Aanbrengen filters etc.

Dag allen,

Hoop dat ik deze post hier goed plaats. Ik heb wat vragen over wat wheatering technieken.
Ben jaren geleden gestopt, maar wil binnenkort weer eens met wat kits beginnen.

Het gaat om het aanbrengen van filters, om de (basis)kleur van het model enigszins aan te passen. Doe je dit bij voorkeur op een matte of (semi)gloss ondergrond?

Verder worden ook filters aangebracht met bijv. kleine dotjes olieverf die dan “uitgesmeerd” worden. Dit wordt volgens mij voornamelijk op een semigloss ondergrond aangebracht. Blijft het model uiteindelijk niet te veel glimmen?

Zie ook dit artikel op planetarmor waar verschillende technieken mooi weergegeven worden (vast bekend bij velen):
http://planetarmor.com/forums/showthread.php?t=5898&page=5

Ik hoor graag jullie reacties!

Met vriendelijke groeten,

Rob.

Glanslaag werkt wel het makkelijkst aangaande het voorkomen van het intrekken van de filter in je basislaag. Met glanslak blijft het er mooi opliggen en kun je nog correcties toepassen. Bijvoorbeeld meer of minder blenden. Voor de filters kun je het beste oliegedragen verven gebruiken. Hoe fijner het pigment, hoe zachter de filter en het eindresultaat. De duurdere olieverven lenen zich hier het beste voor. Om de basislaag te voorzien van een glanslaag zijn er meerdere opties toe te passen:
1: glansverf gebruiken, maar dan heb je een beperktere keuze;
2: glanslak door je matte verf mengen;
3: nadien glanslak over je model spuiten. Dit doe ik zelf meestal door parket plus van plegde over de (matte) basislaag te spuiten;
3: glanslak door je matte verf mengen en nadien glanslak over je model spuiten, door van tevoren al glanslak toe te voegen aan je matte verf krijg je een gladdere basis;

Als je nog vragen heb stel ze gerust.

Succes!

Bas, bedankt voor je antwoordt.

Is een matte laag aanbrengen na het filteren, washen etc. niet meer nodig?

Vroegah, in mijn tijd was het washen en drybrushen de voornaamste techniek. De gloss laag werd dan toegepast om de decals goed aan te kunnen brengen. Als laatste werd dan als seal een matt laag aangebracht.

De verweringfase maakt bij mij de modellen meestal al mat, mocht dit niet voldoende zijn dan kun je natuurlijk altijd nog een matlaagje aanbrengen.

Terug
Bovenaan