A34 Comet in 1:35

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Op de beurs in Goes afgelopen weekend heb ik een Tamiya A34 Comet gekocht om daar te bouwen. Af kwam hij natuurlijk niet, hoewel ik denk dat als je de hele beurs door zou bouwen in plaats van rond te lopen (af en toe) en te zitten lullen (veel), je hem waarschijnlijk wel in elkaar kunt krijgen over een tweedaagse beurs 🙂

Zaterdagmiddag 12:15 uur:

IMG_3942.webp

Zondagmiddag 16:27 uur:

IMG_4007.webp

Daartussenin heb ik geen foto’s genomen van de voortgang 🙂 De buitenste wielen zet ik er pas op na het schilderen, en wat je niet kunt zien is dat @Rob Plas de zijkanten van de romp en delen van de rupsband voor me in een modderkleur gespoten heeft voordat ik de wielen en rupsen monteerde, omdat ik het risico niet wilde lopen dat er later groen plastic zichtbaar blijft omdat de verf er niet bij kan.

Vanavond ben ik verdergegaan, wat vooral neerkwam op kleinere details monteren:

IMG_4012.webpIMG_4013.webp

Het enige dat ik toegevoegd heb is een oog van koperdraad dat de uiteinden van één kant van de sleepkabels met elkaar verbindt. Dit omdat Britse tanks niet uitgerust waren met twee sleepkabels, zoals de meeste mensen (inclusief die bij Tamiya) denken, maar één sleepkabel die bestond uit twee kabels die met een druppelvormig oog aan elkaar verbonden waren, omdat hij V-vormig gebruikt moest worden.

Op het motordek zitten aangegoten handgrepen die je zou kunnen vervangen door draad o.i.d., maar ik ga er een paar infanteristen neerzetten waardoor die —als het goed is — amper te zien zullen zijn.

Met de tank klaar ben ik begonnen aan de figuurtjes.

IMG_4022.webp

De commandant zit bij de A34, met koperdraad voor de kabels van z’n koptelefoon en microfoon. Om de één of andere reden geeft Tamiya hun figuurtjes in Britse tankoveralls ook een koppel met pistoolholster (zowel de lader — die ik hier niet ga gebruiken — als de figuren bij de Archer hebben dit ook). De echte overall had een ingebouwde zak/holster voor een pistool precies zodat voertuigbemanningsleden geen koppel hoefden te dragen waarmee ze achter dingen in het voertuig konden blijven haken. Tamiya doet ook teveel vouwen in deze uniformen — in het echt zijn ze van dikke stof met een voering. Maar ik ga dat maar niet corrigeren, dus heb ik gewoon het holster aan z’n riem geplakt. Misschien heeft de commandant daar een voorkeur voor 🙂

De figuurtjes van MiniArt hebben een vergelijkbaar probleem met teveel vouwen, vind ik, wat niet bepaald ongewoon is bij MiniArt-figurensetjes. Veel van hun figuurtjes zien eruit alsof ze dunne katoenen kleren dragen in plaats van wollen. Een ander probleem met dit setje is dat vier man gewapend zijn met een geweer, en ja, er zitten vier geweren bij, maar maar twee daarvan zijn Nr. 4 Lee-Enfields, de andere twee zijn SMLE’s. Er zitten ook zat helmen bij, maar alleen de Mk. III’s hebben een camouflagenet — en die zijn veel te groot voor de resin koppen (die in deze versie van de set er gewoon bij zitten). Ik denk dat ik zelf netten zal moeten doen op de Mk. II helmen.

IMG_4023.webp

De bouw van de figuurtjes is nu ook klaar. Ik heb de Mk. II-helmen gebruikt die op de gietraampjes met de figuurtjes zitten, in plaats van de (iets betere) op de extra raampjes met uitrusting die ook in het setje zitten. Dit omdat ik ze daarna bedekt heb met plamuur om fijnmazige camouflagenetten na te bootsen. De PSU is ook grotendeels van de raampjes met figuren, behalve de munitietassen van de staande man (rechtsvoor), die wel uit een raampje met extra uitrusting komen omdat hij een Brenschutter gaat worden.

Vandaag ben ik bezig geweest bepakking voor de tank te zoeken en te maken:

IMG_4025.webpIMG_4026.webp

De bepakking is van verschillende oorsprong: een plastic kist van Tamiya, resin kisten van Panzer Art en Value Gear, jerrycans (Brits en Duits) en oliekan van Bronco, en de rupsbandschakels op de voorkant zijn de vier die je overhoudt wanneer je dit model gebouwd hebt. Ik zit te denken om ook nog een beetje spul onder een zeil op het motordek te steken.

De jerrycans aan de toren zijn heel vreemd, maar met dank aan @jpwaller op Missing-Lynx:

IMG_4027.webp

Let op dat ze alledrie met de opening naar beneden lijken te zitten, daarom heb ik ze hier ook zo geplakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vroeg ik me ook af. En waarom op zn kop? Idee is om holle lading af te laten gaan?

Ik vraag me dat ook af, maar goed inzoomen op de foto (op een grotere versie dan hierboven) geeft eigenlijk geen antwoord. Ik dénk dat ze vastgelast zijn, want ik kan geen goede andere manier bedenken om jerrycans ondersteboven aan de zijkant van de toren van een Comet vast te maken: ten eerste kun je dan heel moeilijk touwtjes of zo aan de jerrycan vastmaken, en ten tweede zit er niks aan de Comet-toren waar je die touwtjes ook aan zou kunnen binden.

Mijn idee is ook dat ze anti-Panzerfaust zijn, afstandspantser op de eenvoudigste manier die de bemanning kon bedenken. Maar of dat ook echt de reden is …?

Na een beetje proberen, wikken en wegen ben ik eruit hoe er rommel op het achterdek komt, met een zeil erover:

IMG_4029.webp

Twee restjes 5 mm schuimkarton en een stukje resin waar je de onderdelen vanaf zaagt 🙂 Zo komen de figuren er (waarschijnlijk) op:

IMG_4030.webp

Eerst moet de lijm drogen en dan plak ik er een zeil van aluminiumfolie overheen.

Dan heb ik ook, na goed naar foto’s van echte Comets te kijken, grond aangebracht in de randen van de velgen:

IMG_4032.webp

Verder niet, want het lijkt erop dat het vooral daar bleef hangen. Ik heb daarvoor de textuurgel gebruikt die je op de foto kunt zien, omdat daar kleine „pareltjes” in zitten die er een grondstructuur aan geven.

Dit heeft ook gelijk het voordeel dat het een opvallend detail wegmoffelt dat Tamiya gemist heeft. Daar zit namelijk een rand die je op de echte tank goed kunt zien:

wheels.webp

Hier wat minder, want er zit dunne modder in, maar je kunt toch duidelijk een rand zien lopen tussen de buitenrand van de velg en de wielschijf. (Dit is de Comet van Bovington, op 10 september 2002. Ik heb toen deze foto, en een paar meer, genomen vanwege dat op de tank zo goed te zien was hoe modder zich over het loopwerk verspreidt.)

Die rand is trouwens waarom je bij de Centurion van AFV Club de rubberen banden krijgt waar veel mensen m.i. onterecht een hekel aan hebben:

IMG_4035.webp

Je kunt hier ook de structuur van de gel zien. Die is nu nog wit, maar droogt transparant op. Hij slinkt ook een beetje, dus je moet altijd meer aanbrengen dan je denkt dat er zichtbaar moet blijven.

In tegenstelling tot hoe Rob het deed voor zijn Comet, heb ik van de nood een deugd gemaakt en het dekzeil uit een stukje aluminiumfolie geknipt:

IMG_4038.webp

Toen de lijm droog was heb ik het zeil gespoten met grondverf en de messing delen van de jerrycans met een kwast geschilderd met Mr. Aqueous Surfacer. Wanneer ook dat droog was, heeft de tank z’n basiskleuren gekregen:

IMG_4044.webp

Mike Starmers Tamiya-mengsel voor SCC 15 olive drab over de bovenkant, daarna de hele onderkant en dergelijke met Tamiya XF-52 Flat Earth.

Nadat de wash droog was heb ik de tank gedrybrusht met een lichtere tint (nou ja, twee: eentje voor de olive drab en een andere voor de modder), met Humbrol enamelverf:

IMG_4047.webp

Op de foto lijkt het model wel veel groener dan het in het echt is. De wielen en spatschermen heb ik erop gezet na het drybrushen. Ik denk wel dat ik er nog een keer overheen moet met een nog wat lichtere tint.

Ondanks dat advies ben ik toch nog met een zandkleur over de delen gegaan die het meeste licht vangen (de bovenkanten van de wielen bijvoorbeeld) en dat heeft de modderkleur duidelijk beter gemaakt, als je het mij vraagt 🙂 Daarna ben ik begonnen met het schilderen van de details:

IMG_4052.webpIMG_4053.webp

Het zeil op het achterdek is nog niet droog — of ik heb de verf voor de diepste schaduwen niet goed geroerd, dat kan ook 🙂 Als het blijft glanzen komt er nog een laagje matte vernis overheen. De basiskleur van dat zeil is Tamiya JN Green, om een donkergroen zeil voor te stellen dat de tankbemanning waarschijnlijk ergens „gevonden” heeft. Het zeil over het kanonschild is Tamiya Khaki Drab. De Duitse jerrycans heb ik donkergeel geschilderd, de rupsbandschakels op boeg en toren roodbruin.

De metalen delen van het gereedschap en de sleepkabel zijn donkergrijs gevolgd door Army Painter Strong Tone, wat vooral op de sleepkabel een onverwacht het effect van NMM gaf (Non-Metallic Metal, iets dat vooral populair is onder fantasy-wargamers), maar daarna ben ik er nog overheen gegaan met een 2B-grafietstift om het op te lichten. De houten delen van het gereedschap en de mitrailleurlopen moeten nog afgeschilderd worden, daar zit alleen de eerste kleur nog maar op. Ook aan de reserverupsen is nog een beetje werk.

Ik heb nog wat losse schakels over Jakko, interesse?

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb niet echt een goede plek over om ze op de tank te steken 🙂

Dan leggen we die losse schakels toch gewoon volgend jaar in Goes in de stand met een 1:160 tankje daarop!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, jij gaat er vanuit dat we deze keer weer niet uitgeloot gaan worden?
😉

Oh, jij gaat er vanuit dat we deze keer weer niet uitgeloot gaan worden?
We hebben in elk geval een goed argument om ons toch toe te laten: aan een vierkante meter hebben we genoeg als we alleen maar met 1:160 modellen aankomen.

Tijd voor een berichtje naar Eelke dan....

Als we onszelf in 1:35 daar neerzetten in welke schaal moeten de modellen dan zijn om 1:35 modellen uit te beelden die door 1:35 mens in elkaar worden gezet als 1:35 modellen voor hen?

Zou wel een bak zijn dat als we uitgeloot worden om een 1:35 TWENOT stand bij IPMS of Modelbouwcollectief Zeeland te plaatsen.

1:35², oftewel 1:1225.

De rommel op de spatborden is nu ook geschilderd en zit erop:

IMG_4055.webp

Ik heb ook nog de decals voor de ster op het dak gedaan, maar moet daar nog een beetje extra schilderen met wit. Daarna moet er nog vuil over delen van de bovenkant van de tank en de bepakking, en natuurlijk moet ik de figuurtjes ook nog schilderen.

Op foto’s van de echte zie je die ook niet of bijna niet, volgens mij. En er is daar niks op een Comet waar je touwen aan vast zou kunnen maken, voor zover ik weet.

Terug
Bovenaan