opgewaardeerde tanks (ook al tijdens de oorlog), zodat hij ook op torens van vroeger datum kan zitten.

we hebben het dus over een modelletje "1951" (of kort daar voor).
Shermans zijn gebouwd tot 1945, alles dat daarna geleverd is, is eerdere productie die (meestal) opgewaardeerd werd met latere aanpassingen.

Ben jij soms ook actief op het forum onder de naam Walter Jonkers? 🤪
Ja … Arne Poirot, Walter Jonkers, Arne Jonkers en Walter Poirot zijn allemaal pseudoniemen …..

Oké, dat was even schrikken vannacht...
En voordat iemand anders er over begint.

Ineens zag ik dat de "Seedorf-dozer" een romp heeft met direct vision blocks, dus kijksleuven bij de luiken.
Daar is dan vervolgens weer een stalen plaat overheen gelast, ter bescherming.

IMG_862025183954b.webp

En ja hoor: mijn M4A1 heeft een andere romp. Hier de Seedorf-dozer en mijn M4A1 naast elkaar:

IMG_862025184118.webp Schermafbeelding 2025-07-04 082628.webp

Dus ik was al bang dat ik op zoek moest naar een nieuwe romp.
Maar gelukkig hebben we bij de KL meerdere types M4A1 gehad.
In het draadje hiervoor hebben we al de foto's gezien van tank die worden uitgeladen van de schepen die ze naar Nederland brachten, met de romp zoals die van mijn Sherman. En goddank zijn er van die versie later ook voertuigen voorzien van een dozerblad:

Schermafbeelding 2025-07-04 082117.webp

Dus:
1) Vrij naar Herman Brood: "Shermans, begin drrrr niet an"
2) De KL heeft tenminste twee typen dozertanks gehad
3) Ik ga niet de Seedorf-Sherman nabouwen. Dat was leuk voor het verhaal,
maar ben even klaar met geld uitgeven. (Dus tenzij ik ergens tegen een direct-vision romp aan loop)

Laatst bewerkt:
En ik maar denken dat onze (julie) oosterburen destijds al ver gingen met veel versies van 1 basisvoertuig....

Mensenkinderen... hoe houden jullie het allemaal uit elkaar?
Stelletje nerds!! Blij dat jullie er zijn!

En hoe kan ik, als bekennend niet-nerd, al deze variaties uit elkaar houden????
Krijg het gevoel dat ik eigenlijk welhaast naar hartelust kan mixen en matchen, want die versie zal er vast wel ergens geweest zijn.

Het is redelijk eenvoudig Ron, het zijn kleine, maar goed opvallende details die het hem doen, als Sietse deze foto niet had geplaatst had niemand bedacht dat het een m4a1 direct vision romp was geweest, welke zijn leven best eens had kunnen beginnen met wielstellen met alleen een terugloopwiel zoals de m3, en best eens in tunesie geland kan zijn, kwa romp.

De direct vision werdt vrij snel uitgefaseerd, en versterkt met een stuk plaat ervoor, wat op hannibal ook duidelijk is.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar deze combinatie van romp en koepel is niet zo uit de fabriek komen rollen, de koepel heeft een verdikte zijwand en bij deze vroege shermans hoort een koepel met een extra opgelaste plaat. Moet je je eens gaan verdiepen in panzer 4's, met zijn 8 verschillende hoofdtypes alleen al van de tank zelf, 8500 van gebouwd, en ik verwacht dat er zon 600 variaties zijn onderling, soms hele grote verschillen, soms minimaal!

Mensenkinderen... hoe houden jullie het allemaal uit elkaar?
Met een boek van 576 bladzijden plus een set van twee boeken met bij elkaar 942 bladzijden 😉

En hoe kan ik, als bekennend niet-nerd, al deze variaties uit elkaar houden????
Door hier te beginnen 🙂

Krijg het gevoel dat ik eigenlijk welhaast naar hartelust kan mixen en matchen, want die versie zal er vast wel ergens geweest zijn.
Als je laat- en naoorlogse ombouwen en opwaarderingen erbij neemt, dan is die kans heel groot. Daar werd namelijk niet gelet op dat de juiste toren weer op de juiste romp kwam, bijvoorbeeld (want waarom zouden ze?). Meer in het algemeen komt het erop neer dat als je een Sherman recht uit de doos bouwt, je bijna altijd gewoon goed zit — neem er voornamelijk geen van Border Models, daar schort meer aan dan aan de meeste.

Het wordt pas leuk als je een specifieke tank na wilt bouwen, of eentje van een specifieke fabriek en jaargang, want dán gaan allerlei kleine details ineens uitmaken: is de onderkant van de romp geklonken of gelast? hoe lopen de lasnaden op de voorplaat? welke vorm heeft de overgang tussen de bodemplaat en de achterkant van de romp? loopt de achterplaat van de bovenkant van de romp verticaal of schuin af? had de toren een schietgat links of niet? welke vorm hebben de hijsogen precies? zitten de opbergbuisjes voor de stoppen voor de gaten van de koplampen schuin of verticaal? zitten er veren op de bestuurdersluiken of niet? enz. enz. enz.

Daarom kun je, als je persé een Sherman wilt bouwen, het best kiezen voor een IDF Sherman, daar werd alles door elkaar gebruikt... 🤭

"Wellicht ontbreken er wat details"....
😛😛

Terug
Bovenaan