6x6 - 4x4 ='91

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Het is uitdagend om alleen op schilderen gefocust te blijgen, dus links en rechts is er toch weer wat geplakt. Een vakantie project zo gezegd, zonder uitdagen PE stukjes en andere moeilijkheden.(okay, voor mijn doen dan. 😆) In dit geval over een stukje geschiedenis welke zich 30 jaargeleden heeft afgespeeld in de woestijn van Iraq. Op de linkerflank opereerde destijds ook een Franse eenheid welke uitstekend dienst deed met een paar hele interessante voertuigen zoals deze AMX10 van Tiger models. Ik had ook nog een Trumpeter Brdm liggen waar ik nog geen plannen mee had, dus die mag mooi de vijand spelen. Wederom een heerlijk model die foutloos in elkaar valt en een perfecte basis vormt om te chippen.

Maar eerst de Bulldozer uiteraard "even" afmaken. 😉

20210919_111524.jpg
20210919_111645.jpg
20210919_111847.jpg
20210919_111158.jpg
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Het nieuwe jaar meteen goed beginnen door wat achterstallig Airbrush arbeid in te halen. Als eerste was de BRDM aan de buurt. Dus achtereenvolgens de binnenkant. Waarbij ik dus last minute nog een paar gaten moest zien te verbergen.
FB_IMG_1641159664677.jpg

Daarna de bovenkant erop. Waarmee je dus meteen niets meer ziet van het exterieur.
20220102_123142.jpg

Netjes een en ander geplamuurd en weer geschuurd tot het 1 geheel was geworden. En daarna de basiskleur. Stap 1 : Russisch groen.
20220102_164634.jpg
Om na een laagje haarlak door te gaan met Iraaks zand. (Tamiya wit met huidskleur).
20220102_173110.jpg

En als laatste dus fun met krabben. Al met al ben ik erg gecharmeerd van het (voorlopige) eindresultaat. (De wielen zitten nog los)
20220102_215156-01.jpeg
20220102_215120-01.jpeg

Komende week maar eens de olieverf tevoorschijn halen. De airbrush kan weer voorlopig in de kast.

Gr Bas
.

Het nieuwe jaar meteen goed beginnen door wat achterstallig Airbrush arbeid in te halen. Als eerste was de BRDM aan de buurt. Dus achtereenvolgens de binnenkant. Waarbij ik dus last minute nog een paar gaten moest zien te verbergen.
Gaten? Die dingen waren toch massief van binnen? Tenminste....wel bij die Trophy models boekensteunen die ik ooit had!

Gewoon weer eens lekker plakken zonder al teveel moeilijk gedoe is ook iets waar ik van kan genieten....en gelukkig zijn die kits er ook gewoon!

Misschien nog een interessante om eens aan de kaak te stellen....rubber banden; Bas, ik zie dat jij ze gewoon gebruikt en ik doe vaak hetzelfde, terwijl anderen absoluut zo ver mogelijk bij die zachte bandjes vandaan blijven....en de boel vervangen door resin exemplaren. Heeft er ooit problemen ervaren bij de rubber banden van de recenter verschenen kits....zeg van de laatste 30 jaar? Ik heb zelf problemen gehad met de LRDG Chevrolet banden Tamiya die de neiging hebben te barsten.....en met de oude Italeri Opel Blitz die een soort van lijken te smelten na verloop van tijd.....maar dat is echt ouwe meuk.....en ik krijg de indruk dat dat soort zaken verleden tijd zijn (?)

Hallo Alex,

De kunststoffen die tegenwoordig toegepast worden, kunnen meer hebben. Ik weet niet precies welke compound is gebruikt en in hoeverre er weekmakers inzitten. Problemen die ik over 20 jaar kan verwachten zie ik dan wel weer. Ik probeer wel te voorkomen dat ik er met agressieve thinners e.d overheen ga, maar met pigment en een beetje alcohol kom je ook heel ver.

Voor mij is de kwaliteit relevant: zien ze er goed uit, dan is het okay voor me en ga ik geen x euro uitgeven voor een alternatief waar je achteraf het verschil niet mee ziet. En daarbij; het schilderen van resin kent zijn eigen uitdagingen.

gr Bas

Zoals dat wel vaker gaat met met sommige projecten, die belanden in een hoekje waar ze niet meer uitkomen. Tot het moment dat je er spontaan weer zin in krijgt. Zoals deze, waar het toeval wilde dat het net ideaal was als airbrush demo bij Bevrijdende Vleugels, namelijk zwarte primer en geel zand erover. En nu dus verder met de wielen...Lekker kliederen in 4 stappen. Gewoon op het rubber en alleen acryl producten en pigment.
20230323_212521.jpg
20230323_212622.jpg
20230323_212715.jpg
20230323_212427.jpg

Gr Bas

De kunststoffen die tegenwoordig toegepast worden, kunnen meer hebben. Ik weet niet precies welke compound is gebruikt en in hoeverre er weekmakers inzitten.
Ik zag onlangs bij een ICM model dat de rupsen hermetisch zijn verpakt. Wat ik de laatste tijd bewust probeer te doen, is contact tussen dit zachte plastic en het polystyreen van het model vermijden, minimaliseren. Dat doe ik onder andere door beide materialen van een primer te voorzien, voordat ik de zachte delen op de harde monteer. Op mijn manier breng ik een isolerende laag aan, zeg maar. Ik hoop dat de termijn waarop zich EVENTUELE problemen voordoen, zo lang mogelijk maak.
Beide los bij elkaar in de doos doe ik dus ook niet, meestal houd ik de zachte delen zoveel mogelijk in plastic.
Misschien nog een interessante om eens aan de kaak te stellen....rubber banden
Ik pas ze dus ook toe, tenzij er iets mis mee is, zoals detaillering of wat dan ook.

En ik volg ook deze, om van je stappen te leren en het resultaat te genieten.

Succes, Jan

Leuk project Bas, zal een mooie combi worden die verschillende voertuigen.
Maar die zandkleur op de BRDM, simuleer je daarmee een verweerde verflaag of stevige aanslag van zand en stof? (dacht eigenlijk het eerste, maar gezien de hoeveelheid zand binnen en aan de wielen...?)

Hallo Peter, ik denk dat je de BRDM en de AMX door elkaar haalt. Ik heb namelijk nog niets gedaan aan de wielen van de BRDM. Die komt namelijk als "wreck" erbij en zal alleen een dun laagje stof krijgen. En ja de verf die Sadam over het Sovjet groen gesmeerd heeft is niet van de beste kwaliteit. 😉

De AMX heeft hier inmiddels al half Iraq door gecrost, dus die mag wat meer rotzooi aan zijn wielen hebben.

Gr Bas

Inmiddels begonnen aan de schouderoperatie. Kijken hoe de patiënt zich houdt als alles droog is.

20230325_142856.jpg
20230325_143913.jpg

Laatst bewerkt:
De houding en verhoudingen zijn naar mijn indruk prima in orde. Ik denk dat dit je lukt.

Succes, Jan

Weer kenmerkend strak werk en een strakke laag. Mooie kleuren ook, ze komen goed over.

Succes, Jan

Terug
Bovenaan