A12 Infantry Tank, BEF

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Lorraine 38L VBCP, PzJg I vroeg model, PzJg I laat model, 7TP
Deze ligt al een paar jaar in de kast en nu dan eindelijk maar eens aan begonnen.
De oude vertrouwde Tamiya Matilda Mk. III/IV is goed genoeg door de toevoeging van het update setje van Tiger Models. Prijzig setje maar voor een spotprijs op de op getikt. 🙂

Ik ben niet zo van de "abgekämpfte" voertuigen en ik ga de originele Tamiya bemanning gebruiken. Die gasten zien er nog erg fris en fruitig uit dus zal ik het voertuig aan het begin van de Westfeldzug plaatsen. Bij die keuze speelt mee dat 9 van de 10 medeplakkers hun BEF A12 bij de tegenaanval bij Arras plaatsen, nu dus maar eens iets anders.

11 mei 1940, tanks van 7 RTR zijn op weg van Frankrijk naar de omgeving van Brussel waar zij stellingen moeten betrekken. De eenheid is nog maar net op het Europese vasteland aangekomen en de chauffeurs hebben zelfs nog niet kunnen oefenen met aan de rechterkant van de weg rijden.
Hier zien we het begin van een tocht die in een nachtmerrie zal ontaarden.
Na aankomst bij Brussel was de Duitse opmars vanuit de doorbraak bij Sedan al begonnen en werd de eenheid bevolen in zuidwestelijke richting naar Tournai te verplaatsen. Dat zou per trein gebeuren maar met dank aan de Luftwaffe kon dat niet meer. Het werd een lange tocht op wegen die vol waren met militairen en hun voertuigen, Belgisch, Frans, Brits maar vooral met eindeloze stromen vluchtelingen die hun have en goed in auto's en op karren, kinderwagens, en zelfs sledes met zich mee sleepten.
Keer op keer kwamen de Stuka's neerduiken en vlogen de Me-109's en 110's al schietend laag over de kolonnes om dood en verwarring te zaaien.
Tegen de tijd dat ze, ruim voorbij Tournai, in de buurt van Arras aankwamen was het materieel al vies, beschadigd en deels defect en de bemanning bek af. Al snel volgde daar de nederlaag na een aanvankelijk succesvol op gang komen van de tegenaanval.

De Tamiya Matilda Mk. II/IV die we allemaal kennen:

A12 - 001.webp

Het setje van Tiger Models:

A12 002.webp

Alles past prima maar er zijn wel twee aandachtspunten.

De ophanging van de wielen is zo teer dat ze nauwelijks goed te richten zijn. Op de foto is het helaas niet zo goed te zien maar het gaat nog een klus worden om de rupsen er goed omheen te krijgen. Link and Length rupsen, dat dan weer wel en dat biedt ook wat meer stevigheid om de boel recht te trekken.

A12 003.webp

Tweede punt is de aansluiting tussen de boegplaat en de bovenste romphelft. Die is niet zo fraai. Wanneer je de achterkant van de rompdelen aan elkaar klikt komt er flink wat spanning op te staan maar dat helpt wel met dichten van de naad. Een beetje putty zal nog steegs nodig zijn.

A12 004.webp

Na twee avondjes prutsen beginnen de contouren van de A12 wel al zichtbaar te worden:

A12 006.webp
A12 007.webp

Klopt, en het beetje Tamiya dat overblijft verdwijnt achter de zijschermen...........daarom is dat ding uit 1974 of zo ook goed genoeg 🙂

Supergaaf, en wat ziet het er allemaal strak uit, zoeen zou ik er ook wel eens willen bouwen

Dat zier goed uit Axel! Je bent een stuk verder dan ik en ik heb niet de ambitie je in te halen maar misschien kunnen we ze nog eens samen op een clubdag tonen.

Vanmiddag na het werk weer wat verder gegaan.
Een paar Tamiya onderdelen op de resin van TMD geplakt, het onderstel in de primer gezet en een begin gemaakt met het aanpassen van de figuren. De open kraagjes weggesneden en vervangen voor de gesloten kraag van de zwarte tankoverall en opgerolde mouwen weer lang gemaakt.

A12 008.webp

A12 009.webp

Morgen weer verder 🙂

Och, dat had ik niet eens gezien 😳 het verklaart wel de link and length tracks en het ruwe oppervlak van de gegoten delen.
Maar dan ben ik wel weer benieuwd waarom er ook van die dropveters bij zaten. 🤔

En nu ik naar de doos van de originele kijk, op Scalemates, herken ik ook de originele figuur met de microfoon in zijn hand.

Niet zo veel gedaan vandaag, mooi weer en dan moet er gewandeld worden vind iemand hier in huis.
Ik eigenlijk ook wel hoor maar het staat de plakkerij weer flink in de weg 🙁
Dus iets met de verfspuit gedaan. 🙃

Ik gebruik uitsluitend Tamiya XF verf in de verfspuit en dat is niet het merk met de grootste kleurkeuze.
In de loop der jaren heb ik "Het Groot Receptenboek der WO 2 Kleuren" ontwikkeld.
Ofwel, internet afstruinen, recepten kopiëren en plakken, proberen of het wat is en de beste bewaren in een Excel bestand.
Af en toe Chat inzetten om updates te zoeken.

Inspanning van niks met handig resultaat. 😁

Voor Engelse voertuigen is het heel makkelijk, al het werk is al door Mike Starmer gedaan. Je moet wel opletten dat je de meest recente recepten gebruikt want Tamiya verandert zijn eigen receptuur wel eens waardoor die van Mike soms wat achterloopt.

Voor vandaag was het dus een kwestie van mijn potje G3 openen en in de spuit mikken. Tegelijk ook maar even de binnenkant van de Dingo Mk I/a gedaan.

A12 010.webp
A12 011.webp

Vanavond vind ik vast wel tijd om weer wat te plakken al hoor ik ook suggesties door het huis zingen over een gezellig avondje op de bank met een drankje 🤔

Bekend verhaal.
Tamiya XF verf is ook mijn absolute favoriet voor in de airbrush, maar de range is vergeleken bijvoorbeeld merken als MIG, AK en Scale75 erg beperkt. Ik meng dan ook van alles en bewaar deze mengseltjes in afsluitbare plastic 5cc saus potjes. Hierin blijft de verf opvallend lang goed, na maanden bewaren voldoet even schudden, evt. wat extra verdunner erbij en gaan....
Ik ben net klaar met de basislagen op mijn WW2 Puma. Onderstel in een rode primer (Tamiya gloss red, Red Brown en wat clear varnish. De bovenkant is na pré shaden met mat zwart, voorzien van een laag Deck Tan, met wat clear varnish, daarna nog een laagje Deck Tan met wat mat wit.
Foto's volgen morgen.

@Maarten Weers
Jawel, want ik laat dat zo, het is een voertuig uit de laatste oorlogsmaanden, en aan alles was gebrek.
Zo ziet dat er dan uit, uiteraard straks met 8 wielen
Het zwart is alleen gebruikt in de hoeken, kieren en randen. Zo wordt het geheel wat levendiger.
17705416997421046461616071643752.webp

Ik dacht dat de laatste 234/2 in sept 44 uit de fabriek kwamen. Te kort aan verf was pas rond de jaarwisseling 44-45 aan de orde heb ik altijd begrepen. Maar dit alles hoeft je natuurlijk niet te onthouden van je gewenste kleurenplan. Effect is mooi, ik wou dat ik het ook kon.

Twee weken geleden ging het nog goed, een beetje passen en meten: 🙂

A12 015.webp

Maar bij het passen van de pantserplaten die de wielophanging afdekken begon de twijfel toe te slaan: 🤔

A12 014.webp

Op de foto is het niet te zien maar bij het aan elkaar schuiven van platen en romp werd duidelijk dat dat allemaal niet vanzelf zou gaan. Even aan de kant gelegd en met wat anders doorgegaan.

Vanvond weer opgepakt en inderdaad passen de platen totaal niet. De romp is nogal scheef en met vijlen, schuren en in de fik steken gaat het niet goed komen: 😕

A12 018.webp

Aan de spatborden is wel te zien dat het scheef is maar veel erger is dat het niet uit te lijnen valt met de schuine kant van "chutes".

De Tamiya onderdelen er maar bij gepakt. Het resin Tiger Models ding is een één op één kopie, ook van de zijplaten. Het enige verschil is dat de koppen van de klinknagels niet op het resin ding zitten, zoals dat ook hoort bij de eerste A12's die van de band liepen.
Beetje snijden en schuren dus:

A12 019.webp

Tsja, Tamiya heh? 👍

De ophanging van het Tiger Models setje is goed maar kwetsbaar, de geschutskoepel is perfect maar voor romp en zijplaten.........nee, dan maar wat bijwerken van het origineel.
Ach, het TM setje kostte me slechts 15 Euro, prima prijsje voor ophanging en koepel.

Nou maar hopen dat ik de Tamiya onderdelen die op de resinromp zitter er onbeschadigd af krijg. 😳

So far so good:

A12 20.webp

Morgen de rest!

Da's jammer Tini want het kan wel een goede weergave van een Infantry Tank Mk. II in 1940 worden......hoop ik, nog kansen zat om het te verprutsen. 🙃

Eindelijk zit ie dan in elkaar.
Niet mijn fraaiste plakwerk, teveel ergernissen gehad onderweg en dat heeft bij mij dan vrijwel altijd een weerslag op de hang naar nauwkeurigheid en zorgvuldigheid.
Maakt niet zo gek veel uit, nog een laag primer, dan de kleuren G3 en G4, verwering en een flinke hoop stof zullen zeker een fraai model opleveren.

A12 21.webp
A12 22.webp

Weer een paar stapjes verder. 🙂

Bij eerdere Britse voertuigen die ik in 1940 in Frankrijk plaatste heb ik de donkergroene kleur (G4) met de verfspuit aangebracht. Wel de vormen afgeplakt want het waren altijd harde randen tussen grondlaag G3 en de "distuptive colour" G4.
Deze keer heb ik die kleur met een penseel aangebracht omdat dat bij de echte voertuigen ook gebeurde.....alleen dan een blokkwast denk ik. Ik heb nog wat twijdel over het effect daarvan, enerzijds is er op foto's nauwelijks te zien dat er kwasten in het spel waren, anderzijds is dat op mijn A12 wel vrij duidelijk zichtbaar.
Bij deze laat ik het zo maar ik weet nog niet of ik bij een volgend voertuig in deze periode dat weer zo aanpak.

De decals waren een klein drama. Een setje van Black Lion en dat merk zal ik niet snel weer kopen. Flnterdunne film is niet altijd fijn omdat het heel makkelijk opfrommelt. Bovendien is het geen garantie dat het mooi glad over het voertuig komt te liggen. Na gebruik van Micro Set en Sol heb ik nog steeds het gevoel dat ik er net zo goed een paar zilveren knaken tegen had kunnen plakken.
Dat is wat overdreven natuurlijk en er kan nog verder geSold worden en een laag glansvernis erover.........we zullen zien!
Ook storend is dat er geen nummer plaat bij zat. Fotografisch bewijs zat daarvoor! Er zit nu dus een nummerplaat van een LaRo uit de jaren '80 op. 😳

Al met al wel blij met mijn A12je. Er moet nog veel gebeuren maar het gaat de goede kant op!

A12 024.webp
A12 025.webp
A12 026.webp

Mooie kleuren! De donkere kleur heeft een lichte glans. Misschien nog een laagje matlak?

Dank je Jan!
De glans komt door de laag glansvernis die de kleuren moet beschermen tegen het verweerproces dat nog moet gebeuren. Na iedere behandeling zal de glans wat afzwakken.

Ik vind die subtiele glans juist erg mooi. Ik zie best vaak modellen die wel heel erg mat zijn heb ik het gevoel. Ligt er maar net aan wat je wilt uitbeelden natuurlijk wat betreft verwering, stoffigheid, mate van betreding en slijtage (wat weer glansverhogend kan zijn). Van nature zal er bijna altijd wel sprake zijn van enige glans hoe subtiel misschien dan ook.

Dus wat mij betreft: breng weer wat meer glans in de militaire modelbouw

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ben ik met je eens Walther, veel mensen bouwen voertuigen die "Abgekämpft" zijn terwijl alles ook een keer nieuw is geweest en er ook nog wel eens een voertuig werd gewassen of door groot onderhoud of herbouw helemaal werd opgeknapt.
De voertuigen die ik bouw zijn doorgaans redelijk nieuwe, dat heel erg verweerde houd ik niet zo van en een beetje glans vind ik dan ook zeker niet erg.
Deze A12 is ook nog behoorlijk nieuw en op weg naar de eerste inzet. Beschadigingen gaar er dus niet (of nauwelijk) op komen. De verflaag zal nog nagenoeg onaangetast geweest zijn maar een beetje licht en donkerspel erin brengen is voor het schaaleffect wel belangrijk. Een beetje wash hier en een drybrushje daar. De A12 is al een paar honderd kilometer onderweg dus wordt wel stoffig en hier en daar wat sporen van olielekkages zijn wat mij betreft ook wel belangrijk om aan te brengen.

Volgens mij als een engelsman in het expeditionary force schade reed en t niet onmiddelijk schilderde kreef ie met de mattenklopper. Ik heb een leuk, ietwat antiek boekjw met allerhande vieze plaatjes van shermans, daarvan staat er 1 al 40 jaar buiten op de foto en ziet er beter en minder roestig uit als het gemiddelde MIG model, maarja...dat is ook wel weer visueel aantrekkelijk, dus eerder impressionistisch als realistisch.

De uitlaten van de mathilda, op het achterdek, die zijn meen ik ingepakt met asbest ( Oost west, as-best?), dat kan een leuk visueel detail opleveren.

En hoort er bij zon vroeg model ook niet zon rood wit vlag achtige decal erop?

Na het recent gelezen "tank op drift" van Colin Forbes heeft dit ook wel iets, zon Engels 1940 ding

En hoort er bij zon vroeg model ook niet zon rood wit vlag achtige decal erop?
Bedoel je zo’n vlak met verticale stroken rood/wit/rood of wit/rood/wit, zoals hier?

London_Yeomanry.webpe4fdc866-a14a-40fb-91b3-34bc9ed80bb9.webp

Die waren pas later. In Frankrijk in 1939–’40 was het Britse nationaliteitsteken een wit vierkant zoals op Pauls model — maar ook alleen in Frankrijk. In de woestijn werd van laat 1941 t/m begin ’42 een wit/rood/wit vierkant gebruikt, en daarna vervangen door een rechthoek in rood/wit/rood, die ook in het Verenigd Koninkrijk en Italië gebruikt werd. In de loop van 1943 werd het dan vervangen de „Geallieerde” (Amerikaanse) witte ster.

Terug
Bovenaan