Additional "firepower" *Af*

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Dag mensen,

Al lang speelde ik met dit idee en nu eindelijk is het in uitvoering. Een ISU-152 met daar achterop een factor 10 lichter; een panzer 1.
Het idee kwam o.a. van de bekende Sherman foto met een Japans tankje erop en de grote verhoudingen qua gewicht, maat en vuurkracht.
Ik maak van de panzer een lesvoertuig, dus zal het niet onmogelijk zijn dat ze elkaar troffen. In tegenstelling tot de Marder zijn dit 2 prachtkitjes om te bouwen. Een beetje ge-update her en der en het figuur is een mooie van Verlinden welke licht is aangepast. De kabel is van SKP model en de trekstangen zijn nu nog uit de kit maar heb ik opnieuw gescratched. Let niet te veel op het losse loopwerk en de kromme en te lange track's, ik ben al lang blij dat hij zo in elkaar blijft staan 🙄
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes

DSC_0507.jpg

DSC_0508.jpg

DSC_0511.jpg

DSC_0512.jpg

DSC_0514.jpg

DSC_0517.jpg

DSC_0519.jpg

DSC_0516.jpg

Re: Additional "firepower"

Op het randje van vernedering voor het toenmalige Panzer I personeel, hun voertuig als een fiets achterop het dek van zo'n mastodont.

Goed idee, ik heb zoiets 'ns op een foto gezien.

Heey Boris,

ik vind het een leuk en gewaagd project.

Even over de kabels van SPK models is dat nog wat?

Gr, Reitze

Hoi Boris,
de bouw is goed gedaan, maar toch klopt, in mijn ogen, het plaatje niet.
Wat doet een Pz.Kfw.I achterop zo'n bakbeest? Wat is de reden? Hoe komt'ie erop en hoe eraf? Kan zo'n SU-loopwerk dat extra gewicht achterop wel hebben?
Wat ik bedoel te zeggen is dat 't niet logisch oogt en dat vind ik zonde van je bouwwerk!

Dag heren,

Dank voor jullie reacties.
@ Ron: De naam zegt het al; Additional firepower. De ISU had geen mg (soms bovenop) dus daarom is hij als "ondersteuning" meegenomen wat tevens de grote verhoudingen weer aangeeft; "fire power". Hoe hij erop gekomen is? Geen idee... fantasie, zo is er ook een foto van die Sherman, dus dat laat ik buiten beschouwing. Het loopwerk maak ik me niet zo druk om. Ik heb ze vaak volgepakt gezien en dat weegt ook wel wat, deze paner is slechts 5 ton. Zelf vind ik het idd gewaagd maar juist bruut om de verhoudingen en het behelpen van de crew. Ook de kleur/ weathering verschillen zijn contrasterend wat een bijzonder geheel kan geven. De panzer 1 wordt afgeleefd qua verbleking, vuil/ olie e.d. terwijl de ISU eerder vies wordt met modder e.d.

@ Reitze: De kabels kosten een prikkie maar zijn net zo goed als Karaya naar mijn idee.

Mzzls!

Hallo mensen,

Ik had de planning dit project in de kerstvakantie af te ronden maar ik had toch een paar dagen extra nodig.
Ik verwacht dat de modder op de lowerhull nog iets lichter zal worden maar verder is hij voor 99,9% af.
Het figuur heb ik vervangen voor één van Alpine welke ik beter vond. Beide voertuigen zijn met Tamiya geairbrushed en gedrybrushed met titaniumwitte olieverf. Omdat olieverf een doorschijnend effect heeft is deze kleur voor elke onderlaag geschikt en geeft het een uitsteked drybrush effect inplaats van dat je de basiskleur lichter dient te maken. De pz 1 is vastgezet met draadstangen, steunt op houtblokken en er is een kabel bevestigd.
Mochten jullie nog tips hebben sta ik daar uiteraard voor open!

Groetjes!

DSC_0226.jpg

DSC_0227.jpg

DSC_0229.jpg

DSC_0230.jpg

DSC_0231.jpg

DSC_0232.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0234.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0237.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0245.jpg

Prachtig, Boris!

Geweldig idee en geweldig uitgevoerd. Mooi geschilderd en geweatherd.

Nog even een vraagje over dat drybrushen: verdun je de olieverf ook nog, voordat je gaat drybrushen?

Wat wordt het volgende?

Groeten,

Maarten

Hallo Niels en Maarten,

Bedankt voor jullie reacties.
@ Maarten: Ik verdun de verf niet echt. Hooguit een klein beetje om het goed op je penseel te krijgen (omdat witte olieverf vaak iets dikker is, geen idee waarom) maar dat zou ik er vervolgens weer uit laten trekken in een tissue.
Dit wordt het volgende:
DSC_0219-1.jpg

Geïnspireerd door een foto van een Sherman die samen met de verzwakte weg eronder is weggespoeld door de regen.
(Concords The Serman in the ETO pagina 28)

@ Niels: Het houtblok heb ik gedaan door een niet geheel dekkende laag van Vallejo's pale sand aan te brengen en dit te verweren met een vrij dikke wash van raw umber olieverf. Vooral in de hoeken is veel aangebracht. Vooral de vallejo laag is vrij grof maar bij dit hout is dat niet zo erg (naar mijn idee).

De chippings zijn gedaan met van Dykbruin van Rembrand (olieverf) en deze hebben een bescheiden wash gehad van brunt sienna.
Het bovendek is echter ook met groen bewerkt om zo de whitewash te laten slijten en het groen te laten doorschijnen.

Groetjes!!

Ha Boris,

Al met al een zeer geslaagd project.
De grijze kleur van de Panzer I vindt ik zeer goed gelukt. Ook een goede tip om te drybrushen met titanium wit.
Voor de rest leuke details te zien (waaronder de riempjes aan de zijkant). En super om te zien hoe dat Russisch `ding` lekker in de kont hangt.
Ben benieuwd naar je nw project.
Misschien wat meer tussentijdse foto`s plaatsen? 😉

grtz Jacco

Hoi Boris 😀
Een leuk idee en mooi gebouwd en geschilderd :!:
En nu effe zeuren dan 😉 :
Als die lesauto dan toch al (een tijdje?) niet meer in gebruik is, hadden de tracks
wat mij betreft best wel wat roestiger gemogen.

De manier waarop die 5Ton op z'n plek wordt gehouden lijkt me nogal breekbaar? Heb echter niet veel
kennis van de sterktes van de gebruikte spullen (de real thing), dus dat zou dan wellicht kunnen ?

Wat doen die camo pantserplaten daar nou? Naar mijn smaak overbodige aankleding...

Laatste commentaar : De Rus. Een mooi figuur en z'n aanwezigheid is een nuttig referentiepunt voor de afmetingen
van de voertuigen, maar.....wat staat-ie daar nou? Het had me meer aangesproken (ook vanwege de toegevoegde vuurkracht),
als hij bezig was geweest met die rondslingerende ammo-kisten. Tis maar een ideetje 😉 .

Succes en plezier met de volgende !

Additional greetings 😀
Peter

Ik heb aan het begin van de vanavond dat drybrushen met witte olieverf gedaan en het is goed gelukt 😀 , bedankt voor de tip 😉 . Het is veel makkelijker te corrigeren dan een drybrush met acryl.

Groeten,

Maarten

Dag heren,

Dank jullie wel 🙂
@ Peter: Roest zou idd kunnen aangezien dit snel gaat maar vond de kleur goed passen bij de stof effecten op de fenders. Er zit wel wat roest mar misschien is dat nu niet zo duidelijk.
Het vasthouden van het voertuig, tja dat is idd behelpen. Ik denk dat de blokken vooral zorgen dat hij niet gaat rollen (al zal dit maar iets kunnen zijn) maar de draaistangen houden hem ook nog vast. In dat geval zal het eerder aan de handvaten dan de draaistangen liggen want die dingen zijn beresterk. 😉
Maar idd, ideaal is het niet.
De platen zijn neergelegd net zoals de spare track's. Net dat beetje extra pantser/ rommel om inslagen te voorkomen + dat het kleurtechnisch gunstig is.
Het figuur vind ik persoonlijk wel goed passen. Hij kijkt dezelfde richting uit als de lopen van de pz1 en bij statige modellen vind ik persoonlijk dit soort figuren vaak goed/ beter passen dan figuren in een actiehouding.

Groetjes! 😀

hoi boris,

het idee is erg leuk. ik sluit me aan bij peter, de tracks kunnen van de panzer meer roestig, eigenlijk dat hele kermis tankje. vuil en zo, zal zich ook ophopen onder de kermistank.
wat ik ook mis is dat de rus iets achterover hangt. een paar ton is niet niets. 😀 😀

voor de rest; ziet er goed uit 😀 😀

op naar de sherman

gr steven

He Boris,

Ik zou gewoon zeggen, meenemen naar de bouwavond.
Kunnen we daar een betere blik erop werpen, want gezien de scherpe schaduwen op het model denk ik dat sommige effecten een beetje wegvallen.

Die Sherman ken ik (natuurlijk). De start is veel belovend.

Groet, MartinD

Dat is een mooi eindplaatje geworden. Had al wat delen gezien op Ureterp en denk dat de foto m geen recht aandoen :idea:
Neem aan dat je m meeneemt naar Schiedam want wil m zeker eens in het echt bekijken.

Qua compositie zou je effect van de vastgesjorde panzer achterop wat kunnen vergroten of veranderen, heb heel wat (panzer) voertuigen vervoerd (al was dat op een dieplader en niet op een andere tank) maar deze had ik nooit zo meegenomen..het ziet er uit dat ie er bij de eerste hobbel al af ligt 😉

Voor de rest..
eusa_clap.gif

Dag heren,

Dank jullie voor de reacties!
@ Steven: Ik zal nog eens kijken om tussen de schakels wat meer roest aan te brengen, maar ik doe dat subtiel.
Vuil zit ook onder de pz 1 wel en tevens is het motordek van de ISU gewoon mee gewheaterd. Hij hangt wel degelijk achterover en zelfs in een mate dat hij niet verder kan (blijkt misschien niet zo duidelijk op de foto's vanwege de iets hogere positie.)
Door de jaren heen ben ik nog altijd geen topfotograaf dus het kan idd zo zijn dat niet alles is
zoals het lijkt. Ik denk dat het in werkelijkheid ook ietje lichter is.
@ Elco: Schiedam weet ik nog niet zeker maar Overloon absoluut wel. Dat vastzetten... tja het zal idd geen makkie zijn dit zo te vervoeren. In die zin gooi ik het maar op geluk met een vleugje artistieke vrijheid 😉 . Toch heb ik veel bijzondere creaties gezien op foto's en kon deze door mijn persoonlijk keuring. Ik moet ook wel zeggen dat ik nu wel ff iets luchtigers wil doen ipv zo'n omstreden geval 🙂
@ Philip: Dat is uiterst eenvoudig. 😀 Men neme een stickervel met een spiegeleffect, beugt deze een beetje soepel en door hem in een puntje te rollen (als een pijltje) kun je hem zo aan de binnenkant aanbrengen. Wel heb ik de lamp iets verder uitgehold en het stickertje goed aangedrukt. Een licht washje met een donkerbruine tint en klaar is Philip 😉

Groetjes!

Hoi Boris,

Deze was even onder de radar geglipt, ik ontdekte dit topic net pas. Hij is mooi geworden, leuke kleureffecten, goed oog voor detail, een echte Bakker dus! De weathering vind ik wel een beetje onevenwichtig. De romp van de Panzer zit vol modder/stof, maar de sprocket is bijna schoon, bijvoorbeeld. De ISU zit vol modder, maar de tanden van de sprockets zijn maagdelijk groen. Vergeet niet dat als een tank door nat opspattend modder rijdt, dat de romp voor een groot deel wordt bedekt door een fijne film van kleine modderdruppeltjes. Met wat gebalanceerdere weathering heb je een echt meesterwerkje 🤣

Hoi Boris, een meer dan geslaagd project zou ik zo zeggen. Eelkes raad mbt. de vervuiling zou ik wel ter harte nemen om tot een echt razend realistisch gegeven te komen. Over de Pz 1 achterop, volgens mij kon dit zo prima, een tank die deze op z'n rug heeft zal toch wel een beetje rustig aan doen he...maar eraf donderen dat denk ik niet hoor ! Zeer leuk en attractief ook zijn de kleuren van beide voertuigen !

Hallo Heren,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben het geheel met jullie eens. Dat is ook de reden dat ik hem na het fotograferen nog een paar keer ter hand heb genomen om:
- Stof/ modder aan te passen (kleurvariatie)
- Idd de spetters (met name voor op de boeg en achter)
- Stof op het dak
- Fading op het groen van de zijkanten
Ik kon er nog niet geheel vrede mee hebben dus tijdens het Sherman project had ik af en toe nog wat afwisseling.
Misschien dat ik het stof alsnog wel iets versterk voorop. De tanden van de sprockets zijn wel metalicgekleurd maar dat valt misschien niet zo goed op op de foto.

Groetjes

Zeer mooi geworden Boris!
Petje af.
Enige crit puntje; de loopwielen van de ISU zijn wat schoon. Mis hier wat stof, zeker als ik de afwerking van de tracks zo zie en de voorkant van de ISU.

Vind beide vehicles zeer fijn afgewerkt, erg mooi werk.

Marcel.

Dag mensen,

Na nog eens een uurtje of 10 erin te heben gestoken verwacht ik dit weekend dan echt eindfotos te maken en te plaatsen.
Zelf had ik ook niet geheel vrede met het eindresultaat dus heb ik hem nog enkele malen ter hand genomen.
Dit heeft vooral geresulteerd in meer vuil (tevens loopwerk zoals door jullie aagegeven), vuilvariatie en wat olie resten.
Persoonlijk ben ik nu een stuk meer tevreden omdat het meer een geheel is geworden 😀.

Groetjes en bedankt voor jullie tips!

Terug
Bovenaan