Aerosan (update 25-07)

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nee, niks Japans hier, maar wel een van de gaafste bakkies die de Russen ooit hebben gemaakt. 🙂
Het is de nieuwe kit van Plusmodel, van de RF-8 Aerosan, een licht, houten verkenningsvoertuigje met propeller. Ik had even een tussendoortje nodig omdat het schilderen aan het figuurtje voor bij de BT-7 totaal niet wil vlotten. Het bouwen is bijna afgerond, straks kan de buitenkant gespoten worden. Als iemand tips heeft voor het weatheren van wit, dan hoor ik ze graag!

aerosan1fj3.jpg

aerosan2zg4.jpg

aerosan4ct2.jpg

aerosan3id6.jpg

Hoi Eelke

Wel een speciaal tussendoortje dat je gekozen hebt.
Niet echt iets wat ik dadelijk zou bouwen maar het is wel een tof bakske.

Aha ! Deze keer niet groen? 🙂 Whitewash ?
Heb daar wel misschien enkele tips voor. Nee niet de hairspray techniek.

Heb je toevallig de special van Steelmaster over Stalingrad ?

Hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Grtz

Kristof

Nope, deze bakkies waren er maar in 1 kleur: wit. Ik heb die special van Steelmasters niet. Staan daar RF-8's in? Ik ben wanhopig op zoek naar foto's , ik heb er nu namelijk welgeteld 6 😕.

Nee er staan geen RF's in , maar wel een step by step over whitewash.

Dus de basislaag is wit... ?
Van een zeer lichtgrijze basislaag vertrekken en zo naar het wit toewerken misschien ?
Heb geen idee hoe je zoiets moet aanpakken. Maar jij kan het me binnenkort wel vertellen zeker ? 🙂

Komt wel in orde.

Grtz

Kristof

inderdaad, je kunt nogal wat tinten lichtgrijs gebruiken, zolang wit maar de boventoon voert, dan zit je behoorlijk lang goed, en bijvoorbeeld vallejo heeft ook verschillende soorten wit, wit, gebroken wit, ivoorwit, das allemaal net effe anders, en zo kun je dan wel highlighten enzo. verders kun je natuurlijk wat vetplekjes enzo maken, die vallen EXTRA op. Rond de motor wat roetige plekjes.

trouwens, wist je dat kirin deze al eens heeft uitgebracht? blijft zonde dat het is gestopt!

Timo

Hoi Eelke,

tof tussendoorproject! Peebee Ronald Schoenmakers eens...hij heeft onlangs iets dergelijks gescratcht. Misschien heeft hij literatuur voorhanden die je kunt gebuiken ?

groet frank

Hallo Heren,
Bij Dinisen(?) in Overloon waren laatst Waffen Arsenal boekjes in de aanbieding over Schlittenfahrzeuge etc door Duitsers gebruikt. Ik ken de inhoud niet maar wellicht dat er ook iets was als Beuteschlitten? Ik heb overigens het oude Kirin bouwdoosje. Kwaliteit hiervan is toch bepaald minder dan van jouw modelletje Eelke. Toch misschien niet helemaal voor niets dat het niet meer te krijgen is (Timo voor een luttel bedrag is ie van jou 😉 ). Ik heb wel een oud artikel met foto's en tekeningen over de NKL-16 en 26 (Steven Zaloga en Janusz Magnuski) mocht je daar ook in geïnteresseerd zijn. Misschien loont het ook om eens met deze namen te googelen. De zinnigste link die ik gevonden heb is deze:
http://www.battlefield.ru/content/view/216/115/lang,en/

Arjan

Hoi eelke,

Dat ziet er een leuk modeletje uit.

Hier nog een leuke link, misschien ken je hem al.

http://www.darkroastedblend.com/2007/12/unique-soviet-snowmobiles.html

Bedankt voor het commentaar en alle hulp, gentlemen. Rutger en ik hebben ooit dat Kirin modelletje gehad. Het is inderdaad een stuk slechter dan de Plus model kit. Het model van Plus model is ook niet zonder fouten, vooral de contouren van sommige onderdelen klopt niet helemaal. Ik heb ervoor gekozen om er niks aan te doen, maar alleen de in het oog springende details toe te voegen. Ook heb ik de motor en motorkap rechtgezet, want die stonden zichtbaar voorover geheld, wat niet klopt.

Bedankt voor alle hulp op het web. Ik kende de sites helaas al; ik heb het hele internet (volgens mij) totaal uitputtend doorgezocht op het woord aerosan, de verschillende typenummers, en dat alles ook nog in het Cyrillisch, en de meervoudsvorm aerosani 🙂...

Arjan: ik ben wel geïnteresseerd in dat artikel, kun je het scannen of zoiets?

Het blijft een appart geval die Aerosan. Goed om te zien dat er nu eindelijk een (redelijk) goed model van is, wat voorlopig ook goed verkrijgbaar is. Ik ben ook erg benieuwd hoe je het wit gaat doen Eelke, zelf zou ik alleen een pre-shade van (licht) grijs doen, en dan met meerdere tinten wit gaan werken denk ik. Hou ons op de hoogte aub! 😉
Jan 🙂

Bedankt weer voor alle tips jongens. Helaas kende ik ook alle piccies in je link al, Arjan. Maar nog bedankt voor die ene foto! (voor de liefhebbers: http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?MHB-200203)

Eelke: de zelfde houtkleur als de binnenkant en daar een whitewash overheen?
Deze voertuigen waren specifiek voor de winter en zullen echt geen donkergroene basis hebben gehad.

Misschien die houtkleur en dan met de zoutkorrelmethode whitewashen/chippen?

Zomaar wat ideetjes.

Even snel een updateje zodat jullie weten dat er nog aan de aerosan gewerkt wordt! Ik heb uiteindelijk het ding wit gespoten, met een warmgrijze (grijs + roodbruin) schaduwkleur. Daarna het gebruikelijke enamel- en olieverfgeweld.
De mg-affuit leek nergens op, die heb ik moeten pimpen, evenals de mg zelf (hij ontving zelfs een trekkerbeugeltransplantatie).
Momenteel ben ik hard aan het experimenteren met sneeuw...

sanwip1db6.jpg

sanwip2lj0.jpg

sanwip3yl3.jpg

goh 😱 😱

het is wederom bewezen waarom JIJ en niemand anders de beste schilder bent op dit forum...

ik vind dit van het mooiste wat ik hier al gezien heb !!

vooral de uitgewaaide olie bovenop is absoluut perfect

CHAPEAU !!!!!!!!!

cheers
Dom

Gaaf bakske Eelke !

Orgineel en goed gedaan.
Die olie bovenop is chique.
Maar wat niet te zien is op de foto, die olie : blinkt die een beetje ? Want zoals je weet olie is niet matt ?

Goe bezig !

Grtz

Kristof

Bedankt voor jullie reacties! De uitgewaaierde olie heb ik van een foto overgenomen; ik vond het wel gek dat er dikke, zwarte olie uit een radiator komt, heeft dat misschien iets te maken met de sub-zero conditions waarin de aerosan zich steeds bevond? De olie heb ik inderdaad wat glimmend gemaakt.

momenteel ben ik aan het worstelen met de sneeuw, wish me luck 😕

eelke warrink zei:
ik vond het wel gek dat er dikke, zwarte olie uit een radiator komt,...

Da's ook geen olie, maar koelvloeistof of iets van dien aard...

Koelvloeistof en/of antivries die uit de radiator komt is zo vet als de neten,
in combinatie met zand en/of stof wordt dit een vette bruin/zwarte drab die lastig te verwijderen is.

Bij mijn Nekaf zit deze prut ook overal, je doet er weinig tegen als af en toe eens wassen/afspoelen...

Rico

Super mooi schilderwerk Eelke!
Het sneeuwverhaal komt vast ook goed, dan nog een paar figuurtjes... 😉
Jan 🙂

ja, zo mooi zie je ze zelden, regelmatig komen de mooist geweatherde tanks langs, met allerhande nieuwe en verrassende technieken, prachtige resultaten, maar dat haalt et niet bij dit!

trouwens, ´tis glycol, wat zo zwart wordt, ik heb al een halve dag zwarte handjes van de vele H**neken Ice Cold tap installaties die er nu mee kappen, en zo'n lullig pijpje zonder ijs eromheen, dat verkoopt niet, dus dan moet ik weer heen...

ik had enkel wat meer afgebladderde verf verwacht op de veren en wat smeervet vlekjes (overdaad schaad, zeker bij deze!) op de draaipuntjes, maar een kniesoor die daar over valt!

Timo

Wederom zeer gaaf dit Eelke!

Kleine vraag alleen: Blijven die veren van de ophanging plus die buizen daarin ook zo wit?
De ophanging verliest nu wat aan contrast naar mijn mening maar dat is natuurlijk enorm persoonlijk.
Wellicht zoals dun deze?
sani1.jpg

K massel,
Marcel.

Hmmm.....na 20 minuten zoeken geef ik het op.
Ik weet dat er vorig jaar iemand is geweest (twenot of modelbrouwers) die heeft ook zo'n propellor op skie's diorama gemaakt , of het een Aerosan is weet ik niet en het was niet meneer Ronald Schoenmakers.

Dit was een diorama, waarin het ding in een dal lag, met bosjes, een aantal poppetjes, die erbij wegliepen omdat hij kapot was.
Dat was ook een hele mooie, maar ik kan em niet meer vinden.

Bedankt voor jullie antwoorden, heren. Dus het is glycol, ik had geen idee dat dat zo donker is/kan worden!
Misschien dat ik inderdaad wat meer met de poten zou kunnen doen. Ik heb nu een niet-naar-de-aerosan-kijken-periode ingesteld, zodat ik later met een frisse blik kan bekijken wat er nog allemaal beter aan kan.

Michel: het is Ronald Schoenmakers, die heeft een NKL-26 gescratcht: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=12859&postdays=0&postorder=asc&start=0

Terug
Bovenaan