A-Stoff Anhänger (Liquid Oxygen Trailer)

Mensen

Ik ben maar weer eens aan het bouwen geslagen..... met een toch wel apart onderwerp, nl. de V2 en aanverwante artikelen....

Na mijn bezoek aan een aantal musea / locaties in Frankrijk, waaronder "La Coupole (Wizernes) en het Blockhaus in Eperleques werd ik geinspireerd door de V2 oftewel de "Vergeltungswaffe 2" die in Duitsland in 1e instantie A4 (Aggregat 4) genoemd werd.

Na op zoek te zijn geweest op internet kwam ik uiteraard V2rocket.com tegen.... een zeer interessante site

Er zijn een aantal resin modellen van de voertuigen die gebruikt werden om de V2 te lanceren, maar deze zijn helaas nogal moeilijk te krijgen.....

Eindelijk is het me gelukt om één van de markante voertuig te pakken te krijgen, nl de zogenaamde A-Stoff Anhänger

Deze trailer werd gebruikt om de zg. A-Stoff (vloeibare zuurstof) te vervoeren om de V2 mee te tanken.

deze vloeibare O2 was naast de mix van water en ethylalcohol en nog een paar andere brandstoffen nodig om de raket de benodigde power te geven.

Affijn, hier het model wat ik bedoel

a-stoff_01.jpg

a-stoff_02.jpg

a-stoff_03.jpg

a-stoff_04.jpg

Nou is dit op zich een vrij simpel model, maar ik kwam er al snel achter na het bestuderen van de foto's dat het origineel niet echt overeen kwam met het model...
Nu heb ik eigenlijk nog amper ervaring met resin en scratch building, maar na het maken van een aantal Tamiya modelletjes vind ik dit wel een uitdaging....

Een bouwbericht volgt...... moet eerst een aantal foto's even aanpassen uploaden

Tom
http://www.mp44.nl

Zo even een update waar ik mee bezig ben

Hier even een foto van het originele voertuig zoals gebruikt bij Operation Backfire (Lancering van een 3-tal V2 raketten die door de Britten na WO2 waren buitgemaakt en voor testdoeleinden/ onderzoek werden gebruikt)

De A-stoff Anhänger wordt hier gevuld met vloeibare O2 vanuit een Wagon

a-stoff_05.jpg

En hier de voortgang van het model

Eerst de tank maar eens gemonteerd en een beetje afgewerkt met vulmiddel

a-stoff_06.jpg

Hier de frames die met het model meegeleverd worden maar deze zijn :

- helemaal gewarped..... (dat gebeurt vaker met Resin)
- Helaas fout.......

a-stoff_07.jpg

Dus zelf maar aan de stoei met Autocad en nieuwe frames ontworpen

a-stoff_08.jpg

Vervolgens uitgeplot en op het model gepast

a-stoff_09.jpg

Daarna met Evergreen aan de stoei en nagebouwd......

a-stoff_10.jpg

Als ik er aan toe kom zal ik vanavond nog wat meer foto's plaatsen

Tom
www.mp44.nl

Tom,

welkom op het forum, leuk om weer eens wat anders gebouwd te zien worden.
Succes met je verdere bouw en afwerking.

Heb je dit dit stukje al eens gelezen?

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=18

Neem even contact op met een moderator, die passen het graag voor je aan.

Rico

Leuk om weer 'ns een apart model gebouwd te zien worden Tom, en uiteraard welkom hier 😀

Als onervaren scratcher en resinbouwer ben je voortvarend bezig
bravo_zpse8aefded.gif
keep it up !

Heb je er een dio-plannetje bij ?

Happy modelling 😀
Peter

Zo, met de naam is al weer opgelost 🙂

Dio heb ik wel in gedachten, maar dat ligt nog ver vooruit.... moeten nog een heleboel voertuigjes bijkomen namelijk......
(V2, Meillerwagen, Hanomag SS-100, Kfz. 385, etc etc)

Mijn idee is ook een beetje om het hele proces van de lancering van de V2 mbv 1/35 modellen in beeld te brengen (beetje alla Operation Backfire), maar dat kost de nodige tijd

Eerst maar weer eens concentreren op dit aanhangertje

Zo heb ik de voorzijde wat aangepast... Op het model zit het reservewiel meer naar de zijkant, maar uit foto's blijkt dat dit er midden op moet.
Ook de (gereedschaps) kist van resin is veel te klein, zelf maar even nabouwen dus

a-stoff_11.jpg

a-stoff_12.jpg

Ook de achterkant is wat kaal.... zelf ook maar even wat aanpassingen gemaakt... zoals de versteviging van de spatborden en de trekhaak.

a-stoff_13.jpg

Ombouw is ook grotendeels klaar, maar ook de opbouw klopte niet......

a-stoff_14.jpg

Dus ook maar zelf gemaakt.... die handwieltjes waren wel lastig hoor......

a-stoff_15.jpg

En nog een overzichtje van het geheel.... met nog een ventiel.....

a-stoff_16.jpg

Hoop dat jullie het wat vinden... nogmaal, tis mijn eerste echte resin / scratchbuild.... dus een beetje mild in jullie oordeel 😉

Tom
www.mp44.nl

Dio heb ik wel in gedachten, maar dat ligt nog ver vooruit.... moeten nog een heleboel voertuigjes bijkomen namelijk......
(V2, Meillerwagen, Hanomag SS-100, Kfz. 385, etc etc)

Mijn idee is ook een beetje om het hele proces van de lancering van de V2 mbv 1/35 modellen in beeld te brengen (beetje alla Operation Backfire), maar dat kost de nodige tijd
dat kan een indrukwekkend geheel worden 😱 en gezien jouw bouwtalent geloof ik dat 't je gaat lukken ook...
Hoe groot schat je dat de grondplaat gaat worden ? (i love BIG dio's 😛 ...)

have fun
bravo_zpse8aefded.gif

Hej Tom,
da's een aardige binnenkomer op het forum wat je laat zien! 🤣

Je eigenbouw ziet er netjes en niet als een beginner uit...

Dank voor de reacties.... is toch altijd een "drive" om weer verder te bouwen 🙂

Ik zat nog met een klein dilemma... ik wist niet of ik em met slang (vulslang) of met afsluiter zou maken... heb toen maar besloten om iets te bouwen waarmee ik beide kan gebruiken:

Eerst een M1,6 boutje in de "vulbak" geplaatst

a-stoff_17.jpg

en zowel de slang (eigenmaak van plastic en een krimpkous) als de afsluiter (bijgeleverd bij model) voorzien van m1,6 draadstang

a-stoff_18.jpg

zo kan ik beide gebruiken

a-stoff_19.jpg

a-stoff_20.jpg

Ondertussen ben ik me over de rest aan het buigen ...

Tom
www.mp44.nl

prima opgelost met draad & moer !
Wat is dat voor krimpkous ? ik ken alleen die gladde, dit lijkt gevlochten materiaal. En het blijft flexibel zo te zien.
Ziet er overtuigend uit, zou ik graag in kleinere diameters in het schap willen..
Tom Barkmeijer zei:
en zowel de slang (eigenmaak van plastic en een krimpkous) als de afsluiter (bijgeleverd bij model) voorzien van m1,6 draadstang

a-stoff_18.jpg
Ik hersenscheet

peter van dijk zei:
Wat is dat voor krimpkous

Dat is geen krimpkous, dat heet tule.

Deze word veel al geleverd bij lampen e.d. om de draad extra te beschermen tegen hitte. (omdat praxis installatiedraad toch net niet zo goed is als die van de installateur(4x zo duur))
Dit zit vaak bij lampkes van IKEA, Praxis en consorten.

Rico
(ja, draad van de installateur is echt beter van kwaliteit...)

Tja dat heb ik ook in gedachten gehad ,maar dat is een hele kluif en eigenlijk gewoon teveel van het goede.
Een complete V-2 lanceer eenheid word al snel zo'n 30 a 40 voertuigen en aanhangers.
Geschat wordt dat een complete batterij met drie lanceer eenheden uit rond de 140 tot 160 voertuigen heeft bestaan.

Maar laat dat je niet ontmoedigen 😀 😀

Tom je krijgt van mij nog een mail om eens een afspraak te maken.

Bert

Dank voor de reacties !!

En Bert, dank voor het commentaar, er moet nog e.e.a. aangepast worden dus 😉

Momenteel ook even een badkamer verbouwing, dus ook even druk met andere zaken en niet zo heel veel tijd om te bouwen... over 14 dagen is het leed geleden en kan ik me weer volop op "belangrijkere" zaken concentreren (Oei, laat mijn vrouw het niet horen 🤣 )

Hier nog een paar kleine vorderingen

a-stoff_23.jpg

en met slang

a-stoff_24.jpg

Hopelijk snel meer

Tom
www.mp44.nl

Al een tijdje in alle stilte dit projectje gevolgd,kan alleen maar zeggen mijn complimenten echt schitterend werk laat je op dit forum zien.
Als ik zo vrij mag zijn kan je even uitleggen hoe je die "handwieltjes" heb gemaakt. 😉

Danny

WWW Graupner Boordkranen.
te minste daar komen mijn handwieltjes vandaan.
Je kunt veel zaken ook bij de scheepsmodelbouw weg halen.

Maar ik ben ook benieuwd hoe Tom ze heeft gemaakt of verworven.

Groet Bert.

De wieltjes heb ik zelf gemaakt...... en vandaag één van gesloopt per ongeluk..... 😈 🙄

Als ik mijn chagrijnigheid overwonnen heb 😉 zal ik wel even foto's plaatsen.....

Kleine setback, maar dat mag de pret niet drukken hoor..... heb weer wat tips van Bert binnen en die ben ik aan het verwerken

Overigens.... ben wel benieuwd welke wieltjes jij hebt gebruikt Bert, ik kan ze zo niet vinden, en na mijn sloopactie zit ik er toch sterk over te denken om wat te bestellen

Tom
www.mp44.nl

Tom

Graupner zubehor No 431 10 stuks voor Floreinen 2,30 😉

Maar vraag me niet meer wanneer ik die heb aangeschaft denk in de periode dat ik nog van de modelbootjes was.

Groet

Hé Bert, wanneer heb je die aangeschaft ?? 😉 geintje

Ik heb even gezocht maar kan niks vinden op internet.... zullen wel uit de collectie zijn vrees ik....

Afijn, dan moet ik me maar even vermannen en zelf weer aan het fröbelen slaan..

Hier een paar foto's zoals ik de vorige heb gemaakt (met behulp van pen en elektriciteitsdraad (hele dunne)

Ik had een paar wieltjes gekregen van een collega bouwer, die ze over had (van een PE set voor de BR52 lok)
die heb ik als voorbeeld gebruikt

a-stoff_25.jpg

Rechts de 1e poging en links de 2e (en die is nu stuk )

(eeeehhhhhh beetje blurry plaatje... sorry

a-stoff_26.jpg

Maar even weer een middagje stoeien en een nieuwe maken dan

Tom
http://www.mp44.nl

Zo.... na een middagje info uitwisseling, it's back to the deawing board..... 🤣

Ik heb gemerkt dat er nog een aantal foutjes in het model zitten, dus maar weer aan de bak

hier wat resultaten

De "poten" moesten van de tank af (want dit zijn geen poten, maar de verende ophanging van de binnentank)

maar er moet natuurlijk wel steunbalken voor de tank komen, dus maar eens uitgemeten, uitgetekend en gelaser-cut...

Oh nee, toch niet gelaser-cut want die apparatuur heb ik niet..... het lijkt meer op wat we op de kleuterschool deden... prikken ( gaatjes boren) en uitsnijden... een andere methode wil mij zo niet te binnen schieten

en na een beetje bijschuren past de tank goed

a-stoff_27.jpg

net zo'n prik ding van vroeger om plaatjes uit te prikken

a-stoff_28.jpg

Kijk , hier zit er al een onder de tank

En zoals je ziet, ook het frame van de tank klopte niet.... zitten geen hoeken in , maar lopen rond met de tank mee.... dus, eraf slopen maar en nieuw frame erom.....

a-stoff_29.jpg

a-stoff_30.jpg

Je ziet het er niet aan af, maar weer heel veel werk..... zal ie ooit af komen ?????

Tom
www.mp44.nl

stukje ronde evergreen "insmeren" met xtra thin en om een rond metalen voorwerp buigen, desnoods als een sleutelring die je later doorsnijd waarna je een "perfect" rondje overhoud, als je maar genoeg oefend. dan met dezelfde dikte ronde evergreen de stangetjes naar t hart van t wieltje maken, en voor de stevigte uit laten komen op een asje of een rondje ofzo, wil best goed vindt ik zelf, t lastigste vondt ik om een enkel rondje over te houden ipv 3 aan en op elkaar...

Terug
Bovenaan